Rebranding - 6 voorbeelden
Branding

Wat is rebranding? 6 voorbeelden om je een idee te geven

5,00/5(1)

Wat is rebranding?

Rebranding verwijst naar het herontwerpen van de identiteit van een merk. Deze rebranding houdt een aantal vragen in over de missie, visie, waarden en visuele identiteit van het merk in kwestie. 

Wat betekent rebranding? Rebranding heeft aanzienlijke impact op de merkcommunicatie. Het kan worden omschreven als een vorm van “herpositionering“. Het doel is om het perspectief te verschuiven en het bedrijf te transformeren naar een nieuwe identiteit.

Rebranding kan op verschillende niveaus plaatsvinden: van het veranderen van een paar details tot een totaal herontwerp van het merk.

Bij een rebranding kunnen inderdaad verschillende veranderingen worden doorgevoerd:

  • Logo
  • Merknaam
  • Slogan
  • Website
  • Visuele identiteit
  • Tone-of-voice
  • Lay-out van de verkooppunten
  • Etc.

Kortom, alles wat de communicatie tussen het merk en zijn potentiële klanten beïnvloedt, kan door rebranding worden veranderd. 

Waarom een rebranding doen? Bovendien kan rebranding worden gebruikt om verschillende soorten doelstellingen te bereiken: het imago van het bedrijf moderniseren, een nieuw doelpubliek aanspreken, waarden veranderen, uit een reputatie-crisis komen, zich van een concurrent onderscheiden, enz.  

Heb je nood aan… |

Sortlist heeft dé ideale partner voor jouw vraag!

Ontdek alle rebranding bureaus in Nederland!

Hoe rebranding? Het uitvoeren van rebranding is niet altijd eenvoudig. In dit artikel presenteren wij 6 voorbeelden van succesvolle rebranding om jou te inspireren en te helpen bij het uitvoeren van jouw eigen rebranding.

6 voorbeelden van succesvolle rebranding

1 – Apple’s rebranding

Toen Steve Jobs het bedrijf in 1997 overnam, begon hij aan een grote rebranding van het merk. De herpositionering van Apple is opvallend. Het heeft ongetwijfeld een sleutelrol gespeeld in de razendsnelle opkomst van het bedrijf tot een van de meest waardevolle bedrijven ter wereld.

Steve Jobs wilde eerst de klantenkring van het merk uitbreiden. Door het merk Apple Computer te noemen, verlichtte hij de identiteit van het bedrijf. Deze eenvoudige manoeuvre stelde hem in staat zijn niche-klantenbestand voor computers te doorbreken en het assortiment uit te breiden tot andere producten dan computers. 

Door een soberder logo te gebruiken, evolueert het merk opnieuw naar een eenvoudiger communicatie. De slogan “Think Different” weerspiegelt de wens van het merk om te innoveren.

Think Different campagne van Apple in 1997

In tegenstelling tot zijn grote concurrenten heeft Apple immers zijn eigen besturingssysteem, zijn eigen internetbrowser, zijn eigen markt voor toepassingen, enz. De rebranding van Steve Jobs heeft het imago van Apple getransformeerd om zijn nieuwe doelstellingen op het gebied van innovatie te weerspiegelen. 

2 – De rebranding van Mr. Clean

Mr. Clean is een interessant geval omdat het een goed voorbeeld is van rebranding niet diachroon maar synchroon. Met andere woorden, het imago verandert van land tot land op hetzelfde ogenblik, in plaats van in de tijd. 

Mr. Clean is een van die merken waarvan de naam een duidelijke betekenis heeft. Daarom heeft de onderneming ervoor gekozen haar naam in verschillende talen aan te passen om gelijke tred te houden met de evolutie van haar markt.

In Engelssprekende landen blijft de merknaam Mr. Clean hetzelfde. In Spanje wordt het merk echter bekend als Don Limpio en in Duitsland staat het bekend als Meister Proper. Dit zijn mooie voorbeelden van rebranden.

Wat zit er in een naam? Hoe rebranding 6 populaire merken wereldwijd heeft beïnvloed.

Deze rebranding is niet alleen vanuit marketingoogpunt slim, maar ook een redding voor het bedrijf. Voordat het merk besloot zijn naam aan te passen aan verschillende talen, leed het namelijk onder een interne crisis als gevolg van de zelfconcurrentie van zijn producten.

Door een rebranding kon het de merknaam aanpassen aan verschillende talen, waardoor het zijn markten op taalkundig vlak kon heroriënteren. 

3 – De rebranding van Warner Bros

Warner Bros. is een van de grootste producenten van Hollywoodfilms. Om bij zijn films te passen, had het bedrijf het idee om zijn logo aan te passen aan elk van die films. 

Dit is een gespecialiseerde rebranding: in elke nieuwe film wordt aan het begin het logo van het bedrijf getoond om de sfeer te bepalen. Het gaat er hier om de communicatie van de film te ondersteunen en niet zozeer het merk zelf. 

