Een beginnersgids voor Facebook ads
Marketing

Een beginnersgids voor Facebook ads

5,00/5(1)

Al Jarenlang domineert Facebook social media. Door op Facebook te adverteren kun je, vrij gemakkelijk jouw product of dienst aan een nieuwe doelgroep tonen. Hoewel het opzetten van Facebook ads vrij gemakkelijk lijkt, is het toch best lastig om dit goed en winstgevend te doen. Daarom hebben wij van dit artikel een beginnersgids gemaakt. Hier lees je van alles over de befaamde Facebook advertenties, hoe zet je ze op, hoe target je, wat voor budget zet je op en geven we je een aantal tips mee die ook in 2021 hartstikke belangrijk zijn. Lees snel verder om nu eindelijk eens een artikel te vinden die je Facebook advertenties van A tot Z uitlegt.

Waarom zou je nu nog beginnen met Facebook ads?

Facebook bestaat al sinds 2004 maar werd rond 2008 bekend in Nederland. De top van Facebook lag rond 2012. Sinds 2007 is het mogelijk om te adverteren op Facebook. Deze advertenties zijn inmiddels de motor die Facebook draaiende houdt.  Omdat ook in 2021 nog steeds veel mensen dagelijks op Facebook inchecken, is dit social media platform gewoon belangrijk om je bedrijf naar buiten te brengen.

Content naar buiten brengen is niet zo moeilijk, tenminste als je een goed idee hebt van de content die je wilt plaatsen en de capabiliteit hebt deze uit te (laten) werken. Goede content is belangrijk, dit zorgt ervoor dat mensen jouw informatie lezen of in ieder geval bekijken.  Dit is niet alleen het geval binnen Facebook maar geldt als algemene richtlijn, goede content is belangrijk.

Als je na het creëren van je Facebook pagina en het creëren van posts, meer mensen naar je Facebook pagina, website of app wilt leiden doe je er goed aan om te starten met Facebook ads. Dit advertentie platform kan ervoor zorgen dat jouw post of advertentie gezien wordt door mensen die daar in geïnteresseerd zijn. Laten we het met een voorbeeld wat duidelijker maken.

Stel je voor dat je een billboard advertentie plaatst langs de A1. Je hebt een pakkende foto of tekst gevonden over hondenvoer en hebt inmiddels misschien al berekend hoeveel auto’s daar dagelijks langs rijden en je advertentie zien. Hoeveel procent van deze mensen heeft daadwerkelijk een hond of heeft überhaupt interesse in hondenvoer? Deze advertentie is goed om de naamsbekendheid van je merk te vergroten maar richt zich niet op een bepaalde doelgroep. Er zitten tal van kattenliefhebbers tussen, maar ook mensen die een hekel hebben aan honden. Je hebt een vaste prijs betaald voor je billboard en bereikt daarmee tienduizenden mensen. Voor dit bereik betaal je een flink bedrag en daarna is het letterlijk hopen dat er iemand op je website komt of je product gaat kopen in de winkel.

Met Facebook advertenties kun je kiezen aan welke doelgroep Facebook jouw ad laat zien. In ons hondenvoer voorbeeld kun je dus instellen dat je het aan hondeneigenaars toont. Afhankelijk van je wensen kun je je ook richten op een speciale regio. Als jouw fysieke winkel in Aalsmeer staat heeft het weinig nut deze te tonen aan mensen uit Maastricht. Dit soort filters zorgen ervoor dat Facebook ads nog steeds zo in trek zijn.  Je kunt jouw advertentie dus aan een heel specifieke doelgroep tonen en je kunt zelf bepalen hoe die doelgroep er uitziet. Er zijn tal van mogelijkheden om je ads te tonen op Facebook en dat maakt het juist interessant om te testen en je product op verschillende manieren naar buiten te brengen. Bovendien kun je ook zelf je budget bepalen. Een krachtige machine dus met enorm veel keuzemogelijkheden.

Hoe begin je met Facebook ads?

