Blijf op de hoogte met de marketing benchmark 2021
Digital & Marketing Strategy

Blijf op de hoogte met de marketing benchmark 2021

5,00/5(1)

Elk jaar is er weer die terugkerende vraag. Wat zijn dit jaar de trends op het gebied van marketing? Om je niet weer eens op andermans opinies te hoeven baseren, maar gewoon gelijk de feiten te zien, kun je altijd een marketing benchmark raadplegen.Vrijwel elk groot marketingbedrijf komt wel met een onderzoek of marketing benchmark. Nu kun je er natuurlijk voor kiezen om verschillende marketing benchmark rapporten van verschillende bedrijven te gaan lezen in de hoop om de laatste trends te ontdekken. Het is een stuk gemakkelijker om het bij één artikel te houden waarin er verschillende marketing benchmark onderzoeken worden toegelicht. Aan dat artikel ben je net begonnen. We zullen hier ingaan op de marketing trends van 2021, bespreken de resultaten uit de verschillende benchmark onderzoeken en zorgen ervoor dat jij volledig op de hoogte bent.

De Nationale E-mail Benchmark 2020 resultaten

In Nederland vind je de belangrijkste e-mail marketing trends in het E-mail benchmark dashboard van DDMA. DDMA is de Data Driven Marketing Association en is met 335 organisaties een vereniging voor marketing en data. Het laatste email benchmark onderzoek van DDMA kwam vorig jaar uit maar toont nog steeds de meest actuele trends op de Nederlandse markt. Voorheen kon je de resultaten van het onderzoek in een allesomvattende PDF maar vorig jaar zijn de benchmark resultaten verwerkt in een overzichtelijk, interactief online dashboard.

De resultaten uit dit onderzoek spreken voor zich. Met een looptijd van vijf jaar, 19,6 miljard verzonden mails en 834.000 campagnes is het wel duidelijk dat alle trends in dit onderzoek naar voren komen. Laten we ze er dan ook maar snel bij pakken.

E-mails worden weer populairder als marketingkanaal. De confirmed open ratio is in 2019 met 1,4% gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. In 2015 was de confirmed open ratio nog 35,3% in 2019 was dat 39,3%.

Niet alleen de COR steeg, ook de gemiddelde click-through ratio liet een stijging zien in 2019. De stijging is wat minder groot met 0,2% ten opzichte van 2018 maar over in vijf jaar is de CTR gestegen van 7% naar 7,7% .

In 2015 stond het click-to-open-ratio ofwel CTO op 17,4% en dat is de hoogste pijler van de afgelopen vijf jaar. In 2016 kelderde de CTO tot 16,4% en zelfs 16,3% in 2017. In 2019 stond het gemiddelde op 17,2%. Opnieuw een stijging en bovendien staat de CTO dus bijna net zo hoog als het record van 2019.

Populaire verzenddagen

De meeste emails worden verzonden op dinsdag en donderdag zien we in het nationale email benchmark onderzoek. Toch zien we ook dat vrijdagen populairder worden om e-mails te versturen. Met name de B2C sector kiest er steeds vaker voor om een email uit te sturen op vrijdag.

Om uit te vinden wat het beste resultaat geeft moet je eigenlijk onderscheid maken tussen B2B en B2C. B2B campagnes die op vrijdag werden verstuurd werden het meest geopend met een COR van 38,5%. De click-through ratio was het beste op maandag met 7,63%.

B2C Campagnes die op maandag werden verstuurd hadden met 41,9% de beste open rate terwijl zaterdagen toch het hoogste gemiddelde click-throughs had.

Bron: Pexels

Verandering in verzendtijden

Wat opvalt in het Nationale e-mail benchmark dashboard is dat er een verschuiving plaats heeft gevonden in de tijden wanneer we een campagne uitsturen. Hoewel er in 2018 nog 12,8% van alle campagnes rond 8.00 uur ‘s morgens werd verstuurd, is dat in 2019 gedaald tot nog maar 6,6%. De meeste campagnes werden verzonden om 10.00 ‘s morgens, 12.00 uur ‘s middags en 16.00 ;s middags, In de avonturen worden er beduidend minder campagnes uitgestuurd. Wat we wel zien is dat er ineens meer mails rond middernacht worden verstuurd.

Die stijging van e-mails om 12.00 uur ‘s nachts mag dan als een verrassing komen. Het is gebleken dat B2C campagnes die rond deze tijd verzonden werden de hoogste COR hebben. De confirmed open ratio is ruim 54%,Niet alleen worden deze mails het meest geopend, ze hebben ook nog eens de hoogste CTR met 12,5%. Om 12.00 uur ‘s middags en 21.00 uur ‘s avonds volgen met 10,8%.

