De belangrijke componenten van een merkidentiteit
Branding

De 8 componenten van een merkidentiteit

5,00/5(1)

Merkidentiteit is de manier waarop een merk door de consument wil worden waargenomen. Het is belangrijk een onderscheid te maken tussen merkidentiteit en merkimago, d.w.z. de wijze waarop het merk daadwerkelijk wordt waargenomen.

Identiteit is een belangrijk onderwerp voor alle B2B– en B2C-merken, aangezien de creatie ervan een van de belangrijkste stappen is in de oprichting van een bedrijf.

Indien de merkidentiteit niet duidelijk is gedefinieerd of indien het merk zijn identiteit slecht positioneert op de markt, kan dit immers ernstige gevolgen hebben voor zijn populariteit en bijgevolg voor zijn verkoop.

In dit artikel gaan we na wat merkidentiteit is en wat de essentiële componenten ervan zijn.

Merkidentiteit – tussen marketing en perceptie

💡 Definitie van het merkidentiteit

In de eerste plaats is het belangrijk een onderscheid te maken tussen merkimago en merkidentiteit.

Merkimago is het beeld dat de consument heeft van een onderneming, of het nu gaat om een KMO of een multinational zoals Coca-Cola.

Het merkimago is in feite een communicatie-as voor ondernemingen.

Anderzijds is merkidentiteit het resultaat in de geest van de consument van alle kenmerken van het merk

Kevin Lane Keller

Deze vertegenwoordiging is zeer breed en omvat:

  • visuele merkelementen (logo, kleur, enz.)
  • elementen van het handelsbeleid (prijs, verzending, distributie, …)
  • merkwaarden (ecologisch, maatschappelijk, sociaal, enz.)
  • de historischeelementen van het merk (geschiedenis van het bedrijf, vroegere communicatiecampagnes, enz.)

Kortom, merkidentiteit verenigt alle elementen die een onderneming in staat stellen herkenbaar te zijn, zich te onderscheiden van de concurrentie en verankerd te zijn in het geheugen van haar publiek.

1 – Merkidentiteit is meer dan grafische elementen

Het is belangrijk te weten dat merkidentiteit niet zomaar een groepering van grafische elementen is, zoals losjes gedefinieerd kan worden als merkimago.

Daarom maken visuele elementen, zoals het grafisch charter, het logo deel uit van de merkidentiteit, aangezien zij het merk vertegenwoordigen, maar zij vormen niet het geheel van de merkidentiteit.

Quels secrets pour bien réussir son brief de charte graphique ?

Bovendien, zoals hierboven uitgelegd, integreert uw merkidentiteit alle waarden die uw bedrijf koestert.

Als uw merk bijvoorbeeld een milieu– of maatschappelijkeidentiteit voorstaat, wordt dit rechtstreeks in de merkidentiteit geïntegreerd.

Het is ook interessant om te zien dat merkidentiteit van toepassing is op alle soorten media: of het nu gaat om Google-zoekopdrachten, digitale communicatie, enz.

2 – Innovatie in merkidentiteit

De laatste jaren hebben bedrijven hun merkidentiteit vernieuwd door nieuwe dimensies aan de definitie toe te voegen.

Traditioneel zijn de elementen bijvoorbeeld visueel, maar de laatste jaren kunnen ze ook sonisch en olfactorisch zijn.

De Q-music jingle bijvoorbeeld maakt deel uit van haar merkidentiteit, want telkens wanneer je hem hoort, weet je dat het om de Q-music gaat.

3 – De uitdagingen van merkidentiteit

Bij het opzetten van uw bedrijf moet de merkidentiteit centraal staan in uw bedrijfsstrategie, of u zich nu in B2B of B2C positioneert.

Merkidentiteit is een facet van uw bedrijf dat u in de loop van de weken en maanden vorm zult geven, en daarom moet u vanaf het begin van uw bedrijf aan de lange termijn denken.

Een merkidentiteit raakt immers niet snel verankerd in de geest van de consument; is zij krachtig op lange termijn, dan is zij volstrekt ineffectief op korte termijn.

