Enkele motion design voordelen die je nog niet kende!
Laatst geüpdate op 11 januari 2023 om 02:56 pm
De term “motion design”, ook bekend als “motion graphic design”, verwijst naar het proces van het animeren van stilstaande beelden of graphics tot bewegendebeelden. Een van de onderscheidende kenmerken is de nadruk op de kracht van motion design als het belangrijkste animatie middel.
Waar zijn motion designs te vinden?
Motion design is te zien in advertenties, muziekvideo’s, televisiecommercials, films, en is dagelijks in grote mate aanwezig en voortdurend in ontwikkeling.
Motion graphics kun je het best gebruiken voor een luchtig onderwerp om je video aantrekkelijker te maken.
We kunnen motion design in video content marketing opvatten als bewegende graphics om zaken eenvoudiger te maken. Het kan om verschillende redenen worden geproduceerd en de film duurt meestal maar kort.
Geen enkel proces kan worden overgeslagen als je kwalitatief goede graphics wilt maken. Het maken van motion graphic designs als motion designer is een legitieme carrière optie in de huidige economie. Dit artikel geeft je alle informatie over motion design die je nodig hebt.
Motion design voor dummies: wat is het?
Door het gebruik van motion design met graphics worden stilstaande beelden vloeiend en expressief, zoals in een tekenfilm. De term “motion design”, kort voor “motion graphic designs“, verwijst naar de praktijk van het animeren van stilstaande beelden om visuele content te creëren.
Motion graphics kun je combineren
Motion graphic is de combinatie van meerdere mediatypes zoals:
- grafische vormen
- typografie
- 3D-graphics
- illustratieve elementen uit afbeeldingen
- graphics van een film of een video
Het is een geweldig hulpmiddel zodat ideeën snel en gemakkelijk op beeld komt.
De Motion designer
De motion graphic designer kan zowel video-intro’s als snelle geanimeerde ontwerpen maken. De laatste jaren is motion designer explosief gestegen in populariteit, vooral in de reclame-industrie. Hierdoor is de vraag naar een motion designer fors gestegen. Een motion designer met creativiteit kan je ideeën perfect met graphics weergeven.
De motion designer gebruikt hoogwaardige visuele animaties en graphics voor motion graphic zodat het veel eenvoudiger is om de aandacht van je publiek te trekken en je project in beeld komt. Tegenwoordig is motion design niet meer weg te denken uit ons leven.
De vormen van motion graphic
Stop-motion, 2D of 3D graphics, flat motion, enz. zijn allemaal vormen van motion graphic designs waarmee je je doelgroep kunt bereiken met bewegende grafische elementen.
Het internet staat vol met voorbeelden van de wijdverbreide toepassing van motion design met juist gekozen graphics, zoals:
- de creatie van banners,
- promotie- of institutionele video’s,
- tutorials
- …
Bovendien kan je motion graphic designs met bewegende grafische elementen onbeperkt aanpassen, zodat het past bij de visuele normen van elk bedrijf.
Motion design: 4 tips om het in jouw marketing te gebruiken
Motion design begeleidt ons vandaag de dag in het dagelijks leven. Vaak merken we de animaties niet eens meer op, zozeer is het oog eraan gewend geraakt. Of het nu gaat om de introsequenties van series of speelfilms, naamsvermeldingen in nieuwsberichten, tv–commercials of Instagram-verhalen: geanimeerde graphics zijn inmiddels een ingeburgerd communicatiemiddel. De geschiedenis van motion […]
Graphic Design door de ogen van kenners – Experts aan het woord
Wanneer je aan graphic design denkt, denk je dan aan artistieke advertenties? In het oog springende afbeelding op websites? Prachtig verzorgde spreads in tijdschriften? Hoewel deze voorbeelden zeker onder de definitie vallen, omvat de term nog veel meer. Ondanks dat het niet mogelijk is om alle details en fijne kneepjes van het hele grafische vakgebied […]
Motion graphic for dummies
Het helpt om enige ervaring te hebben met het tekenen en schilderen als je wilt werken in motion graphic. Het gebruik van kleurcontrasten, perspectief en andere ontwerpprincipes moet je onder de knie hebben.