Nu je grofweg weet wat je aan Facebook ads hebt kunnen we bespreken hoe je deze ads op kunt zetten. Laten we met het begin beginnen. Zonder Facebook account kun je geen Facebook ads opstellen. Sterker nog zonder Facebook business page kun je niet adverteren. Je hebt dus eerst een Facebook pagina nodig. Een tip die we gelijk willen meegeven is dat je hier niet te lichtzinnig over moet denken.

Er zijn namelijk nogal wat voorbeelden van Facebook pages die in de haast zijn opgesteld zonder al te veel informatie over het bedrijf of product. Als je met een half ingevulde pagina voor ads gaat betalen, kun je dat geld net zo goed uit het raam gooien. Een goede ad zorgt er voor dat mensen je pagina liken, naar je website gaan of in ieder geval je naam onthouden.

Er zijn ongetwijfeld mensen die eerst willen zien wat je bedrijf precies doet en dat kun je prima weergeven op je pagina. Als je niet genoeg boeiende content op je pagina hebt staan of belangrijke velden hebt overgeslagen, kun je wat ons betreft beter eerst zorgen dat je pagina klaar is voordat je begint met het maken van de ads zelf.

Een pagina aanmaken is niet zo moeilijk, naast je profielfoto en naam zie je een pijl en als je die aanklikt komt er een menu tevoorschijn. Hier zie je pagina’s staan. Daar kun je een pagina maken. Kies een hoofdcategorie waar je jouw pagina wilt onderbrengen en volg vervolgens alle stappen om een je pagina te maken. Kies een goede profiel- en omslagfoto en je bent klaar met  de eerste stap op Facebook.

Maak een business account aan

Met een business account kun je van start gaan met je Facebook advertenties. Het makkelijkste is om direct naar business.facebook.com te gaan waar je gevraagd wordt om een zakelijk account aan te gaan maken. Het is alleen een kwestie van gegevens invullen en je business account is klaar voor gebruik. Je krijgt direct een Facebook ad account met dezelfde naam. Met je Facebook ad account kun je naar hartelust advertenties maken en beheren, dit doe je in Ads manager dat je in het menu op business.facebook.com kunt vinden.

Drie niveaus binnen Facebook Ads Manager

Facebook Ads Manager is het programma dat je Facebook ads in gang laat schieten. Let er goed op dat er drie verschillende niveaus zijn. Als je dit eenmaal begrijpt, wordt het maken van advertenties een stuk makkelijker. Deze drie levels zijn:

  • Campagnes
  • Advertentie sets
  • Advertenties

Campagne

Je kunt de Facebook campagne als de basis van je advertentie beschouwen. Als je een Facebook advertentie wilt plaatsen begin je met het maken van de campagne. Hier kies je een doel, ook wel een objective genoemd. Dit kan bijvoorbeeld conversies zijn waarmee je mensen aanspoort je product of dienst af te nemen of brand awareness om je producten on de aandacht te brengen bij je gewenste doelgroep. Voor je begint met een Facebook advertentie is het dan ook belangrijk om te bepalen wat het doel is van je ad. Dit doel kies je dan in je campagne

Advertentie set

Je hebt je doel gekozen in de Facebook campagne en gaat nu instellen hoe de advertentie moet worden weergegeven. Dat betekent niet dat je creatief bezig moet gaan zijn met tekst en afbeeldingen. We bedoelen hiermee dat je aan de slag gaat met targetingopties en een publiek gaat creëren voor je advertentie. Je kiest hierbij uit locatie, leeftijd, geslacht en kan hier bovendien ook je budget. Bovendien kun je kiezen waar je advertenties getoond worden. We zeiden net al dat Instagram vrijwel hetzelfde werkt als Facebook. Je kunt er dan ook voor kiezen om in Facebook ads manager je advertenties in te stellen dat ze ook op Instagram getoond worden.