De 8 componenten van merkidentiteit

1 – Het identificeren van uw doel

Bij merkidentiteit gaat het erom visuele, auditieve en olfactorische elementen samen te brengen met uw merk.

Als u dus vanaf het begin van uw project uw doelgroep correct identificeert, zult u in staat zijn een sterke merkidentiteit op te bouwen.

Merkidentiteit staat inderdaad centraal in bedrijfsstrategieën, maar het staat ook centraal in de relatie van uw bedrijf met zijn klanten.

Het eerste wat u moet doen om uw merkidentiteit op te bouwen, is de hoofdpunten identificeren die uw doelgroep definiëren:

  • Wie zijn uw klanten?
  • Hoe zit het met hun leeftijd, waar wonen ze…
  • Hoe is hun koopgedrag?
  • Wat zijn hun specifieke kenmerken?
  • Welke oplossing(en) biedt uw product of dienst?

Met deze vragen komt u tot een nauwkeurige analyse van het typische klantenprofiel.

Om deze vragen te kunnen stellen, kan het interessant zijn verschillende evenementen te organiseren, zoals wedstrijden, om van elke klant een e-mailadres te verzamelen en hem beter te leren kennen.

U kunt ze dan op de volgende manier identificeren:

🔎 Traditioneel

Dit is het vaakst een man, met een gemiddelde leeftijd van 41 jaar, die 21% van de consumenten vertegenwoordigt. Zij hebben de neiging te sparen (en dus weinig te consumeren) en doen zelden impulsaankopen.

De beste oplossing om hen aan te trekken is een agressievemarketingstrategie met promotieaanbiedingen om een eenvoudig en doeltreffend koopproces te garanderen.

✊ De activist

Dit is het vaakst een vrouw van gemiddeld 40 jaar oud en vertegenwoordigt 17% van de kopers. Zij is bezorgd over de problematiek van de overconsumptie en wil absoluut werk maken van een cultuur van duurzameconsumptie. Zij is bereid meer te betalen voor duurzame producten.

🛣 De conservatief

Dit is het vaakst een man van gemiddeld 37 jaar die 16% van de klanten vertegenwoordigt. Hij koopt graag en is gevoelig voor kortstondigeaanbiedingen.

🌍 De avonturier

Dit is eigenlijk een vrouwelijke avonturier die gemiddeld 38jaar oud is en 13% van de kopers vertegenwoordigt. Zij sparen om zinvolleervaringen op te doen en uitzonderlijke producten te kopen.

🤗 De liefhebber

Dit is een man van gemiddeld 37 jaar die 13% van de bevolking vertegenwoordigt. Hij leeft zonder aan morgen te denken en doet veel impulsaankopen.

📝 De planner

Is een vrouw van 45jaar, die 9% van het totale aantal consumenten vertegenwoordigt. Ze is bezorgd over haar zaak en haar geld. Ze is tegen impulsieve aankopen.

😃 De optimist

Dit is een vrouw van gemiddeld 41 jaar die veel waarde hecht aan haar gezondheid en welzijn en die van tijd tot tijd dwangmatige aankopen doet.

🛍 Dwangmatige shopper

dit is een vrouw van gemiddeld 38 jaar die niet graag voorraden aanlegt, maar vaak impulsaankopen doet.

2 – Storytelling

Er wordt vaak gezegd dat de beste merken degene zijn die onze aandacht het meest trekken.

Zij ontwikkelen allemaal hun communicatie rond hun eigen verhaal om klanten aan te trekken.

Deze techniek wordt “storytelling” genoemd en heeft tot doel de consument verhalen te vertellen om het merk te vermenselijken en via zijn ideeën klantenbinding op te bouwen.

Dit is wat Apple bijvoorbeeld doet, met de oprichting van het bedrijf in de garage van Steve Jobs.

Bovendien communiceert Apple veel meer over zijn merk, zijn filosofie en zijn waarden dan over de producten die het aanbiedt.

