Bekende Logo’s: Een Diepgaande Studie van Evolutie
Branding

Bekende Logo’s: Een Diepgaande Studie van Evolutie

5,00/5(1)

Vrijwel elke organisatie of bedrijf is in het bezit van een logo. Er zijn hele bekende logo’s en logo’s die in de vergetelheid raken. Een logo speelt een belangrijke rol bij de groei en promotie van ondernemingen. Consumenten worden zich ook steeds bewuster van de dingen die ze kopen.

Het doet er daarbij niet toe of het gaat om het kopen van een product of het afnemen van een dienst. Bij het zien van een bepaalde logo weten consumenten meestal meteen dat ze te maken hebben met een product of dienst die kwalitatief goed is en misschien ook nog milieuvriendelijk.

Het is natuurlijk interessant om te weten te komen waarom bekende logo’s beter evolueren dan de andere. In deze blog kom je daar meer over te weten.

Key Takeaways:

  • Logo’s zijn cruciaal voor het herkennen en promoten van bedrijven en merken.
  • Merklogo’s zijn zorgvuldig ontworpen om bepaalde gevoelens en associaties op te roepen, zoals het logo van Apple dat eenvoud en innovatie symboliseert.
  • De evolutie van logo’s toont veranderingen in merkidentiteit en moet voldoen aan de tijd, terwijl het toch de herkenbaarheid behoudt.

Zo gemakkelijk herkenbaar..

Logo’s van bekende merken brengen bepaalde associaties in de hoofden van mensen teweeg. Het lijken wel een verborgen boodschappen. Denk maar aan de gouden bogen in het logo van McDonald. Deze doen je direct denken aan smakelijke cheeseburgers en de lekkerste McFlurry.

Het BMW-embleem, een van de vele auto logo’s met naam, draagt een verborgen boodschap met zich mee. Iedereen die dit embleem ziet, weet onmiddellijk dat het gaat om een chique auto. Het logo reflecteert ook de status van de eigenaar van de auto.

Je merkt dat logo’s, waaronder merken logo’s en bekende logo’s, vaak verborgen boodschappen met zich meebrengen. Deze boodschappen zijn zorgvuldig ontworpen en ingebouwd om verschillende emoties en gedachten op te roepen bij de kijker. Ongeacht of een logo monochroom is of uit verschillende kleuren bestaat, het heeft de kracht om de mening van mensen te vormen.

Dit is vooral het geval bij merken logo’s. De bekende logo’s van grote bedrijven zijn zo ontworpen dat ze een bepaald gevoel of associatie oproepen. Denk bijvoorbeeld aan het appel logo van Apple, dat eenvoud en innovatie symboliseert, of aan het swoosh-logo van Nike, dat beweging en snelheid uitdrukt. Deze logo’s worden onmiddellijk herkend en roepen direct bepaalde gevoelens op bij de consument.

Het process achter succesvolle logo’s

Het proces achter het ontwikkelen van bekende logo’s is een strategisch proces dat draait om het vastleggen van de essentie van een merk in een eenvoudig en herkenbaar symbool. Bekende logo’s zijn niet zomaar toevallige creaties; ze zijn het resultaat van diepgaand onderzoek en planning.

Ten eerste begint het proces met een grondige analyse van het merk, waaronder de waarden, doelgroep en marktpositie. Dit vormt de basis voor het logo-ontwerp en zorgt ervoor dat het logo de juiste boodschap communiceert aan de juiste mensen.

Vervolgens komt het creatieve aspect van het ontwerp. Ontwerpers streven ernaar om een uniek symbool te creëren dat direct herkenbaar is en een blijvende indruk achterlaat bij consumenten. Dit betekent vaak dat ze werken aan eenvoudige vormen en iconen die gemakkelijk te onthouden zijn, zelfs na één keer gezien te hebben.

Na het initiële ontwerp volgt een proces van feedback en revisie. Ontwerpers werken nauw samen met klanten om ervoor te zorgen dat het logo perfect aansluit bij de merkidentiteit en de gewenste boodschap overbrengt. Dit kan verschillende rondes van aanpassingen en verfijningen omvatten totdat het logo de gewenste impact heeft.

Een cruciaal aspect van succesvolle logo’s is hun vermogen om tijdloos te zijn. Terwijl trends komen en gaan, blijven bekende logo’s consistent en relevant, waardoor ze een blijvende indruk achterlaten bij consumenten. Dit betekent dat ontwerpers vaak streven naar tijdloze esthetiek en eenvoudige ontwerpen die de tand des tijds kunnen doorstaan.

