Hoe maak je een communicatieplan – De ultieme gids 2021 🔥
PR

Hoe maak je een communicatieplan – De ultieme gids 2021 🔥

5,00/5(2)

Herinner je je Prison Break nog? Deze successerie gaat over een man met een ambitieus plan om zijn broer uit de gevangenis te redden. In feite is Prison Breaks’ succes gebaseerd op dit plan. Zonder dat laatste was de serie hoogstwaarschijnlijk gestopt na de eerste aflevering. Daar kunnen we lessen uit trekken: hoe gedetailleerder een plan, hoe groter de kans op succes. 

Of je nu Marketing Director, Brand Manager of Communication Manager bent, of het nu gaat om het vergroten van je naamsbekendheid, het verbeteren van de aansluiting tussen identiteit en merkimago, of zelfs het uitvoeren van een rebranding: je hebt een plan nodig om je doelstellingen te bereiken.

“Whatever is well conceived is clearly said…”

… “and the words to say it flow with ease. “

Deze zin is afkomstig van Nicolas Boileau, een 17de  eeuwse Franse poëet, en vat perfect de te volgen logica samen bij het benaderen van het communicatieplan.

Wat is een communicatieplan?

Een communicatieplan is een instrument om een specifiek doel te bereiken. Dit plan is afhankelijk van je doelpubliek, communicatiekanalen en aangepaste boodschappen.

Concreet laat een communicatieplan ons toe om te weten tot wie we ons richten, wat voor soort berichten we zullen sturen en, bovenal, hoe we deze berichten naar het doelpubliek zullen sturen. Daarom is het erg belangrijk om het plan te ontwikkelen voordat je communiceert. 

Wanneer communicatie niet voorafgegaan wordt door een grondige reflectie, zullen de inspanningen die we zullen leveren net zo doeltreffend zijn als een scooter om naar de maan te reizen. Met andere woorden: waardeloos dus…

Weten waar het communicatieplan voor dient is één ding, weten hoe je eraan begint is iets anders 👇

De 10 “ingrediënten” van een communicatieplan en de toepassing ervan in jouw bedrijf

Voor een succesvol communicatieplan hebben we 🔟 ingrediënten nodig. Wanneer je deze tot in de puntjes beheerst, kan je doeltreffend jouw doelpubliek bereiken en aanzetten tot de acties die je van hen verwacht.👇

Diagnose: Hoe kunnen de beste “artsen” ter wereld je hierbij assisteren?

De beste dokters op aarde praten niet veel, maar compenseren dit door te luisteren. Wanneer een patiënt in het dokterskabinet aankomt stellen ze vragen, laten ze de patiënt zich uiten, constateren ze de juiste diagnose en leggen ze de volgende stappen uit.

We kunnen dus stellen dat het doel is: de patiënt helpen. Hiervoor moet de constatatie nauwkeurig zijn en de behandeling doeltreffend.

De eerste stap in het communicatieplan is om te weten waar je bedrijf staat vandaag de dag en waar het naartoe wil. Voordat je begint te communiceren, is het cruciaal om te weten wat je bedrijf al eerder heeft gedaan en hoe dit bij zijn identiteit past.

Via 4️⃣ analyses kan je gemakkelijk een diagnose stellen.

Een communicatie-analyse is reeds uitgevoerd

Het eerste wat je moet doen is kijken naar wat je bedrijf nu al doet op het gebied van communicatie. Zo kan je bepalen welk(e) platform(en) voor jouw bedrijf het beste resultaat geeft en zo inzicht te verkrijgen in relevante informatie voor de rest van het communicatieplan.

Reputatieanalyse

Nu je precies weet wat je bedrijf implementeert qua communicatie, is het belangrijk om erachter te komen wat je stakeholders hiervan vinden.

Wat is een stakeholder?

Stakeholders in een organisatie zijn alle individuen en organisaties die beïnvloed kunnen worden door de activiteiten van die organisatie, maar ook in staat zijn om de activiteiten die door die organisatie worden uitgevoerd te beïnvloeden.

Door een zogenaamde reputatieanalyse uit te voeren, weet je waar jouw organisatie staat in termen van imago en publieke opinie. Het interpreteren van dergelijke informatie is van cruciaal belang omdat de reputatie van je bedrijf bepalend is voor de manier waarop je communiceert, over welke onderwerpen je zult spreken en welke toon je zal gebruiken.

Het voortdurend monitoren van je reputatie is erg belangrijk in de 21ste eeuw omdat informatie sneller en sneller wordt verspreid en de geringste fout je veel geld én schade kan kosten.

