De 10 beste vormen van reclame voor jouw bedrijf op een rij!
Advertising

De 10 beste vormen van reclame voor jouw bedrijf op een rij!

5,00/5(1)

Als we het hebben over reclame, dan zul je het ermee eens zijn, dat vrijwel een ieder hiermee bekend is. Denk maar aan de verschillende vormen van reclame van een bekende merk zoals Coca Cola. Aan het einde van het jaar zie je bijvoorbeeld de welbekende kerstman, die Coca Cola uit een flesje aan het drinken is. Er zijn verschillende manieren waarop je reclame kunt maken voor je productenofdiensten. Het hangt daarbij helemaal van je marketingstrategie af en het doel welke je wilt bereiken.  

Reclame kun je ook zien als een communicatiemiddel. Het doel hiervan is om kennis, gedrag en houding van consumenten te beïnvloeden. Je kunt pas spreken van vormen van reclame wanneer je gebruik maakt van de mogelijkheden, die massamedia te bieden heeft en je betaald voor het promoten van je product. 

Wat is reclame dus precies?

Reclame is in ieder geval niet hetzelfde als marketingcommunicatie waar veel mensen in eerste instantie aan denken.

Tegenwoordig reclame is niet zo breed als marketingcommunicatie zelf, maar heeft wel veel raakvlakken. Reclame behoort namelijk tot een van de marketingcommunicatiemiddelen waar je als ondernemer gebruik van kunt maken om bekendheid te krijgen voor je producten of diensten die geleverd worden.

De reclame-uitingen vinden vooral plaats via:

  • de radio
  • televisie
  • het internet
  • billboards
  • de krant. 

Wat is het doel van reclame? 

Met reclame wil je onder andere het koopgedrag van consumenten beïnvloeden. Belangrijk daarbij is wel dat je het doel van je reclame van te voren vaststelt. Om te komen tot je ideële reclame wordt in de meeste gevallen gewerkt met een reclameplan. Hierin bepaal je onder andere je reclamedoelstellingen en reclame uiting. Op basis hiervan is het dus duidelijk wat je wil bereiken met je reclame. 

Bij het maken van reclame wordt rekening gehouden met drie aspecten. Men kijkt onder andere naar:

  • de kennis,
  • houding en
  • het gedrag van de ontvanger, die men tracht te beïnvloeden.

Bij het aspect kennis gaat het erom, dat de consument oftewel de ontvanger bekend moet raken met je product. Met houding wordt bedoeld, dat de ontvanger een positief beeld moet krijgen van je product en dus ook een positieve houding.

Voor wat betreft gedrag is het van belang dat je reclame dusdanig is, dat het gedrag van je ontvanger daardoor beïnvloed raakt. Je reclame moet het gedrag van je ontvanger dusdanig veranderen dat men overgaat tot het kopenvanjeproduct of het afnemen van je dienst. 

De 10 meest gebruikte vormen van reclame

Bekijk het overzicht van de vormen van reclame, die Sortlist voor jou heeft geselecteerd. 

1. Mond-tot-mond reclame 🗣

Mond-tot-mond reclame wordt door veel ondernemers gezien als de ideële reclame. Het behoort ook tot een van de oudste en meest betrouwbare vormen van reclame. Het kan dat een vriend of familielid van je is geweest naar een restaurant of een café en onder de indruk is van het eten en de geboden service. 

Image result for mond tot mond reclame - Sociale media
Zo gaat het dus..

Ter illustratie van soorten reclames, je enthousiaste vriend zou alle sterke punten van dit restaurant opnoemen. Hij zal je inlichten over de kwaliteit van het eten, de superieure service van de obers, en nog veel meer.

Jij als persoon hebt dan de neiging om het restaurant de eerst volgende keer als je gaat uiteten ook te bezoeken. Dit omdat je het vertrouwen hebt in je vriend of familielid. Je gaat er gewoon van uit, dat wat ze zeggen waar is.