Hierdoor komt het merk tot leven via zijn consumenten, die de waarden van het merk aanhangen – zoals de cultus van de Californische start-up en de veiligheid bij Apple.

Apple is hier een perfect voorbeeld van – in het dagelijks leven van klanten, maar ook in advertenties die gebruik maken van eenvoudige muziek, korte en directe woorden die iedereen aanspreken.

Het gaat er echter niet om een fictie over uw bedrijf te verzinnen, maar te belichten wat het karakteriseert, zoals zijn waarden of zijn geschiedenis.

Hier zijn wat tips voor succesvol verhalen vertellen:

  • wat was de aanleiding om uw bedrijf te starten?
  • In welke behoeften voorzien uw producten of diensten?
  • Wat zijn de waarden van het bedrijf?

3 – Branding

Het logo en het grafisch charter moeten centraal staan in uw merkidentiteitsstrategie.

Vind de beste brandingbureaus hier op Sortlist!

4 – Logo

Een logo moet een uniek en gemakkelijk te onthouden grafisch symbool zijn.

De belangrijkste voordelen van een logo zijn dat het zowel de merkidentiteit als de sector van activiteit moet weerspiegelen.

Vanuit marketingoogpunt moet het ontwerp van het logo sober blijven. Tenminste als het bedrijf in de luxe sector zit.

In bepaalde activiteitensectoren, zoals de luxesector, heeft zich een nieuw fenomeen voorgedaan. Het wordt “blanding” genoemd.

Deze term kan in het Frans worden vertaald als “affadissement“. Het verwijst natuurlijk naar het woord “branding”.

Deze term beschrijft de uitzuivering tot het maximum van een visuele identiteit die door vele merken wordt toegepast.

Sinds enige tijd hebben ze elk een nieuw grafisch ontwerp onthuld.

Evolution Logos

5 – Grafisch charter

Het grafisch charter komt overeen met alle gecodificeerde visuele elementen die op papier en in digitale vorm zullen worden gebruikt.

Om een grafisch charter op te stellen, moet u een aantal fasen doorlopen. Daartoe behoren de keuze van de typografie, het kleurenpalet en de vormen.

6 – Typografie

Er zijn veel verschillende soorten lettertypen, ingedeeld in verschillende “families”, elk met een bepaalde betekenis:

  • Serif lettertypes – met een voet (Times New Roman of Garamond) die een voet hebben aan het einde van elke letter. Dit wordt beschouwd als een zeer klassiek lettertype en is perfect als u wilt dat uw merk er traditioneel en een beetje old school uitziet.
The Difference Between Serif and Sans Serif Fonts
  • Schreefloze lettertypes (Helvetica of Franklin Gothic) hebben gladde randen en geen pootjes zoals schreeflettertypes. Schreefloze lettertypes geven merken een modernere look – wat erg modieus is.
How to pair typefaces | Zell Liew
  • Scriptlettertypes (Allura of Pacifico) voegen een vleugje luxe en speelsheid toe aan uw merk.
Allura Regular Police - FFonts.net
  • Display-lettertypes (Lightening Bolt) behoren tot een speciale familie omdat elk display-lettertype een bijzonder element heeft, zoals een ongewone vorm voor de letters, meer of minder arcering, meer of minder uitgesproken randen, waardoor het lijkt op een tekening uit de vrije hand.

7 – Kleurenpalet

Elke kleur heeft een bepaalde betekenis, afhankelijk van je doel, je werkterrein…

Zwart/wit: dit zijn de twee tegenovergestelde kleuren. Maar ze kunnen dezelfde betekenis hebben: die van zuiverheid en elegantie. Het enige verschil is dat wit zuiverder is dan zwart, wat mysterie kan symboliseren…


Rood: Rood is de kleur van passie en opwinding, verlangen en seks.


Oranje: oranje is een andere zeer energieke kleur die vriendelijke en positieve vibes overbrengt.


Geel: Geel is de kleur van de zon en betekent geluk en een goed humeur.


