wat is de beste tone of voice
Branding

Tone of voice: de welke heeft jouw bedrijf nodig om succesvol te zijn?

5,00/5(1)

Als bedrijf heb je een goede tone of voice nodig. Maar wat is goed en belangrijker nog wat is een tone of voice? Het is de manier hoe jij een connectie maakt met je jouw doelgroep en is uniek voor jouw merk of bedrijf, In deze blog komen we met concrete tips over hoe jij een tone of voice uniek kunt maken en hoe dus zo goed mogelijk voor de dag komt. Heb je nog nooit van een tone of voice gehoord of vraag je je af wat een tone of voice nu precies inhoudt? Lees dan snel verder want dit artikel is alles wat je nodig hebt.

Wat is een tone of voice precies?

Je tone of voice is de manier hoe jouw bedrijf of merk communiceert met je doelgroep. Het is de manier hoe je je feitelijk uit. Het gaat hier om de woorden die je kiest maar hoe je zinsopbouw en aanhef naar klanten toe komt hierbij kijken. Kies je voor een trendy, vlotte manier van spreken of meer een deftige wijze waarin je al je klanten met u aanspreekt? Je tone of voice staat niet voor 100% vast, het kan bijvoorbeeld wat afwijken als je meerdere doelgroepen hebt. Ook is de manier van communicatie bepalend voor hoe je jouw tone of voice uitvoert. In een telefoongesprek zal je misschien je klanten anders aanspreken dan in een email en een video op social media kan weer anders zijn omdat je hier weer ander publiek aanspreekt. Wat je exact wilt zeggen is ook nog van belang voor je tone of voice. Je ziet het al: communicatie verschilt elke keer en je tone of voice verandert mee. Toch staat de basis vast. Het is de wijze waarop jij als bedrijf communiceert met potentiële klanten en bijvoorbeeld partners en is bepalend voor de identiteit die je als bedrijf wilt uitstralen.

Waarom is een tone of voice belangrijk?

Je eigen tone of voice kies je niet zomaar. Zoals we net al zeiden moet deze aansluiten bij de identiteit van je bedrijf. Daarom is het ook belangrijk om bij het begin te beginnen. Wie is je doelgroep? Door jezelf deze vraag te stellen kun je op zoek gaan naar hoe deze doelgroep aangesproken wenst te worden en weet jij of je kiest voor een formele aanpak of juist informeel spreekt tegen je audience.

Om te bepalen hoe je de boodschap wilt overbrengen is het bovendien ook belangrijk om te denken vanuit de waarden van je bedrijf. Wat is voor jouw bedrijf belangrijk om te delen. Dit zal de content die je naar buiten brengt bepalen en zo kun je gaan nadenken over de boodschap die je meegeeft. De waarden zijn je basis van de tone of voice. Zodra je met je team hebt afgesproken welke deze zijn kun je gaan denken over de content en de toon hoe je gaat communiceren. Het is belangrijk om een passende en consequente toon te houden en dus te denken aan de doelgroep die je wenst te bereiken. Jongeren op TikTok aanspreken met “u” lijkt de plank volledig mis te slaan.

De juiste tone of voice hangt dus af van je waarden, doelgroep en het gekozen communicatieplatform. Het bepaalt de identiteit van jouw merk en stroomlijnt alle externe communicatie zodat er feitelijk bij elke zin een punt van herkenning is richting jouw bedrijf.

Bron:Pexels

Hoe bepaal je de juiste tone of voice?

Door op zoek te gaan naar de waarden maar ook normen van je bedrijf weet je wat de stakeholders belangrijk vinden om over te brengen. Het is net zo belangrijk om na te denken over wat je doelgroep wenst te horen. Ben je een innoverend bedrijf dat meegaat met de tijd dan is een informele manier van communicatie misschien wel geschikt. Er is geen vaste stelling dat bepaalt of je informeel of formeel moet communiceren. Bij een innovatief bedrijf kun je denken om meerdere malen woorden als technologie, vooruitgang, vernieuwen en toekomst te gebruiken in je communicatie. Het zijn woorden die onlosmakelijk verbonden zijn met innovativiteit en je doelgroep constant laat herinneren dat je aan innovativiteit werkt. De volgende keer dat iemand die eerder met je bedrijf in aanmerking is komen, jouw naam hoort zullen ze misschien wel denken, “ah dat is dat innovatieve bedrijf uit Nederland”.

