4 niet-te-missen experten aan het woord over digitale marketing!
Laatst geüpdate op 17 mei 2022 om 12:43 pm
Het voeren van de juiste digitale strategie is een complexe uitdaging. Maar wat is een digitale strategie nou precies, en welke stappen moeten er worden genomen om je digital business goals te realiseren?
Om op deze en andere vragen een helder antwoord te krijgen hebben wij vanuit Sortlist een panel van marketing experts gevraagd om hun visie, de trends en de beste tools voor digitale strategie uiteen te zetten.
Ons expert panel voor dit onderwerp bestaat uit:
- Aron van Dijk (mede-oprichter van OnlineVisual),
- Marcel Roorda (Managing Director bij Doop),
- Bas van Petten (Co-founder bij Bambuu)
- Russ Wren (Founder en potentate bij PigWorks).
1 – Wat is digitale strategie voor jullie en waaruit moet een succesvolle digitale strategie bestaan?
Aron van Dijk: ‘Je digitale strategie versimpeld ingewikkelde vraagstukken naar eenvoudige digitale antwoorden. Persoonlijke, op maat gemaakte oplossingen, die een wereld creëren waar technologie voor de mens werkt.’
Marcel Roorda: ‘Een digitale strategie is een plan om d.m.v. digitalisering de bedrijfsvoering te optimaliseren en/of een groei van een bedrijf te bevorderen.’
Bas van Petten: ‘De digitale strategie moet in dienst staan van de bedrijfsdoelstellingen. Liefst helemaal gelieerd aan het puntje op de horizon. Waar moet het over 5 tot 10 jaar heen, wat betekent dat voor de komende 3 jaar en wat moet er dan dit jaar gebeuren om uiteindelijk daar te komen.
Daarnaast wordt vaak vergeten dat een strategie niks waard is zonder goede uitvoering. Daarbij doel ik niet alleen op goede executie, maar ook op een goed werkritme waarin je zorgt dat de acties die je dit kwartaal wilde doen, ook echt gedaan worden.’
Russ Wren: ‘Bij PigWorks richten we ons op het ontwikkelen van een solide strategie alvorens we de deliverables van een project bepalen. Onze methode omvat discovery sessies met vertegenwoordigers van verschillende afdelingen aan de zijde van de klant.
Deze sessies omvatten gestructureerde vragen, discussies over eerdere wins en failures, de huidige roadblocks en doelstellingen. Of een bedrijf zich nu aan het ontwikkelen is of nieuw is in de industrie, moeten organisatie van elk formaat hun doel verduidelijken, hun stem vinden, hun klanten begrijpen, en hun doelen definiëren.
We zijn het eens met het oude gezegde: “Het plan komt vóór het merk.”
Metaverse: De stand van zaken (2022 Metaverse studie)
“The matrix” sloeg er in 1999 al in een beeld te scheppen van hoe een alternatieve wereld er zou kunnen uitzien: vliegen, over gebouwen springen en kogels ontwijken. Terwijl dit in 1999 futuristisch leek, lijkt het in 2022 bijna achterhaald. De krijtlijnen waren al uitgetekend voordat Facebook Meta werd: een groeiend aantal bedrijven had zich […]
2 – Welke digitale strategie trends heb je het afgelopen jaar gezien en wat verwacht je voor de toekomst?
Aron van Dijk: ‘We zien elk jaar weer nieuwe trends. Het thuiswerken heeft enkele trends in stroomversnelling gebracht. Ook zijn hier weer enkele uitdagingen uit voort gekomen, zeker op het gebied van beveiliging en de digitale vaardigheid van sommige collega’s.
Het afgelopen jaar stond qua trends vooral in het teken van datavisualisatie, storytelling en edge computing. Wat ons hier echter in opvalt, is dat alles vaak alleen maar ingewikkelder wordt gemaakt, in plaats van versimpeld. Wij zijn hier een tegenstander van, want wij willen de digitale wereld juist beter begrijpbaar maken voor onze klanten.’
Marcel Roorda: ‘Op dit moment is E-commerce (webshop/PIM) actueel, voor de toekomst IoT en voice als het nieuwe user interface.’
Bas van Petten: ‘De belangrijkste trend is dat marketing steeds complexer is geworden. Dat werd het al met de intrede van online, maar deze wordt ook elk jaar weer complexer.