Advertentie

Dit is het creatieve deel, de Facebook advertentie zelf. De advertentie kunnen de afbeeldingen, video’s maar ook tekst en type knop (CTA, Call to action) zijn. Let er goed op dat je afbeelding of video’s het juiste formaat hebben. Nadat je het materiaal hebt opgeladen zet je de tekst en titel in de velden en ben je eigenlijk klaar met je eerste advertentie.

De Facebook ad setup kort samengevat

Na het maken van een pagina en het creëren van een business account, kun je in Facebook Ads Manager een campagne opstellen waarmee je het doel vaststelt. Binnen deze campagne kun je verschillende advertentiesets hebben. Deze sets zijn bijvoorbeeld verschillende doelgroepen aan wie je jouw advertenties wilt laten zien. Een advertentie set kan zelf ook weer verschillende advertenties hebben. Binnen een campagne kun je dus dezelfde advertentie op verschillende manieren laten zien of zelfs verschillende types ads tonen aan dezelfde doelgroep. De mogelijkheden zijn vrijwel eindeloos.

De kracht van Facebook Targeting

Je hebt net gezien dat je in Ad sets kunt targetten, ofwel je doelgroep bepalen. Door dit “targetten” laat Facebook jou advertenties binnen deze advertentieset alleen zien aan het publiek dat aan de voorwaarden voldoet die jij hebt ingesteld.

Locatie

Herinner je het voorbeeld nog van het billboard langs de A1? Je kunt met Facebook kiezen waar jouw ads getoond worden, dit kan wereldwijd zijn, maar ook landelijk, provinciaal of zelfs in bepaalde wijken of postcodes. Hoe kleiner je je zoekgebied maakt, hoe minder mensen je zal bereiken, dit wordt ook wel micro targeting genoemd. Je kan kiezen om bepaalde locaties juist wel of niet op te nemen in je locatie.

Demografie

Weet je wie jouw perfecte klant is? Voor wie is jouw advertentie bedoeld? Richt je je op mannen, vrouwen, gezinnen, ZZP’ers of singles. Je kan met Facebook advertising je ads instellen zodat er alleen een bepaalde selectie van de Facebook gebruikers je ads zal zien. Laten we een aantal demografische gegevens voor je opsommen.

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Taal
  • Opleiding
  • Taal
  • Werk
  • Levensgebeurtenissen

Interesses

Het woord interesses moet je hier zo ruim mogelijk nemen. Het gaat namelijk ook om activiteiten. Hier kun je selecteren op waar mensen zijn geweest, groepen waar ze lid van zijn maar ook pagina’s die ze volgen of functies. Je kunt zelfs targetten op andere apps die mensen gebruiken.

ontdek de kracht van Facebook targetting

Gedrag

Wil jij een iOs app promoten of juist een app voor Android of is jouw doel om je advertentie te tonen aan mensen die daadwerkelijk online producten kopen. Facebook houdt dit allemaal bij en je kunt dus targetten op het gedrag van je gewenste doelgroep. Veel online winkels zullen zich met name richten op “engaged shoppers”. Ook kun je bij gedrag denken aan hoe mensen Facebook gebruiken. Dit kan bijvoorbeeld met een Windows pc zijn, een Macbook maar ook mobiele devices. Heb je een goed overzicht hoe jouw doelgroep zich gedraagt online? Dan kun je daar dus perfect op targetten met Facebook advertising.

Maak je doelgroep niet te klein

Micro targeting kan heel effectief zijn ,maar zorg er wel voor dat Facebook wel goed je publiek kan blijven uitzoeken. Als je teveel filters inschakelt laat je Facebook zoeken naar een speld in een hooiberg. Facebook kiest namelijk zelf naar de personen die het beste resultaat voor je opleveren. Als je deze groep dan te klein maakt, kan het algoritme niet goed zijn werk doen en zul je merken dat de resultaten achteruit gaan lopen.