De B2B campagnes hebben andere cijfers. Zo heeft een B2B campagne die ‘s nachts om 12 uur wordt verstuurd slechts een COR van 21% terwijl de COR om 2.00 uur ‘s nachts op 52% staat. De hoogste click-through ratio’s zie je om 1.00 uur ‘s nachts met ruim 12% en om 6.00 uur ‘s ochtends met 10%. B2B e-mails die om 22.00 worden verzonden hebben een CTR van 9,5%. Het is opvallend dat de beste CTR’s dus buiten kantooruren vallen.

Wanneer verzend je nu het beste een e-mail?

Het beste moment om een email te versturen hangt af van een aantal factoren. Het onderzoek laat zien dat de COR’s en CTR’s ook per branche verschillen. De belangrijkste afweging die je kunt maken is of je een B2B campagne of B2C campagne verstuurt. Hierna kun je je op bovengenoemde tijden baseren en testen hoe jouw click-through ratio’s en open rates vallen.

E-mail marketing is dus terug van weggeweest. Hoewel we altijd emails zijn blijven uitsturen zijn de resultaten over de afgelopen jaren flink verbeterd. Ook heeft social media zichzelf bewezen als een waardevol kanaal voor marketeers om klanten te bereiken en te converteren.

Het zal niet als verrassing komen dat er in 2020 een kanteling heeft plaatsgevonden in het social media gebruik. Onderzoek van Datareportal wees al uit dat bijna de helft van de social media gebruikers in 202 meer tijd heeft doorgebracht op hun favoriete social media platformen dan het jaar er voor. Als bedrijf kun je natuurlijk hier je voordeel uit halen. Maar daar komen ook uitdagingen bij. Hoe houd je jouw publiek betrokken op social media. Welke inhoud is geschikt om vandaag te posten en waar moet je allemaal nog meer rekening mee houden?

De belangrijkste data uit het social marketing benchmark 2021 onderzoek

Vertrouwen

Welk bedrijf vertrouwen je klanten het meest? Met steeds meer privacy beperking en zelfs fake news is het in 2021 van groot belang om een goede vertrouwensband op te bouwen met je klanten. 75% van de social media gebruikers beschouwd ads namelijk niet als de waarheid.

63% van de social media gebruikers hechten het meeste klantbeoordelingen en 70% gelooft de mening die anderen achterlaten Een andere reden om vertrouwen bij je klanten te blijven winnen is dat 90% van de deelnemers aan het onderzoek gelooft in merk aanbevelingen van vrienden en bekenden. Bovendien bespreken we andere merken gemiddeld 90 keer per week.

Om geloofwaardig te zijn en ook over te komen is het in 2021 belangrijk om in de relaties met hun werknemers, klanten en influencers te investeren. Hoe meer betrouwbare namen zich achter je merk scharen, hoe meer vertrouwen je werkt bij je klanten en hoe beter je brand messages naar buiten komen.

Mensen voorop (people first social media)

Een veelgemaakte fout is om social media als promotie en advertentiekanaal te zien. Zoals je net al hebt gelezen geloven steeds minder gebruikers de social media advertenties. Het is daarom belangrijk om aan tweerichtingscommunicatie te werken. Zo krijg je jouw organische berichten namelijk een stuk hoger op de feeds.

Het is je wel bekend de social media algoritmes herken als je content relevant is. Likes, comments en shares zijn dus nog steeds van onschatbare waarde en daarom is het belangrijk om je audience te begrijpen. Klanten die je vertrouwen en zien waar ze in geïnteresseerd zijn, zullen zich aan je bedrijf hechten en zorgen voor meer engagement op je kanalen. Hierdoor is er dus meer activiteit en zullen je stories en posts beter presteren. Zorg er dan ook voor dat je social media strategie wordt aangewakkerd door de stem van je werknemers, klanten en influencers met wie je samenwerkt. Juist dit soort content zal het vertrouwen geven aan je publiek .

Diversificatie

We zagen dus een verschuiving in het social media gebruik in 2020. Niet alleen werd er meer tijd op social media gespendeerd, ook werd er meer gewisseld tussen verschillende platforms. Om iedereen te bereiken zul je dan ook op vrijwel elk platform actief moet zijn. In 2020 werd TikTok nog populairder en kwamen er ook steeds meer influencers en influencers op het platform. Hoewel lang niet elke gebruiken van boven de 25 het nut zal zien van dit platform is de verschuiving toch al wel een feit.

Hetzelfde bericht op alle media tegelijk delen werkt niet. Elk platform heeft andere doelgroepen en gebruikers en daar moet je aan blijven denken bij het creëren van je content. Wie probeer je te bereiken, welke content spreekt ze aan? Er is geen “one size fits all” oplossing en wat voor het ene platform werkt is voor het andere kanaal juist een no go.

Meer live content

Livestreams kenden in 2020 een enorme groei en het is moeilijk dit nog te negeren in 2021. Als marketeer kun je de vraag naar live content gebruiken om andere content te tonen en bovendien je reach te vergroten. Live content wordt nog altijd beloond door Instagram, Facebook en ook TikTok. De kans is groter dat je content wordt getoond aan andere gebruikers als deze live is dan bij content.

