Brand Audit
Branding

Brand Audit: Handige checklist met 7 gemakkelijke stappen!

5,00/5(2)

Branding speelt een belangrijke rol in de manier waarop klanten bedrijven kiezen om mee te werken of van te kopen. Het is een van de belangrijkste activa van uw bedrijf, en het is essentieel om een aantrekkelijk merk en verhaal te ontwikkelen waarmee klanten zich op emotioneel niveau kunnen verbinden.

Als een bedrijf een uitstekende branding heeft, is het automatisch aantrekkelijker voor mensen. Maar als het niet aanslaat bij uw doelgroep, verliest u waarschijnlijk omzet en klanten aan de concurrentie. De beste manier om dit probleem op te lossen is het uitvoeren van een brand audit.

In dit artikel bespreken we brand auditing en onthullen we onze volledige gids voor de 7 eenvoudige stappen die u moet nemen om een brand audit voor uw bedrijf uit te voeren.

Door deze stap-voor-stap gids te doorlopen, zult u in staat zijn om een succesvolle merkaudit, of anders bekend als een merkbeoordeling, uit te voeren en te verbeteren hoe anderen uw merk waarnemen.

Als u zich ondanks deze gids wilt laten begeleiden door een bureau dat gespecialiseerd is in brand auditing en branding, aarzel dan niet om de lijst van onze meest efficiënte bureaus op dit gebied te raadplegen.

Wat is een merkaudit?

Een brand audit is een proces dat de marktprestaties van een merk analyseert in vergelijking met de concurrentie en evalueert hoe de doelgroep het waarneemt.

Tijdens het merkauditproces ontdekt u waardevolle informatie waarmee u de positionering van uw merk in de markt kunt verbeteren.

Het is niet onmogelijk om een uitgebreide merkaudit uit te voeren als u een kleiner bedrijf bent of een interne marketingafdeling hebt, maar veel bedrijven wenden zich tot brandingbureaus om hen te helpen zowel hun externe als interne imago te onderzoeken vanwege enkele complexe procedures.

Wat moet u controleren?

U hebt misschien gehoord dat merkaudits een bedrijf kunnen helpen de naamsbekendheid te vergroten of zich beter te positioneren bij hun doelmarkt, maar het kan moeilijk zijn om te weten waar te beginnen.

U kunt zowat alles binnen uw bedrijf doorlichten, maar hier zijn enkele aanbevelingen om u op weg te helpen:

  • De huidige positie van uw merk: Waar staat u ten opzichte van de concurrentie
  • Wat is de essentie en de waarde van uw merk: Waar sta je voor en wat zijn de kernwaarden van je bedrijf?
  • Wat is het doel van je merk: Waarom bestaat je merk en wat lost je merk op?
  • Merkpersoonlijkheid: Wie bent u en wat maakt uw merk tot wat het nu is?

Hoe een merkaudit uitvoeren in 7 eenvoudige stappen

De volgende stappen zullen u helpen om een uitgebreide merkaudit uit te voeren:

  1. Ontwerp het auditkader
  2. Ondervraag uw publiek
  3. Evalueer webanalyses
  4. Bekijk sociale gegevens
  5. Vergelijk met concurrenten
  6. Interne audit
  7. Post-audit

Let wel, niet alle sectoren zijn hetzelfde, en geen enkele gids zal nauwkeurig werken voor elk bedrijf.

U kunt de richtlijnen volgen die we hebben gegeven om uw evaluatie te schetsen en deze aanpassen aan uw behoeften.


Heb je |

Ontdek de meest relevante agencies voor jou in de buurt!

Vind een agency!


Ontwerp het auditkader

Voordat u met het merkevaluatieproces kunt beginnen, moet u een kader creëren. Dat zal als leidraad dienen tijdens de evaluatie en ervoor zorgen dat alle relevante metriek en factoren in aanmerking worden genomen en geanalyseerd.

Bovendien zal het u ook helpen om de verzamelde gegevens te gebruiken zodra de evaluatie is voltooid.

