Huisstijl
Branding

8 redenen om een nieuwe huisstijl te ontwikkelen

5,00/5(1)

Een huisstijl laten ontwikkelen brengt met zich mee, dat je moet kijken naar wat de visuele weergave, visuele identiteit of beter gezegd uitstraling moet zijn van je bedrijf. Bij het ontwerpen van een huisstijl dien je rekening te houden met zeven elementen. Je hebt een logo nodig voor je onderneming, de pay- off oftewel descriptor, het kleurgebruik, de te hanteren lettertypes, de lay-out, eventueel het geluid en de te hanteren fotografische stijl. Er zijn genoeg bedrijven, die huisstijl ontwikkelen tot hun specialiteit hebben gemaakt.

Waarom heb je een goede huisstijl nodig?

Er bestaan verschillende redenen waarvoor je een huisstijl nodig hebt:

  • Een consistente huisstijl, dat alle merkuitingen van je ondernemingen naar de klant toe consistent zijn
  • Je kunt beter je doelgroep aanspreken
  • Er is meer naamsbekendheid en dat bepaalt uiteindelijk het succes van je bedrijf

Hoe beter de visuele identiteit van je bedrijf hoe groter het succes van je onderneming.

Waaruit bestaat een goede huisstijl?

Wil je een huisstijl ontwerpen, waarmee je successen kan boeken, dan moet je ervoor zorgen, dat het bestaat uit een mix van een aantal grafische elementen. Denk onder andere aan het hebben van een logo, kleurgebruik, visuele weergave en veel meer. Hieronder gaan wij verder in op de mix, die kan bijdragen tot een consistente huisstijl of een nieuwe visuele identiteit.

1 – Een logo als herkenbare element

Voor bedrijven is het hebben van een logo een ‘must’. Er zijn voldoende ondernemers, die zich afvragen waarom een logo nodig is, wat het belang is van een logo of waaruit een logo überhaupt moet bestaan. Een logo behoort niet alleen tot een van de goede communicatie uitingen voor je bedrijf, maar draagt ook bij tot een passende huisstijl.

👉🏾 Waaruit bestaat een logo?

Een logo bestaat uit een aantal componenten. Sommige logo’s hebben geen beeldmerk, maar wel een tagline en weer andere hebben een combinatie daarvan. In ieder geval kun je op basis van een logo onder andere te weten komen hoe een bedrijf heet en waarvoor men bij een bedrijf terecht kan. Het gaat dus om een herkenbare element welke deel uitmaakt van de lay out van je huisstijl.

Deze logo’s kennen we allemaal

Alleen als je je al bezig houdt met het schrijven van de naam van je bedrijf in een andere kleur of andere lettertype, ben je al bezig met het designen van je logo. De wijze waarop je logo ontworpen is, de gekozen symbolen en de stijl zijn in de meeste gevallen bepalend voor het bereiken en aanspreken van je doelgroep en daarmede ook het succes van je bedrijf.

2 – De juiste typografie

Aan de ene kant is het van belang om een unieke logo te hebben en aan de andere kant moet je ook aandacht besteden aan typografie. Dit is namelijk een essentieel onderdeel bij het ontwerpen van een consistente huisstijl. Ondanks dit gegeven wordt er in de praktijk toch in mindere mate aandacht besteed aan dit aspect.

Voor de pay-off wil je een huisstijl ontwikkelen welke mensen aanspreekt. Er zijn twee typen typografie waar je gebruik van kunt maken om je doel te realiseren bij het grafisch ontwerp. Het eerste betreft retail typografie en het tweede betreft custom typografie.

De meeste personen zijn van mening dat retail typografie goed past bij het ontwikkelen van een huisstijl oftewel visuele identiteit voor een onderneming. Huisstijl lettertypes die een bewuste keuze zijn geweest roepen vaak genoeg emotionele reacties op. Ze wekken vertrouwen, komen serieus tot uiting, zijn vriendelijk, klassiek en vaak uitnodigend.

Een juiste lettertype kun je het best kiezen als je wat typografische kennis bezit. Ook personen die al wat jaren in de designbranche zitten hebben een goed gevoel voor lettertypes. Als je ondoordacht denkt de laatste trending lettertype te kiezen, dan is de kans groot, dat je van een koude kermis thuis zal keren. Een lettertype moet immers passen bij je merk en je doelgroep.

