Contactpagina voor dummies
Creative & Design

Maak een contactpagina dankzij deze 3 voorbeelden!

5,00/5(1)

In sommige gevallen zien we contactpagina’s met weinig vormgeving en informatie. Ze zijn vaak een van de laatste prioriteiten van een webdesign project. Grote fout! Denk er even over na… Waarom is iemand naar uw contactpagina gekomen? Het antwoord ligt voor de hand: omdat ze met uw bedrijf willen communiceren. Het is uw plicht als merk om hen van deze informatie te voorzien.

Ontdek in dit artikel waarom u uw contactpagina niet in de vergetelheid mag laten raken en hoe u hem veel aantrekkelijker en nuttiger kunt maken.

Het doel van een contactpagina

Zoals de naam al aangeeft, is het doel van een contactpagina om de communicatie tussen uw bezoekers of potentiële klanten en uw bedrijf te vergemakkelijken. Het is de plaats waar ze naartoe gaan als ze vragen hebben of met iemand in het bijzonder willen praten.

Het doel ervan is bezoekers om te zetten in records in uw database, zodat uw verkoopteam hen door de verschillende fasen van het koopproces kan leiden.

Daarom is het noodzakelijk dat uw contactpagina de middelen om met uw bedrijf te communiceren op een duidelijke en nauwkeurige manier presenteert.

Onder andere:

  • Telefoon,
  • Het e-mailadres,
  • Adres,
  • Google Maps,
  • Sociale netwerken,
  • Enz.

Tips voor het maken van een goede contactpagina

Over het algemeen is deze pagina niet erg lang. Dit betekent echter niet dat u er geen tijd aan moet besteden en dat er geen strategie achter hoeft te zitten.

In feite is dit een van de secties waar u de meeste zorg aan moet besteden en het aantrekkelijk en interessant moet maken om u te helpen het conversiepercentage van uw bedrijf te verhogen.

Volg deze tips en u zult het positieve effect zien van een perfecte contactpagina.

Copywriting

Het doel van uw contactpagina is heel duidelijk: bezoekers de mogelijkheid bieden om met uw organisatie te communiceren.

Daarom moet je goed op de tekst letten en hem niet overladen met onnodige informatie. Als mensen meer willen weten over uw producten, diensten of geschiedenis, kunnen ze naar de relevante pagina’s op uw website gaan.

Hier moet u zich concentreren op het schrijven van korte en precieze inhoud. Maak duidelijk wat ze krijgen als ze het contactformulier invullen, hoe lang het doorgaans duurt voordat uw team reageert, wie contact met hen opneemt, en deel de contactgegevens.

Responsief ontwerp

Uiteraard moet deze pagina zich kunnen aanpassen aan elk schermmodel. Naar schatting wordt minstens 53% van het websiteverkeer gegenereerd door mobiele apparaten. Het ligt dan voor de hand dat uw hele website responsive moet zijn.

Zorg er bovendien voor dat uw formulier soepel werkt op alle apparaten. Meer bepaald moet het scrollbaar zijn en moeten alle velden leesbaar zijn. Dit is de sleutel tot meer conversies.

Visueel ontwerp

Naast de op te nemen teksten en velden moet u ervoor zorgen dat uw contactpagina zich onderscheidt van alle andere pagina’s op de markt.

Het visuele ontwerp moet aansluiten bij de identiteit van het merk. Zoek daarom een manier om het memorabel te maken en nodig gebruikers uit om hun contactgegevens te delen.

Het gaat erom het juiste evenwicht te vinden tussen het vereenvoudigen van de communicatie met het bedrijf en het beschikbaar stellen van een reeks hulpmiddelen waarmee ze u beter kunnen leren kennen.


Op zoek naar een agency |

Aarzel niet langer en bekijk hier welke agencies Sortlist voor je heeft!

Vind mijn agency 👀

Welke elementen moet een goede contactpagina bevatten?

Om al deze adviezen in de praktijk te brengen, is het essentieel om de elementen die een goede contactpagina moet bevatten nog eens op een rijtje te zetten.

Contactformulier

Dit is het belangrijkste element. Hiermee kunt u gegevens van uw bezoekers verzamelen en inzicht krijgen in het soort verzoeken dat zij aan uw bedrijf doen. Zoals hierboven uiteengezet, moet u strategisch te werk gaan bij de hoeveelheid informatie die u verzamelt. Je moet niet te ver gaan en irrelevante gegevens verzamelen.

U kunt echter niet nalaten informatie te verstrekken waarmee u hen persoonlijke aandacht kunt geven.

Vergeet niet dat dit het uitgangspunt is voor een positieve ervaring. Daarom dringen wij erop aan dat u de tijd neemt om na te denken over welke vragen u moet stellen en een ontwerp maakt dat aangenaam is, betrekking heeft op de essentie van uw merk en uitnodigt tot actie.

