De 10 meest voorkomende fouten in het ontwerp van e-commerce
E-Commerce

De 10 meest voorkomende fouten in het ontwerp van e-commerce

4,00/5(4)

Steeds meer mensen doen aankopen via hun smartphone, dit noemen we m-commerce. Het ligt voor de hand dat de consument meer aankoopt via mobiele toestellen in plaats van via de desktop en dit gebeurt bij voorkeur via applicaties. Tegen 2021 wordt verwacht dat 54% van alle aankopen via m-commerce plaatsvinden. Begin te investeren in een applicatie, want deze zijn gebruiksvriendelijker en vergemakkelijken het aankoopproces door hun design. De consument is een shopper on-the-go en daarom worden desktop en websites achterwege gelaten.

Het is wel een feit dat de ene applicatie, de andere niet is. Het gebruiksgemak beïnvloedt de koopintentie, maar het heeft niet veel nodig om je potentiële klant te doen afhaken. Slechts 12% van de consumenten vinden het aangenaam om te winkelen via de smartphone. Lees hieronder verder om te weten te komen wat de veelvoorkomende fouten zijn in het maken van een applicatie voor m-commerce.

Je hebt vast al oog in oog gestaan met deze frequente hindernissen, maar het helpt om deze problemen te voorkomen in de toekomst! Leer van andermans fouten…

Ontwerpfouten die bijdragen aan een slechte user experience (UX)

Mobile app users zijn geen desktop users

App ontwikkelaars zien de mobiele -en desktop gebruikerservaring vaak als één geheel. Het zijn twee compleet andere manieren om producten te verkopen en hebben een verschillende aanpak nodig. Het gebeurt dat apps er uitzien als een kopie van de website. In tegenstelling tot applicaties, vind je op websites uitgebreidere informatie. Het is een feit dat de consument slimmer wordt op vlak van technologie, maar toch gebruiken we smartphones anders dan websites. Mobiele gebruikers hebben een ander gedragspatroon waar rekening mee gehouden moet worden. Je moet de gebruikerservaring altijd als prioriteit stellen en daarom is de nodige research vereist alvorens de app gelanceerd kan worden.

Gewoon omdat het trendy is 

Bij bedrijven is een reden om een applicatie te lanceren vaak dat de concurrentie er een heeft. Het oprichten van een app kost te veel tijd en geld om de fear of missing out te onderdrukken. Bekijk of het doel van je bedrijf de mogelijkheid biedt om producten of diensten via een app te verkopen. De consument gaat geen twintig apps downloaden die exact hetzelfde aanbieden. 

E-commerce is geen holistische ervaring

Met een holistische ervaring wordt bedoeld dat marketeers van mening zijn dat je smartphone de digitale wereld en de echte wereld verenigen en een mooi geheel vormen. Dit klinkt heel mooi, maar laat je hier niet door misleiden. De smartphone is geen kleine versie van een traditionele website en niet zomaar verbonden zijn! De wereld van applicaties kan niet vergeleken worden met de huidige online omgeving. Verbind de online -en offline wereld met tastbare zaken zoals QR-codes. Zo weet de consument je altijd te vinden en de user experience optimaal.

Geen reviews kunnen geven

Er zijn apps die geen reviews vragen aan hun klanten. Pas hier goed mee op, want dit is een gemiste kans. Dit geldt ook voor geëngageerde bedrijven. Als app kan je er alleen maar goed aan doen om de consument zo veel aan te sporen om reviews te schrijven. Potentiële klanten doen niets liever dan meningen op te zoeken alvorens ze de aankoop realiseren. De reviews in de app store bepalen je succes, minimaal 70% van de gebruikers lezen eerst een review. Vraag altijd feedback van je klanten. Niet enkel is dit een goede manier om nieuwe klanten aan te trekken, je weet zo ook wat er beter kan. Veel reviews is gelijk aan veel nieuwe klanten. 

Ontbreken van responsive design

Wees niet te snel tevreden met het design, want er zijn altijd bedrijven met betere ideeën. Apps die een jaar geleden het laatst geüpdatet werden, staan nu achter. Er is altijd ruimte voor verbetering en de lay-out moet continu aangepast worden naar wens van de klant. Zorg ervoor dat je app zowel gebruiksvriendelijk is als een streling is voor het oog. Het wil niet zeggen omdat je app er goed uitziet op Apple toestellen, dat dit ook zo is voor Android. Het is moeilijk voor app designers om een weergave te maken dat geschikt is voor elke smartphone. Wees flexibel als het aankomt op het ontwerp, layout, media en tekst.

Het niet opslaan van betaalgegevens

Vaak vergeten e-commerce apps hoeveel tijd het afrekenproces in beslag neemt. Er is niets vervelender om altijd je bankkaart erbij te nemen én eventueel een card reader. Dit kan een duidelijke reden zijn voor de klant om de aankoop stop te zetten. Bespaar je klanten moeite en zorg voor ondersteuning van platformen zoals PayPal, of een manier waarbij de betaalgegevens onthouden worden. Eens de consument het product in het winkelmandje stopt, is het belangrijk om het afrekenproces zo vlot mogelijk te laten verlopen en de klant in één klik op de knop te laten afrekenen. Dit moedigt de klant trouwens aan om terug te komen omdat het bestellen van jouw product of service zo vlekkeloos verliep. 

Ondermaatse lay-out van het navigatiemenu

Maak de navigatie niet te complex, less is more. Een te uitgebreid menu zorgt voor verwarring en maakt het moeilijker om keuzes te maken. Als de consument twijfelt is de verleiding groot om de app te verlaten. 