In alle films blijft het Warner Bros. logo echter gemakkelijk herkenbaar. De rebranding is dus beperkt: het schild en de letters “WB” zijn nog steeds herkenbaar. Het merk speelt met al het andere.

Het doel is om zowel het Warner Bros. logo als de film waar het bij hoort in één oogopslag herkenbaar te maken. 

Rebranding in Actie: Warner Bros. Onthult Dynamisch Nieuw Logo en Identiteit Ontworpen door Pentagram
Nieuw logo Warner Bro’s

Het logo van Warner Bros voor de Superman-films bijvoorbeeld heeft de blauwe, rode en gele kleuren van de beroemde superheld.

Voor de Harry Potter-films is gekozen voor een donkere stijl, met een blauwachtige rook die doet denken aan de sfeer op de Zweinstein-school. Voor Suicide Squad krijgt het logo van Warner Bros. de groene en paarse kleuren die kenmerkend zijn voor de Joker.

4 – De rebranding van Schweppes

In 2017 voerde Schweppes een rebranding uit op de visuele communicatie van zijn beroemde drankje. Het merk besloot de etikettering van zijn flessen volledig te herzien.

In het Verenigd Koninkrijk is Schweppes een filiaal van Coca Cola. Het is daar dat het etiket omhoog is gegaan naar de kappen, met een schuine snede. Voorheen was het recht, gecentreerd op de bodem van de fles. 

De nieuwe etikettering geeft de fles een unieke, geraffineerde en moderne uitstraling. Het etiket is ook helderder geworden: het is nu volledig geel, terwijl het vroeger overwegend zwart was.

Tenslotte heeft Schweppes de vorm van de fles aangepast aan het nieuweetiket. Het is weer moderner en gebogen geworden.

Rebranding en Brandidentiteit - Karisma Communication: Bouw aan een Sterke Merkidentiteit

5 – De rebranding van McDonald’s

Om zijn reputatie te redden, heeft McDonald’s een algemene rebranding doorgevoerd om niet langer geassocieerd te worden met junk food.

De belangrijkste kleur van het merk was rood. Na de rebranding, werd het groen. Rood doet denken aan ketchup of vlees, terwijl groen ons doet denken aan salade, groenten, gezondheid en ecologie. Door een nieuwe kleur te gebruiken, wil McDonald’s laten zien dat het gezondere en versere producten distribueert. 

Transformatie van het McDonald's-logo: Rebranding en Nieuwe Visuele Identiteit

De identiteit van het merk is dus op drift geraakt om de zaak te redden. Maar de rebranding stopt niet bij de kleur: de locatie van de restaurants en het hele ontwerp van hun interieur zijn met hetzelfde doel onder handen genomen. Het huidige imago van McDonald’s straalt een schoner, gezonder en eleganter imago uit dan dat van een vies, ongezond fastfoodrestaurant. 

Dit is het meest opmerkelijk moderne McDonald's restaurant dat we ooit hebben gezien, met een indrukwekkende rebranding.

6 – De rebranding van Londen City Luchthaven

London City Airport is niet aan een rebranding ontsnapt: in 2018 krijgt het een nieuw imago met een gloednieuw logo.

In het logo staan de letters van “London” verspreid rond een centrale O. Lon” staat horizontaal en “Don” verticaal.

London City Airport ondergaat een rebranding om de groei van recreatieve reizigers te weerspiegelen.
LDN City Airport

Dit beeld dient meerdere doelen. In de eerste plaats getuigt het van een zekere moderniteit. Het kleurverloop van groen naar blauw doet denken aan parken en de Theems: het brengt een positief gevoel over. Om deze positiviteit te versterken, heeft de centrale O een klein wit hartje in het midden.

Bovenal symboliseert de centrale O de luchthaven zelf. Aangezien het tussen alle letters geschreven staat, wordt begrepen dat deze O heel Londen verbindt. Het idee is om te laten zien dat de luchthaven centraal ligt en in staat is om bezoekers over de stad te verspreiden. Bovendien is de O een enkele verbonden lijn: het idee is dat er omheen gelopen kan worden. 

Kortom, de nieuwe identiteit van London City Airport straalt een positieve energie uit en toont de distributieve capaciteit van deze internationale luchthaven.

Conclusie: Sortlist kan je helpen met de rebranding van je merk 👊🏾

Rebranding is een krachtig instrument in marketing en branding. Door de identiteit van een merk opnieuw vorm te geven, kunnen bedrijven zich opnieuw positioneren en zich aanpassen aan veranderende marktomstandigheden. Rebranding biedt de mogelijkheid om te rebranden en een frisse uitstraling te geven aan het merk, waardoor het zich kan onderscheiden in de markt. Het is een strategische zet die kan leiden tot groei, succes en een sterkere positie in market branding. Heb je nood om aan rebranding en wens je dit te doen met de juiste professionals? Sortlist helpt je graag verder met je jouw zoektocht.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email