Instagram stories
Marketing

Instagram stories voor bedrijven 2021

5,00/5(1)

Instagram stories kunnen heel nuttig zijn voor bedrijven. Het is een goede manier om in een persoonlijk verhaal te laten zien waar jouw bedrijf mee bezig is. Via een zakelijk instagram account kun je foto’s en video’s uploaden als story, die mensen dan 24 uur lang kunnen bekijken. In deze blog bespreken we verschillende ideeën voor Instagram stories die je zou kunnen gebruiken om de zichtbaarheid van je bedrijf op Instagram te verbeteren.

Bron: Pexels.com

Wat zijn Instagram stories?

Er zijn verschillende functies op Instagram en we leggen even kort het verschil uit.

Instagram stories

Instagram stories zijn interessante verhalen voor gebruikers van het social media platform. Ze bestaan uit een foto of een video waaraan nog andere elementen zijn toegevoegd, zoals bijvoorbeeld tekst of stickers. Deze stories zijn 24 uur zichtbaar en verdwijnen achteraf automatisch. Het inzetten van stories door bedrijven geeft mensen de kans om een kijkje achter de schermen te nemen. Het is zelfs mogelijk om een live story te maken, als je bijvoorbeeld wil laten weten dat je op een bepaald evenement aanwezig bent. Op deze manier kun je effectief jouw doelgroep bereiken en leuke en interessante informatie delen over je bedrijf.

Instafeed

Je Instafeed is gewoon je Instagram profiel, hier wordt alle content weergegeven die je hebt geüpload. Het is een visitekaartje, dus zorg ervoor dat het een mooie pagina is die mensen uitnodigt om op de volgknop te klikken. Je kunt hier foto’s en video’s plaatsen en die gebruiken als advertenties waarbij je bijvoorbeeld producten tagt of verwijst naar je website.

Instagram TV (IGTV)

Video’s van Instagram stories mogen maximaal 15 seconden duren en op je Instafeed maximaal één minuut. Met de introductie van IGTV is het mogelijk om langere video’s te gebruiken, van maximaal één uur. Door gedetailleerde statistieken kun je zien hoeveel mensen een video hebben bekeken, wanneer ze zijn afgehaakt of wie de video juist helemaal heeft afgekeken.

Hoe maak je een Instagram story?

Het maken van een Instagram story is heel eenvoudig. Klik op het plus-icoon in de rechterbovenhoek van de startpagina of swipe gewoon naar links. Je kunt dan kiezen om een nieuwe foto of video te maken of om er een te nemen uit je galerij. In dit scherm kun je ook kiezen voor de live-functie of boomerangs (video’s die achter elkaar vooruit en achteruit worden afgespeeld).

Als je de gewenste video of foto hebt gekozen kun je deze bewerken door filters, tekst, stickers of tekeningen toe te voegen. Tik op het overeenkomstige symbool om een van deze elementen toe te voegen en sleep ze naar waar jij ze wilt hebben. Hashtags kunnen ook in stories gebruikt worden om meer bekendheid en likes te winnen, maar gebruik ze natuurlijk alleen als ze relevant zijn. Je kunt bijvoorbeeld ook zelf een hashtag creëren met de naam van je bedrijf of product. Als je tevreden bent met je story kun je hem delen door te klikken op Je Verhaal.

Na 24 uur verdwijnen je stories niet volledig, ze zijn nog altijd te zien het Instagram account van je bedrijf in het story archief. Je kunt deze herposten zo vaak als je wil. Om de stories te bewaren moet je deze functie wel inschakelen via Story controls onder Privacy and Settings. Ook kun je favoriete Instagram stories highlighten. Deze stories zijn door je volgers direct te zien op je profiel, onder je biografie. Je kan hiermee je belangrijkste en interessantste stories laten zien aan bezoekers van het Instagram account van je bedrijf.

Wat kan social media betekenen voor jouw organisatie?

Communicatie met de doelgroep is nog nooit zo eenvoudig geweest. Door content te posten op platformen zoals Instagram, zien volgers hoe interactief jouw organisatie is en bouw je een band met ze op. Naast dat het ervoor zorgt dat je betrouwbaarheid uitstraalt, geeft het ook een persoonlijke draai aan je product of dienst. Mensen vinden het leuk om te zien hoe het product dat ze (willen) gebruiken wordt gemaakt en het draagt bij aan de merkbekendheid. Vergeet ook zeker niet dat je via social media een enorm bereik kunt hebben en er zijn functies waardoor je specifiek jouw doelgroep kunt aanspreken. Ga op zoek naar een passend social media bedrijf om er zeker van te zijn dat je de meeste winst haalt uit het gebruik van social media voor jouw organisatie.

Door een overzichtelijk en aantrekkelijk profiel te maken kun je gebruikers overtuigen je Instagram pagina te volgen. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden, dus kies je content zorgvuldig. Praat ook niet alleen over jezelf of over je eigen bedrijf, maar bespreek ook eens interessant nieuws uit de sector. Ga de interactie met je volgers aan en beantwoord hun reacties. Maak er iets persoonlijks van, je kunt genoeg leuke content publiceren zonder je professionaliteit te verliezen.

