Community marketing: 4 punten om je te overtuigen eraan te beginnen
Social Media

Community marketing: 4 punten om je te overtuigen eraan te beginnen

5,00/5(1)

Deel uitmaken van een bepaalde community oftewel gemeenschap is meer dan alleen een luxe. Het is een fundamentele behoefte van mensen. Bedrijven kunnen mensen ook helpen zich welkom en gewaardeerd te voelen door gemeenschappen binnen hun organisaties op te bouwen.

Via Facebook heeft Nike een online community van bijna 10 miljoen volgers weten te werven. Deze groep fans heeft toegang tot de verschillende functies en inhoud van het bedrijf, zoals exclusieve technische ondersteuning, foto’s en video’s en meer.

Wat houdt community marketing in?

Community Marketing is een strategie welke het vormen omvat van een gemeenschap van gelijkgestemde individuen om met elkaar te communiceren en een merk aanwezigheid te vormen. Dit type marketing is meestal uitgevoerd op verschillende socialemediaplatformen.

Deze community bieden mensen een plek om hun zorgen te bespreken en bieden bedrijven de mogelijkheid om te reageren. Ze geven hen ook een reden om producten en diensten te kopen en de customer journey te monitoren. Dit gegeven brengt ook een stukje community management met zich mee.

In dit kader is het goed om te weten, dat het over het algemeen zo is, dat het verwerven van een nieuwe klant aanzienlijk duurder is dan het behouden van een oude. In plaats van geld uit te geven aan het verhogen van de verkoop, kunnen bedrijven zich in plaats daarvan concentreren op het voldoen aan de behoeften van hun bestaande klanten.

Welke actoren maken gebruik van community marketing?

Ongeacht hoe waardevol je merk is voor consumenten, community marketing is nog steeds belangrijk als je terugkerende klanten wilt behouden. Dit komt omdat je klanten in de meeste gevallen al gratis community marketing implementeren.

Deze marketingstrategie wordt vaak gebruikt door bedrijven waarvan de producten vaak regelmatig onderhoud en updates vereisen. Het is ook gunstig voor bedrijven waarvan de producten verwarrend kunnen zijn voor consumenten.

Bekende voorbeelden van Community Marketing

Harley-Davidson, het Amerikaanse motormerk, zag de passie en loyaliteit van zijn klanten als de reden om het te ontwikkelen. In de loop der jaren is de Harley-gemeenschap uitgegroeid tot een wereldwijde kracht met een verscheidenheid aan online forums en clubs.

Harley-Davidson is het voorbeeld bij uitstek. Na de leveraged buyback in 1985 die het bedrijf redde, herformuleerde het management de concurrentiestrategie en het bedrijfsmodel volledig rond een merkgemeenschapsfilosofie.

Susan Fournier is Questrom Professor of Management en Senior Associate Dean aan de Boston University.

Starbucks-koffie daarentegen vereist geen frequente updates en creëert geen producten die vatbaar zijn voor verwarring of updates vereisen. Ze hebben echter een geweldig community-marketingprogramma dat bekend staat als mystarbucksidea.com.

Screen shot 2015-02-12 at 10.59.00 AM
Bron: Uwaterloo

Een goede community marketing strategie stelt klanten in staat om met elkaar te communiceren en een relatie op te bouwen met leveranciers, wat vervolgens kan leiden tot nieuwe producten en diensten.

Klanten en community marketing?

De loyaliteit van een klant is gevormd door hun interactie met het merk. Ze waarderen de mening van anderen en zullen hun aankopen vaak bespreken met hun vrienden en familie. Meestal zijn klanten die al loyaal zijn aan een merk goede voorstanders van organischemarketing. Dit komt omdat het meestal niet-professionele experts zijn die onbevooroordeeld advies en ondersteuning kunnen bieden.

Het is ook gemakkelijk om onbelangrijke klanten deel te laten worden van een merk gemeenschap door ze exclusieve voordelen en beloningen te geven. In juli 2012 lanceerde Purina Cat Chow bijvoorbeeld een wedstrijd waarbij ze cadeaubonnen weggaven om de liefde van hun huisdieren te vieren.