Al met al is het proces achter bekende logo’s een delicate balans tussen creativiteit, strategie en vakmanschap. Het vereist een diepgaand begrip van het merk en zijn doelgroep, evenals een scherp oog voor design en detail. Het resultaat is een krachtig symbool dat de identiteit van het merk belichaamt en een blijvende indruk achterlaat in de hoofden van consumenten.

De evolutie van enkele bekende merken

Nike 👟

Een beroemd logo met een verborgen boodschap is Nike. Dit bedrijf begon eerst onder de naam Blue Ribbon sports. Nadat dit bedrijf in 1971 van start ging met de productie van sportschoenen werd het nieuwe merk Nike geïntroduceerd. Hoewel de oprichter van Nike in het begin niet onder de indruk was van het logo, werd dit uiteindelijk toch wereldbekend.

Je zult niet willen geloven, dat de ontwerper van dit logo, Carolyn Davidson slechts 35 Amerikaanse dollars kreeg voor het ontwerpen hiervan.

histoire logo Nike
We beginnen met de evolutie van NIke…

Davidson liet zich bij het ontwerpen van het Nike logo vooral inspireren door de Griekse Godin Nike. De verborgen boodschap van dit logo is dat de sportschoenen snelheid en beweging moeten voortbrengen. In 1978 onderging dit beroemde logo een aanpassing waarbij men een kans op de koop toe nam door een andere lettertype toe te voegen aan het logo oftewel het ‘swoosh’ teken.

Na verloop van tijd was het logo zo bekend, dat alleen bij het zien van het swoosh teken mensen al wisten, dat ze te maken hadden met Nike. Het was dus niet langer nodig om de naam van het bedrijf uit te schrijven en werd dus ook gehaald uit het logo. Zie hier de evolutie van het Nike logo.

Coca Cola 🥤

Een andere bekende logo is dat van Coca Cola. Hier spelen vooral de letters een belangrijke rol. De letters waren in het begin van het Spenceriaanse lettertype en zijn in 1890 verder aangepast door daaraan complexe krullen toe te voegen. De krullen werden aangebracht op de letter C.

histoire logo Coca Cola
Evolutie van de Coca Cola logo’s door de jaren heen…

De krullen waren dusdanig dat personen het gevoel kregen een logo te zien waarbij er mogelijk heerlijke sappige kersen aan hingen. Dit was echter geen succes en het logo, zoals het in het begin was, werd weer gebruikt. Hier merk je dat je soms gewoon moet blijven bij het originele ontwerp ofwel je eerste logo en niet moet gaan experimenteren met een nieuw logo.

Voor consumenten is dat ook niet handig want ze herkennen je goederen aan het logo en als er iets anders op staat, dan kan dat ervoor zorgen dat ze je producten voorbij lopen en niet herkennen.

Ford 🚘

Ford, een van de beroemde auto logo’s met naam, behoort namelijk tot het derde autobedrijf van de legendarische Henry Ford. Het eerste logo van de Ford auto’s had een rond pictogram dat overdreven versierd was en ook nog voorzien was van naam en locatie van het bedrijf. Deze aanpak was vrij gebruikelijk in de vroege dagen van de automobielindustrie, waar bedrijven vaak hun logo’s vulden met een overvloed aan details.

Gelukkig zagen zij dat in en besloten zij met de lancering van het nieuwe Ford Model A ook het logo aan te passen. Deze aanpassing was een reactie op de trend naar strakkere, meer gestileerde auto logo’s met naam die op dat moment opkwam in de industrie. Het resultaat was een blauwe, ellipsvormige embleem dat als verborgen boodschap goede smaak en stijl communiceert.

Dit toont aan hoe belangrijk logo’s zijn in de auto-industrie. Ze zijn niet alleen een middel om een merk te identificeren, maar dragen ook bij aan het algehele imago van het bedrijf. Zo is het logo van Ford nu synoniem met betrouwbaarheid en kwaliteit, waarden die het bedrijf hoog in het vaandel draagt.

