Het belang van grafisch verantwoord ontwerpen in digitale marketing
Creative & Design

Het belang van grafisch verantwoord ontwerpen in digitale marketing

5,00/5(1)

Grafisch verantwoord ontwerpen is anno 2020 de krachtigste kunst. Deze vorm van ontwerpen heeft de digitale marketing nieuw leven ingeblazen. De moderne kunstvorm heeft een eigentijdse flair toegevoegd aan het advertentieprofiel van elk bedrijf. Het fungeert als een belangrijk component om merkbekendheid op te bouwen. Daarnaast ook om het besluitvormingsproces van de klant te beïnvloeden. Tot voor kort begrepen veel ondernemers het belang van een grafisch ontwerp niet. Hetzelfde geldt ook voor grafisch verantwoord ontwerpen en adverteren. Nu is er een enorme belangstelling omdat de twee industrieën onafscheidelijk worden. In dit artikel zal worden gekeken naar het concept van grafisch verantwoord ontwerpen. Ook de rol die het speelt in de digitale marketingwereld zal belicht worden.

Wat is grafisch verantwoord ontwerpen?

Een grafisch ontwerp communiceert ideeën of boodschappen op een visuele manier. Het kan door elk type industrie worden gebruikt. Dit om gecompliceerde informatie op een verteerbare manier over te brengen. Het is dus van belang dat er grafisch verantwoord ontworpen wordt. Je kunt je het niet permitteren om door jouw ontwerp het bedrijf meer schade te berokkenen. Je ontwerp moet het bedrijf juist meer winst bezorgen.

Grafisch ontwerp is dus het vak om visuele inhoud te creëren en om boodschappen over te brengen. Grafische ontwerpers maken onder andere gebruik van afbeeldingen en typografie. Hiermee proberen ze aan specifieke behoeften van gebruikers te voldoen. Ze passen daarbij visuele hiërarchie- en pagina-opmaak technieken toe. Ze letten ook op de wijze waarop elementen in interactieve ontwerpen te zien zijn. Dit om vooral de gebruikerservaring te optimaliseren. ‘

Hoe essentieel is grafisch ontwerp voor digitale marketing?

Een geweldig ontwerp is niet alleen duidelijk, maar ook nog transparant. Als ondernemer zal je zeker trots zijn op je bedrijf. Moeten je afbeeldingen dat dan ook niet weerspiegelen? Kom je opdagen voor een rode loper in je joggingbroek? Nee. Je kleedt je om indruk te maken. Evenzo zijn grafische ontwerpen de rode loper-outfit van je bedrijf. Hier zijn enkele dwingende redenen waarom een grafisch verantwoord ontwerp essentieel is. Dit geldt vooral voor digitale marketing.

Bouw je eigen unieke identiteit of merk

Heb je besloten om een ontwerper of een grafisch ontwerpbedrijf in dienst te nemen? Dan kun je je eigen unieke toon en stijl bepalen. Je kunt je daarmee ook onderscheiden van de concurrentie. Als resultaat zullen klanten en potentiële klanten ook meer vertrouwd raken met je merk. Je kan je dus onderscheiden van de massa.

Grafisch ontwerp kan een boodschap beter overbrengen dan woorden!

Een foto zegt meer dan duizend woorden. Dit kan niet meer waar zijn. Grafisch ontwerp is belangrijk voor elk bedrijf. Vooral als je als bedrijf een positieve en langdurige indruk wil maken. Gaat het om het verspreiden van de boodschap over je bedrijf? Dan krijgt het ontwerp eerst de aandacht en daarna de woorden. Samen brengen ze een krachtige boodschap over. In het Apple-logo is er bijvoorbeeld niet eens een slogan. Het ontwerp echter spreekt beter dan woorden voor het merk. Zie daar weer het belang van grafisch verantwoord ontwerpen.

Verkoop verbeteren

Het is geen verrassing, dat mensen visuele wezens zijn. Dat is de reden waarom mensen zich aangetrokken voelen tot uniek ontworpen voorwerpen. Om de boodschap te laten spreken is het best om kwaliteit ontwerpen te gebruiken. Hierdoor zullen klanten weten dat je hoogwaardige producten of diensten levert. Dergelijke indrukken ontstaan ​​wanneer ze bijvoorbeeld een uniek logo-ontwerp te zien krijgen. Ook als ze een visitekaartje en een goed doordacht bedrijfsprofiel te zien krijgen.

Het maken van materialen voor verkoop is altijd van cruciaal belang. Het vereist echter veel planning. Men moet rekening houden met de merkpositionering. Ook het ontwerp moet voldoen aan de gestelde eisen van ethiek. Het is essentieel, dat de verkoopmaterialen eenvoudig zijn. Ze moeten direct het merk en de bedoeling van het materiaal tot uiting brengen.

Lever merkboodschap

Grafisch ontwerpers spelen een belangrijke rol. Ze moeten op unieke manieren de merkboodschap van je product of dienst overbrengen. Een goede grafisch ontwerper kan je aanbod communiceren. Hij kan dit doen in de vorm van rapporten, grafieken en illustraties. Bovendien kan een goed creatief bureau wonderen doen voor je merk. Het kan je merk in grote mate voortstuwen.