Ontwikkeling en toepassing van een community marketingplan

Het creëren van een community van klanten kan net zo eenvoudig zijn als het zelf maken. Het kan een proces zijn waarbij alle behoeften van je klanten worden verzameld en een merkimago wordt gecreëerd dat bij hen past. 

👉🏾 Een bedrijf moet dan beslissen waar het zijn klantengemeenschap wil verzamelen. Als het product op de markt is, zou een community met een mix van sociale-mediaplatformen zoals Facebook en Twitter ideaal zijn.

👉🏾 Een groep webontwikkelaars is misschien meer geneigd om lid te worden van een coderingsforum. Voor ouderen is de kans groter dat het bijwonen van een fysieke bijeenkomst participatie stimuleert.

👉🏾 Het is belangrijk om te bepalen wat voor soort interactie de klant wil van zijn interactie met het bedrijf. Dit zou het doel moeten zijn van elke marketingcampagne voor de gemeenschap, omdat het wederzijds voordeel moet opleveren.

Via community marketingcampagnes kan een bedrijf zijn merkstem ontwikkelen door de interacties die zijn klanten met hen hebben. Deze interacties helpen het merk te meten hoe zijn boodschap door het publiek wordt waargenomen.

Wat zijn de belangen van community marketing?

In het onderstaande kom je te weten waarom het hebben van een marketing community ideaal is.

1 – Het hebben van een community brengt minder kosten met zich mee

Sommige van ’s werelds meest waardevolle bedrijven zijn oorspronkelijk gebouwd door middel van community marketing. Deze marketingmethode stelt hen in staat zich te concentreren op het voldoen aan de behoeften van hun klanten in plaats van alleen nieuwe klanten aan te trekken.

Ze hoeven zichzelf niet op de markt te brengen om te weten wat mensen willen. Daarom zijn bepaalde bedrijven in staat om vestigingen over de hele wereld te hebben. Deze bedrijven zijn meestal eenvoudig van opzet, maar duidelijk. Er wordt verder nooit reclame voor producten gemaakt.

2 – Loyaliteit van de community

De belangrijkste menselijke behoeften worden begrepen en gewaardeerd. In deze behoeften wordt vaak voorzien door gemeenschappen en gezinnen. Wanneer een nieuwe gemeenschap wordt gevormd, worden mensen die buitengesloten zijn verwelkomd en gewaardeerd. Ze beginnen zich betrokken te voelen.

Nike heeft een bekroond merkimago opgebouwd dat onbeschaamd competitief is, maar het werkt ook om verbinding te maken met ondergewaardeerde segmenten en gemeenschappen op te bouwen die empowerment zijn.

3 – Community hecht waarde aan de gemeenschapskenmerken

De waarde van gemeenschapsmerken ligt in hun vermogen om zich voortdurend aan te passen aan de behoeften van de mensen die ze dienen.

Starbucks werd bijvoorbeeld de favoriet van de koffieliefhebber vanwege hun zorgvuldig ontworpen ervaring. Naarmate het aantal mensen dat lid werd groeide, begon Starbucks zijn nieuwe leden voor te lichten over exotische koffie. Hierdoor verloor het bedrijf zijn eigenheid.

Starbucks reageerde door in te spelen op de culturele trend van consumptiegedreven zelfexpressie, wat blijkt uit de eindeloze aanpassing van hun ingrediënten en creaties.

4 – Stimulatie van innovatie door community

De passie van de Vans-gemeenschap voedt continue groei en innovatie. Het bedrijf begon als een goedkope fabrikant van dekschoenen, maar breidde zich al snel uit tot een volledige lijn surf- en skateschoenen.

Bron: MSN

Door de feedback en ideeën van zijn gemeenschap was Harley-Davidson bijvoorbeeld ook in staat om nieuwe producten en oplossingen te ontwikkelen die aan de behoeften van zijn klanten voldoen.

