Het in de gaten houden van je concurrenten helpt je te reageren op verschuivingen in de markt, nieuwe trends en succesvolle tactieken te signaleren en op de hoogte te blijven van wat er binnen je niche werkt.

Je hebt een strategie nodig achter je inspanningen om ervoor te zorgen dat jij je concurrenten voortdurend in de gaten houdt en dat je je visie op het concurrentielandschap bijstelt wanneer dit verandert.

Voer daarom een concurrentieanalyse uit: een document dat je zowel in vogelvlucht als een diepgaand inzicht geeft in de belangrijke spelers op je markt.

Je kan het waarschijnlijk al uit de naam halen, maar voor de zekerheid leggen wij je toch even uit wat het is. Een concurrentieanalyse is de analyse van je concurrenten hoe jouw bedrijf zich vergelijkt. Door de sterke en zwakke punten van je concurrentie te evalueren, kan je beginnen met het opstellen van hoe jij je bedrijf een voorsprong kunt geven.

Een concurrentieanalyse helpt een bedrijf bij het bepalen van potentiële voordelen en barrières binnen een doelpubliek rond een product of dienst, en helpt merken over het algemeen bij het bijhouden van hoe directe en indirecte concurrenten tactieken uitvoeren zoals marketing, prijsstelling en distributie.

Een concurrentieonderzoek is cruciaal voor je succes als bedrijf omdat het je in staat stelt om snel trends in de sector te identificeren en je aan te passen aan campagnes of strategieën van concurrenten om ze te behouden of zelfs te overtreffen.

Hoe je je concurrenten kan selecteren voor je analyse

Concurrentieanalyse is een oefening in het vergelijken van je bedrijf, product en service aan bedrijven en het vinden van overeenkomsten en verschillen. Het meest kritische onderdeel van het starten van een concurrentieanalyse is het kiezen van de juiste concurrenten om te analyseren. Anders zal je heel veel tijd besteden aan concurrerend onderzoek met een redelijk beperkt inzicht om dit aan te tonen. Met andere woorden, de concurrenten die je selecteert, bepalen hoe jij je bedrijf en de uiteindelijke analyse zult zien.

Een ideale concurrentieanalyse betreft drie tot vijf bedrijven die de grootste bedreiging voor je bedrijf vormen. Maar hoe kan je een lijst ontwikkelen die een nauwkeurige weergave is van je echte concurrenten? Hier is wat je nodig hebt om je bedrijf op één lijn te krijgen:

  1. Klant (WIE)
    Wie is je doelgroep (en bedrijven)?
  1. Probleem (WAT)
    Welk hoofdprobleem lost jouw product op voor je doelgroep?
  1. Productcategorie (HOE)
    Hoe los je dit probleem op? Los je dit probleem op met een unieke technologie of proces?

Directe concurrenten zijn bedrijven die aan dezelfde klanten verkopen en hetzelfde probleem oplossen met dezelfde of een vergelijkbare oplossing (technologie).

  • Directe concurrentie = zelfde klant + zelfde probleem + zelfde/gelijksoortige oplossing
  • Ander probleem = zelfde klant + ander probleem + zelfde/gelijksoortige oplossing
  • Andere klant = andere klant + zelfde probleem + zelfde/gelijksoortige oplossing
  • Andere oplossing = zelfde klant + zelfde probleem + andere oplossing

Hoe voer je een concurrentieanalyse uit?

Hoewel het uitvoeren van een concurrentieanalyse geen ‘rocket science’ is, gaat het wel verder dan de eenvoudige Google-zoekopdrachten die nodig zijn om je concurrenten te identificeren.

Hieronder is een eenvoudig te gebruiken proces beschreven om je te helpen bij het voltooien van een concurrentieanalyse.

1. Identificeer je concurrenten

Of je het nu wilt toegeven of niet, je concurrenten zijn er en ze zijn waarschijnlijk net zo hongerig als jij.
Daarna ben je in staat om:

  • Hun zwakheden en sterktes te benutten om je bedrijf te starten/verbeteren
  • Een beter begrip te hebben van de markt en leren hoe jij je bedrijf het beste kunt positioneren voor succes
  • Identificeer, begrijp en houd je concurrentie in de gaten, zodat je je nooit meer zorgen hoeft te maken dat ze achter je opduiken.

    Er zijn veel manieren om belangrijke concurrenten in je branche te identificeren, maar Google zal waarschijnlijk de plek zijn waar je gaat zoeken. Begin met een eenvoudige zoektocht naar je bedrijfsnaam, productideeën en bedrijfsideeën. Van daaruit kan je de digitale voetafdruk van je concurrent onderzoeken:

  •  Content en social media
  •  Nieuwsmeldingen
  •  Ondersteuningsdraden en
    beoordelingen
  •  Niche organisaties en online
    gemeenschappen
  • Of andere bronnen zoals:Keyword Spy, Alexa en Ahrefs.Je uiteindelijke doel in dit stadium zou moeten zijn om een breed net te vormen en een uitgebreid beeld te krijgen van het concurrentielandschap.