U moet het volgende in uw kader opnemen:

  • Een merksamenvatting die bestaat uit de waardepropositie, merkbelofte, verhaal en positioneringsverklaring.
  • Of je interne, externe of beide soorten online branding evalueert.
  • Je huidige merkpositie.
  • De doelen die u met de audit wilt bereiken.
  • Uw sterke en zwakke punten, doelstellingen en concurrenten.
  • Hoe u uw huidige doelmarkt ziet.

Wat betreft de soorten branding die u wilt evalueren, zal een uitgebreide merkevaluatie een overzicht bevatten van zowel externe als interne merkpijlers.

Het kader hoeft geen formeel document te zijn. Het moet echter wel duidelijk de huidige situatie schetsen, het merkauditproces dat u wilt volgen en het einddoel dat u wilt bereiken.

Doelen en prioriteiten stellen in uw kader

Doelen en prioriteiten vormen een cruciaal onderdeel van uw brand audit framework. Door deze in een vroeg stadium vast te stellen, krijgt u een duidelijk idee van wat u met het proces wilt bereiken.

Nog belangrijker is dat u relevante gegevens kunt identificeren zonder te verdwalen in een overvloed aan irrelevante informatie.

Denk aan vragen als:

  • Wat is uw huidige naamsbekendheid?
  • Moet u meer zichtbaarheid bereiken bij uw doelklanten?
  • Hoe zien anderen uw merk?
  • Is het merk verouderd, inconsistent of irrelevant?
  • Wilt u een nieuw en ander publiek aantrekken?
  • Wilt u nieuwe markten betreden?
  • Zijn er mogelijkheden om uw marktaandeel uit te breiden?
  • Wat wilt u bereiken?
  • Welke doelen kunt u sneller bereiken om een grotere ROI te bereiken?

Als u eenmaal weet welke doelen u probeert te bereiken, hebt u een veel beter idee van hoe u waardevolle en bruikbare inzichten kunt krijgen zodra de audit is afgerond.

Ondervraag uw publiek

De manier waarop uw publiek uw merk waarneemt is een essentieel onderdeel van de audit. Inzicht in hun gedachten, meningen en ervaringen is essentieel om eventuele tekortkomingen en hiaten tussen uw huidige positie en de positie die u nastreeft te identificeren.

Er zijn 5 manieren waarop u uw publiek het beste kunt bereiken:

  1. E-mail onderzoek
  2. Telefoongesprekken
  3. Sociale onderzoek
  4. Website of online vragenlijst
  5. Focusgroepen van klanten

Denk eraan dat u met de juiste belanghebbenden moet spreken. Bij een interne merkbeoordeling zijn uw personeel en de bedrijfsleiding uw doelgroep.

Voor een externe beoordeling hebt u echter input nodig van klanten, zakenpartners en beïnvloeders.

E-mail enquêtes

Een e-mail enquête is gemakkelijk op te zetten en relatief goedkoop. Als u over een uitgebreide mailinglijst beschikt, hebt u ook toegang tot een voldoende grote steekproef waaruit u nuttige inzichten kunt halen voor uw merkaudit.

Mensen reageren echter niet altijd op e-mailmarketing, vooral als ze niet gepersonaliseerd zijn.

Het is essentieel om een aantrekkelijke kop te hebben die mensen aanmoedigt om deel te nemen.

Telefoongesprekken

Het belangrijkste voordeel van telefonische enquêtes is het aanpassingsvermogen. Aangezien er een levend, denkend mens aan de telefoon zit met de klant, kan deze naar aanvullende informatie vragen indien nodig.

Ze kunnen u ook waarschuwen voor ontevreden personen die onmiddellijke aandacht nodig hebben. Hoewel het een duurdere optie is, vooral als u werkt met een derde partij, is het een zeer effectieve methode.

Sociale polls

Polls hebben een uitstekende interactie op sociale media. Als u een brede aanhang hebt op deze platforms, kan het een goed idee zijn om de ingebouwde functionaliteiten te gebruiken om uw merkcontrole-enquête op te stellen.