Een tweede probleem dat zich vaak voordoet is dat de menubalk niet duidelijk zichtbaar is. Pas goed op met “hamburgermenu’s”. Je bent het icoontje met de drie horizontale streepjes vast al tegengekomen. Als je hierop klikt, komt de menubalk tevoorschijn. Op het eerste gezicht lijkt dit een duidelijke manier om aan te geven dat je hierop moet klikken om een menu op je scherm te krijgen, maar het is niet voor iedereen duidelijk. Als we langer dan vijf seconden moeten nadenken over de betekenis van een icoon, zal het nooit duidelijk worden. Natuurlijk bespaart het icoontje je een pak ruimte, maar het kan ook anders. De kunst zit er in om het volledige navigatiemenu op een nette en efficiënte manier weer te geven. Maak gebruik van heatmaps om te testen of je menubalk in de smaak valt bij je bezoekers. 

De app vraagt te veel persoonlijke informatie

Vraag je te veel informatie voor het afrekenen van producten, verlies je klanten. De consument heeft weinig tijd en geduld, dus maak het niet moeilijker dan het is. Het is een feit dat er geen ideale lengte is voor invulformulieren. Het invullen van gegevens moet iets opleveren voor de consument. Het geven van incentives in ruil voor de inspanning, kan een manier zijn om je klanten betrokken te maken. Let ook goed op de manier hoe de invulformulieren gepresenteerd worden. Soms kan het voordeliger zijn om de gevraagde informatie te verspreiden, in plaats van op één pagina te zetten. Vraag enkel de gegevens die echt nodig zijn. 

Weinig vertrouwen

Websites die geen trust badges hebben, vallen buiten de boot. Plaats deze over de volledige website om vertrouwen op te wekken. Als de klant deze logo’s of icoontjes tegenkomt, is er zekerheid dat de app authentiek is. Deze logo’s of icoontjes kun je op verschillende plaatsen tegenkomen. Een typisch voorbeeld hiervan zijn de betaal icoontjes van MasterCard of VISA, die je onderaan de app of bij het betalen tegenkomt. Andere trust badges die we graag zien verschijnen, zijn gratis shipping en return badges. Uit een onderzoek van Baymard Institute bleek dat 17% van de ondervraagden het winkelmandje verlaten hebben omdat de betaal veiligheid niet gegarandeerd werd. Door het toevoegen van deze labels voelt de klant zich meer op het gemak om informatiegegevens achter te laten en om producten aan te kopen.

Geen visuals waarin producten getoond worden

Beschik je over meer tekst dan beelden op je app, haal dit dan weg. Klanten hebben het geduld niet om eindeloze tekstblokken te lezen, maar willen het product wel zien. Een mobiele e-commerce applicatie moet uit veel video’s of media bestaan en weinig tekst bevatten. Het kost veel moeite om via google of andere websites informatie op te zoeken over een product, in tegenstelling tot het simpelweg bekijken van een video in een app. Het maakt niet uit hoe lang het filmpje ook is, in een kort fragment kan een grote boodschap zitten. 

Gebruiksvriendelijke apps waar je iets van kunt leren

Slack

Slack is een communicatieplatform, speciaal ontworpen voor teams. De registratie op het platform verloopt heel snel en vraagt weinig persoonlijke gegevens. Het systeem heeft een eigen persoonlijkheid met als doel het versturen van berichten naar je teamleden die een glimlach opwekken. Tegenwoordig houdt niemand ervan om wachtwoorden in te geven die je toch vergeet, dus komt Slack met een mobiele link waarmee je automatisch kunt inloggen. Het slimme design is verantwoordelijk voor de groei van het platform.

Airbnb

De grootste uitdaging is dat ze actief zijn wereldwijd, dus er moet rekening gehouden worden met verschillende culturen en verschillende verwachtingen van de service. Het grote voordeel van de app is dat het eenvoudig is. Er is weinig informatie vereist om resultaat te krijgen. Ook is de navigatie een grote troef.

Canva

Canva is een design platform, waarmee je aan de slag kunt gaan zonder professionele designer te zijn. Nu is het zelfs mogelijk om makkelijk ontwerpen te maken via je smartphone. Je kan net zoals bij de website templates uitkiezen en bewerken in een oogwenk. De navigatie van de app is vergelijkbaar met de website en dit kennen de meeste gebruikers al. Als je klaar bent met je ontwerp is het rechtstreeks te downloaden op je smartphone of gemakkelijk te delen via e-mail of berichten.   

Coursera

Als je graag erkende opleidingen wilt volgen, zonder er te veel geld voor over te hebben, is het zeker de moeite waard om Coursera in de gaten te houden. Het design is zeer strak en simpel, het lijkt alsof je door een goed georganiseerde cursus scrolt. Het nodigt je als het ware uit om cursussen te volgen en beloont je met een certificaat.

Conclusie 

Een applicatie kan er vandaag goed uitzien, maar morgen moet je weer manieren zoeken om de werking en de lay-out te verbeteren. Bij desktop e-commerce kijk je gewoon naar wat de concurrent doet en zo kan je ideeën kopiëren. Bij mobiele apps is dit niet het geval, voor sommige bedrijven levert het maken van een app zelfs niks op. Denk goed na en blijf nieuwe dingen uitproberen met de ultieme gebruikerservaring in het achterhoofd. Het vinden van de juiste balans tussen schoonheid en functionaliteit neemt veel tijd in beslag en is een hele uitdaging, maar eens je dit gevonden hebt, zullen je conversies exponentieel de hoogte ingaan… 

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email