Deze voorbeelden tonen aan hoe het niet moet:

Recent stond H&M in midden van een storm. De Zweedse kledingmultinational verbrandde zich namelijk aan een jongetje in een groene trui met het opschrift ‘coolest monkey in the jungle’.

Op sociale media regende het verbaasde en boze reacties. Het modeconcern biedde zijn excuses aan en stelde Annie Wu, een Taiwanese immigrante, aan als head of diversity and inclusivity.

Wereldsterren zoals The Weeknd, die eerder nog een samenwerking met H&M uitbracht, LeBron James en P. Diddy verworpen het merk. Dit kan, vanzelfsprekend, fataal zijn voor het merkimago van een merk. Voor meer informatie over de gevolgen en hoe H&M zich, naast Wu’s aanstelling, herpakte kan je hier lezen.

Ook het Italiaanse Dolce & Gabbana gleed uit over het immergladde PR-ijs. Zij adverteerden een foto van een Aziatisch model die sukkelde met pasta en chopsticks. De gevolgen waren desastreus. Globaal gezien was maart 2019 een goede maand voor D&G, maar de Aziatische markt slonk echter met 22% (!). Hiernaast keerde de publieke opinie zich tegen het concern en kreeg het merk een negatieve connotatie. Meer informatie over dit incident kan je hier terugvinden.

Een fout is, met andere woorden, snel gebeurd. ⚡️

Concreet is je reputatie afhankelijk van de volgende zeven factoren:

  • Aangeboden producten en diensten
  • Innovatie
  • Visie en leiderschap
  • HR
  • Financiën
  • Emotionele aantrekkingskracht
  • Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Hoe meer je inzet op deze zeven gebieden, hoe meer je beschermd bent tegen een crisis op vlak van reputatie. De hamvraag is echt: Waar sta je vandaag? Zijn je klanten tevreden met de geleverde producten en diensten? Zijn je medewerkers blij wanneer ze ‘s ochtends aankomen op kantoor? Lukt het je merk om bepaalde emoties te creëren? Probeer je dagelijks te innoveren? Neemt jouw bedrijf MVO-maatregelen?

Deze vragen moet je durven stellen om te weten waar je reputatie op elk van deze gebieden ligt.

Waarom? Omdat het je in staat zal stellen om je prioriteiten te ontdekken.

Misschien was het plan om te communiceren over een nieuw product. Maar, door jezelf deze vragen te stellen, kan je bijvoorbeeld ontdekken dat je medewerkers niet echt gelukkig zijn op hun werkplek. Dit betekent dat je prioriteit niet ligt bij het communiceren over dit nieuwe product, maar bij het opstellen van een actieplan voor de interne communicatie. Of misschien zal je ontdekken dat je merk niet genoeg emoties opwekt en dat je prioriteit op dit moment een rebranding is.

Het doel hierbij is om een diagnose te stellen. Via deze diagnose kan je je bedrijf beter leren kennen, en hierop anticiperen.

Concurrentieanalyse

Hier gaat het erom een vergelijkende analyse te maken met je directe concurrenten.

Coca-Cola wilt, ondanks hun dominante positie, weten wat Pepsi doet, maar ook wat mensen zeggen en denken over Pepsi.

Op deze manier kunnen zij hierop anticiperen en zichzelf laten inspireren. Een valkuil echter is dat u een ordinaire copycat wordt, maar Steve Jobs heeft hierover een bekende quote, weliswaar afgekeken van Picasso:

Good artists copy, great artists steal – Steve Jobs

Oerhollandse wijsheid leert ons “beter goed gejat, dan slecht bedacht.”

Interpreteer dit echter niet letterlijk of je kan een schadeclaim verwachten. De echte betekenis is dat fantastische kunstenaars niet uitvinden. Ze kijken naar wat werkt en passen dit toe op hun eigen strategie.

Dit kunnen we doortrekken naar het bedrijfsleven. Kijk naar wat werkt bij je concurrenten. Hoe onderscheiden zij zich van jouw bedrijf? Durf jezelf en de tegenstander in vraag stellen.

Kortweg, je moet een idee hebben van wat er in de markt gebeurt, en overstijgen. Je moet weten waar het niveau van je tak is, op welk niveau hoe de andere spelers in je markt spelen, om te weten welke intensiteit je moet aannemen. Er zijn geen geheimen, waarom spreken we over Kobe Bryant, Christiano Ronaldo en Michael Phelps? Omdat ze harder werken dan hun concurrenten. Kijk naar wat uw concurrenten doen, en mik hoger.

Omgevingsanalyse

Tot slot de vierde en laatste analyse om je diagnose te vervolledigen, en zo de volledige basis voor je communicatieplan te leggen.