Facebook Pixel: het “geheime” wapen

Denk je net alles gelezen te hebben over de wereld van Facebook ads, is er weer iets extra’s wat erbij komt. Toch is dit misschien wel het beste stukje Facebook materiaal als je het meeste uit je ads  wilt halen. We bespreken eerst eens wat de Facebook Pixel is en gaan dan over hoe je deze techniek kunt toepassen.

Wat is een Facebook Pixel?

Facebook werkt op twee manieren. Er is de consumentensite, de timeline waar iedereen een aantal uur per dag op scrollt. En er is de zakelijke kant, waar jij met je ads, business pages deze scrollende gebruikers jouw bedrijf of product wilt laten zien. De Facebook Pixel combineert die wereld van Facebook met die van je eigen websites. Een Pixel is een stukje code dat je op je eigen website plaats en dat gekoppeld wordt aan je Facebook ads account. Dit kleine stukje code registreert welke pagina’s bekeken worden op je pagina door ingelogde Facebook gebruikers. We pakken er weer even een voorbeeld bij.

Op je eigen  website heb je een pagina voor vegan hondenvoer tussen tal van andere pagina’s staan. Als iemand nu ingelogd is in Facebook en zodoende op die pagina gaat kijken, slaat Facebook dit gegeven voor je op. Je kan zelf niet zien wie de persoon is, maar Facebook weet exact wie dit is. Jij kunt dan een ad maken speciaal voor de mensen die op deze pagina zijn geweest en niets gekocht hebben. Deze nieuwe doelgroep kun je alleen instellen als je een Facebook pixel hebt geïnstalleerd op je website. Anders zou deze informatie nooit beschikbaar worden gesteld door Facebook.

Hoe installeer je de pixel?

Alle voorgaande stappen over het creëren van een Facebook Business Page en Ad manager blijven van toepassing. Zonder deze stappen kun je geen pixel installeren. Als je meerdere Facebook ad accounts hebt, dien je het juiste account te kiezen. We raden altijd aan je eigen ad account te gebruiken. In de ad manager kun je zoeken naar pixels, dit kan heel gemakkelijk via het zoekveld of via hulpmiddelen. Volg de stappen en kopieer de pixelcode op je website.

Een groot voordeel van Facebook is dat het compatibel is met andere website builders zoals Shopify en WordPress. Als je website via een van deze grotere platformen draait, is het installeren van de pixel een fluitje van een cent door middel van een plugin. Anders dien je de HTML code op je gewenste pagina’s plakken. Mocht je een app hebben, dan kun je de pixel ook in je app installeren.

Als het installeren niet zo makkelijk voor je is, zien er vast wel freelancers en social media professionals te vinden die dit voor een kleine vergoeding voor je kunnen doen. Ook staan er tal van video’s op Youtube die dit onderwerp behandelen. Het doorsturen van de pixelcode naar een ontwikkelaar kan gewoon via de Facebook ads manager zelf, Het enige dat je hiervoor nodig hebt is het e-mailadres van de ontwikkelaar of persoon die je kan helpen. Facebook zal vervolgens automatisch de instructies versturen.

Als de pixel eenmaal is geïnstalleerd zie je hem staan in je Facebook ads account. In het menu ga je naar Pixels en daar zie je de pixel staan. Na verloop van tijd worden hier ook de verzamelde statistieken van Facebook vermeld. Let er op dat de pixel even nodig heeft om goed tot zijn recht te komen. Je kunt wel de pixel testen via Facebook zelf of bijvoorbeeld andere Chrome extensies.

Als je pixel eenmaal geïnstalleerd is, moet je er wel rekening mee houden dat je dit in je cookiemelding en privacy pagina vermeldt. Ook zijn gebruikers tegenwoordig in staat om Facebook te stoppen van het verzamelen van hun gegevens.

Wat kun je doen met dit geheime wapen?