Als bedrijf kun je hier niet direct op inspelen, maar je kunt er wel voor zorgen, dat je service naar de klant inderdaad zo goed is, dat deze alleen positieve verhalen kan en zal doorvertellen. 

2. Sluikreclame 🧐

Wil je nieuwe producten promoten, maar niet op een expliciete manier, dan kun je kiezen voor sluikreclame. Bij het promoten van een bepaald product kies je er dan bijvoorbeeld voor om deze op de achtergrond van een film te tonen.

Denk maar aan een film waarbij een gezin aan het ontbijten is en waarbij een specifieke frisdrank of doos cornflakes in beeld komt terwijl het gezin aan het praten is. Er wordt op indirecte wijze reclame gemaakt voor het betreffende product welke in beeld komt. 

Vooral in films en series kun je sluikreclame terug zien. Denk ook aan de auto’s waarin men rijdt, die van een bepaald merk zijn. Het kan ook een laptop of mobiele telefoon van een bepaald merk zijn, die men in beeld brengt. Onbewust raak je bekend met het merk en zal je een volgende keer geneigd zijn om wat je gezien hebt te kopen.  

Een hoopje sluikreclame in beeld!

Bij sluikreclame is het zo dat de adverteerder betaald voor het aantal keren dat zijn product in beeld komt. De bedoeling is dat de kijker bekend raakt met het product, een positieve houding aanneemt en bij het doen van inkopen kiest voor het product welke ze op de televisie hebben gezien. 

3. Productreclame 🥤

Er zijn dus verschillende soorten reclames welke je kunt kiezen om bepaalde producten te promoten. Productreclame is dan weer een andere soort van reclame welke je kunt kiezen.

Bij deze vorm van reclame staat het promoten van een product welke je bedrijf biedt centraal. Deze vorm van reclame wordt vooral gebruikt bij het promoten van nieuwe producten. 

New Year, New Look: Pringles Kickstarts 2021 With A Little Makeover

Het gaat niet alleen om nieuwe artikelen, maar ook als je een verbeterde versie van je eigen product of andere producten wil promoten, kun je kiezen voor deze vorm van reclame.

Productreclame zie je zowel terug bij online als offline reclames. Je probeert op die manier de houding van potentiële klanten ten opzichte van je product te beïnvloeden.

👉🏾 Pringles heeft het hier goed aangepakt!

4. Consumentenreclame 🛍

Er zijn ook andere vormen van reclame waarbij de focus vooral gericht is op de consument. Bij deze ideële reclame uiting kun je onder andere denken aan advertenties die geplaatst worden in tijdschriften, op de televisie, de radio, websites en in zoekmachines.

Vormen van reclame als advertenties
Consumenten reclame altijd en overal

Denk hierbij ook aan reclames op posters, flyers, folders en in bushokjes. Het wil lijken op informatievereclame, maar de focus hierbij is echt op de consument alleen en het product welke je hem in wil interesseren. 

5.  Vergelijkende reclame 🥔 *

Een andere vorm van reclame is de vergelijkende reclame. Bij deze reclame soort zul je merken dat de producten of diensten van een bedrijf vergeleken worden met dat van concurrenten. Belangrijk hierbij is dat je met de juiste informatie naar buiten komt en dat je reclame ethisch correct is. Je kunt het ook wel zien als informatieve reclame. 

Lidl-reclame toch misleidend - Distrifood

Enkele andere regels, die van toepassing zijn bij de vergelijkende reclame is dat je de naam van de concurrent geen schade mag berokkenen en je mag geen misleidende reclame maken. Opticiens maken bijvoorbeeld vaker gebruik van deze soort reclame. Ze laten hiermee zien dat ze de meeste kennis in huis hebben op het gebied van bijvoorbeeld brillen en monturen. 