Naast de retail typografie heb je ook de custom typografie. Deze vorm van typografie draagt onder andere bij aan een unieke vorm van branding voor je huisstijl. Zelfgemaakte lettertypes hebben een groot onderscheidend vermogen. Ze zijn uniek want ze zijn speciaal voor jouw bedrijf ontworpen. Denk in dit geval vooral aan merken als Coca Cola, Apple en Audi.

3 – Kleurgebruik is ook van belang

Ook kleurgebruik speelt een belangrijke rol bij het ontwerpen van een huisstijl. Kleuren maken je huisstijl niet alleen uniek, maar zijn ook persoonlijk. Kleuren werken ook psychologisch. Sommige personen kunnen je precies vertellen welke merken in ze opkomen als ze een bepaalde kleur horen. Bijvoorbeeld groen kan je direct laten denken aan Heineken of de ABN AMRO bank. Zo kun je verder gaan met verschillende kleurtypes.

🧠. Het psychologisch aspect

Je zult merken, dat bepaalde kleuren ook nog een universele betekenis hebben. Een kleur als rood maakt je attent, er dreigt mogelijk gevaar. Het is echter ook de kleur van de liefde, en kan verder kracht en passie betekenen. De kleur blauw staat niet alleen voor rust, maar ook voor status, macht, vertrouwen en waardigheid.

Wil je dat je huisstijl elegantie en stijl moet uitstralen, dan kun je het best voor de zwarte kleur kiezen. Dit kleurgebruik wordt echter ook heel vaak gerelateerd aan de dood. Houd daar dus rekening mee.

4 – Vormen spreken altijd aan

Voor de visuele uitstraling van je huisstijl is het ook van belang om aandacht te besteden aan vormen. Vormentaal is namelijk een belangrijk onderdeel van de visuele vertaling van je merkidentiteit. Het is bepalend voor de scherpte en warmte van je identiteit. Aan de hand van de vormentaal moet je kunnen uitmaken of je te maken hebt met een zachte of een harde merk, of je identiteit bestemd is voor mannen of vrouwen en of je bijvoorbeeld te maken hebt met een zakelijk merk.

Vormen zijn namelijk makkelijk te halen uit het logo van een bedrijf. In sommige gevallen vullen ze een logo juist aan.

De iconische appel van Apple

5 – Een duidelijke visuele weergave

Bij huisstijl design speelt de visuele weergave ook een belangrijke rol. Je kunt in dit geval vooral denken aan illustraties, afbeeldingen, animaties, foto’s en pictogrammen. Deze visuele weergaves kunnen illustratief of juist suggestief van aard zijn. Sommige bieden direct en weer anderen indirect informatie weer. Visuals moeten namelijk bij je huisstijl passen.Om te zorgen dat alle visuele communicatie overeenkomt, kun je een style guide laten maken.

6 – Een herkenbare communicatiestijl

Bij het evalueren van een bestaande huisstijl moet je onder andere kijken naar de stijl van communicatie. Je zal tot de conclusie komen, dat je het zeer goed doet of dat je huisstijl aanpassen op kort termijn zeer noodzakelijk is.

De stijl van communiceren oftewel tone of voice moet namelijk bij je huisstijl passen als je je doelgroep wil bereiken. Is dat niet het geval, dan moet je denken aan een nieuwe huisstijl.

Het gebruik van dezelfde tone of voice in tekst en beeld op bijvoorbeeld sociale media is bepalend voor de identiteit van je onderneming. Het is voor je huisstijl belangrijk dat je tone of voice ervoor zorgt, dat je imago niet alleen herkenbaar is, maar ook geloofwaardig overkomt.

7 – Storytelling: een verhaal aan je huisstijl

Bij het ontwerpen van een nieuwe huisstijl dien je ook het aspect van storytelling mee te nemen. Bij een mooie huisstijl kun je in enkele simpele zinnen vertellen waar je bedrijf voor staat en wat men kan verwachten van dit bedrijf. Wat je in enkele woorden middels je huisstijl zegt kan zorgen voor het gewenste imago en is bepalend voor de status van je huidige identiteit.

Deze vorm van verhalen vertellen is een creatieve proces waarbij verbinding wordt gemaakt met je merkverhaal. Je probeert dan op geloofwaardige, maar ook emotionele wijze je merkverhaal te vertellen. Sommigen noemen het ook wel je huisstijl verhaal. Op deze manier probeer je je doelgroep te bereiken en betrokken te houden bij je merk.