Facebook verzamelt dus, zodra je de pixel hebt geïnstalleerd allerlei gegevens van je gebruikers op de website. Met deze informatie kun jij vervolgens nieuwe advertentie doelgroepen aanmaken en het adverteren naar een nieuwe hoogte brengen. Je kunt namelijk de gebruikers die op je website zijn geweest “retargeten” en ook kun je lookalike-audiences aanmaken. Twee nieuwe termen die we hieronder verder zullen toelichten.

Retargeting met een Facebook pixel

Herken je dat? Je hebt net op Amazon naar een nieuwe stofzuiger zitten kijken en een paar minuten later komt op Facebook of Instagram net diezelfde stofzuiger voorbij tegen een lagere prijs. Toeva? Nee, absoluut niet! Dit is namelijk een typisch voorbeeld van retargeting met Facebook pixel. Adverteerders gebruiken de Facebook Pixels om te zien welke pagina’s jij bekijkt en sturen vervolgens doelgerichte advertenties naar die gebruikers die in het verleden dus die pagina’s hebben bekeken. Het doel hiervan is om je over te halen dit product alsnog te kopen.

Wat zijn lookalike audiences?

Omdat je website met een Facebook pixel continu informatie opslaat over de bezoekers en bekeken pagina’s en dat aan je Facebook ad account koppelt, kun je een nieuwe doelgroep maken die gebaseerd is op dit type gebruikers.Adverteren op Facebook doe je dan met informatie die Facebook zelf verzamelt. Heeft Facebook bijvoorbeeld in de gaten dat er met name mannen van 30-35 jaar skivakanties bekijken op je website, dan kun je een lookalike audience maken voor dit type gebruiker. Facebook zoekt dan zelf naar gebruikers met hetzelfde profiel waarvan ze denken dat ze wel eens geïnteresseerd kunnen zijn in jouw diensten.

Laat facebook jouw doelgroep vinden op basis van je websitebezoeker

Facebook pixel gebruiken om doelgroepen samen te stellen

De Facebook pixel op je website maakt overuren en slaat telkens weer nieuwe informatie op over je bezoekers. Zodra je pixel flink wat informatie heeft verzameld kun je in je Facebook ad manager een nieuwe doelgroep te maken. Je kan een aangepaste doelgroep maken. Facebook maakt dan een lijst van mensen die eerder al jouw website hebben bezocht. Met een Facebook advertentie bereik je al deze mensen dan opnieuw. Je kunt hierbij ook je eigen klantenbestand toevoegen.

Met een lookalike audience kun je overigens zelf geen klanten toevoegen. Hier laat je de regie volledig aan Facebook over. Hier vind je enkel nieuwe potentiële klanten die je dan via een Facebook advertentie kunt benaderen. Andere informatie zoals email, telefoonnummers of adresgegevens zul je nooit via Facebook ontvangen.

Waarom zou je een Facebook pixel gaan  gebruiken?

Het grote voordeel van een pixel is dat Facebook inzicht krijgt in het type publiek dat jouw website of app gebruikt. Deze pixel slaat al deze informatie op om vervolgens een overzicht te krijgen van andere mensen die op dit publiek lijken. Deze kun je vervolgens benaderen met doelgerichte advertenties. De pixel is dus een instrument dat je veel doelgerichter laat werken en bovendien ook nog eens kostenbesparend kan zijn. De pixel zelf is gratis zoals alle andere instrumenten bij Facebook advertising.

We zullen het billboard voorbeeld, de standaard Facebook advertenties en Facebook pixel ads sorteren op basis van doelgerichtheid. Het billboard langs de a1 is het minst doelgericht, gevolgd door de standaard Facebook ads. De koploper in effectiviteit is bij uitstek ads op basis van Facebook Pixel informatie.

Kies het juiste budget

Er zijn tal van theorieën over het correcte budget bij adverteren op Facebook. We hebben net al besloten dat door je Facebook pixel in te schakelen, je veel specifieker kunt targetten, Dat levert al een besparing voor je op aangezien mensen die niet geïnteresseerd zijn in je advertenties deze ads niet te zien krijgen.Het is niet aan ons om jou te vertellen welk budget je moet kiezen om te adverteren op Facebook. Waar voor een startend bedrijf bijvoorbeeld € 100 per maand al enorm veel is, kan een ander bedrijf met dit bedrag dagelijks adverteren.