Pepsi 🧋

Evenals Coca Cola, Nike en Ford behoort Pepsi ook tot een van de meest bekende logo’s. Toen dit logo in 1893 werd geïntroduceerd door bedenker Caleb Bradham, had niemand verwacht dat dit drankje wereldwijd bekend zou worden. Pas in 1926 werden de letters cola toegevoegd. Tot die periode stond op het logo alleen het woordje Pepsi op een rond pictogram. De kleuren hiervan waren rood, wit en blauw. Het ronde pictogram moet de dop van de fles voorstellen. Tussen 1971 en 2005 onderging dit logo vele metamorfoses en werd niet alleen eenvoudiger, maar ook verder geperfectioneerd. 

verschil tussen coke- en pepsi-reclame | Differbetween
Blijft een topper in de reclamewereld.

Mercedes-Benz 🏎

Het logo van Mercedes Benz staat vooral bekend om de iconische driepuntige ster, maar dat was niet altijd het geval. In het begin was het logo ellipsvormig met het woordje Mercedes erop behoorde tot een product van de Daimler Motors Corporation. Hier komt de naam ook vandaan.

Mercedes is namelijk de naam geweest van de beeldschone dochter van Gottlieb Daimler. In 1909 registreerde Daimler twee handelsmerken waarbij het eerste betrekking had op de driepuntige ster en de tweede op een vierpuntige ster. Uiteindelijk werd de driepuntige ster het logo van deze auto’s.

Vanaf 1910 hadden alle Mercedes auto’s dit logo. In 1916 kwam er een cirkel erbij en het logo werd daarmede ook steeds scherper en stijlvoller.

Le logo voiture Mercedes-Benz, embleme [sigle lancia]

Tot 1921 had het logo ook nog een cirkel erbij. Het merkwaardige aan deze cirkel is dat de binnenrand het woord Mercedes bevatte. In 1926 kwam er een fusie tussen twee autoreuzen. DMG en Benz & Cie fuseerden en de naam Mercedes Benz werd in het leven geroepen.

Het nieuwe logo bestond uit een mix van twee oude logo’s, namelijk de DMG-driepuntige ster en de Benz lauwerkrans. Ook de namen Benz en Mercedes kon je terugzien langs de binnenrand van de cirkel van het logo. Na 1996 ging men terug naar het simpele DMG- embleem uit 1921.

McDonald’s 🍔

In het begin was de naam van dit restaurant ‘McDonald’s Famous Barbeque. Het logo uit 1940 bestond dan ook uit de naam van het restaurant met het woord ‘Famous’ dat dubbel onderstreept was. 8 jaren later kwam daar verandering in want de merknaam veranderde in “McDonald’s Famous Hamburgers”. In de periode tussen 1948 en 1953 werd een grappige chef-kok, die Speedee genoemd werd, als mascotte gebruikt.

Pas in 1960 deden de gouden bogen in de vorm van een M hun intrede. Deze bogen werden ontworpen door Stanley Meston en de bedoeling was dat het logo moest staan voor heerlijk fastfood wat hem ook degelijk lukte. 

Logo Evolution | Big Mac or Giant Max?

In 1968 veranderde men het embleem van McDonald’s door de M te vereenvoudigen en de naam in zwart te schilderen. In 1983 kwam men uiteindelijk met het embleem zoals we die vandaag aan de dag kennen. Het gaat in deze om de witte letters en het gouden M teken tegen een rode achtergrond.

En pas later in 2003 werd de slogan I’m Lovin it onder de M toegevoegd. Tegenwoordig moeten de mensen alleen de letter M zien om te weten dat het gaat om eten van McDonald’s.

Burger King 🍟

Naast McDonald’s behoort Burger King ook tot een van de grote fastfoodketens in de wereld.

Whopper vs Big Mac: which burger taste better? - netivist

Ook zij zijn erin geslaagd om op succesvolle wijze een merkimago op te bouwen. Bij Burger King begon men eerst met een embleem welke vrij ingewikkeld was. Het betrof een koning die dan trots plaatsnam op een hamburger. Dit moest dan de Burger Koning voorstellen. Hoewel dit zo nu en dan nog te zien is wordt het niet meer gebruikt. De koning werd in 1969 vervangen door twee helften van een broodje welke we tot heden terugzien op het verpakkingsmateriaal van dit restaurant.

Burger King Logo and its History | LogoMyWay
Evolutie van Burger King logo

Het enige wat in 1998 aan het oude logo veranderde is het toevoegen van een blauwe cirkel aan het logo om een magnetisch 3D- effect te genereren. Samen met McDonald’s behoort het logo van Burger King tot een van de meest herkenbare logo’s.

