Versterk jouw E-commerce marketingstrategie met gegevensdata van je publiek
E-Commerce

Versterk jouw E-commerce marketingstrategie met gegevensdata van je publiek

5,00/5(8)

De data die je als bedrijf verzamelt is goud waard, mits je het goed analyseert. In deze blog gaan we in op één van de manieren waarop je de omzet uit je webshop op basis van aankoopdata kunt verhogen.

Haal ik het maximale uit mijn webshop?

In verschillende branches staat het licht op groen en worden record omzetten gedraaid. De extra hoeveelheid data die je hieruit verzamelt, motiveert om het koopgedrag van je klanten te analyseren en hier waardevolle bevindingen uit te halen. 

Echter zijn er ook branches die een negatieve trend waarnemen in websiteverkeer en aankopen. Uit recent onderzoek van Statista, binnen de e-commerce sector, blijkt duidelijk sprake te zijn van deze tweedeling. In beide situaties is het belangrijk om jezelf voortdurend de volgende vraag te stellen: Haal ik op dit moment de maximale omzet uit mijn webshop? 

Aankoopdata is je beste vriend!

De winkelmand is wellicht de belangrijkste component van je webshop. Hier komen de behoeftes van je klant samen, welke uiteindelijk leiden tot een aankoop. E-commerce bedrijven gebruiken deze data om de behoeftes van hun publiek beter te begrijpen en ze zo te verleiden tot het maken van extra aankopen. Het analyseren van de aankopen uit de winkelmand is dus een uitgelezen kans. Dit kan met een Market Basket Analyse, ook wel Cross-sell Analyse genoemd.

Wat leveren de inzichten uit een winkelmand analyse jou op?

Met behulp van deze analyse krijg je inzicht in welke producten vaak samen zijn gekocht. Met andere woorden, de analyse geeft inzichten in verbanden tussen de producten die jouw klanten kopen. Maar wat kun je hier concreet mee? Wanneer je de juiste vervolgstappen zet, kunnen de inzichten uit de Market Basket Analyse erg waardevol zijn. Je kunt deze dan op de volgende manieren inzetten:

  1. Bundel producten die vaak samen worden gekocht. Dit bevordert niet alleen cross-selling, maar resulteert ook in een betere klantervaring. 
  2. Beveel gerelateerde producten aan. Een goed voorbeeld, dat je op verschillende websites ziet terugkomen, is: “Klanten die dit product kochten bekeken ook dit product.”
  3. Zet gepersonaliseerde marketing campagnes in, bijvoorbeeld via e-mail, met producten die gerelateerd zijn aan de producten die de klant kort geleden heeft gekocht.
  4. Vertaal de inzichten naar concrete acties voor het offline kanaal. Richt jouw winkelpaden en actiekoppen efficiënter in en bedenk relevante aanbiedingen.

Combineer de analyse met User Experience Optimization 

Houd in de gaten dat het analyseren van de winkelmand één van de manieren is om je omzet te verhogen, maar dat vaak verschillende inzichten en optimalisaties samen het verschil maken. Combineer de analyse bijvoorbeeld met UXO (User Experience Optimization). Om de klantreis van jouw bezoekers zo aangenaam mogelijk te maken zodat zij een aankoop doen, is een positieve gebruikerservaring onmisbaar. Onderzoek of jouw website aan de exacte behoeften van je doelgroep voldoet en overtuig je website bezoekers vervolgens met verschillende overtuigingsprincipes. Zo versterk je jouw e-commerce strategie niet alleen op de korte termijn, maar ook op de lange termijn.

Staar jezelf niet blind op je behaalde omzet 

Consumenten veranderen vaak van gedachten en behoeften. Blijf dus continu inzichten vergaren en optimalisaties uitvoeren. Vergeet bijvoorbeeld niet om naast de winkelmand analyse en UXO het aankoopproces vooraf volledig in kaart te brengen. Goede vragen die je jezelf als marketeer kunt stellen: Hoeveel bezoekers verlaten mijn webshop zonder hun winkelmand af te rekenen? Of welke stap in het afrekenproces zorgt voor het hoogste uitvalpercentage? Analyseer je data in Google Analytics om deze vragen te beantwoorden. Heb je al antwoord op deze vragen? Dan ben je op de goede weg om het maximale uit je webshop te halen!

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email