Handige tips en tricks voor jouw stories

Instagram stories zijn dus een goede manier om meer bekendheid en volgers te werven. Lok interactie uit en vertel je volgers een verhaal dat 24 uur zichtbaar blijft. Maak gebruik van actueel nieuws of seizoenen en voor het geval dat je niet weet waarover je een story kunt maken, hebben we een paar ideeën voor je verzameld:

Maak een live story

Deze vorm van Instagram stories heeft veel impact op je volgers. Het is interactieve en interessante content. Je kunt verschillende onderwerpen in zo’n story bespreken, bijvoorbeeld het beantwoorden van veelgestelde vragen, het laten zien dat je aanwezig bent op een bepaald evenement of het interviewen van een bekend persoon. Maak het interactief door je volgers vragen te laten stellen en beantwoord deze dan in je story.

Moedig je volgers aan om content te sturen

Wat zijn betere advertenties voor je bedrijf dan gelukkige klanten die jouw producten dragen of gebruiken. Door foto’s of video’s van volgers te gebruiken in je Instagram stories bewijs je aan andere volgers dat jouw producten of diensten in de smaak vallen, ook wel “social proof” genoemd. Het is een krachtige marketing techniek gebaseerd op de acties en meningen van anderen.

Geef een kijkje achter de schermen

Het is altijd interessant voor jouw volgers om te zien waar je op dit moment mee bezig bent. Geef ze een sneak preview van een nieuw project of een rondleiding door het kantoor. Het zal ervoor zorgen dat ze zich speciaal voelen doordat ze exclusieve content te zien krijgen. Je kunt ze laten zien hoe je een evenement voorbereid, hoe een bepaald product wordt gemaakt of stel het team voor. Alles is mogelijk en laat je fantasie de vrije loop.

Bron: Pexels.com

Maak reclame voor je website

Via Instagram stories is het eenvoudig om reclame te maken voor nieuwe blogs of artikelen op je website of om bijvoorbeeld aan te kondigen dat je binnenkort een nieuw product gaat lanceren. Dit zal meer mensen naar je website lokken en als je meer dan 10.000 volgers hebt, kun je zelfs een link direct in je story plaatsen, de zogenoemde Swipe Up functie. Neem ook zeker een kijkje bij de volgende link met interessante tips over marketing.

Gebruik polls om naar de mening van je volgers te vragen

Je kunt een poll toevoegen aan je Instagram story. Hierdoor kun je de mening van je volgers peilen en het zal ze uitnodigen te engageren met je bedrijf. Er zijn drie verschillende mogelijkheden om een poll toe te voegen:

  • Een sticker waarbij je een vraag kan stellen met twee antwoordmogelijkheden. Standaard zijn de antwoordmogelijkheden Ja of Nee, maar dit is eenvoudig aan te passen.
  • Een emoji sticker waarbij volgers een balk kunnen verslepen om aan te geven hoe leuk ze iets vinden, oftewel rating. Het gemiddelde van alle ratings zal ook weergegeven worden.
  • Als laatste is er nog de sticker waarbij je een vraag kan stellen en je volgers kunnen hierop reageren met een open antwoord. Dit laatste is misschien niet echt een poll, maar het zorgt er wel voor dat je met je volgers kunt communiceren.

Introduceer thema-dagen

Door terugkerende thema-dagen te introduceren zorg je ervoor dat je consistent nieuwe Instagram stories upload. Je kunt bijvoorbeeld een vaste dag kiezen om tips aan je volgers te geven, of om veelgestelde vragen te beantwoorden. Denk aan #DoeDinsdag, #WijzeWoensdag, #ThrowbackThursday of #HappyWeekend. Het kan soms een uitdaging zijn om steeds nieuwe content te verzinnen en een vast thema of format kan hierbij helpen. Ook zorgt dit voor meer consistentie in je stories waardoor ze herkenbaar worden voor je publiek.

Benut het Instagram account van je bedrijf optimaal of maakt het snel aan als je bedrijf er nog geen heeft. Deel content met de vele Instagram gebruikers en spreek jouw doelgroep aan. Door video’s en foto’s te delen via Instagram stories bouw je een band op met je volgers en geef je een persoonlijke draai aan jouw bedrijf. Laat je creativiteit de vrije loop en ga aan de slag met Instagram Stories.

Deel verhalen die interessant zijn voor jouw doelgroep. Instagram maakt het eenvoudig om persoonlijk contact met gebruikers te hebben en geeft de mogelijkheid om je marketing tot een volgend niveau tillen. Als je op zoek bent naar professionele ondersteuning op onder andere het gebied van marketing, dan kan Sortlist.com je helpen bij het vinden van de perfecte match.

Voor een sterke Marketing op Instagram moet je bij Sortlist zijn! We hebben de juiste partner voor jou!

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email