2. Bestudeer de website en de klantervaring van je concurrent

Zodra je je concurrenten hebt geïdentificeerd, wil je hun websites analyseren. Om te beginnen moet je volgende punten goed bekijken:

  • Hoe tonen ze hun producten en helpen ze met communiceren van details?
  • Hoe gedetailleerd zijn hun productbeschrijvingen? Welke informatie bevatten ze? Welke informatie ontbreekt er?
  • Waar zijn hun ‘call-to-actions’ oproepen tijdens het online winkelen?
  • Waar zijn hun social media iconen te vinden?
  • Hebben ze een blog? Hoe vaak posten ze? Wat voor soort informatie pakken ze aan?
  • Is hun site geoptimaliseerd voor mobiel?
  • Hoelang duurt het voordat ze reageren op e-mail, live chat en contactformulieren?
  • Hoe vaak voeren ze promoties uit? Welke voordelen bieden deze promoties aan hun klanten en potentiële klanten, en aan hun bedrijf?

Elke website zal anders zijn, afhankelijk van de markt die ze proberen te bereiken en de producten of diensten die ze verkopen. Het doel is om niet alleen hun sterke en zwakke punten aan te pakken, maar om je te helpen om te gaan denken als een dynamische ondernemer. Het kan je mogelijkheden laten zien om je site te optimaliseren voor zoekwoorden waar je je momenteel niet op richt. Van daaruit zal je in staat zijn om je concurrentievoordeel in de markt te ontdekken.

3. Identificeer de marktpositie van je concurrent

Door de positioneringsstrategie van je concurrent te identificeren, begin je een gevoel te krijgen voor de eisen en verwachtingen van je markt. Neem een kijkje op hun website en ‘marketing messaging’ en vraag jezelf het volgende:

  • Wat kopen klanten echt van hen? Gaan ze voor de prijs? Ervaring?
  • Hoe onderscheiden ze hun product van de concurrentie?
  • Welke functies en voordelen benadrukken ze het meest in hun marketing?
  • Wat maakt hun product of dienst volgens hen uniek?Deze vragen helpen je te begrijpen met wie je concurrenten praten en hoe ze zich in de markt positioneren. Om zoveel mogelijk informatie te verzamelen, is het handig om dit te doen:
  • Schrijf je in voor hun nieuwsbrief
  • Schrijf je in en volg hun blog
  • Volg ze op social media
  • Koop een product
  • Stop een artikel in je winkelwagen en verlaat het afrekenproces (sturen ze achteraf een e-mail serie of niet?)

4. Neem een kijkje in de prijzen

Je prijsstrategie wordt een van de belangrijkste aspecten van je online business en mogelijk een concurrentievoordeel. Er zijn verschillende factoren waarmee je rekening moet houden bij het bepalen van de prijzen van je producten of diensten.

De beste plaats om te beginnen is om te kijken hoe je concurrenten hun producten hebben geprijsd. Je leert wat je doelgroep bereid is te betalen en krijgt inzicht in welke prijzen goed zouden kunnen werken voor je bedrijf.

Bekijk en vergelijk hun prijzen via verschillende kanalen, eerst Google, maar ook Bing, Yahoo en Amazon. Kijk naar de informatie die je hebt verzameld over de marktpositionering en zoek uit wat je daadwerkelijk aan je klanten verkoopt.
Je doelpubliek kan bereid zijn om meer te betalen voor zekerheid, versnelde verzending of gewoon de algehele website ervaring.

5. Probleem oplossen voor de verzending

Net als bij de prijsstelling wil je op dit moment alleen maar informatie verzamelen over hoe je concurrentie omgaat met de verzending en hoe ze de verwachtingen communiceren.Omdat de verzending de hoofdreden is voor het verlaten van de winkelwagen, is het hebben van concurrerende verzendkosten erg belangrijk voor het succes van jouw webshop.

Je kan ook andere dingen aanbieden om jezelf en je bedrijf op te zetten voor succes, zoals:

  • Personalisatie
  • Cadeaubonnen
  • Giveaways op social media
  • Het bieden van uitzonderlijke klantondersteuning

6. Doe een check met beoordelingen

Eerlijkheid is de beste medicatie en de #1 schakel naar de tevredenheid van de klant. Neem de tijd om zo veel mogelijk recensies van je concurrenten te vinden, inclusief alles van productbeoordelingen op hun website tot zakelijke beoordelingen op social media en reacties op hun blog.

Krijg een temperatuurcheck van hun doelgroep over hoe gezond en klantgericht hun bedrijf is en beslis of het een kracht of zwakte is waar je op kunt inspelen. Als je veel beoordelingen vindt over een product dat vergelijkbaar is met een product dat jij zal verkopen, is dat een teken dat mensen geïnteresseerd zijn in het kopen ervan.