Oproep tot actie

Het is essentieel om in dit deel van uw website een knop of oproep tot actie te plaatsen. Dit geeft de bezoeker de mogelijkheid om snel en zonder veel klikken een gewensteactie uit te voeren.

U kunt bijvoorbeeld een knop hebben waarmee bezoekers direct contact kunnen opnemen met uw klantenservice.

U kunt er ook een toevoegen die hen naar een presentatie van een van uw producten of diensten leidt. Het is ook mogelijk om ze gewoon door te verwijzen naar een blogbericht.

De oproep tot actie gaat verder dan het contactformulier. Het is een aanvulling voor degenen die nog niet klaar zijn om deze velden in te vullen.

Dank u bericht

Hier komen we terug op de vraag wat er gebeurt als iemand het formulier invult. Idealiter worden zij doorverwezen naar een bedankpagina waarop de gemiddelde tijd wordt aangegeven waarbinnen zij een antwoord zullen ontvangen en relevante en interessante informatie krijgen.

Op die manier beheert u niet alleen hun verwachtingen, maar nodigt u hen ook uit om meer te leren over uw bedrijf, producten en diensten. En dit alles via de verschillende stukken inhoud die je hebt gecreëerd.

3 voorbeelden van goede contactpagina’s

Hier volgen enkele voorbeelden van contactpagina’s die laten zien hoe we dit blok informatie aantrekkelijk, interessant en nuttig kunnen maken.

Red Bull

Wat leuk is aan deze contactpagina is de aanwezigheid van de merkessentie. Aan de andere kant is de oproep tot actie heel duidelijk: stel een vraag.

Wanneer bezoekers erop klikken, worden ze doorgestuurd naar een live chat met een virtuele assistent.

Moz

Op een mooie en eenvoudige manier publiceert Moz de adressen van de verschillende sites die het bezit in de VS en Canada. Het biedt ook een call-to-action knop om contact op te nemen met het verkoopteam.

Door op deze knop te klikken worden mensen doorverwezen naar een contactformulier waar ze kunnen aangeven wat voor soort dienst ze willen.

Stripe

Op de pagina van Stripe worden alle tips toegepast die we in dit artikel hebben gedeeld.

Het bevat korte, nauwkeurige tekst, versterkt met opsommingstekens om de informatie gemakkelijker verteerbaar te maken.

Het contactformulier vraagt alleen om echt relevante gegevens. Het eindigt met twee contactmogelijkheden, afhankelijk van het soort dienst of assistentie dat u nodig hebt.

Waar moet de contactpagina komen?

Bovendien moet uw contactpagina altijd zichtbaar zijn. Daarom onthullen wij de drie belangrijkste plaatsen waar u het moet plaatsen en waarom.

Hoofdmenu

Dit is waarschijnlijk de meest effectieve plaats om een link naar uw contactpagina op te nemen. Het is een rubriek die op bijna elke pagina van uw website aanwezig is. Het is ook de plaats waar gebruikers natuurlijk op zoek gaan naar andere onderdelen van de site.

Probeer de optie Contact te plaatsen tussen de belangrijkste en meest zichtbare opties. Het is altijd een voordeel als bezoekers gemakkelijk contact kunnen opnemen met uw merk.

Secundair menu

Als uw site meer gericht is op online verkoop of e-commerce, kunt u de knop naar uw contactpagina in het secundaire menu plaatsen. Zo overschaduwt het niet het belang van uw uitgelichte producten of andere relevante secties om de verkoop te stimuleren.

Ten slotte raden wij u aan uw contactgegevens in de voettekst van uw website op te nemen. Voeg tegelijkertijd een link toe die bezoekers doorverwijst naar die specifieke pagina.

Conclusie

Het maken van een contactpagina is een taak die u moet uitvoeren als u een website wilt met een uitstekende conversie. Wij stellen voor dat u:

  • Zorg ervoor dat uw potentiëleklanten gemakkelijk toegang hebben tot uw contactpagina,
  • Vermeld duidelijk de geschatte reactietijd voor een vraag,
  • Deel uw bedrijfsgegevens, zoals een e-mailadres en telefoonnummer,
  • Neem een eenvoudig contactformulier op,
  • Voeg links of oproepen tot actie toe naar informatie die relevant is voor uw prospects,
  • Zorg voor een bedankpagina,
  • Laat zien hoe uw merk andere mensen of bedrijven heeft geholpen.

Er zijn veel voorbeelden van goede contactpagina’s. Neem de tijd om ze te bekijken, ideeën op te doen en er een te maken die bij de identiteit van uw bedrijf past. Maar ook aan de behoeften van uw bezoekers en vooral om u te onderscheiden van de concurrentie.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email