Door middel van deze analyse moet je in staat zijn de bedreigingen en kansen van uw bedrijf te begrijpen. Het idee is om fouten te vermijden en communicatiefouten tegen de marktsituatie in te voorkomen. Idealiter is het ook de bedoeling om mogelijkheden te identificeren waarop je kan voortbouwen en die je in staat zullen stellen om je communicatieacties te stimuleren.

Hier kunt u twee hulpmiddelen gebruiken om je omgeving beter in te schatten. Meer bepaald de PESTEL-analyse en de SWOT-matrix.

Kort samengevat:

De PESTEL-analyse bestaat uit het bestuderen van zes parameters die een impact kunnen hebben op je organisatie, namelijk:

  • Politiek
  • Economisch
  • Sociaal
  • Technologisch
  • Ecologie
  • Law

Vervolgens de SWOT-analyse, waarmee je vier elementen kunt bestuderen:

  • Strenghts
  • Weaknesses
  • Possibilities
  • Threats

Het kennen van je omgeving, de bedreigingen en kansen die om je heen schuilen, is cruciaal. Een voorbeeld:

Delhaize, het Belgische onderdeel van AHold, was begin 2019 het onderwerp van een controverse. Het zero waste-tijdperk is in beweging en de consument wordt steeds gevoeliger aan de duurzaamheid van producten.

Delhaize was dit even uit het oog verloren toen ze begin 2019 een nieuwe actie lanceerde.

De actie? Voor elke 20 euro boodschappen ontving de klant een plastic speelgoedje zodat kinderen hun eigen kleine winkeltje kunnen bouwen. Lang verhaal kort: plastic verpakt in plastic met plastic eromheen.

Dit is een typisch voorbeeld van een bedrijf met een initieel, goed bedoelde actie, om zo o.a. de retentie en loyaliteit positief te beïnvloeden zonder rekening te houden met de trends in zijn omgeving.

Belangrijk om te onthouden is dat de fundamenten van je communicatieplan cruciaal zijn voor het succes van je campagne. Een solide basis bestaat uit vier belangrijke vaardigheden:

  • Weet wat je bedrijf al heeft gedaan om consistent te blijven en te innoveren, maar weet ook op welke platforms je het meest effectief bent.
  • Weet wat je stakeholders van jou en je reputatie vinden om te bepalen waar je prioriteiten liggen.
  • Weet waar je concurrenten tekort komen en waar mogelijkheden liggen om beter dan hen te zijn.
  • Weet wat er in je omgeving gebeurt opdat je inspanning niet voor niets zijn.

De positionering: De drie belangrijkste elementen om beter met je publiek te communiceren

Wie ben je? Wat wil je bereiken? Waarom ondervind je uitdagingen met je bedrijf? Het kennen van de persoonlijkheid en missie van je organisatie hebben een impact op je maatregelen.

Er zijn 3️⃣ elementen die je moet verduidelijken en controleren.

🔥 Missie
🔮 Visie
💎 Waarden

De missie van je bedrijf

Missie is de bestaansreden van je bedrijf. Het is door je missie te vervullen dat je waarde toevoegt aan je klanten en hun problemen oplost.

RyanAir’s missie is om mij toe te staan om naar elke Europese bestemming te vliegen tegen een betaalbare prijs.

Netflix’ missie is om me toe te staan om elke serie overal te kunnen bekijken.

De missie van Slack is om de interne communicatie van bedrijven te verbeteren en vergemakkelijken.

En wat is jouw missie?

De visie van je bedrijf kennen

De visie is wat je tracht te bereiken. Je visie is hoe je de wereld wilt beïnvloeden en wat je legacy zal zijn.

  • De visie van Facebook is een verbonden wereld waarin iedereen met iedereen kan praten.
  • IKEA’s streeft ernaar om voor zoveel mogelijk mensen een beter dagelijks leven te creëren.
  • Spotify is er om een cultureel platform aan te bieden waar muzikanten hun potentieel volledig kunnen tentoonstellen en waar iedereen kan genieten van een meeslepende artistieke ervaring.

De visie is veel sterker en krachtiger dan de missie. Elke communicator moet de visie van zijn bedrijf kennen om zijn acties op deze visie te kunnen kopiëren.

Kent jij jouw missie?

Waarden van je bedrijf

Tot slot, wat zijn uw waarden? Wat is belangrijk voor u? Wat zijn de elementen waaraan uw bedrijf het meeste belang hecht? Waarden bepalen het gedrag van uw bedrijf en daarom moet u als communicator deze perfect kennen. Een communicatieprofessional die de waarden van de organisatie die hij verdedigt niet kent, stelt zeer waarschijnlijk een communicatieplan op die in het geheel niet overeenkomen met de waarden van zijn organisatie.

