Metaverse: De stand van zaken (2022 Metaverse studie)
Laatst geüpdate op 30 juni 2022 om 03:46 pm
“The matrix” sloeg er in 1999 al in een beeld te scheppen van hoe een alternatieve wereld er zou kunnen uitzien: vliegen, over gebouwen springen en kogels ontwijken.
Terwijl dit in 1999 futuristisch leek, lijkt het in 2022 bijna achterhaald.
De krijtlijnen waren al uitgetekend voordat Facebook Meta werd: een groeiend aantal bedrijven had zich al gehaast om in deze alternatieve digitale wereld te investeren. Misschien nog verrassender is dat we hebben gezien hoe bureaus zich zijn beginnen specialiseren in de metaverse omwille van marketing- en reclamedoeleinden.
Facebook heeft het gewoon weer populair gemaakt om over de metaverse te praten.
Het lijkt er echter op dat het een terrein is waar tot nu toe slechts een handjevol bedrijven toegang toe heeft. Dat blijkt uit onze laatste metaverse studie, waarbij we 200 van deze bedrijven in Europa en de VS hebben ondervraagd.
Lees verder voor meer informatie over onze resultaten, maar hieronder alvast een voorproefje:
- In zijn huidige vorm lijkt de metaverse vooral gericht te zijn op mannen (64%), prominente bedrijven (60%), en digitaal vaardige Gen Z-gebruikers (55%).
- Maar liefst 52% van de merken denkt dat klanten klaar zijn voor de metaverse. Uit een tweede onderzoek dat we deden bij het grote publiek blijkt echter dat 54% van de gebruikers een virtuele wereld niet zou vertrouwen.
- 26% van de merken verwacht een investeringsrendement te zien in de metaverse, terwijl 17% verwacht waardevolle gegevens te verzamelen.
- De meerderheid van de ondervraagde merken (68%) denkt dat de technologie al over 5 jaar een grote vlucht zal nemen.
- 47% van de merken zegt dat hun innovatieafdeling het meest geïnteresseerd is in metaverse initiatieven.
De metaverse, het nieuwe durfkapitaal
“The Matrix” toont een heleboel parallellen met de zakenwereld, te beginnen met het idee om überhaupt in de metaverse te investeren. Als zakenman is de vraag: moet ik snel investeren of moet ik wachten en zien of de technologie een succes wordt?
We stelden deze vraag aan bedrijven die zich al in de virtuele wereld hadden verdiept, en de meesten zeiden dat het de moeite waard was om dit risico te nemen (55%).
Op de vraag waarom ze hierin zijn beginnen investeren, antwoordden de ondervraagde bedrijven dat de metaverse “de toekomst” is (36%). Ook op de vraag wat de metaverse vanuit commercieel oogpunt is, bevestigden zij dat het zowel “de toekomst” (22,19%) als “een platform vol mogelijkheden” (21,85%) was.
Een gebied voor iedereen: Elk bedrijf zal een aandeel hebben in de metaverse
Als onze metaverse studie één ding duidelijk maakt, dan is het wel het vertrouwen van merken in de metaverse.
Minder dan 3% van de ondervraagde bedrijven denkt dat de ontwikkeling van de metaverse meer dan 10 jaar op zich zal laten wachten. 68% daarentegen denkt dat de metaverse in de komende 5 jaar van de grond zal komen. Bovendien gelooft 76% van de bedrijven dat alle soorten industrieën een kans zullen krijgen in deze virtuele wereld.
De meningen zijn verdeeld over welk type industrieën virtueel zullen gaan:
- 32% denkt dat het alleen tech-bedrijven zullen zijn.
- 31% zegt dat het alleen bedrijven zullen zijn die producten verkopen.
- 29% denkt dat het alleen om dienstverlenende bedrijven zal gaan, terwijl ter vergelijking slechts 17% voor overheidsbedrijven heeft gestemd.
Het is en blijft natuurlijk een bedrijf en daarom moeten we de kosten en het investeringsgeld onder de loep nemen.
33% van de merken in de metaverse besteden er 10-20% van hun budget aan.
Merken zijn nu meer geneigd om risico’s te nemen… maar niet om de redenen die we misschien dachten.
We vergeleken ons merkonderzoek met een algemeen onderzoek dat we deden bij 200 gebruikers en marketeers in Europa en de VS. Beide enquêtes toonden ons aan dat schijn bedriegt.
Terwijl 20% van de ondervraagden de metaverse ziet als een “manier om aan de echte wereld te ontsnappen“, ziet 26% van de merken deze virtuele wereld vooral als een manier om winst te maken, 18% van de merken wil gegevens verzamelen en 17% wil nieuwe producten ontwikkelen.
Op de vraag ‘wat hun budget is voor metaverse-projecten’, antwoordde 33% van de bedrijven dat het ongeveer 10-20% van hun budget bedraagt.