Het regelmatig oefenen is de volgende stap om je motion graphic vaardigheden te perfectioneren. Om veelbelovende carrière vooruitzichten veilig te stellen, is het belangrijk om je in te schrijven in een gerenommeerde opleiding.
De belangrijkste stappen om als motion designer te werk te gaan
Het belang van het gekozen resultaat
Weten wat het beoogde resultaat van het motion design is, is cruciaal als motion designer omdat het de animatie op significante wijze vorm zal geven. Een plan van aanpak en een werkwijze kunnen worden ontwikkeld door de motion designer nadat een doel is vastgesteld.
Er kunnen verschillende testrondes nodig zijn voordat het motion graphic eindproduct van een project klaar is voor vrijgave. Met deze stappen voor het creëren van motion graphics kun je aan de ene kant een motion designer motion design beginnen te creëren.
Script en storyboard maken
Motion graphic vereist door de motion designer de ontwikkeling van zowel een script als een storyboard. Aan het begin moet je een lijst samenstellen van de belangrijkste punten die in je video aan bod zullen komen.
De juiste vragen die een motion designer moet stellen voordat hij het script schrijft, zijn die met betrekking tot de beoogde lengte van de video, de toon, de belangrijkste boodschap en het doel. De animatiestijl die de motion designer uiteindelijk kiest, kun uit het script worden afgeleid.
De waarden van het bedrijf
Naast de positionering, waarden en visie van het bedrijf moet ook de merkidentiteit (het visuele universum waaronder het bedrijf opereert) met motion graphic worden gepresenteerd. Dit zorgt ervoor dat de motion graphic video in overeenstemming blijft met het merk als een geheel.
Op zoek naar een |
Sortlist heeft DE oplossing voor jou! Vind jouw motion design agency HIER! 👇🏾
Motion design agencies 👀De layout
Zodra je een afgerond script en storyboard hebt, kun je overgaan tot de layout fase van de motion graphic. Tijdens de planningsfase maak je alle visuele assets die gebruikt zullen worden in de uiteindelijke productie van je motion graphic video.
De animatie maken
Alle statische visuele elementen uit de lay-outfase in beweging brengen is waar motion design echt schittert. Het is een mechanisme dat 2D- of 3D-illustraties de illusie van diepte en beweging geeft.
Het geluidsontwerp
De laatste afwerking van de motion graphic design is eindelijk aangebroken! Deze bekende procesfase is cruciaal en vraagt dus veel zorg en aandacht. De creatie van de soundtrack kan beginnen zodra alle animaties klaar zijn.
De voice-over, muziek en sound design (geluidseffecten) maken hier allemaal deel van uit. Vervolgens combineren we de verschillende geluiden tot een samenhangende en inspirerende soundtrack.
Ondertitelingen
Ondertiteling is een aanrader, aangezien video’s op social media platforms steeds vaker zonder audio worden bekeken. Ondertiteling maakt een motion design toegankelijk voor een breder publiek en zorgt ervoor dat de boodschap effectief wordt overgebracht, ongeacht de context waarin deze wordt bekeken.
Je bestanden verzamelen
Tot slot wil je je motion design-video exporteren in verschillende formaten voor gebruik door je marketing teams, rekening houdend met de kanalen waarlangs hij zal worden verspreid. Dit wordt dan geëxporteerd naar verschillende bestandstypen, afhankelijk van de specifieke eisen van het bedrijf.
Het is echter vermeldenswaard dat het bestand van graphics meestal vrij groot is, dus coderen kan een goed idee zijn. Als dit gedaan is, kan de motion design video worden gedeeld met de wereld!