Laten we een voorbeeld nemen van een bedrijf waarvan de communicatie perfect is afgestemd op haar missie, visie en waarden.

In werkelijkheid is de communicatie zo op elkaar afgestemd dat de hele missie, visie en waarden van Airbnb worden belichaamd in één logo: de Belo.

Concreet is het de missie van Airbnb om overal ter wereld accommodaties te kunnen boeken tegen een betaalbare prijs, maar ook om eigenaren in staat te stellen om inkomsten uit hun onroerend goed te genereren.

De visie is om iedereen zich overal ter wereld thuis te laten voelen.

Welke accommodatie je ook boekt, een airbnb zal altijd authentieker zijn dan een hotel en je zult zich altijd meer thuis voelen dan in een onpersoonlijke kamer, hoe luxueus deze ook is.

De waarden van Airbnb kunnen in drie dingen worden samengevat:

👨👩👧👧👧👧👦 Mensen.
🌍 Plaatsen
💖 Liefde

Tenslotte, als je deze drie elementen combineert met Airbnb’s A, krijg je een zeer specifiek resultaat: de Belo. 

Het is op basis van deze Belo, de belichaming van AirBNB’s missie, visie en waarden, dat alle communicatie wordt bepaald. Als Airbnb een persoon was, hoe zou deze zich gedragen?

Dit zijn het soort vragen die je jezelf moet stellen bij het ontwikkelen van je communicatieplan. Concreet komen de acties die je plant overeen met de missie, visie en waarden van uw bedrijf?

Het doel: Degenen die geen doelstellingen hebben, zullen deze waarschijnlijk niet bereiken – Sun Tzu

We communiceren nooit in het belang van de communicatie. Wij communiceren altijd op basis van een duidelijk omschreven doel.

Als je een communicatieplan maakt, moet je weten waarom. Wat probeer je te bereiken? Wat is je doel? Alle acties die je gaat ondernemen moeten je in staat stellen dit doel te bereiken.

Let er echter wel op dat je een onderscheid maakt tussen de strategische doelstelling van je organisatie en je communicatiedoelstelling. Deze zijn met elkaar verbonden, maar het zijn twee verschillende dingen.

Concreet is de strategische doelstelling de algemene doelstelling die je organisatie nastreeft. Laten we een voorbeeld nemen en aannemen dat Apple zijn iPhone 14 lanceert. Zijn strategische doelstelling is om hier een maximum aantal iPhones 14 te verkopen om een maximum omzet te realiseren: 💸.

Laten we er van uitgaan dat je verantwoordelijk bent voor de communicatiecampagne om deze beroemde iPhone 14 te promoten. Je moet je doelstelling afstemmen op die van je organisatie. Daarom, wanneer Apple zoveel mogelijk apparaten wil verkopen, zal het doel dat de communicatie zich moet stellen zijn om de iPhone 14 bij zoveel mogelijk mensen bekend te maken. Creëer bewustzijn over dit nieuwe model.

Wat zijn nu de verschillende soorten communicatiedoelstellingen die je zelf kan bepalen?

Enkele doelstellingen 👇

  • Het doel van Recognition and Awareness 👀👉 Ons bedrijf, onze producten en diensten te promoten. Concreet moet uw bedrijfsnaam een belletje doen rinkelen.
  • Het doel van Adoptie en Emotie 😌👉 Hierbij zorgen we ervoor dat ons publiek onze visie overneemt, het eens is met onze visie op de wereld, en er vervolgens emoties bij ontwikkelt. Het doel hier is het creëren van een relatie en het genereren van loyaliteit.
  • Het doel van de Attitude and Behaviour😎👉 Een bepaald gedrag bij ons publiek te stimuleren, zoals de overstap naar kopen. Onze communicatieacties zullen er dan ook op gericht zijn dit verwachte gedrag op gang te brengen.

Wanneer je je communicatieplan ontwikkelt, moet je precies weten wat je probeert te bereiken. Als je eenmaal weet wat u wilt bereiken, komt de rest veel gemakkelijker.

Een paar tips over het doel dat je voor jezelf gaat stellen, voordat je naar het volgende hoofdstuk gaat.