Graphics overtreffen talen

Denk eens aan een blog bijvoorbeeld. Mensen kunnen deze blog alleen lezen als ze de Nederlandse taal goed beheersen. Maar wat hun primaire taal ook is, mensen kunnen thema’s en afbeeldingen begrijpen. Hetzelfde geldt voor elk soort beeld of visueel hulpmiddel. Internet neemt de meeste geografische barrières weg. Het is dus belangrijk om een ​​meertalig publiek aan te spreken. Grafisch ontwerp is een van de beste manieren om dit te bereiken.

Hoe grafisch ontwerp te gebruiken in digitale marketing?

Anno 2020 is grafisch verantwoord ontwerpen op het gebied van digitale marketing aan een opmars bezig.De vraag naar ontwerpers die hierin gespecialiseerd zijn neemt dan ook toe. Ben je op zoek naar een team om de klus te klaren? Dan moet je weten welke soorten grafische ontwerpen veel worden gebruikt. Vooral op het gebied van de digitale marketing. Hierdoor kun je de juiste specialist vinden die je nodig hebt.

Visuele identiteit of branding grafisch ontwerp

Een visuele identiteit communiceert de persoonlijkheid, herinneringen, emoties en beleving van een merk. Het fungeert als het gezicht achter het merk. Daarnaast geeft het belangrijke boodschappen door aan het publiek. Er zijn dus ontwerpers, die gespecialiseerd zijn in het ontwerpen van visuele identiteit. Zij zullen advertenties maken, die de persoonlijkheid van het merk vertegenwoordigen. Je kunt daarbij ook denken aan logo’s, typografie, kleurenpaletten en afbeeldingsbibliotheken.

Reclame en marketing grafisch ontwerp

Bedrijven investeren in marketinginspanningen om het besluitvormingsproces van hun doelgroep te beïnvloeden. Er zijn Ontwerpers, die afbeeldingen maken voor reclame- en marketingdoeleinden. Deze werken rechtstreeks samen met besluitvormers en marketing professionals. Enkele voorbeelden van grafische ontwerpen voor reclame en marketing zijn:

  • Afbeeldingen voor websites en blogs
  • Ansichtkaarten en flyers
  • Brochures (print en digitaal)
  • E-books
  • Infographics
  • Jaarlijkse verslagen
  • Nieuwsbrieve
  • PowerPoint-presentaties
  • Email marketing sjablonen
  • Social media-advertenties en banners
  • Advertentie afbeeldingen opnieuw targeten

Gebruikersinterface graphic design

Gebruikersinterface graphic design wordt ook wel digitaal ontwerpen genoemd. Deze ontwerpen worden gemaakt om op een scherm te bekijken. Ontwerpers die dergelijke soorten afbeeldingen maken, zullen zich concentreren op veel visuele elementen. Je kunt denken aan grootte, kleur en plaatsing van CTA. Dit om je doelgroep een goede digitale ervaring te bieden. Enkele voorbeelden van grafisch ontwerp van gebruikersinterfaces zijn:

  • App ontwerp
  • 3D-modellering
  • Thema-ontwerp (WordPress, Magento, Shopify )
  • Game-interfaces
  • Webpagina-ontwerp

Motion graphic design

Motion graphic design wordt veel gebruikt door tv en film. Anno 2020 is deze kunstvorm voor iedereen tegen een betaalbare prijs toegankelijk. Het is een van de meest gebruikte ontwerp formaten op alle digitale platforms. Enkele voorbeelden van bewegende grafische ontwerpen zijn:

  • Banners
  • Digitale advertenties
  • Trailers en presentaties
  • Geanimeerde logo’s
  • Instructievideo’s
  • GIF’s
  • Websites
  • Promotievideo’s

Industrieën die grafische ontwerpers nodig hebben

Je weet waarschijnlijk dat grafisch ontwerp vereist is voor corporate branding. Verder ook voor advies, marketing, publicatie en webdesign. Maar er zijn andere industrieën die de hulp van grafisch ontwerpers nodig hebben zoals scholen, mode, mobiele apps en e-commerce. Ook reizen, toerisme, overheidsinstellingen, verpakking en software ontwikkelingsbedrijven vallen hieronder.

Het belang van grafisch ontwerpers is er dus voor elke sector ter wereld. Als je een kleine boerderij runt, die appels in pot verkoopt, is het etiket op de pot een grafisch ontwerp. Dit geldt ook als je een Fortune 500-bedrijf runt dat gadgets verkoopt. De advertenties en het verpakkingsontwerp zijn ook het resultaat van een grafisch ontwerp. Grafisch ontwerp is overal. Ook daar zie je dus waarom grafisch verantwoord ontwerpen van eminent belang is.

Het promoten van je bedrijf in de online wereld kan een uitdagende taak zijn. Je dient daarbij moderne trends in het grafisch verantwoord ontwerpen te volgen. Door ze verder toe te passen kun je het ontwerpen veel gemakkelijker maken.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email