Wat zijn de voor-en nadelen van motion design
Vele bekende merken maken gebruik van motion design graphics om hun reclame en public relations te versterken. Met motion design, een van de meest dynamische audiovisuele stijlen, kan je elk van je producties en daarmee het imago van je merk een eigentijdse uitstraling geven.
De vloeibaarheid, het unieke karakter en de aantrekkingskracht van motion graphics hebben het publiek overtuigd. Aan de ene kant is het een geweldige manier om je verkoop te verhogen en je huisstijl te laten kennen samen met je organisatie versterken.
Is motion design aangepast voor mobiel?
Motion Design is volledig mobielvriendelijk omdat het een idee of dienst visueel kan voorstellen in 60 seconden of minder. Op het scherm van elk mobiel apparaat kan je van motion design graphics genieten.
Motion Design: voordelen
Video is een virale vorm
Video is een zeer virale vorm van inhoud die gemakkelijk kan worden verspreid via socialenetwerken. Motion design is een geweldige manier om je naam bekend te maken, gelijkgestemden te ontmoeten en je klantenkring uit te breiden.
Hoe meer vertrouwen en empathie je wekt bij je publiek met een motion design met graphics, hoe groter de kans dat ze je inhoud delen, dat ze je helpen je social media footprint te vergroten en zo helpen je organisatie versterken.
Motion design is een goedkope animatietechniek
De kosten van een motion design film worden natuurlijk beïnvloed door een groot aantal variabelen. Investeringen zijn noodzakelijk voor complexere formats zoals:
- stop-motion,
- speciale effecten
- handgemaakte motion graphics animatie
Motion design daarentegen is minder tijdrovend en goedkoop om te maken dan andere soorten graphics animatie (zoals cartooning of het maken van een video met echte acteurs).
Motion design is een gemakkelijk te onthouden formaat
Een motion design is typisch een format dat korter is dan 2 minuten. Het gaat erom een boodschap of informatie over te brengen aan een bepaalde groep mensen door beelden te animeren. Het gecondenseerde karakter van het materiaal maakt het makkelijker voor je publiek om de boodschap te onthouden en te absorberen in een tijd waarin de aandacht spanne steeds korter wordt.
Motion Design: nadelen
Er zijn echter ook potentiële nadelen aan het animeren van video’s, ondanks het feit dat motion design graphics veel voordelen heeft en een groot publiek kan bereiken.
Animatie gebruiken om een product te pitchen is moeilijker
Motion design kan productpresentaties uitdagender maken dan live-action video’s. Hoe eenvoudig het ook is om iets voor te stellen met motion graphics, het in actie brengen in een echte omgeving is niet altijd zo eenvoudig.
Een serieuze boodschap kan moeilijker over te brengen zijn
Hoewel ze steeds populairder worden als het om een luchtigonderwerp gaat, is het bij het animeren van een motion graphics animatie nog steeds een uitdaging om door te dringen tot een publiek dat op zoek is naar serieuzere inhoud over onderwerpen als de klimaatcrisis of de strijd tegen discriminatie.
In vergelijking met geanimeerde video’s is aan de ene kant de kans groter dat live-action video’s een blijvende indruk achterlaten en kijkers tot actieaanzetten, omdat ze realistischer zijn.
Motion design voorbeelden die je niet snel vergeet
Hieronder bespreken we vijf voorbeelden van motion design met animatie die zeer geslaagd waren:
Airbnb
Airbnb beheerst de kunst van het motion design met graphics en animatie zo goed dat het de eerste plaats inneemt in de categorie beste motion design animatie films. Hun primaire focus bij het creëren van bewegende ontwerpen?
De hoogwaardige, bewegende motion design die de gebruiker direct in de wereld van het merk brengen.
Met deze Motion graphics kun je, gekoppeld aan een uitgebreide en artistiek soundtrack, een meesterlijke manipulatie dat de gevoelens voor potentiële klanten voor je organisatie kan versterken. In bijna alle opzichten is de stijl van Airbnb een perfect voorbeeld van motion design.