De manier van communiceren is alles waar het om gaat bij je eigen tone of voice. Jij weet precies wie je doelgroepen zijn en weet welke woorden wel en juist niet werken. Probeer overigens niet in jargon te spreken of teveel technische termen te gebruiken want dit werkt juist averechts.

Een goede manier om te kijken of je tone of voice de juiste is, is door het analyseren van je content op social media. Je kan door je Instagram profiel scrollen en kijken welke afbeeldingen en tekst de beste engagement heeft. Misschien dat je een rode draad kunt trekken en kan bepalen welke teksten goed werken. Door deze teksten onder elkaar te zetten kun je zien welke woorden populair zijn bij je doelgroep.

Acht belangrijke pijlers

Je kunt bij de tone of voice aan acht pijlers denken. We zullen ze hieronder benoemen en wat voor en nadelen bij elke mogelijkheid geven. Sommige spreken elkaar tegen terwijl andere voorbeelden elkaar kunnen aanvullen.

  • Formeel
  • Informeer
  • Serieus
  • Grappig
  • Respectvol
  • Onbenullig
  • Feitelijk
  • Enthousiast

Formeel:

Een formele tone of voice straalt autoriteit uit maar heeft als nadeel dat het ook als onpersoonlijk kan worden opgevat

Informeel:

Dit is vriendelijk en toegankelijk maar af en toe kan het lijken alsof er gebrek aan expertise is.

Serieus:

Wekt vertrouwen en geloofwaardigheid op maar wordt toch ook niet altijd gelezen. Een te serieuze tone of voice kan zelfs wat ongemakkelijk overkomen.

Grappig:

Hiermee kan je content viral gaan en dus veel gedeeld worden. Toch kun je niet altijd grappig overkomen bij serieuzere zaken. Waak dus voor een onprofessionele houding

Respectvol:

Respectvol is altijd goed en zeker beter dan onrespectvol. Let er wel een beetje bij op dat je niet te gewillig overkomt.

Onbenullig:

Met een onbenullige tone of voice kom je wel zelfverzekerd over. Toch kan het bij tijd en wijlen toch ook intimiderend of zelfs arrogant overkomen.

Feitelijk:

Door feitelijk over te komen wek je vertrouwen op. Zorg er bovendien voor dat je begrijpelijk overkomt. Er is wel een mogelijkheid dat je door feitelijk over te komen wel onpersoonlijk lijkt.

Enthousiast:

Door enthousiast te zijn straal je vriendelijkheid en behulpzaamheid uit. Toch is een te enthousiaste houding vaak ook irriterend. Bovendien wordt er vaak gedacht dat door een uitroepteken te plaatsen een zin enthousiast geschreven wordt. Dit is absoluut niet het geval en is zelfs een grote reden tot irritatie bij de lezer.

Bron: Pexels

De belangrijkste tip: blijf consequent

Als je eenmaal hebt bepaald wat jouw tone of voice is, dan is het belangrijk om de woorden en stijl vaak terug te laten komen. Sterker nog, in vrijwel al je content die je sommige woorden te herhalen zodat mensen het gevoel krijgen bij jouw merk dat jij wilt uitstralen. Je kunt voor jezelf een Tone of Voice Gids maken waarin je keywords, stijlen maar ook te voorkomen woorden noteert. Zo heeft iedereen binnen je bedrijf toegang tot deze sleutelwoorden en kun je gemakkelijk zorgen dat je tone of voice door iedereen wordt gebruikt. Herhaling binnen je eigen team zorgt namelijk voor de snelste adoptie en zal er voor zorgen dat zowel je klanten als website bezoeker jouw tone of voice gaan herkennen.

Wat is de juiste tone of voice?

Voor elk bedrijf is de tone of voice anders. De juiste vinden is dan ook een klus dat je niet even in een lunchpauze klaart. Er komt een hoop bij kijken maar is zeker de moeite waard. het is de manier waarop je communiceert met je doelgroep. Die manier van communiceren moet zoveel uitstralen dat als deze mensen jouw content zien, ze het al aan je bedrijf kunnen koppelen zonder dat er hier een logo of merknaam aan gekoppeld wordt. Door goed onderzoek te doen naar wat jouw doelgroep juist wel, of niet aanspreekt kun je zelf al je tone of voice bepalen. Combineer de waarden van jouw bedrijf met de content die het meeste engagement heeft om te de gouden combinatie te vinden. Consequent zijn helpt vervolgens dat steeds meer mensen die van jouw gaan herkennen. Zo wordt het een herkenning van je bedrijf die constant voor je aan het werk is. Gratis marketing!

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email