Welke strategie past het best bij mij
Social Media

7 tips om een social media strategie toe te passen

5,00/5(2)

Met de toenemende aanwezigheid van sociale media wordt het steeds belangrijker om zich vertrouwd te maken met een succesvol online marketingconcept. Wij willen een korte inleiding geven over mogelijke benaderingen voor een productieve sociale-mediastrategie.

Wat is een social media strategie?

Een social media-strategie is een gedetailleerde handleiding die een antwoord geeft op de vraag wat, wanneer, hoe en waarom je content plaatst op de sociale pagina’s van je bedrijf.

Ja, een social media-strategie gaat niet alleen over het plaatsen van tweets en het liken van foto’s. Er moet een goed doordacht plan zitten achter wat je post, en een doel dat je ermee wilt bereiken.

Wat staat er in een social media strategie?

Ontwikkeling van de sociale media

Zo’n 15 jaar geleden had bijna niemand verwacht hoe snel de sociale media de wereld zouden veroveren. Tegenwoordig zijn mensen over de hele wereld verbonden met smartphones via Facebook, Instagram, enz. Wie had toen gedacht dat zelfs opa en oma op een gegeven moment op Facebook zouden zitten?!

In tegenstelling tot de klassieke reclamemedia zoals affiches, radio en televisie, die regionaal beperkt zijn, biedt het internet met zijn veelzijdige media een heel ander bereik.

Het zwaartepunt van de marketing is de afgelopen tien jaar volledig veranderd, of liever gezegd uitgebreid. Vooral voor kleine ondernemingen, eenmanszaken, kunstenaars of zelfstandigen heeft dit geheel nieuwe mogelijkheden geopend – een gamechanger, zoals ze zeggen. Adverteren via gedrukte media, moeizaam telefonisch werven, promotie-evenementen en uiteindelijk persoonlijke verwijzingen, om maar een paar van de marketingmogelijkheden voor “kleine mensen” vóór het internettijdperk te noemen, zijn niet uitgestorven, maar zijn in veel opzichten secundair geworden.

Waarom is een social media strategie nodig?

De vraag waarom een goede social media-strategie zo belangrijk is, wordt eigenlijk vanzelf beantwoord op basis van de moderne ontwikkelingen. Vandaag kunt u de wereld bereiken met slechts een paar klikken. Maar is het zo eenvoudig? Vandaag gaat het er niet meer om “of” een aanwezigheid in de sociale media de moeite waard is, maar “hoe” deze het best kan worden benaderd en in stand gehouden.

Eerlijkheidshalve moet men toegeven dat de ontwikkelingen van de sociale media ons als een lawine hebben overspoeld. Zelfs sommige grote bedrijven hebben nog steeds moeite om hun marketingstrategieën te vernieuwen en up-to-date te houden. Vooral in de begindagen werd de professionele aanpak van online marketing, met name sociale media, in veel opzichten onderschat.

Om een succesvolle marketing of netwerk op te bouwen op platformen als Facebook, Instagram, LinkedIn, is veel, zelfs heel veel werk nodig! Wie niet over de tijd of de middelen beschikt om dit onderwerp voldoende te behandelen, raden wij ten zeerste aan gebruik te maken van professionele ondersteuning. De investering is het waard!

Voor wie het aandurft om het onderwerp zelf aan te pakken en bereid is om tijd, werk en hart en ziel te investeren, hebben we hier de eerste stappen voor een mogelijke start of optimalisatie van de eigen social media-strategie op een rijtje gezet.

Verschillende benaderingen van sociale-mediastrategieën

Wanneer men op het web surft, wordt men snel overweldigd door de overvloed en de massa aan informatie. Er zijn zoveel verschillende benaderingen van social media-strategieën dat je in het begin niet weet wat de juiste is. Checklists met 8, 10 of 12 verschillende stappen naar succes, strategieën gebaseerd op vier pijlers of vier fasen, enz.

Als je de verschillende benaderingen nader bekijkt, wordt al snel duidelijk dat ze elkaar inhoudelijk allemaal min of meer overlappen. Ze zijn het er allemaal over eens: om een groot aantal potentiële volgers online effectief aan te spreken, moet je van tevoren een goed plan hebben. Succes in sociale media is een proces waar je voortdurend voor moet werken en in moet investeren.

In alle benaderingen vinden we een voorbereidings- of planningsfase, de selectie van middelen en de uiteindelijke uitvoering.