Houd er wel rekening mee dat iedereen die op uw enquête reageert de resultaten kan zien. Afhankelijk van wat u vraagt, wilt u misschien niet dat uw publiek de informatie ziet.

Bovendien hebben sociale platforms vaak beperkingen op het aantal vragen dat u kunt stellen, zodat het onmogelijk is om een complexe enquête te maken.

Website of online vragenlijst

Met een website of een online vragenlijst kunt u een uniforme enquêtecampagne opzetten. U kunt een complexe, gedetailleerde enquête opstellen en deze op een speciale landingspagina op uw website plaatsen.

Zodra die compleet is, kunt u de enquêtelink naar uw publiek sturen via e-mail en sociale media. Zo bereikt u een nog breder publiek en verkrijgt u extra inzichten via website analytics.

Focusgroep voor klanten

Dit type manier om feedback van klanten te ontvangen vereist dat uw klanten samenkomen in een groep om verschillende aspecten van uw merk te bespreken.

Een lid van uw bedrijf leidt het gesprek met specifieke actuele vragen voordat hij achterover leunt en luistert naar de open discussie tussen klanten.

Web Analytics bekijken

De analyses van uw website kunnen u nog meer inzicht geven in uw publiek en hoe uw merk presteert.

Google Analytics is een gratis optie die gemakkelijk te integreren is met bijna elke site, en het geeft u toegang tot uitzonderlijk gedetailleerde en inzichtelijke gegevens. U kunt bijvoorbeeld kritieke elementen bekijken zoals:

  1. Verkeersgegevens
  2. Bekeken pagina’s
  3. Bouncepercentage
  4. Conversiepercentages

Verkeersgegevens

Hoeveel mensen bezoeken uw website dagelijks? Uit welke landen komen ze? Wat zijn hun demografische gegevens en affiniteiten?

Verkeersgegevens kunnen u helpen meer te weten te komen over uw publiek en u vertellen of u mensen aantrekt uit de demografie en geografische locaties van uw doelgroep.

Als u een van de vele online bedrijven van vandaag bent, is inzicht in uw bezoekers een cruciale stap bij het maken van een inhoudsplan dat bij uw merk past en uw publiek aanspreekt.

Bekeken pagina’s

Hoe vaak bekijken bezoekers uw pagina’s? Welke pagina’s zijn merkbaar populairder dan andere? Zijn er pagina’s die gebruikers niet graag zien?

Paginaweergavegegevens geven u meer inzicht in het gedrag van uw bezoekers. Het laat zien waar mensen meer tijd doorbrengen, of het nieuwe of terugkerende gebruikers zijn, en hoeveel pagina’s ze bekijken voordat ze uw website verlaten.

Bouncepercentage

Het bouncepercentage is een kritieke statistiek die vaak wordt genegeerd. Het kan u echter een van de belangrijkste inzichten geven: of uw website mensen wegjaagt.

Het bouncepercentage wordt bepaald door mensen die op uw website aankomen en dan meteen weer vertrekken.

Idealiter zou u een score van 40% of lager moeten hebben, maar alles tussen 40% en 55% is nog steeds acceptabel. Alles daarboven, en er is een probleem dat u moet aanpakken.

bounce rate

Een hoog bouncepercentage kan het gevolg zijn van:

  • Trage laadtijden
  • Misleidende titels of beschrijvingen
  • Slechte links van andere websites
  • Inhoud van lage kwaliteit
  • Slechte gebruikerservaring of interface

U moet pagina’s met een hoge score analyseren om te zien hoe u ze kunt verbeteren.

Tijd op de pagina

Het is goed dat bezoekers op uw site komen, maar u wilt ook dat ze idealiter zo lang mogelijk blijven om een goed beeld te krijgen van de producten en diensten die u verkoopt.

De time on page wordt berekend door:

Het verschil tussen de tijd dat een bezoeker op een pagina landt en de seconde dat hij die pagina verlaat

Deze metriek kan u een idee geven van pagina’s die potentiële klanten misschien niet aanspreken en waaraan nog wat extra werk moet worden verricht.

