Data Performance Management: data die je als marketeer niet mag missen
Data Consulting

4 stappen om aan de slag te gaan met DMP als marketeer

5,00/5(1)

Bijna elke actie die we op internet ondernemen, wordt geleverd met een of andere vorm van data. Deze data kan door een marketeer gebruikt worden in het kader van data management of voor a DMP.

DMP is een acroniem voor Data Management Platform.

Een DMP is kort gezegd een data driven platform waarmee bedrijven hun gegevens kunnen opslaan en beheren.

In dit artikel krijg je een nadere toelichting van wat a DMP precies is, waarom marketeers een DMP nodig hebben en de werking daarvan in de praktijk en veel meer.

Wat doet een Data Management Platform (DMP)?

A Data Management Platform kan je zien als een manier om data te verzamelen “at one place”. Deze gegevens worden samengevoegd om uiteindelijk een marketing segmentatie op te maken.

Deze segmentatie is vooral gebaseerd op het gedrag van klanten en zeer belangrijk voor online marketeers.

Denk ik dit kader vooral aan de customer journey waarbij men kijkt naar momenten waar een klant in contact komt met het bedrijf, een product en of dienst.

DMP van deze tijd is veel geavanceerder dan een paar jaren terug en verzameld data van verschillende contactmomenten.

What Is a Data Management Platform? DMP Explained (Video)

Zo een data management platform maakt het onder andere mogelijk om zowel offline als online informatie te verzamelen. Marketing segmentaties kunnen hierdoor nauwkeuriger en relevanter uitgewerkt worden. 

Een data management platform stelt adverteerders verder in staat om de gegevens die ze hebben verzameld te gebruiken om hun advertenties te targeten en aan te passen.

Het wordt ook gebruikt door advertentie technologiebedrijven om verschillende platforms met elkaar te verbinden en adverteerders in staat te stellen eenvoudig toegang te krijgen tot de gegevens die ze hebben opgeslagen.

All at one place: Alles op een plaats is altijd handig

Alles op één plek hebben is erg handig.

Met de mogelijkheid om potentiële klanten te vinden op basis van hun acties in het verleden, bespaart het je niet alleen tijd, maar het helpt ook om je bedrijf te laten groeien.

Als we kijken naar de voordelen, dan lijken die van a DMP eindeloos. Je kunt er een betrouwbare partner van maken en zorgen voor continue rapportage waarmee je langetermijndoelen kunt bereiken.

De werking van een data management platform dmp

Een DMP kan doelgroepgegevens verzamelen uit verschillende bronnen, zoals mobiele platforms, web apps, sociale media en offline tv. Een goed werkende DMP moet ook gegevens verzamelen, die verder gaan dan alleen algemene klantinformatie.

De first-party data zijn de data die je bezit en hebt verzameld van je klanten. Het kan worden verzameld op basis van verschillende gedragingen, zoals klikken, downloads en video-uploads. Het kan ook gegevens bevatten over de sociaaleconomische gegevens van je klanten.

Het proces na data verzameld te hebben

De gegevens van de eerste partij zijn georganiseerd op een bepaalde hiërarchische wijze. Afhankelijk van het bedrijfsmodel van de eindgebruiker kan dit verschillend zijn.

Een uitgever-netwerk kan zijn eigen hiërarchie hebben, terwijl een bureau zijn eigen hiërarchie heeft.Eenmaal verzameld, kunnen deze gegevens, die betrekking hebben op de customer journey, worden gebruikt om je ideale klanten te identificeren en te bereiken.

Data Collection Icons - Download Free Vector Icons | Noun Project

Het kan ook worden gebruikt om effectieve RFP-reacties te creëren en je bereik uit te breiden naar degenen die klaar zijn om zich te committeren.

Er zijn vier basisstappen om aan de slag te gaan met a DMP. Hier een uiteenzetting van de vier stappen:

Stap 1: De Organisatie

Een DMP organiseert al je first-party data in categorieën en taxonomieën. Voordat je zo een data management platform implementeert, moet je eerst definiëren welke gegevens je moet opslaan en hoe deze worden georganiseerd.

Stap 2: Segmentatie en publieksopbouw

Zodra de gegevens in segmenten zijn ingedeeld, kan je je op eenvoudig wijze richten op specifieke doelgroepen voor specifieke campagnes. Door de gegevens te segmenteren, kan je voor elke campagne een unieke en gerichte doelgroep creëren.