Onze aanbevolen social media strategie

Daarom vatten wij de benaderingen samen volgens deze drie hoofdelementen, ten einde het complexe onderwerp enigszins te comprimeren. Op deze manier kunnen we een eerste minder complex overzicht maken.

Planningsfase

Een gedetailleerde planning is essentieel voor een succesvolle social media-strategie. In het diepe springen zonder zich van tevoren intensief met het onderwerp te hebben beziggehouden, zal waarschijnlijk niet goed aflopen.

Voordat u met de actieve fase, d.w.z. de implementatie, begint, moet u een concept samenstellen op basis van de volgende vragen:

  • WAAR? – Wat is mijn uitgangssituatie?
  • WAAR – Waar wil ik heen? Wat zijn mijn doelen?
  • WHO? – Tot wie wil ik me richten?
  • HOE? – Welk kanaal en welke media zijn geschikt voor mij?

WAAR? – Wat is mijn uitgangssituatie?

Het is belangrijk om eerst de uitgangssituatie te analyseren om de best mogelijke strategie te kunnen uitstippelen. Heeft u misschien al een social media-aanwezigheid die nog niet de gewenste resultaten oplevert? Of begin je helemaal opnieuw?

Het is zeker aan te raden om van tevoren in uw branche rond te kijken om te zien hoe andere ondernemers zich presenteren. Op die manier kunt u zich van tevoren een idee vormen van welke methoden of welke presentatie gangbaar en vooral succesvol zijn voor de marketing van soortgelijke diensten. Een realistische beoordeling van uw eigen uitgangspositie is een belangrijke pijler van de marktanalyse.

Waarheen? – Waar wil ik heen? Wat zijn mijn doelen?

In het verlengde hiervan moet u zich afvragen wat u met sociale media wilt bereiken. Het is niet alleen van cruciaal belang om te analyseren welke ruwe doelstellingen je hebt, maar ook om actief succesdoelstellingen of mijlpalen te bepalen. Anders loop je het risico de weg kwijt te raken in plaats van je doel te bereiken. Wat is het gezegde? Niet alle wegen leiden naar Rome! Zonder vaste mijlpalen kunt u gemakkelijk de weg kwijtraken of niet eens merken dat u op een dood spoor bent beland. Hierover later meer.

Terug naar de doelen! Wat wordt hier eigenlijk mee bedoeld? Doelen voor een succesvolle aanwezigheid in sociale media kunnen er verschillend uitzien. Natuurlijk worden Facebook, Instagram, Pinterest en Co. niet alleen gebruikt om te kopen of te verkopen. Er zijn veel verschillende bedoelingen en achtergronden in de sociale media. Deze omvatten, bijvoorbeeld:

  • Branding
  • Dienst
  • Verkoop van producten
  • Afbeelding
  • Nieuws & Lifestyle
  • Bekend worden door bereik
  • Werven van nieuwe klanten
  • Behoud van bestaande klanten

Het is niet ongewoon dat sociale media in de eerste plaats een populair middel zijn om naam te maken. Ongeacht het hoofddoel, is dit aantoonbaar het gemeenschappelijke doel dat de sociale-mediagemeenschap verenigt: Aanwezigheid en reputatie.

In de context van het succesvol stellen van social media doelen, wordt vaak de SMART methode aangehaald. SMART staat voor:

S = specifiek → nauwkeurig gedefinieerd
M = meetbaar → meetbaar
A = haalbaar → haalbaar
R = relevant → significant
T = tijdig → in de tijd ingedeeld

WIE – Op wie wil ik me richten?

Met het oneindige bereik van de online wereld, is het belangrijk om de focus te houden op wie mijn doelgroep is. Wie is cruciaal voor mijn reputatie, aan wie wil ik mij bekend maken, bij wie wil ik aanwezig zijn?

Om gebruikers te inspireren voor iemands aanwezigheid in de sociale media, is het noodzakelijk om van tevoren te begrijpen welke behoeften en voorkeuren mijn doelgroep heeft. Wie zich dit fundamenteel heeft eigen gemaakt en weet tot wie hij zich wil richten, kan zich productief bezighouden met de vraag welke kanalen en welke inhoud daarvoor het meest geschikt zijn.

HOE – Welke kanalen en media zijn geschikt voor mij?