Conversiepercentages

Een uitstekende website betekent niet noodzakelijk dat u hoge conversiepercentages hebt. Als mensen uw oproepen tot actie niet volgen, moet u ze misschien herzien of opnieuw evalueren. Misschien hebt u ook te veel CTA’s, waardoor uw bezoekers in de war raken.

Als u wilt dat mensen zich aanmelden voor uw nieuwsbrieven, moet u hen naar een landingspagina leiden waar ze snel de vereiste actie kunnen uitvoeren. Als u echter wilt dat ze een aankoop doen, maak het gebruikers dan zo gemakkelijk mogelijk om te vinden wat ze nodig hebben en door te gaan naar de kassa.

Veel webanalysebureaus en andere landen helpen bedrijven met deze specifieke stap in de brand audit guide.

Sociale gegevens beoordelen

Sociale platforms zoals Twitter, Facebook en Instagram hebben ingebouwde analytics die u kunt gebruiken om uw merk, de online prestaties en de doeltreffendheid van uw contentmarketingcampagnes te evalueren.

Er zijn ook beheertools die alle informatie op één plek consolideren en u toegang geven tot extra inzichten voor uw audit.

Net als bij web analytics krijgt u toegang tot demografische gegevens. U ziet echter ook hoe mensen online met u omgaan. Andere statistieken kunnen u een indicatie geven van:

  • Algemene merkbekendheid
  • Negatieve en positieve interacties
  • Feedback over klantervaringen
  • Betrokkenheidspercentages
  • Impressies
  • Populaire en boeiende inhoud

Wees niet bang om met een kritisch oog naar uw sociale-mediaprofielen te kijken. Evalueer uw inhoud en hoe mensen op uw berichten reageren om te zien wat aanslaat bij uw publiek.

Vergelijk met concurrenten

Doen concurrerende merken het beter dan u? Zo ja, weet u waarom?

Voordat u uw merk effectief kunt herpositioneren, moet u uw concurrenten en hun marketingactiviteiten evalueren. Dit is een cruciaal onderdeel van het merkauditproces, dus neem de tijd om uw concurrenten te bestuderen.

Overweeg het volgende:

  • Doen ze aan co-branding partnerships?
  • Met welke beïnvloeders werken ze samen?
  • Welk type content delen ze?
  • Presteert hun merk goed?
  • Zijn ze authentiek en transparant tegenover hun publiek?
  • Welke trefwoorden gebruiken ze?
  • Wat is hun merkboodschap?

Verschillende tools kunnen je helpen om de benodigde informatie te krijgen, zoals Ahrefs. Hieronder ziet u een voorbeeld van de tool ‘Content Gap’ die Sortlist helpt te analyseren voor welke zoekwoorden onze concurrenten scoren en wij niet.

ahrefs content gap

U kunt echter ook vragen over uw concurrenten opnemen in de in stap twee genoemde enquête.

Interne audits

Als u een interne merkaudit uitvoert, is het essentieel om personeel en belanghebbenden bij het proces te betrekken. Moedig hen aan om deel te nemen aan het onderzoek, en vraag om kritiek en kritiek. Het doel moet zijn om van uw medewerkers merkambassadeurs te maken in plaats van mensen die alleen naar kantoor komen voor een cheque.

Vraag uw personeel hoe zij denken over het merk, de waarden en de persoonlijkheid ervan. Vraag naar hun algemene ervaring bij het bedrijf. Zodra u de steun hebt van uw nieuwe ambassadeurs, wordt het een stuk gemakkelijker om uw boodschap onder een breder publiek te verspreiden.

Post audit

Een brand audit betekent niets als je niet reageert op de verzamelde gegevens en inzichten. Zodra je het proces hebt afgerond, is het tijd om de resultaten van de merkaudit te bekijken om de informatie te evalueren en te bepalen waar je verbeteringen kunt aanbrengen.

Onderneem de nodige acties om de doelen die u hebt geschetst te bereiken, of het nu gaat om het vergroten van de merkbekendheid, het verbeteren van de klantperceptie of het genereren van een hogere betrokkenheid.