De metaverse wordt door bedrijven beschouwd als een risicovolle investering, maar wel een die in de nabije toekomst kan renderen. ROI, gegevensverzameling of productontwikkeling, de mogelijkheden die deze amusementswereld aan de gebruikers biedt, vormen een goudmijn waarin alle sectoren van activiteit hun gading zullen vinden.
Metaverse gebruikers zijn VIPs. Allemaal.
Ondanks alle hype en verleidelijke scenario’s is de metaverse nog steeds een nieuwe technologie, en een nieuwe technologie schept altijd nieuwe mogelijkheden.
Vooral als die technologie een hele wereld is.
Bedrijven die in de metaverse hebben geïnvesteerd, begrijpen dat dit nieuwe rijk vooral gericht is op:
- Mannen (11,3%), misschien inspelend op het stereotiepe beeld van mannen als vroege gebruikers van technologie of meer geïnteresseerd in technologie.
- Grote merken (10,7%) die het zich kunnen veroorloven om zich in deze nieuwe (dure) virtuele wereld te verdiepen.
- Generatie Z (9,9%) en millennials (9,3%), die de huidige beroepsbevolking vormen en digitale enthousiastelingen zijn.
Een ruimte voor innovatie… als je het kunt veroorloven
Men heeft de neiging te denken dat de metaverse een wereld is die voorbehouden is aan geeks, gamers, een wereld die vooral aantrekkelijk is voor mensen die er graag vertoeven, die nieuwe technologieën vroegtijdig omarmen. Uit de resultaten van onze enquête blijkt dat merken zich op een heel ander publiek richten.
Onze gegevens tonen aan dat de metaverse voorbehouden lijkt aan een niche doelgroep. Eén die solvabel genoeg is om zich de computerkracht te veroorloven alsook de vrije tijd om eraan te beginnen.
Bovendien bevestigt 47% van de merken die al in de metaverse investeren dat het hun innovatieafdeling is die het meest geïnteresseerd is in metaverse-initiatieven. Dit bewijst dat bedrijven klaar zijn voor nieuwe technologieën op dit gebied, maar benadrukt ook een belangrijke realiteit: innovatie-afdelingen zijn een handelsmerk van grotere bedrijven.
Sterker nog, in 2019 stelde online tech community BuiltIn een lijst samen van de top 31 innovatielabs die toebehoren aan grote merken. Op die lijst staan onder meer Google, Amazon, Verizon en Coca-Cola.
Merken: “We zijn hier in de metaverse.” Gebruikers: ” Dus?”
Als een bedrijf een boom omhakt in de metaverse, maar niemand hoort het… is hij dan echt gevallen?
De interesse van merken in het potentieel van een alternatieve digitale wereld kan niet worden overschat, en hun vertrouwen in de ROI ervan is glashelder. Maar misschien knijpen ze een oogje dicht.
52% van de ondervraagde bedrijven denkt dat de klanten klaar zijn voor de metaverse, terwijl uit onze algemene enquête blijkt dat 54% van de gebruikers een virtuele wereld niet zou vertrouwen.
Uit onze algemene enquête onder 200 gebruikers en marketeers bleek dat 20% van de respondenten in elke groep van mening was dat een virtuele wereld meer een “ontsnapping” uit de realiteit is, vandaar de uitdagingen voor bedrijven om zakelijke interacties natuurlijk en leuk te maken.
Ongetwijfeld kan de vroegere identiteit van Meta niet worden verborgen, en de deuren van de mogelijkheden staan open…
… zal de metaverse bedrijven dwingen om opnieuw afhankelijk te worden van Facebook voor reclame- en marketing opportuniteiten?
‘All work and no play’’ maakt het universum saai
Het zou geen Sortlist-studie zijn zonder enig licht te werpen op de industrieën die in deze virtuele wereld investeren.
Geen van de 200 ondervraagde bedrijven behoort tot de amusementssector. In plaats daarvan zijn IT (17%) en onderwijs (12%) de overheersende sectoren.
Zij worden gevolgd door de financiële sector (11%) en marketing en reclame (10%), wat het enorme potentieel bevestigt dat bedrijven de metaverse zien als een nieuwe inkomstenbron.
In het onderwijs kunnen we duidelijk de reikwijdte van Meta’s ambities zien in de aankondiging van de metaverse: leren zoals we het traditioneel kennen zal ophouden te bestaan omdat de grenzen tussen leren en ervaren zullen vervagen.
Met innovaties als deze, lijkt een nieuwe metaverse studie gerechtvaardigd: zal de metaverse een nieuwe factor zijn in het onderwijsveld die verantwoordelijk is voor het vergroten van de kloof tussen arm en rijk?