Mogelijk ben je al bekend met je doelgroep en de demografische gegevens van deze groep. Je kunt dan beginnen met het opbouwen van je publiek.

Data welke je nodig hebt hierbij:

  • leeftijd
  • geslacht
  • locatie of regio
  • interesses
  • browse geschiedenis
  • huishoudelijk inkomen
  • familie grootte
  • meningen van klanten
  • sociale netwerken

Als je niet voldoende first-party data hebt om doelgroepen op te bouwen, kan een DMP je helpen om toegang te krijgen tot second en third party data om je campagnes te schalen.

Stap 3: Inzichten en doelgroepprofiel rapporten

Na het analyseren van de gegevens, is het tijd om een stapje verder te gaan. Je gaat dan vervolgens details analyseren om patronen te identificeren en een dieper begrip van de klant te krijgen.

De functie Audience Profile Reports van een data management platform kan marketeers helpen om de verschillende kenmerken en interesses van hun doelgroepen te visualiseren.

Stap 4: Activatie

De laatste stap in het activeringsproces is om ervoor te zorgen dat alle data is geladen en gereed is om tot uitvoering over te gaan.

Soleicons Line Vol 1 Collection | Noun Project

Deze stap is afhankelijk van het management platform waarmee je werkt en de doelgroepen die je in het data management platform hebt gebouwd.

Wie heeft profijt aan zo een data management platform?

Data management platform kan professionals en bedrijven helpen hun bedrijfsvoering te verbeteren en beter geïnformeerde beslissingen te nemen. Het kan ook worden gebruikt om een ​​bedrijfsbreed systeem te onderhouden. De basis businesscases voor zo een data driven management platform kunnen worden onderverdeeld in drie groepen:

  • uitgevers
  • marketeers
  • bureaus

Media-eigenaren, dus eigenaren van bijvoorbeeld een website, gebruiken data management platform om de gegevens te beheren die van hun websites zijn verzameld.

Een DMP helpt uitgevers de gegevens die ze verzamelen vast te leggen en te verrijken, waardoor ze hun winstgevendheid kunnen vergroten.

Verder komt data management platform marketeers ten goede bij het identificeren en targeten van hun meest waardevolle klanten. Door dit te doen, kunnen ze nog meer gegevens verzamelen over hun meest waardevolle klanten om hun marketing-campagnes te verbeteren.

Het kan ook best, dat je al veel data op je bureau hebt liggen. Maar alles bewaren voor later is niet hetzelfde als het gebruiken. Een DMP kan je helpen om van die berg een goudmijn te maken als een resultaat.

DMP’s bieden de mogelijkheid om de juiste klant, op het juiste moment, op het juiste scherm te bereiken voor maximale campagne prestaties.

Data management en marketing

Je zult je natuurlijk afvragen wat data management platform en marketing nou met elkaar gemeen hebben. Het antwoord is simpel: het helpt de marketeer een marketingstrategie te bepalen.

Zodra de gegevensverzameling is voltooid, moet je in staat zijn om je bestaande klanten en doelgroep te identificeren en erop te targeten.

5 ways to use DMP in online marketing | Blog OnAudience.com

Een goed DMP kan je helpen bij het selecteren van marketing kanalen die mogelijk het best werken voor je bedrijf. Het kan je naast het kiezen van marketing kanalen ook helpen bepalen welke inhoud en advertentiemateriaal je publiek het meest zullen aanspreken.

Het kunnen leveren van een gepersonaliseerde ervaring is een van de meest cruciale factoren bij het ontwikkelen van een relatie met je klanten.

Dit komt omdat het kan helpen een sterkere verstandhouding op te bouwen en een dieper begrip van hun behoeften op te bouwen.

Hoe bouw ik een DMP-doelgroep op?

Zodra je al je gegevens hebt verzameld en georganiseerd, is het tijd om unieke doelgroepen voor je campagnes op te bouwen.

Door de doelgroep vooraf te kwalificeren voor een specifieke campagne, kan een marketeer zich eenvoudig richten op specifieke doelgroepen op basis van de gegevens die zijn verzameld uit hun DMP.

Doelgroepen kunnen worden samengesteld met behulp van verschillende gegevensbronnen, zoals gegevens uit de eerste, tweede en third party.