Houd in gedachten dat u de prestaties van uw merk ook voortdurend moet monitoren. Misschien moet u kleine aanpassingen maken, uw doelstellingen opnieuw beoordelen of de veranderingen testen om te zien of ze de gewenste resultaten opleveren.

De voordelen van een merkaudit

Het uitvoeren van een brand audit is een van de beste manieren om meer te weten te komen over uw publiek en klanten en om te zien hoe de merkstrategie van het bedrijf aansluit bij hun verwachtingen.

Maar dat is slechts een van de vele voordelen van het uitvoeren van de analyse.

Door een grondige merkevaluatie uit te voeren, zult u in staat zijn om:

  • De prestaties van uw merk identificeren via de sterke en zwakke punten.
  • Verkoopgegevens herzien en nieuwe verkoop- en positioneringsmogelijkheden vinden.
  • Bedreigingen van nieuwe en bestaande concurrentie identificeren.
  • Uw merk afstemmen op de verwachtingen van de klant.
  • Ontdek hoe u zich verhoudt tot de concurrentie.
  • Uw marktpositionering verbeteren.
  • Een consistente merkboodschap creëren.
  • Uw strategie herdefiniëren om beter bij uw publiek aan te sluiten.

Onthoud altijd dat uw merk de manier is waarop klanten uw bedrijf waarnemen. U kunt de beste producten of diensten op de markt aanbieden, maar een slechte positionering en berichtgeving zal ervoor zorgen dat mensen consequent de concurrentie verkiezen boven uw bedrijf.

Moet u een Brand Audit uitvoeren?

Omdat het uitvoeren van een brand audit veel tijd en moeite kost, moet u zich altijd afvragen: moet mijn bedrijf echt een audit uitvoeren? Er zijn een paar redenen waarom u misschien een recentere merkevaluatie wilt uitvoeren en de huidige positie in de markt wilt bepalen:

  • Een daling in verkoop en klantentrouw
  • Verlies van merkidentiteit
  • Heroriëntatie van de bedrijfsfocus
  • Gebrek aan een samenhangend imago en boodschap
  • Een disconnect tussen de doelgroep en het merk
  • Bepalen of er bestaande merkproblemen zijn
  • Uw merkwaarden opnieuw bevestigen

Niet alleen zult u eventuele gebreken in uw merk kunnen ontdekken, maar u zult ook waardevolle inzichten kunnen krijgen die kunnen helpen uw positie en berichtgeving te verbeteren.

Het is ook een uitstekend idee om een audit uit te voeren, zelfs als het merk goed presteert. Zo blijft het merk flexibel en goed afgestemd op de doelgroep. Ook kunnen bedrijven zo potentiële problemen opsporen voordat ze klanten beginnen te verliezen aan de concurrentie.

Volgens de statistieken:

  • Het presenteren van een uniforme, consistente merkboodschap kan de omzet met 23% verhogen.
  • 89% van de klanten blijft loyaal aan merken met vergelijkbare waarden.
  • 59% koopt liever bij merken die ze vertrouwen dan bij de concurrentie.
  • 86% geeft de voorkeur aan een merk dat authentiek is en trouw blijft aan hun persoonlijkheid.

Daarom is het essentieel om uw doelgroep te begrijpen, hun sympathieën en antipathieën en wat ze van uw merk verwachten.

Samenvatting

Een brand audit bepaalt niet of uw bedrijf succesvol is. Het kan u echter wel duidelijke inzichten geven in hoe u de perceptie van uw merk en de manier waarop u met het publiek omgaat, kunt verbeteren.

Betrek uw personeel en uw klanten om te zien hoe u de merk- en marketingstrategie van het bedrijf kunt verbeteren. Gebruik web- en sociale analyses om meer informatie te verzamelen over uw publiek en wat zij van u verwachten of om eventuele problemen te identificeren.

Een brand audit is een complex proces, maar kan het bereik en succes van uw bedrijf aanzienlijk vergroten. Als u extra informatie en hulp wilt over dit onderwerp, aarzel dan niet om contact op te nemen met een deskundig brandingbureaus of een van onze geselecteerde bureaus dichter bij u in de buurt!

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email