We raden je altijd aan om je ads te testen. Begin dus met een wat lager bedrag en zodra je ziet dat je advertenties doeltreffend zijn en geld opbrengen, schroef je het budget omhoog. Ook is het wat ons betreft logischer en beter om te kiezen voor betalen per klik in plaats van betalen per impressie. Het lijkt een klein verschil maar als je kiest voor betalen per klik zal Facebook er alles aan doen om zoveel mensen te laten klikken op je advertentie. Bij betalen per impressie is de kans bovendien groot dat mensen je ad dubbel te zien krijgen.

Met Facebook ads zijn er enorm veel mogelijkheden om je budget te bepalen of onder te verdelen. Als je pas net begint met het runnen van ads, kan het interessant zijn om Facebook te ;laten bepalen hoe je budget verdeeld en gebruikt wordt. Je kunt er ook aan denken om met manual bidding aan de slag te gaan. Dit geeft je wat meer vrijheid en laat je meer invloed uitoefenen op het resultaat en de kosten hiervan. Met manual bidding kun je bovendien meer testen.

Een populaire methode is bijvoorbeeld om met een budget van €1 per dag per advertentie een aantal advertenties te laten lopen op dezelfde doelgroep. Deze advertenties laat je dan minimaal drie dagen lopen zonder dat je er iets aan verandert. Na bijvoorbeeld vijf dagen kijk je welke advertenties het beste ROI hebben. De advertenties die niet werken stop je en met het budget dat je daaraan overhoud verhoog je de succesvolle ads.

Er is een reden dat je de eerste drie dagen niet aan je advertenties moet sleutelen. Het algoritme van Facebook moet namelijk de beste manier vinden om je ads te tonen aan je gekozen doelgroep. De vijf dagen die we net noemden is ook geen vaste regel, meer een voorbeeld. Je kunt er ook voor kiezen je ads langer te laten lopen zodat je meer informatie hebt om je ads met elkaar te vergelijken. We raden je aan om goed gebruik te maken van alle informatie en statistieken die Facebook je geeft. Het kan aan het begin wat overweldigend zijn maar als je eenmaal weet hoe je de informatie en rapporten kunt uitlezen kan je deze informatie in je voordeel gebruiken.

Houd er tevens rekening mee dat het algoritme van Facebook en ook de advertentie mogelijkheden of “spelregels’ constant veranderen.Gelukkig kun je op het internet genoeg up-to-date informatie vinden. Misschien is het je ontgaan maar Facebook is momenteel in een strijd beland met Apple. Er zullen in 2021 ongetwijfeld veranderingen plaatsvinden aan adverteren op Facebook. Apple is namelijk bezig om de Facebook ads (gedeeltelijk) te blokkeren voor Apple gebruikers. Facebook zou Facebook niet zijn als ze daar een oplossing of omweg voor zullen vinden. Op ons blog kun je tal van van onderwerpen vinden over je digitale strategie en Facebook ads zodat je altijd op de hoogte blijft.

De voordelen van Facebook ads op een rijtje

Als afsluiting van dit artikel zullen we alle voordelen van Facebook ads even op een rij zetten. Je hebt hier gelezen hoe je een Facebook ad account kunt maken, hoe je een Facebook Business Page opzet en hoe je een Facebook Pixel kunt installeren. Afsluitend geven we je nog wat extra voordelen mee.

  • Test je advertenties met een laag budget
  • Kies je doelgroep en laat Facebook meer van dit soor gebruikers vinden
  • Je bent in controle over je eigen budget
  • Duidelijk overzicht in de statistieken van je advertenties
  • Instagram advertenties zet je ook op via FB ads
  • Krachtige instrumenten zoals Pixels zijn gratis
  • Samen met Instagram het grootste social media platform
close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email