Groen: is de kleur van de natuur, het is perfect voor bedrijven die zich inzetten voor het behoud van het milieu.


Blauw: blauw is een zeer klassieke kleur die vertrouwen uitstraalt.


Paars: Paars is de kleur van het koningschap en de wereld van de nacht. Het wordt ook veel gebruikt in luxe omdat het een kleur is die bedoeld is om mysterieus te zijn.


Roze: roze is de kleur bij uitstek die verbonden is met vrouwelijkheid. Als uw producten op vrouwen zijn gericht, is het de kleur (samen met paars) die het best vrouwelijkheid symboliseert.

8 – Vormen

Vormen zijn elementen, maar ze brengen bijzondere betekenissen over.

Zo zal een rond logo meer vertrouwen en sympathie opwekken. Een vierkant logo zal in het collectieve onbewuste soberder overkomen.

Hier leest u hoe u de juiste vormen voor uw bedrijf kiest:

  • Rond: cirkels, ovalen en ellipsen roepen gemeenschap en eenheid op. Het is een collectief beeld dat bijvoorbeeld wordt gesymboliseerd door kampvuren die van oudsher rond zijn.
  • Recht: vierkanten, rechthoeken en driehoeken belichamen strengheid en efficiëntie.
  • Lijnen: verticale lijnen suggereren kracht en mannelijkheid. Terwijl horizontale lijnen zachtheid en vrouwelijkheid suggereren.

Digitale communicatie

We horen steeds meer over branding en de moeilijkheid om een merkidentiteit te vestigen. Dit is niet nieuw.

Met de opkomst van het internet en van sociale netwerken en mobiele toepassingen moet elk bedrijf zijn merkidentiteit op deze platforms toepassen en communiceren.

In uw bedrijf moet een communicatieplan worden ingevoerd. Of het nu gaat om een klein bedrijf, een multinational of een start-up.

Deze merkpositioneringsstrategie moet coherent zijn op de verschillende digitale communicatiekanalen.

Digitale branding zal een reële impact hebben op de perceptie van uw merk ten opzichte van uw concurrenten. Klanten of professionals die u op de verschillende communicatiekanalen ontdekken, zullen een referentiepunt hebben als er een coherent ontwerp en grafische vormgeving is tussen uw sociale netwerken en uw website.

Het digitaal oogpunt van een merkidentiteit

Om uw merkidentiteit vanuit een digitaal oogpunt te laten opvallen, kunnen wij u advies geven:

👉🏾 Zorg voor consistentie en harmonie tussen de verschillende communicatiekanalen. Dit zal ervoor zorgen dat de klant niet verloren loopt en zich u herinnert. De visueleidentiteit zal belangrijk zijn bij het opbouwen van klantenbinding.

👉🏾 Onderscheid jezelf. Aarzel niet om iets nieuws te brengen in de manier waarop je communiceert. Dit kan je helpen je te onderscheiden van de massa. Wij beschikken over een veelheid van manieren om informatie in het digitaledomein over te brengen.

U kunt uw creativiteit naar buiten brengen en prospects een ervaring bezorgen. De uniciteit van uw reacties en de informatie die u overbrengt op sociale media kan een goede manier zijn om op te vallen.

Bijvoorbeeld: BurgerKing heeft een krachtige, dankbare en menselijke communicatie op sociale netwerken. Hierdoor onderscheidt het zich van zijn concurrenten en krijgt het zichtbaarheid.

Casey vs Burger King

👉🏾 Blijf natuurlijk. Je zou kunnen denken dat dit slechts details zijn, maar te veel bedrijven negeren ze. Bij digitale branding moet de menselijke kant van je communicatie net zo duidelijk naar voren komen als de merkidentiteit. Dit schept een vertrouwensrelatie en een nauwe band in uw contacten met klanten.

Conclusie

Het is belangrijk te weten dat merkidentiteit een marketingconcept is dat deels aan het begin van het bestaan van de onderneming wordt opgebouwd, maar ook gedurende haar hele bestaan. Merkidentiteit moet immers op lange termijn worden gecreëerd.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email