Klantcase
Content Marketing

Schrijf een overtuigende klantcase: 5 tips!

5,00/5(1)

Het schrijven van een overtuigende klantcase kan best uitdagend zijn. Lees verder in deze blog en kom te weten wat een klantcase is en hoe je eentje kunt schrijven!

Wat is een klantcase?

Doormiddel van het schrijven van een klantcase kun je klanten alsook opdrachtgevers een stem geven. Je kunt ze namelijk hun verhaal laten vertellen. Als je klanten tevreden zijn met de gekochte producten of diensten, dan zullen ze ambassadeurs worden van je merk of onderneming. Door hun verhaal te delen, kunnen ze potentiële klanten over de streep halen om zaken met jouw bedrijf te doen.

Waarom zou je een klantcase schrijven? 3 redenen!

Er zijn verschillende redenen waarom het schrijven van klantcases zeker het overwegen waard is. Hieronder sommen we drie redenen op.

1. Potentiële klanten aantrekken 👀

De eerste reden is het aantrekken van potentiële klanten. Middels het schrijven van een klantcase probeer je potentiële klanten te overtuigen om je product te gebruiken of om een dienst af te nemen. Hierdoor krijgen je producten en diensten ook een gezicht.

Bovendien met een klantcase laat je klanten heel concreet iets vertellen over je bedrijf, producten of diensten aan andere niet klanten. Je hoopt hiermee dat anderen ook geïnteresseerd raken en klant van je bedrijf worden.

✨ Tevreden klanten zijn dus je ambassadeurs en zijn het resultaat van een goede klantcase.✨

2. Je kunt laten zien wat je te bieden hebt 💪🏻

Potentiële klanten willen meestal weten hoe een product gebruikt moet worden om problemen op te lossen. In een klantcase zal de klant vertellen hoe het proces precies in elkaar zit. Voor personen die met dezelfde problemen zitten zal het dan zeer waardevolle informatie zijn.

Een website zit meestal al boordevol informatie, maar weten hoe anderen het gebruik van je product hebben ervaren is meestal toch waardevoller. Daarmee creëer je geloofwaardigheid voor je product of dienst die een oplossing biedt.

👉🏾 Daarnaast hechten potentiële klanten meer waarde aan wat anderen over je producten of diensten zeggen.

3. Je hebt een PR-middel in handen 🎯

Klantcases ontstaan ook niet zomaar. Het is een proces dat veel aandacht en tijd vergt, een goede voorbereiding en je dient gefocust te zijn. Dit is vooral van belang bij het in elkaar zetten van een goede tekst. Het enige wat je moet doen is een gesprek met een klant aangaan, het verhaal omzetten in een goede, sterke en aansprekende tekst en je hebt een goede online marketing tool in handen.

💡De meeste mensen onderschatten het, maar aan meningen van mensen wordt wel veel waarde gehecht.💡

Klantcase in real life…

Voordat je een aanvang maakt met het schrijven van klantcases is het uiteraard van belang om inspiratie op te doen. Je kunt bijvoorbeeld op het internet op zoek gaan naar voorbeelden van case studies.

Hubspot is een goed voorbeeld van hoe klantcases in elkaar gezet moeten worden. Klantcases kun je onder andere zoeken op basis van de grootte van de organisatie, de geboden oplossingen, problemen en branche.

Klantcase

Klantcases in de praktijk: 5 tips

Wil je in het kader van bijvoorbeeld een online marketing campagne een goede klantcase in elkaar zetten voor een bepaalde datum, dan dien je goed na te denken over de opzet hiervan. Hieronder krijg je tips hoe je een goede klantcase in elkaar kan zetten, die zal werken in de praktijk.

1 – In kaart brengen welke klanten je wilt interviewen

Je dient eerst in kaart te brengen van welke klanten je een interview wenst af te nemen. Meestal neem je een interview af van klanten die blij zijn om je producten te gebruiken en dat ook uitstralen.

Deze maken je in zekere zin ook blij. Probeer klanten te interviewen die niet lang terug je product gebruikt hebben en kunnen navertellen wat je product voor hen heeft gedaan. Uiteraard zal je daarbij ook moeten nagaan of ze een bijdrage willen leveren aan het ontwikkelen van een klantcase voor je bedrijf.

