Kies je voor Online reclame of ga je beter voor Offline?
Digital & Marketing Strategy

Offline marketing vs Online marketing: wat kies jij het best?

5,00/5(1)

Het internet biedt vele mogelijkheden. Dat geldt ook voor bedrijven en organisaties, die hun producten en of diensten willen promoten.

Er wordt veel meer gedaan aan online marketing. Hierdoor wil het erop lijken, dat offline marketing niet meer wordt toegepast of in de vergetelheid is geraakt. Dit laatste is heel jammer, omdat offline marketing toch een aantal mogelijkheden biedt.

Offline marketing kan op verschillende interessante manieren door bedrijven toegepast worden. Net als bij online marketing heb je bij offline marketing ook een groot bereik. Je kunt dus ook een breder publiek bereiken middels offline marketing strategieën. Uiteraard is de hamvraag welke vorm, online en offline marketing, beter is.

Online en Offline marketing vergeleken met elkaar

Middels het toepassen van marketing technieken proberen bedrijven en organisaties hun producten en of diensten aan de man te brengen. Men doet er alles aan om je bekend te laten worden met de producten en of diensten welke zij op de markt brengen en of aanbieden.

Naast meer bekendheid werven, doen ze er middels deze technieken ook alles aan om potentiële klanten over de streep te halen.

de verschillen tussen on- en offline marketing

Marketing technieken zijn niet iets nieuws. Al jaren wordt gebruik gemaakt van online marketing als offline marketing. Daar steeds veel meer organisaties gebruik maken van de mogelijkheden van het internet en in bepaalde gevallen zelfs hun bedrijfsvoering volledig digitaliseren, zal je merken, dat er ook veel meer gebruik wordt gemaakt van online marketing.

Dit brengt echter niet met zich mee, dat offline marketing niet effectief is of in de vergetelheid is geraakt. Integendeel biedt deze vorm van marketing ook veel perspectief.

Er zijn voldoende offline mogelijkheden om toch bekendheid te werven voor je onderneming. Je zult je natuurlijk afvragen wat offline marketing dan eigenlijk is en of het ook raadzaam is om deze vorm van marketing toe te passen.

Wat houdt offline marketing eigenlijk in?

Veel mensen hebben weleens gehoord van de term offline marketing. Meestal kan men niet in eigen woorden aangeven wat daaronder wordt verstaan. Offline marketing houdt niets anders in dan marketing via offline kanalen. Er wordt dus gebruik gemaakt van internet.

Voorbeelden van offline marketing

Promo & Flyers

FREE 25+ Elegant Promotional Flyer Templates in MS Word | PSD | Vector EPS | InDesign | Pages | Publisher | AI

Je doet aan offline marketing als je bijvoorbeeld met een promo team voor een Supermarket gaat staan. Een ieder kent de welbekende flyer. Als team ga je flyeren of brochures uitdelen voor een bepaald product.

Kruidvat folder - Alle aanbiedingen uit de nieuwe Kruidvat folders

Andere bedrijven, vooral leveranciers van diensten, maken ook gebruik van visitekaartjes of advertenties in tijdschriften. Sommige bedrijven gaan ertoe over om posters te plaatsen voor de diverse winkels in elke woonwijk.

Televisie

Een heel bekende vorm van offline marketing zijn televisie- spotjes. Meestal zie je in een doorlopend balkje aan de onderkant van het beeld de reclame tekst. Op die manier kun je van een film genieten en ook tegelijkertijd de tekst doornemen waarin men een bepaald product promoot. Hetzelfde geldt ook voor radio spotjes.

GRP and Reach estimation for unrated TV ad-spots | Ashish Gupta

Op een beurs of netwerk event zal je vooral merken, dat men aan offline marketing doet door te flyeren, brochures te plaatsen, billboards en meer.

Word of mouth

Mond- tot – mond reclame en advertenties op verpakking van producten als melk en boter zijn ook enkele voorbeelden van deze vorm van marketing.

Als je je op de weg begeeft, dan kan het ook, dat je voertuigen tegenkomt waarop stickers zijn aangebracht van bepaalde bedrijven en of producten van bepaalde bedrijven. Deze vorm van offline marketing wordt ook wel voertuigreclame genoemd.

Reclame op auto door middel van voertuigreclame • Re Mixx

Offline marketing biedt evenals online marketing dus ook een aantal opties welke je product kunnen promoten en jij meer inkomsten kan genereren.

Verschillende voordelen van offline marketing

Hoewel online marketing populair is, kun je ook gebruik maken van offline marketing.

  • Online marketing is meer gefocust op de online wereld.
  • Personen, die niet bereikbaar zijn via internet kun je via offline marketing bereiken. Denk maar aan een offline marketing campagne.
  • Offline marketing zorgt voor een stevige basis om bekend te worden. Je zorgt hierdoor ook voor een persoonlijke benadering.

Meer bekendheid middels offline marketing

Offline marketing biedt je de mogelijkheid om genoeg bekendheid te verwerven. Je kunt dit doen door reclame te plaatsen op een vaste plek, bijvoorbeeld in de krant, een billboard of brochures. Als je een goede locatie hebt gekozen, plekken waar veel mensen bij elkaar komen, dan moet je zeker een aantal potentiële klanten bereiken met je advertentie.

Een advertentie en of reclame valt niet altijd direct op. Heb je echter op een groot aantal verschillende plekken in de directe omgeving een advertentie geplaatst, dan zal je deze op gegeven moment wel opvallen.