Google 👩🏾‍💻

Ook het logo van Google behoort tot het bekendste logo ter wereld en heeft allemaal te maken met de bedrijfsnaam. Dit bedrijf kwam in 1997 op de markt en de ruwe versie van het logo werd in Gimp gemaakt door ene Sergey Brin. Hij behoort tot een van de oprichters van deze IT- gigant.

Google Logo Set's Evolution Throughout the Years | Trademark Productions
Google heef ook een evolutie ondergaan

Men probeerde daarbij het uitroepteken toe te voegen om het logo van Yahoo na te bootsen. Uiteindelijk werd het uitroepteken in 2003 weer verwijderd omdat het veel weg had en een kopie leek van het teken van Yahoo. Verbetering van het bedrijfsimago was een succes. In 2015 kwam het bedrijf met haar nieuwste logo welke een goed voorbeeld was van grafische perfectie.

Starbucks ☕️

Bij de oprichting van Starbucks waren de oprichters vooral op zoek naar inspiratie voor hun merkidentiteit. Uiteindelijk vond met dat in een houten gravure uit de 14e eeuw. De afbeelding van de gravure gaf een zeemeermin met twee staarten weer. Aan de hand hiervan werd een logo ontworpen welke bestond uit een naakte zeemeermin met een kroon.

Starbucks logo evolution, by Lippincott | Logo Design Love

Het is goed om te weten dat dit bedrijf in het verleden ook bekend stond om thee en spices. Na een samensmelting van II Giornale en Starbucks vond in 1987 een herontwerp plaats. In 1992 werd het ontwerp opnieuw herzien. De zeemeermin kreeg uiteindelijk een mysterieuze glimlach en de twee staarten werden ook minder opvallend. In 2011 ging men wederom van start met het verbeteren van dit iconisch embleem.

Het logo had hierna geen buitenste cirkel meer en de achtergrondkleuren waren nu de optimistische groene kleur zoals we die nu kennen in plaats van een zwarte kleur. Alle koffie en theeliefhebbers kunnen bij het zien van dit logo direct aangeven dat het gaat om een product van Starbucks. Het logo is dus zeer herkenbaar en populair.

BMW 🏁

BMW, een van de meest herkenbare auto logo’s met naam, is een symbool van klasse en onderscheidend vermogen in de auto-industrie. Zodra je het ziet, weet je dat dit logo staat voor auto’s van hoge kwaliteit en verfijning. Het is gemakkelijk te onderscheiden van andere logo’s, dankzij zijn unieke en tijdloze ontwerp.

Het oorspronkelijke ontwerp van het BMW-logo, dat nog steeds veel van zijn oorspronkelijke elementen bevat, bestond uit een rond embleem met een paard en de witte en blauwe Beierse vlag, verdeeld in vier kwadranten binnen een zwarte cirkel. Het was een ontwerp dat trouw bleef aan de wortels van het bedrijf in Beieren en tegelijkertijd een knipoog gaf naar de oorspronkelijke focus op de productie van militaire apparatuur.

Toen de vraag naar militaire uitrusting verminderde, stortte BMW zich op de auto-industrie, waar het al snel bekendheid verwierf voor het produceren van hoogwaardige voertuigen. Het BMW-logo, een van de meest bekende logo’s ter wereld, is overwegend ongewijzigd gebleven, ondanks enkele subtiele updates. In 2000 kreeg het logo een opvallend 3D-effect, wat de voornaamste wijziging vormt in het verder tijdloze ontwerp.

Dit illustreert het belang van consistentie in merkidentiteit en hoe auto logo’s met naam een krachtige rol kunnen spelen in het vormgeven van het imago van een bedrijf. De herkenbaarheid van het BMW-logo heeft het merk geholpen om een sterke reputatie op te bouwen en te behouden in een zeer competitieve industrie.

Tot slot

Een logo is een symbool, een herkenningsteken van een merknaam dat bijvoorbeeld op verschillende producten terug te zien is en je een verborgen boodschap meegeeft. De boodschap zal meestal betrekking hebben op de kwaliteit en de werking van een product of een dienst. De evolutie van logo’s door de jaren heeft onder andere te maken met het behouden van de merkidentiteit en de noodzaak om te voldoen aan de tijdsgeest waarin men zich bevindt. Dit is bijvoorbeeld de reden waarom de meeste logo’s thans geëvolueerd zijn en bestaan uit versies waarop een 3D- effect waar te nemen zijn waar dat vroeger bijvoorbeeld niet nodig was.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email