Als u eenmaal weet welke doelgroep u wilt aanspreken, kunt u zich gaan bezighouden met de vraag hoe u dat het beste kunt doen. Gerichte inhoud is de alfa en omega van elke mediastrategie. Voordat je kwaliteitsinhoud maakt die gebruikers en volgers bindt, moet je nagaan welk platform daarvoor het meest geschikt is.

Facebook, LinkedIn of Instagram bieden geweldige mogelijkheden om je doelgroep te verkleinen en direct aan te spreken via functies als bereikfilters, waarbij je advertenties specifiek kunt plaatsen op basis van leeftijdsgroep, geslacht, interesses en thuisregio, netwerkgroepen of hashtags. Wat onbetwistbaar is aan deze reuzen van de sociale mediajungle, is hun ongelooflijk grote invloedssfeer.

Buiten de grote reuzen van de industrie zijn er echter wel degelijk invloedrijke themaspecifieke platforms en media die u bij uw doel kunnen brengen. Blogs, gidsen of forums, bijvoorbeeld, zijn populaire plaatsen voor indirecte sociale-mediamarketing. In wezen kunnen we de trend zien dat reclame ook steeds meer passief of verborgen wordt gebruikt. Zo zijn informatieve teksten die onopvallend via kruisverwijzingen naar het doel leiden, populair.

Online-evenementen zijn nog betrekkelijk nieuw, maar raken snel ingeburgerd. Virtuele handelsbeurzen, open videoconferenties, virtuele lezingen, enz. zijn allemaal populair.

De hulpmiddelen kiezen

Zodra u het basiskader van uw strategie hebt opgesteld, is het tijd om over te gaan tot de planning van de uitvoering. U weet nu waar u staat, waar u naartoe wilt, wie u wilt bereiken en welke kanalen en media geschikt zouden kunnen zijn. Maar hoe ga je verder?

Op dit punt moet u zich ten laatste afvragen of u professionele ondersteuning nodig hebt of dat uw eigen middelen volstaan! Afhankelijk van hoe ambitieus uw doelstelling is en hoeveel verschillende kanalen u actief wilt bedienen, zullen kleine bedrijven, althans in de opstartfase, moeten zorgen voor een aangewezen team.

De basisvoorbereiding van de verschillende middelen omvat inhoud, afbeeldingen (graphics) en actieve netwerkmiddelen (service, beïnvloeders, netwerkers). Er zijn veel marketingbedrijven die gespecialiseerd zijn in ten minste één van deze kerncompetenties.

Voor afbeeldingen en grafieken zijn er, naast bedrijven, ook websites die kwalitatief beeldmateriaal aanbieden voor weinig geld of zelfs gratis. Voor content-componenten of SEO keyword-teksten zijn er tal van online bedrijven of platforms die naast freelance PR-aanbieders ook goedkoop content schrijven aanbieden.

Wat het netwerken zelf betreft, wordt uitbesteding iets moeilijker. In principe is het mogelijk de klantendienst extern in te huren. Bij het kiezen van beïnvloeders en netwerkers moet je echter zorgvuldig werven. Veel bedrijven gaan tegenwoordig partnerschappen aan met publieke figuren die al een groot aantal volgers uit een bepaalde doelgroep hebben. Samenwerkingen met atleten, bijvoorbeeld, zijn hier populair. Geldt dat nog steeds als sponsoring? Misschien. De manier waarop dat gebeurt, is echter veranderd. Veel atleten plaatsen regelmatig foto’s uit hun eigen dagelijks leven met verborgen reclame.

Uitvoering

Met een uitgekiende planning kan er bij de uitvoering niets misgaan. Uiteindelijk blijft er niets anders over dan online te gaan. Het is belangrijk dat de sociale media levendig zijn. In tegenstelling tot televisie, waar maandenlang dezelfde advertenties worden vertoond, moeten sociale media voortdurend worden bijgewerkt. Als je hier succes wilt hebben, moet je bij de les blijven en regelmatig nieuwe bijdragen leveren.

Een groot deel van de tenuitvoerlegging is de regelmatige evaluatie van de eigen doelstellingen. Zijn de doelen bereikt? Wat kan ik doen om beter te worden in mijn doel? Welke nieuwe doelen kan ik voor mezelf stellen?

Activiteit, reactiviteit en creativiteit zijn de essentie van sociale media. Alleen wie regelmatig aansprekende en individuele bijdragen levert, aanwezig is voor vragen en reageert op vragen van klanten, zal op lange termijn naam kunnen maken in de grote social media jungle.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email