2 – Je interview voorbereiden

Voordat je een interview afneemt van een klant dien je eerst voor jezelf na te gaan welke vragen je zult stellen. Tijdens het stellen van de vragen moet je ook rekening houden met wat je wil vertellen aan potentiële klanten. Informeer de persoon die je wil interviewen ook wat het doel is van je interview.


Maak de juiste keuze met zelfvertrouwen.

Ontdek de meest relevante agencies voor jouw project op basis van jouw specifieke verreisten.

Content marketing bureaus Nederland

3. Een interview afnemen

Heb je de juiste klant te pakken, dan kun je van start gaan met je interview. Probeer wat de klant vertelt in je eigen woorden te weergeven. Vraag de klant toestemming en probeer het gesprek op te nemen. Laat de klant zijn of haar mening geven en probeer het gesprek niet te veel te sturen.

Verbeterpunten hoef je uiteraard niet in je klantcase mee te nemen, maar bespreek het wel met de persoon. Zie dat als positieve feedback en pas waar nodig aan.

4. Het interview schrijven

Na het interview afgenomen te hebben is de volgende stap het uitwerken van de antwoorden in een klantcase. Je kunt het best per vraag je klantcase uitschrijven. Je kunt de vragen zelfs opnemen in de uiteindelijke versie van de klantcase. Naast het bekijken van je kanttekeningen kun je ook luisteren naar het geluidsfragment die je hebt opgenomen.

Als je weinig informatie hebt, dan kun je de tekst aanvullen met achtergrondinformatie. Als je juist te veel tekst hebt, dan kun je het best belangrijke informatie toevoegen en de bijkomende zaken weglaten. Je dient daarbij na te gaan wat een potentiële klant moet weten.

De balans tussen inhoudelijke opmerkingen en complimenten is belangrijk. Mensen willen onder andere weten hoe goed je bent en wat je product of dienst zo goed maakt. Na alles op papier gezet te hebben ga je uiteraard best opnieuw door de tekst.

klantcase

5. Klantcase voorleggen en publiceren

Na de klantcase uitgeschreven te hebben dien je het voor te leggen aan de klant van wie je een interview hebt afgenomen. Hij kan precies aangeven of de klantcase een juiste weergave is van wat hij als antwoord gegeven heeft op de gestelde vragen. Je kunt in de tekst ook een foto van de klant of het bedrijf opnemen.

Als de klant akkoord is met de tekst, dan kun je overgaan tot publicatie. Je kunt het artikel dan met een foto op je website plaatsen en ook delen op sociale media. LinkedIn en Facebook zijn vormen van sociale media waar je een groot aantal potentiële klanten kunt bereiken. Het biedt je de mogelijkheid om ook een aantal keren te verwijzen naar de klantcase. Dat door het artikel met een andere citaat steeds weer te delen.

Daardoor krijgen potentiële klanten een beeld hoe een eventuele samenwerking met je eruit ziet en op die manier kun je ook meer klanten binnenhalen. Laat altijd een e-mailadres of telefoonnummer op een subtiele manier achter waardoor men ook contact met jou kan opnemen.

Case study betekenis

Als we het hebben over een case study, dan kun je vooral denken in termen van een klantcase, een testimonial of een referentieverhaal. Een klant vertelt daarbij hoe ze je product of afgenomen dienst hebben ervaren.

Zo een gebruiker zal vertellen wat het doel van een product of dienst is, hoe je zo een product of dienst inzet en wat de voordelen zijn. In een case study kun je het best de klant aan het woord laten. De woorden van je klanten zullen meestal overtuigender zijn dan wanneer je zelf met een verhaal zou komen.

In een goede klantcase komt dus duidelijk naar voren wat de samenwerking tussen jouw bedrijf en een klant heeft opgeleverd. Iemand met dezelfde uitdagingen zal zich herkennen en zal op basis van de adviezen die uit zo een klantcase voortvloeien kiezen voor je merk, product of dienst.

Een verhaal vertellen kan iedereen, maar bij de klantcase bepaal je zelf wie aan het woord komt om zijn of haar ervaring te delen.

Klantcase, conclusie:

Het schrijven van klantcases biedt je op langer termijn een win win situatie. Aan de ene klant probeer je nieuwe klanten binnen te halen voor je producten of diensten en aan de andere kant kunnen zij ook nog ambassadeur worden van je product of dienst. Deze ambassadeurs kunnen op hun beurt ook nieuwe klanten binnenbrengen door bijvoorbeeld mond tot mond reclame. Geweldig, niet?

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email