Een trend die wij voorzien is dat marketing steeds meer een specialisme wordt wat je niet zelf in huis wil/kan halen, maar inhuurt bij bureau’s. Net als webbouw. Dat is nu heel normaal om uit te besteden als het niet je kernbusiness is.’
Russ Wren: ‘Voor ons is het belangrijkste onderdeel van strategie het luisteren naar verschillende stemmen binnen het bedrijf van de klant(verkoop, marketing, tech, etc.) om onbekende problemen en kansen op te sporen.
Hoewel er nieuwe tools in het verschiet liggen, zijn wij van mening dat het ontwikkelen van een echt partnerschap met onze klanten de beste manier is om een bedrijf te leren kennen, en een goede strategie te ontwikkelen.’
3 – Welke tools gebruiken jullie en tot in hoeverre zijn de tools belangrijk voor het succes van de digitale strategie?
Aron van Dijk: ‘De belangrijkste tools zijn in te delen in twee onderdelen, data en automatisering. Voor ons is Google Analytics nog steeds het meest veelzijdig, zeker wanneer de juiste koppelingen gemaakt zijn voor een goed en overzichtelijk dashboard. Voor automatisering is het lastig om dé favoriet op te noemen, omdat dit van te veel project specifieke factoren afhankelijk is. Deze tools zijn niet persé belangrijk voor het succes van de digitale strategie, maar wel voor het onderbouwen van bepaalde keuzes.’
Marcel Roorda: ‘Een tool is slechts een middel, voor een succesvolle digitale strategie is een goede positionering belangrijk gecombineerd met een doelgroepanalyse.’
Maak de juiste keuze in alle vertrouwen… |
Ontdek hier wat Sortlist je te bieden heeft!
Ik wil nu een bureau vinden…Bas van Petten: ‘Bambuu heeft een eigen methode om tot een goed doordacht plan te komen. Belangrijk hierbij is dat het niet een document wordt wat in de digitale archieven verdwijnt, maar een leidraad wat je er elk kwartaal bij pakt om de nieuwe acties te definiëren.’
Russ Wren: ‘Altijd, altijd, altijd….. beginnen we met Discovery. :) In het verlengde daarvan houden we regelmatig vergaderingen (persoonlijk of via Zoom/Skype/etc.). We bieden ook klant-specifieke kanalen op Slack om informatie in een enkele repository te bewaren en om de verschillende teams toegang te geven tot de klant (en vice versa). Voor web ontwikkelingsprojecten gebruiken we verschillende programma’s (bijv. Figma, Adobe XD, enz.)’
4 – Hoe bepalen jullie de marketingdoelstellingen voortkomend uit een digitale strategie? En wat zijn voorbeelden van doelen die worden behaald?
Aron van Dijk: ‘Ook hier proberen wij het simpel en begrijpelijk te houden. Onze klanten zijn niet op zoek naar ingewikkelde doelen, maar willen inzicht in doelen waar wat te behalen valt. Geen overbodige data dus, maar alleen data die er echt toe doet. Voorbeelden hiervan zijn bezoekersaantallen en omzet. Dát is waar de klant naar op zoek is, geen doelstellingen zonder verdere functies.’
Marcel Roorda: ‘De marketingdoelstellingen moet een afgeleide zijn van de positionering welke onderdeel uitmaakt van de digitale strategie. Bij employer branding is het aantal nieuwe medewerkers een veel gebruikt doel.’
Bas van Petten: ‘De marketingdoelstellingen liggen altijd in lijn met de bedrijfsdoelstellingen. Dit zijn vaak zaken als; ik kan x, y en z, maar de doelgroep ziet mij vooral als leverancier van x. Of; mijn digitale aanwezigheid strookt niet met de beleving die mensen hebben als ze bij ons op de zaak komen. Etc.’
Russ Wren: ‘De meeste doelen komen rechtstreeks voort uit de Discovery sessies die we met cliënten houden. We merken dat door goed te luisteren in deze sessies, de cliënten de neiging hebben om hun doelen en behoeften te verwoorden. Van daaruit bouwen we een SMART framework om deze doelen te bereiken. Doelen die we voor klanten hebben bereikt zijn onder andere meer websiteverkeer, meer engagement op social media, verbetering van community relaties en meer verkoop.’
Wil je ook deel uitmaken van het expert panel, en schrijven over jouw expertises? Meld je dan aan via deze link.