Het komt erop neer, dat je mensen onbewust laat kiezen voor jouw product. Door je advertentie over wasverzachters meerdere keren gezien te hebben weten ze ondanks er een groot scala aan wasverzachters is, precies welke ze moeten kiezen, namelijk wat ze op je advertentie hebben gezien.

Aandacht trekken middels fysieke reclames

Het is goed om te weten, dat fysieke reclames aandacht trekken. Dit hangt natuurlijk een beetje af van de wijze waarop je dat doet. Wat je met offline marketing kan bereiken, kan je niet met online marketing.

Nadat iemand een filmpje heeft bekeken waarin de advertentie staat vermeld, gaat men over naar het bekijken van een andere filmpje of men gaat andere dingen doen. Zo een advertentie blijft vaak genoeg niet hangen bij het publiek of een potentiële klant.

The High Cost of Times Square Advertising

Dit probleem heb je echter niet met fysieke reclames. Deze blijven altijd op een plek en elke dag als je langsrijdt, zie je bijvoorbeeld dezelfde billboard in de buurt van het stop licht staan. Heb je zo een billboard de eerste, tweede of derde keer gemist. Op gegeven moment zal het wel opvallen en bij het maken van een keus zal het product welke gepromote wordt op het billboard in de meeste gevallen ook doorslaggevend zijn.

Focus je met offline marketing vooral op de mensen, die niet online zijn

Op het internet zijn een aantal advertenties te vinden. Er zijn mensen, die er bewust voor kiezen om geen gebruik te maken van de mogelijkheden welke digitale marketing hen biedt en er zijn personen, die er gewoon niet mee weten om te gaan. Bij offline marketing gaat het dus om een specifieke doelgroep.

Er zijn dus mensen, die terwijl ze wachten op het sein om te vertrekken op de luchthaven al gauw grijpen naar hun mobiel. Er zijn anderen, die van de gelegenheid gebruik maken om rond te kijken en inkopen te doen. Bij de laatste groep mensen werkt digitale marketing niet en moet je proberen te interesseren in je producten middels offline marketing.

Wat is online marketing?

Online marketing is zoals de naam het al aangeeft een vorm van marketing waarbij gebruik wordt gemaakt van het internet.

Voorbeelden van online marketing

SEO & SEA

Het toepassen van SEO (zoekmachine optimalisatie) en SEA (zoekmachine adverteren) zijn een voorbeeld van online marketing. Een marketing bureau of marketeers kunnen dit toepassen voor een bedrijf om op die manier aan top te blijven van de zoeklijsten van bijvoorbeeld Google.

E-mail marketing

Een andere vorm van online marketing is e-mail marketing. Hier krijgen potentiële klanten advertenties via direct mail/ hun e-mailadres binnen. Deze vorm van marketing kan echter ook als negatief worden ervaren en kunnen door potentiële klanten als spam gekwalificeerd worden. Je dient dus wel voorzichtig te zijn bij deze vorm van marketing.

Social media promotie

Ook het promoten van producten via FaceBook, SnapChat en Twitter zijn voorbeelden van online marketing, maar dan wel via sociale media kanalen. Ook de advertenties welke tevoorschijn komen als je op zoek bent naar informatie op het internet kun je rekenen tot vormen van online marketing.

Tools

Het toepassen van online marketing tools moeten er onder andere toe leiden, dat je als potentiële klant gaat naar een webshop, website van een bedrijf of andersoortige sociale media kanaal.

Welke verschillende voordelen brengt online marketing met zich mee?

Online marketing wordt als zeer effectief ervaren omdat de meeste mensen tegenwoordig gebruik maken van het internet of op een of andere manier verbonden zijn en gehouden zijn om gebruik te maken van internet diensten. Dus als persoon kom je er niet onderuit om ooit eens online advertenties te zien als je gebruik maakt van het internet.

Offline marketing combineren met online marketing

Het combineren van offline marketing en online marketing is best mogelijk. Soms zelfs ideaal. Door beide marketing tools toe te passen bereik je een bredere groep van personen. Denk maar aan kortingscodes. Deze codes kun je onder andere plaatsen op dozen van producten. Denk maar aan pakjes van melk, cornflakes dozen en veel meer.

Op die manier dwing je mensen het internet te gebruiken. Om de de kortingscodes in te wisselen via je webshop of website. Door de code in te wisselen kunnen ze in aanmerking komen voor gratis producten of een fikse korting. In dit geval combineer je een vorm van offline marketing met online marketing. Het is dus best mogelijk.

Daarnaast is ROPO (research online, purchase offline) ook een bekende combinatie van offline- en online marketing. Het juiste ROPO-effect zorgt ervoor dat de website een verlengstuk van de winkel is, of andersom.

Tot slot

Deze vorm van marketing inzetten is dus zeer ideaal. Vooral als je mensen wilt bereiken, die geen gebruik willen maken van het internet. Je kunt deze personen toch bereiken middels fysieke advertenties, flyer, billboard of brochures.

Om de mensen beter te bereiken dien je je product meermaals in de directe omgeving te promoten. Online marketing is vrijwel overal inzetbaar en in sommige opzichten zelfs effectiever.

Je beperkt je dan niet tot een bepaalde fysieke locatie. Je kunt vrijwel een ieder waar ook ter wereld bereiken.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email