  • Controleer of je doel een communicatiedoel is. Zo is bijvoorbeeld “de verkoop verhogen” een verkoopdoelstelling, geen communicator.
  • Stel uzelf een SMART-doelstelling, d.w.z. specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdgebonden (stel jezelf een deadline om dit te bereiken).
  • Vergeet niet om rekening te houden met je budget, het bereiken van een doel vereist vaak financiële middelen. Zorg ervoor dat je het benodigde hebt om de top van de berg te bereiken.

Nadat je je diagnose gesteld hebt, je je positionering kent en alsook je doel, is het tijd om je doel te bepalen: met wie ga je praten? 📢

De doelgroep: Want voordat je weet wat je moet zeggen, moet je weten tegen wie je het moet zeggen.

Het doel hiervan is om volledig te begrijpen aan wie je je berichten richt. Het idee is om je berichten aan te passen aan het doelpubliek.

Wat vind je publiek leuk? Wat is voor hen belangrijk? Waarom zouden ze je volgen? Wat doen ze voor de kost?

Hoe meer je weet met wie je te maken hebt , hoe meer je weet wat en hoe je dit moet zeggen.

Deze lijst geeft een overzicht van de soorten profielen waarmee je in contact kunt komen:

  • Je aandeelhouders
  • Je investeerders
  • Financiële analisten
  • Commerciële doelstellingen
  • Je vooruitzichten
  • Je klanten
  • Je leads
  • Je gebruikers
  • HR-doelstellingen
  • Uw medewerkers
  • De vakbonden
  • Leidinggevenden / Managers
  • Publieke doelstellingen
  • Overheid
  • Regeringsleden
  • Ambtenaren
  • Lokale doelstellingen
  • Lokale bedrijven
  • Bewoners in de buurt van uw bedrijf
  • Media doelstellingen
  • De journalisten
  • De influencers
  • Bloggers
  • Externe invloeden (zoals NGO’s)

De sleutel hier is om empathie te kunnen tonen. Om de persoon tot wie je jezelf richt te begrijpen, moet je zich in zijn schoenen kunnen verplaatsen, voelen hoe hij of zij zich voelt over deze informatie. Wat gaat er om in hun gedachten? Als je eenmaal weet op welk doel je je richt, wees dan empathisch en teken een compleet beeld van de persoon met wie je gaat spreken.

De boodschap: zes sleutels om je berichten onvergetelijk te maken

Weten met wie je spreekt is één ding, weten hoe je blijft hangen is iets anders. Concreet: wat kan je doen om in de hersenen van uw publiek te komen en ervoor te zorgen dat ze je nooit vergeten?

In het boek Contagious vertelt Jonah Berge wat wel en wat niet blijft hangen. Deze zes elementen kunnen worden gebruikt om effectieve boodschappen te creëren.

Deze zes elementen worden S.T.E.P.P.V. genoemd en we zullen ze meteen zien: 👇

  • Sociale Valuta: het is eenvoudig, mensen willen zichzelf goed voordoen aan hun omgeving en aan de mensen die ze ontmoeten. Er zijn verschillende manieren om dit te doen, maar een daarvan is door middel van een toespraak. Wat u zegt zal een impact hebben op hoe mensen u zullen waarnemen. En als we een interessant beeld willen weergeven, moeten we interessante dingen kunnen zeggen. Stel jezelf daarom bij het opbouwen van je boodschap de vraag: “Maakt het overbrengen van mijn boodschap, het praten over mijn bedrijf en zijn product, mij een interessant persoon? Als dat zo is, zullen de mensen zich veel gemakkelijker herinneren wat je tegen hen te zeggen hebt. Zij zullen deze informatie onthouden omdat het delen van deze informatie om hen heen hen zal helpen om het imago van zichzelf op te bouwen dat ze willen krijgen.
  • Triggers: de context waarin u uw bericht verstuurt is net zo belangrijk als het bericht zelf. Heb je ooit je tube tandpasta op, en heb je jezelf verteld dat je morgen na het werk meer moet kopen, maar als je de volgende dag aankomt, vergeet je je tandpasta en sta je voor je gootsteen met de woorden “💩, ik ben het vergeten”. Waarom doen we dit? De trigger die ons doet denken aan onze tandpasta (de wasbak) is niet aanwezig wanneer we (na het werk) tandpasta kunnen kopen.  Wanneer u tracht een bepaald gedrag bij uw publiek op gang te brengen, door hen een bepaalde boodschap te sturen, denk dan na over hoe u triggers kunt inbouwen die uw publiek in staat stellen om uw boodschap te onthouden wanneer zij het gedrag kunnen aannemen dat u hen wilt aanzetten.

Met andere woorden, de context waarin uw publiek uw boodschap ontvangt is bijna belangrijker dan de boodschap zelf.

