Hoe werkt een communicatie- en reclamebureau?
Advertising

Hoe werkt een communicatie- en reclamebureau?

5,00/5(1)

De wereld van de communicatiebureau is niet zo ondoorzichtig als je zou denken. De magie die uit het door jouw bureau uitgevoerde project voortkomt, is het resultaat van een optimale organisatie en een vloeiende synergie tussen verschillende afdelingen. In dit artikel van Sortlist laten wij je zien hoe een communicatie- en reclamebureau te werk gaat om jouw project efficiënt af te handelen.

Ben je klaar om de sluier op te lichten over wat er in reclamebureaus gebeurt?

Welke soorten bureaus zijn er?

Er zijn twee soorten communicatie- en reclamebureaus:

👉🏾 360°-communicatiebureaus, d.w.z. bureaus die zich bezighouden met alle aspecten van communicatie
👉🏾 gespecialiseerde bureaus, b.v. deskundigen op het gebied van webcommunicatie.

In dit artikel behandelen wij alleen het eerste geval.

De 4 functies van een communicatiebureau

Laten we eens kijken naar de verschillende functies die een reclamebureau zijn klanten moet bieden:

  • De creatieve functie: het bureau zorgt voor de copywriting, de creatie van de boodschap en het grafisch ontwerp van het project.
  • De zoekfunctie: Hierbij wordt onderzoek gedaan naar het gedrag van de doelmarkt om een reclamecampagne op te zetten die op die markt is afgestemd.
  • De mediaselectie: De selectie van de beste media voor de klant in overeenstemming met het soort product, het soort doelgroep en het reclamebudget van de klant.
  • De relatie met de klant: een schakel vormen tussen de klant en de verschillende afdelingen van het agentschap voor het gemak van de klant.

Het structuur van een communicatiebureau: hoe zit deze in elkaar?

Opmerkelijk is, dat de structuur van een communicatiebureau afhangt van het type en de omvang ervan. Afgezien daarvan volgen agentschappen over het algemeen een bepaalde vorm met afdelingen die zijn opgezet volgens verschillende functies en taken.

Hoe is een reclamebureau gestructureerd?

Een bureau bestaat uit twee delen:

💡 de strategische, klantgerichte kant, geleid door de verkoopdirecteur,

🎨 de creatieve, technische kant, geleid door de art director. Pas op: dit onderscheid betekent geen strikte scheiding!

Deze twee gebieden zijn in voortdurende wisselwerking om de cliënt zo goed mogelijk van dienst te zijn.

De strategisch-commerciële helden 🦸🏼

Dit deel van het bureau vertegenwoordigt de kant die zich tot de adverteerders richt. Dit zijn de projectmanagers, die verantwoordelijk zijn voor het vormgeven van de communicatiestrategie van het project. Vaak werken zij met een project management software.

De strategisch-commerciële kant wordt geleid door:

  • Sales Directors en Account Managers: zij zijn de strategische superieuren van deze afdeling. Zij beheren de verschillende klanten, zorgen voor acquisitie en klantenrelaties. Desalniettemin werken ze samen met de reclamemanager aan de verschillende projecten. Daarnaast zijn ze ook verantwoordelijk voor het naleven van het budget en de specificaties, die worden doorgegeven aan het creatieve gedeelte.
  • Reclamemanagers: Zij vormen het hart van het communicatiebureau. In samenwerking met de sales- en clientmanagers stellen zij het businessplan op. Daarnaast zorgen ze ervoor dat elke communicatiecampagne van het aantrekkelijk en in lijn met de behoeften van de klant is. Tenslotte beheren zij de verspreiding van de projecten onder de media.
  • Mediaplanners: zij zijn een belangrijke troef voor een communicatiebureau. Dit komt omdat zij specifieke kennis hebben op het gebied van public relations, zij kennen elk lid van de pers en hun respectieve publiek. Afhankelijk van de doelgroep van de cliënt bepalen zij welke media dat moet worden aangesproken en geselecteerd voor de reclame/communicatiecampagne.

De creatievelingen 👩🏾‍🎨 🎨

Het creatieve team zal het project in visuele en tekstuele vorm uitwerken. Daarna gaan ze uitvoeren volgens de planning die door de strategische zijde is bepaald.

De creatieve functie wordt vervuld door:

  • Creatieve directeuren: zij voeren de strategie uit die door de reclameregisseur is bedacht. Zij ontwerpen de campagne, zorgen voor het visuele aspect en geven leiding aan een team van grafisch ontwerpers en infographics.
  • Productie Managers: Tijdens de creatieve fase worden de productieleiders geraadpleegd over de haalbaarheid van bepaalde ideeën. Zodra het project door de adverteerder (de klant) is goedgekeurd, voeren de productiemanagers de campagne uit.
  • Copywriters: wanneer kunstenaars van woorden schrijven copywriters de content van de campagne in verschillende media. Met behulp van alle informatie die zij ontvangen over de projectstrategie (bv. doelgroep, thema en toon van de campagne), moeten zij de juiste woorden vinden om het doelpubliek op een relevante manier aan te spreken.
  • Grafisch ontwerpers en infographics: Zij zijn verantwoordelijk voor het creëren van reclamemodellen in alle vormen. Afhankelijk van het project zullen zij een grafisch charter voorstellen met visuele illustraties.

Kleinere bureaus voeren opdrachten vaak uit met slechts één persoon of huren extra freelancers in. Omgekeerd kan in bureau’s boven een bepaalde omvang de structuur meer ontwikkeld zijn en kunnen er verschillende projecten plaatsvinden.

De dynamiek tussen adverteerder en een communicatiebureau

Hoe verloopt de interactie tussen een adverteerder die opdracht geeft voor een project en het communicatiebureau?

👉🏾 Gewoonlijk neemt de adverteerder contact op met een bureau en zegt wat hij wil.

👉🏾 Deze discussie wordt gewoonlijk gevoerd door het strategisch-commerciële deel van het bureau. Pas dan neemt het creatieve deel het over door een projectidee te ontwikkelen volgens de eisen van de klant.

Daarna legt het bureau het project voor aan de adverteerder in de vorm van een copy-strategie, d.w.z. een soort taakomschrijving. Als de klant tevreden is en het project goedkeurt, wordt de eigenlijke uitvoering van het project opgezet volgens deze specificaties. Op basis daarvan zal het bureau uiteraard voortdurend een vervolgcontrole uitvoeren.

Hoewel je meestal alleen contact hebt met het strategische en commerciële deel van een bureau, werkt het met verschillende afdelingen samen om op coherente wijze aan jouw behoeften te voldoen.

Ben je klaar om… |

Dan ben je aan het juiste adres! Sortlist biedt je agencies over de hele wereld die jouw project waar kunnen maken.

Start jouw project hier!

Klaar voor jouw volgende project?

Zoals je ziet, vereist het beheer van een communicatieproject de betrokkenheid van veel verschillende mensen. Het strategische deel van het bureau, waarmee je hoofdzakelijk in wisselwerking staat, is slechts het topje van de ijsberg.

Nu je een goed inzicht hebt in hoe een bureau werkt, kan je jouw volgende project met een gerust hart aanpakken. Als je nog op zoek bent naar jouw communicatiebureau, neem dan gerust contact met ons op!

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email