Een aantal manieren om live-inhoud te maken zijn Q&A sessies, speciale lanceringen of aankondigingen, interviews met influencers of werknemers. Juist omdat het live is hoeft je content niet perfect te zijn. Het toon juist authentieke content en ja, er kan best wel eens iets mis gaan. Juist hierdoor kom je geloofwaardiger over. Ook als je voorheen meer rekende op evenementen geeft live content mogelijkheden je een goed alternatief, Potentiële klanten hoeven niet meer te reizen om in aanraking te komen met je bedrijf. Jouw nieuwe producten, showroom en lanceringen kunnen nu bekeken worden vanuit huis.

Social Commerce

Van alle ondervraagden geeft 87% van de e-commerce shoppers aan dat social media helpt bij het maken van een aankoopbeslissing. Online shopping verplaatst de laatste jaren steeds meer naar winkelen op social media. Voila, social shopping of social commerce is geboren. In 2020 is het aantal aankopen dat via social media gedaan is met maar liefst 9,3% gestegen.

Dit is een trend waarvan de verwachting is dat die de aankomende jaren nog verder zal stijgen. De social shopping features van Facebook, Instagram en andere social media platforms zullen dan ook nog worden uitgebreid. Denk bijvoorbeeld aan productreviews, instructievideo’s en betalingen via je social media profiel.

Omdat je klanten steeds sneller wilt converteren en de social media shopping mogelijkheden toenemen is de kans groot dat social shopping langzaamaan de rol van e-commerce websites zal overnemen. Je kunt rechtstreeks vanuit je social media bericht verkopen, de betaling gebeurt via het platform en je klanten hoeven niet meer te wennen aan de gebruikerservaring op je externe websites. De verwachting is dat voor 2025 het aantal gebruikers dat producten via social media koopt gestegen is naar ruim 45% en met bijna de helft van de wereldbevolking op social media is dat aantal enorm.

Chatbots om reactietijd te versnellen

1 uur en 56 minuten. Zolang duurt het gemiddeld voordat bedrijven reageren op klanten die op Facebook Messenger een vraag stellen blijkt uit het social media marketing benchmark 2021. Gemiddeld wacht een klant dus bijna twee uur op een antwoord terwijl de verwachting is om binnen de dertig minuten een antwoord te krijgen. Op Twitter geldt dezelfde 30 minuten verwachting maar komt de gemiddelde reactietijd dicht in de buurt met 33 minuten wachttijd.

Alhoewel Artificial Intelligence en machine learning hun opwachting al een aantal jaren geleden maakten is het gebruik ervan pas het laatste jaar significant gestegen. Marketeers hebben goede resultaten gezien in het gebruik van chatbots. Hier bedoelen we niet enkel de bots mee die je kunt inschakelen in Facebook Business Manager maar ook de chatbots van bijvoorbeeld Zendesk of Hubspot. Slim ingestelde chatbots kunnen de responstijd drastisch verlagen. Ook op andere netwerken zoals Viber, Telegram en Whatsapp heeft de effectiviteit zich al bewezen. 35% van de ondervraagde marketeers geeft aan in 2021 meer gebruik te maken van chatbots op social media.

In 2021 besteden we meer dan 4 uur per dag op onze telefoon

Bron: Pexels

Verbeteren van de mobile CX

Uit het marketing benchmark onderzoek is gebleken dat in 2021 de gemiddelde tijd die gebruikers op hun telefoon besteden, tot meer dan vier uur zal bedragen. Hoewel er in 2020 zelf al een verhoging was van 26 minuten per dag is de verwachting dat er dit jaar nog eens vijf minuten per dag bijkomen. 45,9% van de marketeers die ondervraagd zijn bij Superoffice gaven aan customer experience te verkiezen boven prijs en product om de komende vijf jaar aan te werken. De verwachting is bovendien dat interacties met digitale klantenservices in 2021 zullen stijgen met 40% en daarom is de mobiele customer experience een must voor elk bedrijf.

Conclusie: Dit moet je doen om je bedrijf in 2021 ook te laten groeien

Je hebt nu kunnen lezen wat de beste tijden en dagen zijn om e-mails uit te sturen en wat de trends zijn op het gebied van social media. Marketing zelf is veel meer dan alleen email en social media. Toch is er een algemene trend te zien die je voor al je marketing doeleinden kunt gebruiken. Dat zijn authenticiteit en customer first. E-commerce ads lijken voorlopig te zijn uitgewerkt en met misschien wel de eliminatie van de “cookie” moet je aan andere manieren denken om je bedrijf te promoten. Door een goede relatie met je audience op te bouwen zorg je ervoor dat juist deze mensen de reclame voor je maken met reviews en aanbevelingen aan vrienden. Win het vertrouwen om te winnen op social media en met emails lijkt dan ook het devies.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email