Wanneer beoordelingen afkomstig zijn van klanten die niet tevreden zijn met de geleverde service, de staat waarin het product is aangekomen of de kwaliteit van het product, dan kunnen dat manieren zijn om je bedrijf te helpen zich te onderscheiden.

7. Bekijk de sociale media

Met social media in opkomst, is het essentieel dat je bedrijf gebruik maakt van de mogelijkheid om je concurrenten te overtreffen op relevante platforms zoals Instagram en Facebook.

Het bekijken van social media-accounts van je concurrenten heeft meerdere voordelen. Als ze veel volgers hebben en vooral als ze actief bezig zijn, is het een goed teken dat er een markt is voor je producten. Bovendien krijg je een goed beeld van hoe klanten zich voelen over hun bedrijf en zie je wat goed werkt en wat niet.

Natuurlijk, als een concurrent het op social mediagebied goed doet, betekent dit ook dat je een tandje moet bijzetten en met een nieuwe manier moet komen om je markt te veroveren.
Bekijk alle social mediakanalen die je kunt bedenken, waaronder Instagram, Facebook, Pinterest, Snapchat en Twitter en vraag jezelf:

  • Hoe is hun aanwezigheid op social media in het algemeen?
  • Welke social mediakanalen gebruiken ze het meest?
  • Hoe spreken ze met hun klantenkring?
  • Hoe vaak plaatsen ze iets nieuws?
  • Welke social mediakanalen missen ze?
  • Is er een kans voor jou aanwezig?
  • Wat posten ze?
  • Bekijk ook alternatieve sociale kanalen.

Terwijl digitale gemeenschappen groeien, dienen offline touchpoints ook als grote aanwijzingen voor de betrokkenheid van een merkgemeenschap. Als een van je concurrenten een lokaal event organiseert, ga dan met eigen ogen zien wat klanten waarderen en ondersteunen.

Shortcut Advertising
Shortcut Advertising
Brussels, Belgium
4,3 - 12 aanbevelingen
Marketing
Ontdek het agentschaparrow_forward

Vermijd deze valkuilen

Nu je weet hoe je een concurrentieanalyse moet samenstellen, laten we een aantal van de belangrijkste valkuilen doornemen om ons bewust te zijn van de inzichten die je hebt verzameld.

  1. Negeer je eigen vooroordelen

    Als mensen hebben we de neiging om overhaast conclusies te trekken rond onze aannames. Als je door je concurrentieanalyse heen werkt, is het belangrijk om je bewust te zijn van je eerste veronderstellingen en deze grondig te testen in plaats van te leunen op wat je ‘denkt’ dat waar is over je concurrenten.

  2. Creëer meer werk dan je nodig hebt

    Met zoveel grote beschikbare middelen die het verzamelen van gegevens rond de concurrentieanalyse vandaag de dag vereenvoudigen, is het samenstellen van een zeer nauwkeurige vergelijking eenvoudiger dan ooit. Doe dingen echter niet op de harde manier: gebruik tools die het proces versnellen en belangrijke inzichten bieden.

  3. Beginnen zonder richting

    Als je geen richting aangeeft bij het samenstellen van je concurrentieanalyse en geen duidelijk einddoel hebt, zal het werk veel moeilijker zijn. Voordat je het onderzoek start, moet je je doel bepalen en beschrijven wat je hoopt te leren over je concurrentie.

  1. Geen rekening houden met de timing van de markt

    Als je naar de concurrenten van concurrenten kijkt, bestudeer dan hoe bedrijven in de loop van de tijd zijn gegroeid en vooruitgang hebben geboekt, in plaats van hun aanpak op één vast punt in de tijd te onderzoeken. Soms kan informatie over hoe je concurrenten hun tactiek hebben ontwikkeld nog nuttiger zijn dan te weten wat ze in de beginperiode hebben gedaan (of wat ze nu doen).

  1. Concurrentieanalyse is geen eenmalige en eenvoudige oefening

    Het weigeren om je oorspronkelijke inzichten te herzien kan leiden tot foutieve gegevens en slechte beslissingen. Bedrijven zijn voortdurend in ontwikkeling, dus is het belangrijk om te onthouden dat het in de gaten houden van je concurrenten een doorlopend proces is en niet iets wat je een keer doet en daarna nooit meer.

Conclusie

Onthoud: het idee van een concurrentieanalyse is niet om te stelen wat je concurrenten doen, het is om te begrijpen waar je bedrijf in de markt valt en om nieuwe mogelijkheden te vinden om je product te laten opvallen.

Uiteindelijk zal de focus op je klanten en de kloof tussen vraag en aanbod je veel beter van dienst zijn dan de focus op de concurrentie. En dat is waar de concurrentieanalyse voor dient: het vinden van manieren om jouw klanten beter te helpen en ondersteunen.