8 – Doe aan huisstijl management

Wil je een nieuwe huisstijl ontwerpen, dan zul je rekening moeten houden met een aantal zaken. Denk maar aan de primaire kleuren van je bedrijf, de visuele vertaling van waar je onderneming voor staat. Je zal je bestaande huisstijl moeten evalueren en eventueel met bijvoorbeeld een nieuwe logo moeten komen. Bij huisstijl design moet je kortom rekening houden met verschillende factoren, vooral als je je huisstijl wil blijven ontwikkelen.

Je kunt je huisstijl ook laten ontwikkelen door te kiezen voor een agency, die zich bezig houdt met huisstijl design. Het belangrijkste waar men rekening moet houden is jouw wensen en voorkeuren. Men moet altijd nagaan wat je wilt uitstralen met je huisstijl. In de meeste gevallen maakt men gebruik van een goede huisstijl management om je identiteit, met name het succes ervan, te vergroten middels het ontwerpen van een nieuwe huisstijl.

De Pay-off: het gewenste resultaat..

Je zult je afvragen wat wordt bedoeld met de pay off. Dit is niets anders dan een korte zin, die zorgt voor de herkenbaarheid van je merk. Het gaat in deze om de positieve associatie welke men dan maakt met je merk op basis van de belofte welke je doet aan de klant.

De pay off kun je verder zien als een belangrijk instrument welke vooral van belang is bij het beter positioneren van een merk. De pay-off zorg ervoor dat klanten op eenvoudige wijze weten en begrijpen waar je merk voor staat.

Een Consistente huisstijl ontwerpen

Bij het ontwikkelen van een huisstijl moet er sprake zijn van consistentie. Alleen dan kun je rekenen op succes. Er zijn voldoende websites van bedrijven, die bestaan uit kleuren, die niets te maken hebben met het bedrijf zelf of de huisstijl ervan. Zie hier weer het belang om de juiste kleuren te gebruiken, die passen bij je huisstijl. Ook als je verschillende elementen door elkaar haalt breng je de consistentie van je huisstijl in gedrang. Dat wil je niet als je een goede huisstijl ontwikkelt voor een bedrijf.

Als er geen sprake is van consistentie in je huisstijl, dan is de kans groot, dat je boodschap niet juist naar buiten wordt gebracht en dat die op de juiste momenten niet herkenbaar zal zijn bij je doelgroep. Iemand die je website bezoekt zal op basis van je huisstijl design je bedrijf op een ander moment weer online moeten herkennen. Als je verschillende stijlen gebruikt op sociale media, kan het dat men een ander bedrijf voor dat van jou ziet. Op die manier mis je potentiële klanten.

Een eigen huisstijl

Het kan best dat je pas bent gestart met ondernemen of dat je dat al een tijdje doet, maar niet hebt nagedacht over een eigen huisstijl ontwerpen. Misschien heeft juist dit artikel je aan het denken gezet om het ontwerpen van een eigen consistente huisstijl te overwegen.

Als je een eigen huisstijl wil ontwerpen, dan kun je dat op verschillende manieren. Dan moet je ook denken aan de volgende punten:

  • Je wilt op de eerste plaats indruk wil maken op je doelgroep
  • Daarnaast wil je een beeldmerk die bij imago past.
  • Uiteindelijk wil je een huisstijl identiteit van je onderneming uit.

Je zult je natuurlijk afvragen hoe je dan een huisstijl laten ontwikkelen precies in elkaar zit.

👀 Jezelf onderscheiden van concurrenten 

Je huisstijl moet dusdanig ontwikkeld zijn, dat je je kunt onderscheiden van je concurrenten. Er zijn genoeg ondernemers, vooral van de grote bedrijven, die up to date blijven met hun huisstijl.

Heb je nood aan… |

Ontdek de meest relevante bureaus voor jouw project op basis van je eigen specifieke vereisten.

Ontdek branding bureaus in Nederland

Bedrijven inzetten die daarin gespecialiseerd zijn biedt hen de mogelijkheid om tijdig het te evalueren, bij te stellen en verder te ontwikkelen. Daarnaast zorgt het er ook voor, dat je doelgroep zich kan herkennen in de gestelde kernwaarden van je onderneming. Het gaat in deze niet alleen om het hebben van een logo. Je zal dus ook rekening moeten houden met andere elementen zoals de pay-off, layout, typografie en de kleuren die je gebruikt.