Top data management platform bedrijven

Na dit artikel gelezen te hebben kan het best dat je je afvraagt welke nu de beste bedrijven zijn, die een DMP software bieden. In onderstaand overzicht krijg je een uiteenzetting van de beste DMP aanbieders. 

1 – Adobe Audience Manager

Adobe Audience Manager Reviews 2021: Details, Pricing, & Features | G2

Een van de belangrijkste redenen waarom uitgevers voor Adobe kiezen, is om hun unieke doelgroepprofielen. Deze functie helpt je om je doelgroep te targeten op een manier die op de juiste wijze voor je werkt.

2 – Simpli.fi

Simpli.fi is gericht op publieksinzichten.

Simpli.fi | Digital Marketing Community

In plaats van de verkeerde mensen te bereiken, heeft dit platform een doelgroepbeheersysteem gebouwd waarmee je de meeste potentiële doelgroepen kunt aanpassen en bereiken. Denk in dit geval vooral aan the customer.

3 – Lotam

Lotam is een van de meest populaire oplossingen op de markt en verzamelt gegevens uit verschillende bronnen. Denk maar aan blogs, e-mail, mobiele apps, campagnes, sociale media en CRM-tools. Dit bedrijf biedt een krachtige DMP software voor het beheren van advertentiecampagnes.

4 – OnAudience

OnAudience is een geweldige manier om een ​​doelgroepprofiel, van bijvoorbeeld the customer, op te bouwen dat past bij je bedrijfsdoelen.

OnAudience.com - Data Management Platform Reviews 2021: Details, Pricing, & Features | G2

Hiermee kan je doelgroepen segmenteren op basis van verschillende factoren, zoals leeftijd, geslacht en interesses. Met meer dan 12 miljard profielen is LinkedIn in staat om in een mum van tijd via dit platform nieuwe klanten te vinden en een nieuw publiek te ontwikkelen.

5 – Synthio

Gelukkig zijn er manieren om gegevens duplicatie met Synthio te verminderen. De unieke eigenschap is dat het gegevens in vrije vorm dupliceert.

6 – Nielsen

Nielsen is een toonaangevende leverancier van software voor gegevensbeheer. Dit omvat alles, van doelgroepsegmenten tot campagnebeheer.

Nielsen-DMP is een geweldige manier om doelgroepgegevens te verzamelen en te analyseren. Weten hoe je gegevens moet verzamelen en ordenen, is erg belangrijk als dit helpt bij het maken van effectieve advertenties.

7 – Salesforce DMP

Net als Nielsen is Salesforce een naam die iedereen kent. Er zijn echter maar een weinig tal marketeers op de hoogte van de data management software van dit bedrijf. Dit is waar de magie gebeurt: met Salesforce DMP hebben marketeers volledige klantgegevens via alle kanalen en contactpunten.

8 – SAS-gegevensbeheer

Als je een platform nodig hebt dat data uit verschillende bronnen kan verzamelen, zoals Hadoop, dan is SAS Data Management de oplossing voor jou. Het is de toonaangevende leverancier in deze categorie en is te zien in verschillende advertenties.

9 – Oracle BlueKai DMP

De Oracle’s Data Management Platform behoort tot een van de meest gebruikte marketingmethodes Met de software van dit bedrijf kunnen marketeers nu hun efficiëntie verbeteren en hun klanten op een preciezere en nauwkeurigere manier bereiken.

Application free vector icons designed by Nhor Phai | Vector icon design, Icon design, Icon

Deze app is een geweldig platform voor iedereen die wil begrijpen hoe mensen met elkaar omgaan. Het helpt gebruikers/ marketeers om op de juiste manier en op het juiste moment doelen te bereiken.

10 – Mapp

Mapp is een eenvoudige oplossing die al je gegevens op één plek samenbrengt. Vaak zoeken we naar factoren die Mapp onderscheiden van andere apps. Een daarvan is het lookalike-model, dat rekening houdt met de kenmerken van je bestaande en potentiële nieuwe klanten.

Conclusie: Waarom je best kiest voor Data Management Platform (DMP) kiezen

Gratis stockfoto met achteraanzicht, achtergrondlicht, afzondering

Nu je de basis van een gegevensbeheer-platform kent, is het tijd om het platform te kiezen waarmee je aan de slag kunt. Er zijn veel factoren waarmee je rekening moet houden bij het kiezen van een platform, en de belangrijkste is ervoor te zorgen dat je de juiste tools en methoden gebruikt.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email