Google for Education
Dankzij hun stijlvolle video over Google for Education verdient Google de tweede plaats.
De video animatie prijst het IT- en digitale aanbod van het bedrijf aan, maar verkoopt je echt waarom je met Google in zee moet gaan met een leuk verhaal.
Dit alles wordt bereikt zonder voice-over, waarbij uitsluitend gebruik wordt gemaakt van bewegende animaties en graphics om het verhaal te vertellen, net als bij de andere merken op onze lijst. Opnieuw heeft Google de lat voor videoproductie kwaliteit hoger gelegd.
Toyota
Toyota is begonnen met het uitbrengen van een reeks animatie graphics in de vorm van uitdagingen om de milieu-initiatieven van het bedrijf onder de aandacht te brengen.
Hun missie is om hun doelpubliek meer op hun gemak te stellen en een positieve houding tegenover het merk te geven met animatie.
Dit voorbeeld van motion design met animatie is perfect om te delen op sociale media dankzij het formaat en de ondertitels, die de inhoud begrijpelijk maken, zelfs zonder de audio van de video.
Coca-Cola
Het gebruik van motion graphics in commercials is een fantastische strategie om de productherkenning te vergroten.
Door slimme branding, duurzame reclamecampagnes en wijdverbreide consumenten herkenning heeft Coca-Cola zich gevestigd als de onbetwiste leider op de frisdrankmarkt.
In plaats van een grote verscheidenheid aan producten te promoten, benadrukken de motion graphics commercials van Coca-Cola de grote verscheidenheid aan mensen die Coca-Cola drinken. Met behulp van animatie kan het bedrijf de grote verscheidenheid aan klanten over de hele wereld weergeven en de video aantrekkelijker maken.
Ford
In een video die bedoeld is om de rijvaardigheid van bestuurders te verbeteren, laat Ford ons kennismaken met een geheel nieuw type animatie van bewegende beelden.
Het legt de meest voorkomende oorzaken van files uit.
Wij genieten van hun gebruik van bewegende beelden in motion graphics vanwege het zeer vlakke grafische ontwerp, dat gericht is op het gebruik van krachtige, vlakke kleuren en sleutelzinnen die af en toe in het kader glijden om de video aantrekkelijker te maken.
Conclusie: Waarom je motion design moet uitbesteden
Om welke redenen zou je een motion designer moeten inhuren voor het motion design van jouw video? Het valt niet te ontkennen: video’s worden steeds belangrijker voor interne en externe bedrijfscommunicatie. Je kan overwegen je motion design uit te besteden om de volgende drie redenen:
Omwille van het budget
Het kan veel tijd en geld kosten om een gekwalificeerd motion designer te vinden voor een in-house grafisch ontwerper. Een motion designer inhuren om fulltime intern te werken kan verspilling zijn als jouw bedrijf slechts af en toe creatieve hulp nodig heeft.
Motion design uitbesteden kan hier een praktische optie zijn.
Verse ideeën
Het is mogelijk dat je, als eigenaar van een bedrijf en een merk, te emotioneel geïnvesteerd bent in je onderneming om deze objectief te bekijken. Je grafisch ontwerp en reclame zijn misschien niet memorabel genoeg voor jouw doelgroep als je er niet met een frisse blik naar kijkt.
Je kunt nieuwe inzichten en perspectieven krijgen door je motion design te bespreken met een onpartijdige motion designer die je inhuurt om het zware artistiek werk te doen.
De tijd die je hiermee wint
Als ondernemer kom je waarschijnlijk vaker tijd te kort. Je zult waarschijnlijk slechts één of twee persoonlijke vergaderingen nodig hebben voordat je voor alle toekomstige communicatie overschakelt op e-mail wanneer je je motion design uitbesteedt.
Geen stress meer over planning of andere administratieve zaken; je uitbestede motion designteam regelt het video content marketing van het begin tot het einde. Door je te concentreren op de video en het eindproduct, kan je uitstekende kritiek leveren.