Door deze bedrijven op te bouwen, was het bedrijf in staat om ’s werelds grootste motorclub en de grootste distributeur van motorkleding ter wereld te creëren. Het lanceerde ook een aantal andere bedrijven, zoals een museum, reis- en bestemming cafés en meer.

Community ondersteunt natuurlijke heruitvinding

In tijden van verandering moeten bedrijven zichzelf opnieuw uitvinden om op te vallen. Helaas leidt dit vaak tot passiviteit en mislukking. In plaats daarvan zouden ze moeten beginnen met het betrekken van hun gemeenschappen en partners om een ​​organische manier te creëren en om opnieuw uit te vinden.

Producten en activiteiten die geen waarde meer toevoegen worden geëlimineerd om middelen vrij te maken voor nieuwe initiatieven. Dit helpt om de bestaande activiteiten te behouden en tegelijkertijd de uitgaven onder controle te houden.

Onder druk om de organisatie in te krimpen, startte IBM’s Gerstner Operation Bear Hug, met als doel de belangrijkste klanten van het bedrijf te bereiken en de meest urgente uitdagingen te ontdekken.

Bedrijven die gemeenschappen van gelijkgestemde individuen creëren, hebben meer kans om te slagen in de uitdagende tijden van vandaag. Ze kunnen mensen helpen deze tijden door te komen door een gevoel van gemeenschapsondersteuning te bieden.

Een community marketing carrière?

Vanwege de complexiteit van community marketing in de wereld van vandaag, vereist het een marketingachtergrond die zowel digitale als sociale-mediamarketing omvat. Communitymarketingprincipes kan je gebruiken om verschillende activiteiten te promoten. Merken moeten nog steeds bekwame en gepassioneerde personen inhuren om deze activiteiten te beheren.

👩🏾‍💻 Marketingmanagers

Harley-Davidson, het Amerikaanse motormerk, zag de passie en kameraadschap van zijn klanten en besloot het te ontwikkelen. Door de verschillende online platformen en vestigingen is de Harley-gemeenschap uitgegroeid tot een wereldwijde kracht waarmee rekening moet worden gehouden.

Een community marketingcampagne is een must voor elke organisatie. Het doel van een marketingmanager is om alle aspecten van een campagne te overzien, van planning tot uitvoering.

Om de functie van marketingmanager te bekleden heb je tenminste een bachelordiploma marketing nodig. Meestal begin je met deze baan op instapniveau. Je kan je dan vervolgens opwerken.  

📱 Social Media Manager

Een social media manager werkt samen met verschillende merken om strategieën met betrekking tot social media te ontwikkelen en te implementeren. Social media uitbesteden aan professionals kan in vele gevallen ook een logische stap zijn.

De Social Media Manager heeft meestal een bachelor’s degree in marketing of daaraan gelijk gesteld. Hoewel deze titel doorgaans geen instapfunctie is, moeten werknemers een passie voor de branche hebben en zich snel kunnen aanpassen aan veranderingen.

🕸 Social Media Coördinatoren

Een social media coördinator is primair verantwoordelijk voor het monitoren en ontwikkelen van de stem van een merk op social media platformen. Deze persoon voert ook andere administratieve taken uit die verband houden met de inrichting van een social media-account.

Een baan als coördinator van sociale media vereist niet meer dan een bachelordiploma in een gerelateerd vakgebied.

Zin om lid te worden van onze Sortlist community? – Dat kan altijd! Wees welkom 👈🏾

Conclusie: Community marketing is een effectieve vorm om klanten binnen te halen…

Community marketing is een andere vorm van online marketing waarbij als het ware communities worden gevormd waardoor bedrijven op een goedkopere, maar zeer effectieve manier klanten kunnen werven voor een langere tijd. Binnen zo een community wordt aandacht besteed aan het behouden van relaties met klanten, door (potentiële) klanten te informeren, te luisteren naar eventuele problemen en daarop in te spelen. Er zijn genoeg bedrijven, die als voorbeeld kunnen dienen als we het hebben over succesvolle implementatie van community marketing.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email