(*Potatoe – potato 😛 )

6. Directe reclame

Directe reclame is weer heel iets anders dan vergelijkende reclame. Het heeft vooral te maken met advertenties die direct naar het huis van de consument of een bedrijf worden gestuurd. Je kunt bijvoorbeeld denken aan folders die wekelijks worden verstuurd, e-mailtjes die direct naar een e-mail adres worden verstuurd, telemarketing en magazines. 

Ontvang je ongewenste reclame, of gewenste folders juist níet? - Radar - het consumentenprogramma van AVROTROS
Deze (hatelijke) folders die je in je bus krijgt…

7. Actie reclame 💥

Als we het hebben over actiereclame, dan kun je direct denken aan acties die bedrijven bieden aan potentiëleklanten. De aanbiedingen hebben als doel om de ontvanger oftewel potentiële klanten over te halen om bepaalde producten te kopen.

Actie reclame voorbeelden
Hebben we allemaal graag eh!

Als de producten in de smaak vallen, dan is de kans groot, dat zo een klant een volgende keer weer terug komt om het product te kopen, die ze eerst met een korting hadden aangeschaft. Actiereclame zie je vaak terug in reclamefolders en zijn van korte duur.  

8. Institutionele reclame 🤝

Het doel van de institutionele reclame is om het imago van een onderneming positief te beïnvloeden. Je zult merken dat de focus dus niet gericht is op specifieke goederen of diensten, maar op het bedrijf zelf. Er wordt aandacht besteed aan de reputatie, imago en identiteit van het bedrijf. Het gaat hier om reclame waar men vooral de aandacht vestigt op hoe goedkoop of hoe goed het bedrijf is. 

9. Newsjacking reclame 📰

Bij de aanhakende reclame kun je vooral denken aan speciale gebeurtenissen of dagen in het jaar waarop gezinspeeld wordt. Bij deze soort reclame hoor je aan moederdag, valentijnsdag of prinsjesdag te denken. Je zult dan aanhakende reclame zien op bijvoorbeeld sociale media waarbij je in verband met valentijnsdag bijvoorbeeld tegen gereduceerde tarieven vliegtickets kan kopen voor twee personen.

Denk ook aan aanhaak reclames van Heineken, Bol.com en Kruidvat. Deze reclame zorgt op de eerste plaats voor een positief imago van het bedrijf en op de tweede plaats voor meer herkenning. 

10. Buitenreclame 🌧

Buitenreclame is ook erg populair en is vrijwel overal te zien in ons land. Je kunt in dit geval vooral denken aan advertenties in postervorm in bushokjes, billboards en meer.

Er zijn veel mogelijkheden om deze reclame vorm tot uiting te brengen. Tegenwoordig zijn er ook grote schermen welke op bepaalde goed bezochte plekken worden geplaatst waarop advertenties afgespeeld worden van diverse bedrijven. Denk ook aan de lichtmastreclame in Den Haag. De lantaarnpalen hangen dan vol met reclameborden van diverse bedrijven. 

Buitenreclame wordt ook wel gezien als een van de meest effectieve reclamevormen, die je kunt hanteren voor je bedrijf. Het zorgt ervoor dat consumenten je actief herkennen en zorgt ook voor meer naamsbekendheid. 

Prada, een voorbeeld van buitenreclame

Welke vormen van reclame passen het best bij jou? – Conclusie

Als je in de startblokken staat om een product te promoten en niet weet welke reclame uiting je kunt kiezen, dan kun je een van de reclamesoorten, die besproken zijn in dit artikel overwegen.

Je zult altijd moeten nagaan wat het doel is van je reclame, wil je je product of dienst promoten of juist het imago van je bedrijf een boost geven. Sommige bedrijven kiezen ervoor om een marketeer in de hand te nemen om dit verder uit te werken.

Na goed overwogen te hebben mag het eigenlijk niet misgaan met het adverteren van je producten of diensten.

Vormen van reclame voor jou, met liefde van Sortlist!

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email