Sortlist expert panel grafisch ontwerp
Sortlist Insights

Graphic Design door de ogen van kenners – Experts aan het woord

5,00/5(2)

Wanneer je aan graphic design denkt, denk je dan aan artistieke advertenties? In het oog springende afbeelding op websites? Prachtig verzorgde spreads in tijdschriften? Hoewel deze voorbeelden zeker onder de definitie vallen, omvat de term nog veel meer.

Ondanks dat het niet mogelijk is om alle details en fijne kneepjes van het hele grafische vakgebied in één artikel te behandelen, hopen we dat het Sortlist expert panel je verder kan helpen om deze creatieve expertise beter te begrijpen. Ons expertpanel voor dit onderwerp bestaat uit Joeri van Beurden (managing partner van Design Agency Ttwwoo), Russ Wren (Founder en potentate bij PigWorks), Tjako de Weerd (Art Director bij MINSK) en Emiel Boeser (Owner & Managing Director van WADM Agency).

1 – Wat is het belang van goed grafisch ontwerp?

Joeri van Beurden: ‘Van groot belang want dit is het uithangbord van een bedrijf dat direct vertrouwen kan geven.’ 

Russ Wren: ‘Graphic design is een belangrijke (en vaak de eerste) methode van communicatie tussen bedrijven en klanten. De meeste bedrijven gebruiken graphic design op elk niveau van hun verkoop/marketing funnels om te informeren en te overtuigen. Een goede graphic design zorgt voor consistentiein de bedrijfsboodschap, en creëert geloofwaardigheid in een product of dienst. Rapporten, posts en ander materiaal met grafische elementen worden vaker gedeeld dan die zonder grafische elementen. Creatieve inhoud is essentieel voor bedrijven om te concurreren op de huidige markt.

Tjako de Weerd: ‘Dat het je product functioneel maakt maar eerlijk en esthetisch is.

Emiel Boeser: ‘Grafisch ontwerp heeft meerdere belangen, maar uiteindelijk voegt het waarde toe aan je product, dienst of onderneming. Tenminste als je het goed gebruikt. Je primaire doel is herkenning bij de eindgebruiker. Maar goed design zorgt ook voor een effectieve communicatie, die helpt het vertrouwen en de geloofwaardigheid van je merk of product te vergroten.

2 – Wat is het beste advies dat jullie geven aan een ondernemer op zoek naar een nieuwe vormgeving?

Joeri van Beurden: ‘Er zijn 2 hoofddoelen van een nieuwe stijl die je niet uit het oog mag verliezen:

1) Het moet aanspreken bij je doelgroep;

2) De functie van de nieuwe stijl moet als eerste zijn dat je er helder en doeltreffend mee kan communiceren, daarnaast moet het ook esthetisch aantrekkelijk zijn.

Russ Wren: ‘Er zijn verschillende criteria die een bedrijf moet overwegen bij het inhuren van een graphic design bureau. Deze zijn onder andere: Creativiteit, Communicatie, Expertise (en de bereidheid om je bedrijf te leren kennen), de portfolio van het bureau, en het vermogen om deadlines te halen.

Tjako de Weerd: ‘Zorg dat je elkaar goed begrijpt en dat er wederzijds respect is voor elkaars kunnen. Als je een gezamenlijk creatief traject aangaat moeten beide partijen van elkaar leren en op elkaar kunnen vertrouwen. Als dat er niet is dan kunnen zulke trajecten heel moeizaam en vervelend worden.

Emiel Boeser: ‘Dat zijn er eigenlijk 2.

1. Wees als opdrachtgever voorbereid op je opdracht. Verricht onderzoek naar je zakelijke doel(en) voor het uiteindelijke ontwerp, maar ook de functie ervan. Binnen welke toepassingen gaat het gebruikt worden? Bij welke (merk)waarden moet het aansluiten of wat moet het uitstralen? Door onderzoek te doen en die uitgangspunten scherp te zetten kun je vormgevers beter aansturen en zal zijn creatieve output veel effectiever worden.

2. Bedenk dat het ontwerp bestemd is voor de interactie met jouw eindklant. Kies geen ontwerpen waar alleen jijzelf de persoonlijke voorkeur aan geeft. Wees dus objectief met de beoordeling van creatief werk, hoe moeilijk dat soms ook is. Beoordeel het ontwerpwerk aan de hand van je oorspronkelijke input en uitgangspunten.

3 – Welk merk geldt voor jullie als de heilige graal als het gaat om hun merk, huisstijl, web design etc. en waarom?

Joeri van Beurden: ‘Wij hebben geen ‘heilige graal’. Goede merken veranderen constant met hun tijd mee, en elke keer is het weer afwachten of een merk een nieuwe goede (af)slag maakt als ze veranderen. Een bedrijf die ik nu al jarenlang alles goed vind doen is Fatboy. Sterke, herkenbare robuuste huisstijl met dat rode label als middelpunt. Daarnaast hebben ze een moderne website, die heel erg life-style georiënteerd is, waardoor er beleving (engagement) wordt gecreëerd. En betreft hun merk, ze zijn begonnen met De Zitzak, en blijven innoveren en hun producten range uitbreiden.

Russ Wren: ‘Er zijn verschillende merken die volgens ons op een doeltreffende manier gebruik maken van zeer creatief graphic design/storytelling/typografie/etc. Enkele van deze merken zijn: Chobani, Oatly en Meow Wolf. Niet alleen bevatten de websites van deze bedrijven opvallend en gedenkwaardig graphic design… deze design elementen worden ook doorgevoerd in hun online aanwezigheid op social media platforms, in hun drukwerk en in ander materiaal.

Tjako de Weerd: ‘Het is een cliché maar: Apple. Product, visie, merkbeleving, gebruikte technieken… alles komt perfect samen.

Emiel Boeser: ‘Lufthansa, simpel maar breed toepasbaar. Ondanks een karig en eenduidig kleurenpalet toch heel herkenbaar.

4 – Wat is de meest gebruikte bron van inspiratie voor het vinden van een strak grafisch ontwerp?

Joeri van Beurden: ‘Pinterest

Russ Wren: ‘Als bureau laten wij ons inspireren door het werk van vele groten uit de graphic design, waaronder Pentagram, Milton Glaser, Aaron Draplin, Ramotion, Michael Beirut en Paula Scher. We zijn ook geïnspireerd door geweldige typografie (House Industries) en boekdrukkunst.

Tjako de Weerd: ‘Ik gebruik Pinterest als middel om alles samen te voegen, maar als ik dagelijks om me heen kijk vind ik wellicht de beste ideeën. Laatst was een technisch icoontje op een goederenwagon wat me op een idee voor een logo bracht.

Emiel Boeser:creativeboom.com, theinspirationgrid.com

5 – Wat is wat jullie betreft de belangrijkste trend voor 2021?

Joeri van Beurden: ‘Focus op digitaal.

Russ Wren: ‘Onder de opkomende trends in graphic design, beginnen we meer duidelijkheid te zien rond de presentatie van gegevens (duidelijke, strakke graphics), het zware gebruik van geometrische vormen, bewegende typografie in sociale media, carrousel posts en een toenemend aantal op de natuur geïnspireerde ontwerpen.

Tjako de Weerd: ‘Diversiteit.

Emiel Boeser: ‘Gedempte kleuren (minder verzadiging) en geometrische design elementen en afbeelding maskers.

Wil je ook deel uitmaken van het expert panel, en schrijven over jouw expertises? Meld je dan aan via deze link

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email