  • Emoties: Uw boodschap moet emoties opwekken bij de mensen waarop u zich richt. Vergeet niet dat het altijd mensen zullen zijn die uw berichten zullen controleren, ongeacht wat uw vakgebied is. We voelen emoties, en de beste manier om in iemands hoofd te komen is niet om met iemands intellect te praten, maar met zijn emoties. Als u zich wilt laten herinneren, mag uw bericht niet plat zijn. Daarom is het belangrijk om uw publiek goed te kennen, want dat stelt u in staat om emoties bij hen op te wekken.
  • Publiek karakter: Wanneer u wilt dat uw boodschap blijft hangen, moeten mensen zoveel mogelijk mogelijkheden hebben om ermee geconfronteerd te worden. Er is geen geheim, herhaling is een van de sleutels tot het onthouden.

Laten we de MacBooks van Apple als voorbeeld nemen. Ze hebben het bijzondere kenmerk dat ze een logo op de achterkant van het scherm hebben dat oplicht zodra de computer wordt aangezet. Op het eerste gezicht lijkt het misschien niet baanbrekend, maar marketingwise ingenieus, want dit logo is veel zichtbaarder dan welk ander computermerk dan ook. Als u zich wilt laten herinneren, zorg er dan voor dat uw boodschap zo vaak mogelijk zichtbaar is.

  • Praktische waarde: we hebben eerder gesproken over de bereidheid van mensen om een positief beeld van zichzelf te geven aan hun omgeving. Naast het doorgeven van belangrijke informatie is een andere manier om anderen te helpen. Dit betekent dat nuttige informatie, die mensen helpt hun problemen op te lossen, zich veel gemakkelijker zal verspreiden dan saaie informatie die absoluut niets oplost. Dit wil zeggen, wanneer informatie mij in staat stelt om mijn leven gemakkelijker te maken, zal ik die niet alleen voor mezelf bewaren, maar ik zal ze ook graag delen met anderen als ik iemand ontmoet die deze informatie nodig heeft. Dus wanneer u uw boodschap opstelt, zorg er dan voor dat u er praktische informatie in deelt.
  • Verhalen: Het is duidelijk, maar verhalen worden veel gemakkelijker uit het hoofd geleerd dan welk ander soort informatie dan ook. Verhalen zijn een van de endemische kenmerken van de mens. Daarom, als u in staat bent om uw boodschap in een verhaal te verpakken, is de kans veel groter dat het in de hersenen van de mensen met wie u in gesprek bent te blijven.

Laten we de balans opmaken.

  • Je hebt een diagnose gesteld waardoor je de fundamenten van je communicatieplan kan ontwikkelen.
  • Je hebt je positionering verduidelijkt om te weten hoe u uw communicatie op elkaar af moet stemmen.
  • Je hebt je te bereiken doelen geïdentificeerd.
  • Je hebt een krachtige boodschap ontwikkeld die de emoties van je publiek zullen raken.

Nu heb je een strategie nodig om deze hoofdboodschap over te brengen. Concreet: hoe bereik je je publiek?

De strategie: hoe NordVPPN haar industrie domineert.

Je strategie is de formule die je zal gebruiken om je doel te bereiken. Samengevat, vind je hier hoe je een communicatiestrategie kan definiëren:

Wat is een communicatiestrategie?

Een strategie is een methode om een gewenste toekomstige toestand te bereiken. Het is de kunst om de middelen zo goed mogelijk te plannen en te gebruiken om een vooraf bepaald doel te bereiken.

Om een vergelijking te maken, nemen we het volgende voorbeeld. Stel je voor dat je van punt A naar punt B wil gaan, bijvoorbeeld van je huis naar je supermarkt. Om de reis te maken, zijn er verschillende strategieën voor je beschikbaar:

  • Te voet
  • Met de fiets
  • Het openbaar vervoer
  • Liften
  • Met de auto
  • En zo verder….

Dit is vergelijkbaar met je communicatieplan. Je moet een strategie bepalen om het doel te bereiken dat jezelf hebt opgelegd. Een concreet voorbeeld om mijn intentie te illustreren: NordVPN.

NordVPN biedt, zoals de naam doet vermoeden, een Virtual Private Network aanbod. Kortom, een VPN laat u toe om op het internet beschermd te zijn, niet gehackt te worden, om inhoud te raadplegen die normaal gesproken niet toegankelijk is vanuit uw geografisch gebied, zoals RTL4 te bekijken vanaf een computer in België. NordVPN biedt een oplossing voor € 2,62 per maand, quasi gratis. Vooral in tijden waar de dataprotectie een hot topic is! Maar hoe werden ze gekend bij het grote publiek?