Pandemieën en crises: factoren in de ontwikkeling van de metaverse
We vermeldden aan het begin van dit verslag dat een groot aantal bedrijven al was begonnen met investeren in de metaverse, lang voordat Facebook het aankondigde.
Meer nog, maar liefst 66% van de bedrijven had er zelfs al over nagedacht om er tijd en geld in te investeren alvorens Facebook in Meta veranderde.
Dit is het zoveelste bewijs van de impact die de digitalisering heeft gehad op bedrijven in alle sectoren nadat de pandemie een feit was geworden.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat de combinatie van de gezondheidscrisis en de noodzaak van bedrijven om een digitale transformatie te realiseren de interesse in de metaverse als zakelijke opportuniteit aanwakkerde. 92% van de ondervraagde bedrijven zei dat de pandemie de metaverse technologie in een stroomversnelling bracht.
NFT’s, crypto, en remote gaan
De metaverse lijkt de juiste geldigheid te hebben gegeven aan twee andere technologieën die gestaag in opmars zijn: cryptocurrencies en NFT’s.
Uit onze gegevens bij Sortlist blijkt dat dit de topprojecten zijn waarin bedrijven investeren binnen de metaverse, waarbij 18% van de merken zich richt op crypto en 15% op NFT’s.
Het valt niet te ontkennen: crypto is de afgelopen jaren toegejuicht als de toekomst van internationale transacties.
Investeren in de metaverse wordt nog steeds gezien als een groot risico, wat zou kunnen verklaren waarom trends zoals decentrale financiering (DeFi) eruit springen als een gunstig alternatief.
Cryptocurrencies vormen een vorm van gedecentraliseerd geld, en vooral in tijden van oorlog wordt dit bijzonder nuttig omdat het ervoor zorgt dat geld zijn waarde niet verliest.
Bovendien beperken financiële instellingen in oorlogstijd vaak de toegang van mensen tot bankrekeningen en vreemde valuta, waardoor het moeilijk wordt om daarop te vertrouwen. Hier is een relatief anoniem systeem zonder overheidsinterventie zoals crypto meer dan ideaal.
We vroegen bedrijven of de recente gebeurtenissen in Oekraïne al dan niet een impact hadden op hun investeringen of strategieën met betrekking tot het metaversum. 27% zei van niet, en een nog grotere 31% was het er ook mee eens dat de gebeurtenissen geen invloed hadden op hun strategie, aangezien ze geloven dat het metaversum “belangrijker” is dan ooit.
Hoewel beide digitale transformatie stimuleren, lijkt het erop dat wereldwijde gebeurtenissen zoals pandemieën het hardst toeslaan.
Bovendien presenteert de metaverse zich niet alleen als een kans om zaken te doen, maar ook als een potentiële oplossing die de pandemie naar voren heeft gebracht: werken op afstand.
Na crypto en NFT’s investeert immers 14% van de merken in de oprichting van kantoren op afstand in de virtuele wereld. In feite is werken op afstand de enige metaverse investering die geen verband houdt met een zakelijke inspanning.
Cybersecurity Insecurity
Ondanks het feit dat bedrijven in het algemeen graag in de nieuwe virtuele wereld willen duiken, zijn er nog steeds een aantal legitieme zorgen die hen ervan weerhouden om zich er halsoverkop in te storten.
De belangrijkste daarvan is cybersecurity. Het springt eruit als de grootste twijfel die bedrijven hebben met de metaverse, met 38% van de merken die zich zorgen maken over de veiligheid en databescherming van zowel hun eigen bedrijf als dat van hun klanten.
Het wordt geplaatst vóór bezorgdheden zoals het verdwijnen van de metaverse trend (25%) of het feit dat het digitale leven het echte leven aan het overnemen is (25%).
Opnieuw lijkt het vertrouwen in de metaverse rotsvast, maar het zal nog enkele jaren duren voor we massale implementatie van de metaverse voor bedrijven zien.
Een (bevoorrechte?) wereld wacht.
Het concept van de metaverse bestaat al meer dan 20 jaar. In klassieke romans zoals Neal Stephenson’s Snow Crash (waar de term “metaverse” voor het eerst werd gebruikt) en films zoals The Matrix worden we gekweld door het idee dat we in een realiteit kunnen stappen die onze eigen realiteit nabootst.
Vandaag kunnen we, dankzij de kracht van de technologie, eindelijk zien hoe die realiteit begint te groeien, en bedrijven kijken mee.
Sortlist zal de merken blijven begeleiden bij het onderzoek naar de ontwikkeling van deze virtuele wereld, hoewel deze tot dusverre, in al haar grootsheid , in een luchtbel lijkt te gedijen.
Heb je interesse in de metaverse gekregen en benieuwd wat het voor jou en jouw bedrijf kan betekenen? Neem vooral een kijkje bij onze selectie van beste social media bureaus in Nederland!