Innovative Brands vs DUX SOUP
Branding

Hoe komt een nieuwe visuele identiteit tot stand? Zo heeft jouw bedrijf er baat bij!

4,67/5(3)

Deze blog werd geschreven door Gian Melchionna, Online Marketer & Copywriter bij Innovative Brands.

Over die visuele identiteit

Een visuele identiteit is een effectieve oplossing om door de ruis van duizenden bedrijven heen te breken. Het is de eerste indruk die jouw potentiële klanten van je krijgen. Een visuele identiteit is een zelfexpressie van de essentie en persoonlijkheid van jouw merk.

Jouw visuele identiteit gaat verder dan grafische elementen (bv. logo, beeldmateriaal, typografie…). Het bevat jouw strategie en weerspiegelt hoe je jouw bedrijf positioneert.

Met andere woorden, het is een essentieel onderdeel van jouw marketing want, het vertelt mensen een visueel verhaal waar jouw bedrijf voor staat.

Een nieuwe visuele identiteit wordt gecreëerd voor tijdelijke initiatieven zoals een sales promotie of branding. Identiteit en branding gaan in beide omstandigheden hand in hand.

Bovendien moet jouw organisatie beoordelen of jouw visuele identiteit geschikt is en of deze een update nodig heeft.

Soms kiest een bedrijf voor een ‘totalmakeover‘ van zijn visuele identiteit. Maar maak je geen zorgen, dit betekent dat er goede en spannende dingen op komst zijn:

  • nieuwe mogelijkheden om jouw merk te versterken
  • een nieuwe markt betreden,
  • jouw aanbod te up-sellen
  • opvallen in de overvolle media.


Normaal gesproken vindt dit make-over proces plaats wanneer jouw bedrijf besluit dat het tijd is voor een volledige rebranding. Vergeet niet dat branding en visuele identiteit volledig van elkaar afhankelijk zijn. Een veel voorkomende vraag die besluitvormers zichzelf stellen is echter:

Hoe weet ik of ik een rebranding moet uitvoeren?

In deze blogpost behandelen bespreken we hoe je voor een nieuwe visuele identiteit moet gaan. Daarnaast geven we een voorbeeld van hoe een bureau dit voor je doet.

Wanneer is een nieuwe visuele identiteit nodig?

Volgens Forbes zijn de lijst van de meest invloedrijke factoren voor het uitvoeren van een rebranding:

1. De prestaties van jouw organisatie ontgroeien het bestaande merk.
2. Jouw business model, kernaanbod of strategie is veranderd.
3. Je zit in een snel evoluerende industrie en vergeleken met je concurrenten is je merk niet zo inspirerend – of het voelt gewoon verouderd aan.
4. Je wilt een ander publiek targeten en je maakt je zorgen dat jouw huidige merk niet overeenkomt met hun profiel.

Als jouw bedrijf met een van bovenstaande zaken te maken heeft, dan is een nieuwe visuele identiteit noodzakelijk. Andere aspecten van het merk, zoals missie, visie, waarden, enz., kunnen hetzelfde blijven of veranderen, afhankelijk van de bedrijfsstrategie. 

Hoe creëert een bureau jouw nieuwe identiteit?


DUX-SOUP is een LinkedIn lead generation automation tool. Hun vertegenwoordigers klopten aan bij het bureau Innovative Brands voor een ’total make-over’.
In dit geval kwamen de ontwerpers van het bureau Amsterdam eerst met een ontwerpvoorstel. Toen de opdrachtgever het een goed idee vond, werd er een overeenkomst getekend.

Vervolgens heeft het bureau een plan opgesteld en een brand style guide gemaakt. Dit is het geraamte van elke visuele identiteit: dit boekje bevat alle regels en normen voor het creëren van assets in de toekomst. Zo blijft de branding visueel steeds consistent.

De volgende stap was de creatie van de nieuwe website. Deze wordt beschouwd als de belangrijkste asset voor elk bedrijf, aangezien het het kanaal is waar je klanten jouw merk tegenkomen, meer over je aanbod te weten komen en mogelijk een aankoop doen.

Innovative Brands herontwierp de bestaande website van DUX-SOUP – met de nadruk op interactie en de implementatie van de nieuwste visuele technieken om een impactvolle eerste indruk te creëren en de beste gebruikerservaring te bieden.

Tot slot werden visitekaartjes, brochures, beeldmateriaal en sjablonen samen met het nieuwe logo en kleurenpalet ontworpen om aan te sluiten bij de waarden en persoonlijkheid van DUX-SOUP. Dankzij heldere tinten, minimalistische vormen zijn de resultaten een uitdrukking van de passie, de energie en de vooruitgang die dit bedrijf vertegenwoordigt.

Concluderend

Met de juiste visuele identiteit wordt jouw merk uniek en krijgt het een betere herkenning. Jouw gebruikers zullen zich er ook meer mee kunnen identificeren.

Niet alleen dat, opvallende en consistente visuals kunnen ook het vertrouwen in jouw bedrijf vergroten, je onderscheiden van de concurrentie, en jouw merk in staat stellen om meer gelijkgestemde mensen aan te spreken, volgens Creatopy (2021).

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email