NordVPN heeft besloten zich te richten op één enkele strategie: youtube’ers. Concreet betekent dit dat deze youtube’ers in ruil voor financiële compensatie een korte presentatie van NordVPN in hun video opnemen. Aangezien deze influencers een vertrouwensrelatie hebben met hun publiek, is de strategie van het bedrijf een winnende strategie! Laten we denken aan het hoofdstuk over de doelstellingen, het verschil tussen de strategische doelstelling en de communicatiedoelstelling. Dit voorbeeld is daar een goed voorbeeld van.

NordVPN wil haar gebruikersbestand (strategische doelstelling) vergroten, daarom is communicatie gericht op het vergroten van het bewustzijn van haar waardepropositie (via youtube’ers).

Alleen al met deze drie video’s was het aantal cumulatieve weergaven meer dan 8 360 000 views. In slechts drie handelingen is dit kolossaal. En dan heb ik het nog niet eens over de tientallen andere gesponsorde video’s die zijn geproduceerd.

Wat we van NordVPN kunnen leren is dat het vinden van de juiste strategie en het volledig benutten ervan uw communicatie naar een andere dimensie kan brengen. Als je al het voorbereidende werk hebt gedaan (de diagnose begrijpen, je positionering begrijpen, je doelstelling opbouwen, je publiek begrijpen en je kernboodschappen ontwikkelen), dan moet de strategie natuurlijk zijn, het moet duidelijk zijn.

Tools: de essentiële tools om uw publiek te bereiken en hun volledige potentieel te benutten

Ga de straat op, en observeer de mensen rondom. Waar zijn hun ogen op gericht? Waar kijken ze naar? Waar is hun aandacht? → 📱.

En dat is belangrijk om weten. Want als je een boodschap wilt overbrengen, hebt je eerst de aandacht nodig van de mensen die je probeert te bereiken.

Dus als je erover nadenkt om een specifiek hulpmiddel te gebruiken, vraag jezelf dan eerst af of het de aandacht trekt, en vooral of het de aandacht trekt van het publiek dat je wilt bereiken?

Deze 67-seconden video focust op het belang van het vastleggen van de aandacht van mensen of het risico om volledig verouderd te raken: 👇

366,000,000 – Dit is het aantal nieuwe personen dat zich in 2018 heeft aangesloten op sociale netwerken.

Om een ander indrukwekkend weetje mee te delen: 45% van de wereldbevolking maakt gebruik van sociale netwerken. Niet alleen zijn de cijfers indrukwekkend, maar gebruikers brengen gemiddeld 2,5 uur per dag door op hun sociale netwerken. Als u ooit meer statistieken wilt, aarzel dan niet om dit Hootsuite artikel te raadplegen, dat meer dan 130+ Social Media statistieken bevat die belangrijk zijn voor marketeers in 2019.

Wat deze statistieken ons vertellen is dat je dit apparaat 📱niet kunt negeren, je moet je communicatie aanpassen aan het massale gebruik hiervan.

Bij het ontwikkelen van je communicatieplan moet je dus kiezen welke tools en platforms je wilt gebruiken om de best mogelijke resultaten te bereiken. En natuurlijk zullen sociale netwerken hier deel van uitmaken.

De planning: Hoe bouw je een timing waar de NS iets van kan leren?

Het doel is om een tijdsgebonden schema op te stellen dat je in staat stelt om te weten hoe je elk van je communicatieacties op de meest vlotte manier kan opvolgen.

Je schema geeft je een overzicht en de mogelijkheid om te weten welke boodschap op welk moment op welk platform moet worden gepubliceerd.

Aanbevolen hiervoor is dat je een Gantt-diagram maakt, zodat je de duur van elke communicatieactie kunt zien. Natuurlijk hoef je niet het hele diagram zelf te maken, er bestaan al veel sjablonen.

Ik heb voor jou ook een sjabloon kunnen vinden dat door team Gantt gemaakt is en waarmee je aan meerdere projecten binnen hetzelfde schema kunt werken, verschillende taken kunt opnemen en voor elk van deze projecten kunt aangeven:

  • De startdatum
  • De einddatum
  • Het teamlid dat de taak kreeg toegewezen
  • Het percentage van de voortgang van de taak
Het geheel wordt dan getransformeerd tot een diagram dat je een overzicht geeft van je planning.

Het budget: Cash is king

Elk voertuig heeft brandstof nodig, en dit is een regel die ook van toepassing is op je communicatieplan. Het bereiken van je doel, het opbouwen en verspreiden van je boodschap, het bereiken van je publiek, het ontwikkelen van een schema, het stellen van een diagnose, vereist middelen. Of het nu gaat om geld, tijd of talent, je moet de middelen die je tot je beschikking hebt, beheren.