Een huisstijl ontwerpen in 4 stappen

De vraag is natuurlijk wat de stappen zijn om te komen tot een goede huisstijl:

  • Waarmee moet je rekening houden?
  • Hoe ziet het proces eruit?

Het gaat in ieder geval om een creatieve sessie om uiteindelijk te geraken tot een perfecte visuele identiteit voor je bedrijf. Hieronder de verschillende fases die de ontwerper van een huisstijl in acht zou moeten nemen.

💡 – Een strategie bepalen

De ontwerper zal bij de start een strategie moeten bepalen. Jij moet duidelijk aangeven wat je wil, dat je huisstijl moet uitdragen. Je moet dus heel goed nadenken wat je visuele identiteit is.

Bij de ontwikkeling van een huisstijl moet je verder ook in kaart brengen welk beeld consumenten hebben van jouw huisstijlen. Het gaat dus om het imago welke je bedrijf heeft op de markt. In sommige gevallen zal je moeten enquêteren om te weten te komen hoe mensen denken over je bedrijf.

Weet je inmiddels hoe het staat met de herkenbaarheid van je bedrijf, merk of product, dan kun je gaan naar de ontwerp fase.

💡 – De ontwerp fase

Heb je inmiddels een strategie kunnen bepalen, dan kun je van start gaan met de ontwerp fase. Hier moet je dan nadenken over de wijze van communicatiemiddelen jouw huisstijl naar consumenten toe.

Je zal dus vooral hier rekening moeten houden met het gebruik van kleuren, typografie, het logo van je bedrijf en de pay-off. Je bent dus eigenlijk bezig het visitekaartje van je bedrijf te ontwerpen. Dit moet zorgen voor de herkenbaarheid van je bedrijf of merk bij consumenten en een grotere omzet.

💡 – Lancering van jouw huisstijl

Nu je het bedenken van een strategie en de ontwerpfase voorbij bent zal je moeten nadenken over de implementatie van je nieuwe huisstijl. Zal je dat doen via :

  • een wekelijkse nieuwsbrief,
  • drukwerk,
  • sociale media,
  • visitekaartjes en noem maar op

Je wil middels je nieuwe huisstijl natuurlijk meer aandacht vragen voor je visuele identiteit. Wil je dat er sprake is van een samenhang tussen de verschillenden middelen, die je wil inzetten, dan moeten ze allemaal tegelijkertijd doorgevoerd worden. Dit zorgt ervoor dat de visuele uitstraling van je bedrijf op één lijn is.

💡 – De creatie van draagvlak

In de volgende fase zal je draagvlak moeten creëren. Sommigen noemen deze fase ook wel de managementfase. Je zal je medewerkers op de hoogte moeten stellen van je nieuwe huisstijl. Zij zijn namelijk het gezicht van je bedrijf en moeten je visuele identiteit ook uitdragen.

💡 – Evaluatiefase

De laatste fase betreft de evaluatiefase. Je zult dus van tijd tot tijd moeten nagaan of je huisstijl nog voldoet aan de tijdsgeest waarin men leeft. Je moet dus nagaan of je huisstijl nog past bij het imago van je bedrijf. Door steeds te evalueren kun je tot de conclusie komen, dat je huisstijl voldoet of dat je huisstijl een aanpassing behoeft.

Tot Slot

Voor elk bedrijf is het kortom van belang om goed na te denken hierover. Deze geeft immers je visuele identiteit weer en is mede bepalend voor het imago van je bedrijf. Je kunt het zelf ontwikkelen door bijvoorbeeld gebruik te maken van een huisstijlhandboek of je kunt ervoor kiezen om dit uit te besteden aan organisaties, die hier al jaren mee bezig zijn. Het is in ieder geval een proces van goed nadenken want je wil het gedrag van je doelgroep beïnvloeden. Het gedrag kun je beïnvloeden door een huisstijl te ontwikkelen, die gericht is op je doelgroep en hen ook aanspreekt. Als je je doelgroep kunt bereiken hiermee, dan kun je ook verwachten dat je op gegeven moment een betere omzet zal hebben.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email