Dit is een belangrijke vraag die zich snel voordoet tussen jou en je bedrijf. Wat ben je bereid hierin te investeren? Hoe diep zijn de zakken van je organisatie? Hoe open is je manager voor onderhandelingen? Als je enige flexibiliteit hebt, is het altijd mogelijk om extra middelen te vragen. Let er echter wel op dat je de juiste argumenten aanvoert en dat je je standpunt kan verdedigen door bijvoorbeeld uit te leggen hoe het succes van een communicatiecampagne in verhouding staat tot de voorbereiding die je van tevoren hebt gedaan.

Uiteindelijk zijn er twee soorten middelen die je nodig hebt.

  • 💸Geld
  • 😎Talent

Het recept voor succes kan worden samengevat in deze twee variabelen: 💸 x 😎

Hoe meer financiële middelen je hebt, hoe groter je mogelijkheden.

Maar je hebt wel een team nodig. En dat laatste is nog belangrijker dan geld. Een klein, getalenteerd en blut team zal altijd succesvoller zijn dan een saai team met volle zakken. Dus voordat je achter geld aanzit, achtervolg je talent.

Bovendien, voordat je begint met het uitgeven van geld, houd er rekening mee dat er tientallen gratis tools beschikbaar zijn.

Bekijk deze gouden nugget van Maxime Blondel, het bevat een honderdtal volledig gratis tools, ingedeeld volgens verschillende categorieën: e-mailen, design, social media, website, landingspagina, e-commerce, ..

Evaluatie: hoe Elon Musk en Space X u zullen helpen om je plannen meer en meer onfeilbaar te maken.

Je zou je communicatieplan op dezelfde manier moeten zien als de lancering van een raket: 🚀

Ik neem aan dat je Space X kent? Het bedrijf onder leiding van Elon Musk verwacht dat het in 2024 iemand naar Mars stuurt ? Vanzelfsprekend is het bouwen van zo’n raket geen evidentie.

De vraag is, hoe pakt Space X dit aan?

Het meet en controleert elke mogelijke variabele.

Hiervoor heeft het Space X-team elke stap van het start- en landingsproces gescreend en vervolgens vastgesteld wat er verbeterd moest worden om hun doel te bereiken.

Dit is precies de mentaliteit die nodig is bij het communicatieplan. Je moet je plan van alle kanten bekijken en het verbeteren.

Dit betekent dat je, voordat je je plan uitvoert, moet weten hoe je de effectiviteit hiervan zal evalueren.

Welke KPI’s ga je gebruiken?

Hoe weet je dat je doel bereikt is?

Dit soort vragen moet je jezelf stellen voordat je je plan lanceert. En als het eenmaal afgelopen is, vraag je jezelf dan af:

  • Heb je je doel bereikt?
  • Heb je je strategie gevolgd?
  • Was deze strategie echt effectief? Waarom?
  • Heb je al je doelgroepen bereikt?
  • Heb je al je kernboodschappen verstuurd?
  • Heb je je schema gerespecteerd?
  • Is je budget ten volle benut?
  • Wat leer je van je campagne?
  • Wat zijn de hindernissen waarmee je te maken hebt gehad?
  • Wat had je beter kunnen doen?
  • Wat heb je goed gedaan?
  • Wat heb je verkeerd gedaan?

De sleutel is om jezelf in vraag te stellen, om jezelf te verbeteren en zo steeds betere resultaten te behalen.

Gefeliciteerd, u weet nu wat de tien componenten van een communicatieplan zijn en wat u moet implementeren in uw volgende communicatiecampagne 💥

Conclusie

Om het je gemakkelijk te maken om de inhoud die je zojuist hebt bekeken te onthouden, wil ik het voor je samenvatten.

We zagen hoe cruciaal de reflectie voorafgaand aan uw communicatiecampagne was voor het succes ervan en we definieerden wat een communicatieplan was en wat de 10 ingrediënten waren:

  • De diagnose
  • Analyse van uw huidige communicatie
  • Analyse van uw reputatie
  • Analyse van uw concurrenten
  • Analyse van uw omgeving
  • De positionering
  • Het doel
  • De hoorzitting
  • De kernboodschappen
  • De strategie
  • De gereedschappen
  • De planning
  • De begroting
  • De evaluatie

Tot slot hoop ik dat deze gids nuttig is geweest voor je.

Aarzel zeker niet om al je vragen hieronder te stellen.💬

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email