storytelling: hoe begin je eraan
Content Marketing

Storytelling: hoe gebruik je het best?

5,00/5(1)

Iedereen vertelt ons dat storytelling meer gebruikt moet worden in het bedrijfsleven. Waarom moeten we dat gaan doen en wie zijn deze experts die dit lopen te verkondigen? Werkt storytelling überhaupt? In dit artikel geven we je antwoord op deze vragen en bespreken we wat volgens onze experts de beste manier is om storytelling te gebruiken. Laten we eerst eens kijken wat storytelling precies is en wat het allemaal inhoudt voor we dieper ingaan op de succesvolle manieren om storytelling uit te voeren.

De definitie van storytelling

Storytelling is een vorm van communicatie. Je vertelt als het ware een verhaal aan je potentiële klanten of reeds bestaande klanten. Waar dat verhaal over gaat bepaal je zelf, al moet je natuurlijk wel een doel hebben met je verhaal. Het doel zal niet alleen maar zijn om mensen te entertainen of ze iets te leren. Je wilt je conversie verhogen, sales cijfers verbeteren en je kunt goede verhalen gebruiken om je daarbij te helpen. De grote vraag blijft, wat is een goed verhaal? De vraag is makkelijker dan het antwoord. Een goed verhaal hangt af van een aantal factoren.

Een verhaal kan over van alles gaan. Een goed verhaal heeft echter een rode draad en een climax. Dit kan het “aha” moment zijn van je klant. Dit soort momenten worden ook wel het leermoment genoemd. Je bouwt een verhaal dusdanig op dat de lezer verder wilt blijven lezen of luisteren. Langzaam werk je naar de climax toe. Deze climax kan er voor zorgen dat mensen de vergelijking leggen met jouw product of dienst. Een goed verhaal kan er dus voor zorgen dat je niet alleen de betrokkenheid van je klanten vergroot maar dus ook dat er meer wordt omgezet en conversies verbeteren.

Je brengt jouw bericht over in de vorm van een verhaal. Zo’n verhaal kan bestaan uit een aantal gebeurtenissen dat je aan de lezer voorlegt. Je probeert je publiek te vermaken en ze net even op een andere manier kennis te laten maken met je bedrijf.

Hoe wordt je goed in storytelling?

Laten we deze vraag eens beantwoorden met een tegenvraag? Moet je zelf goed zijn in storytelling? Veel marketeers maar zeker eigenaren van bedrijven maken nog wel eens de fout alles zelf te willen doen. Niet alleen omdat het kostenbesparend lijkt maar ook omdat iets nieuws interessants is en we geleerd hebben dat je alles zelf eerst moet proberen. Storytelling is een vak apart, net zoals een ambacht een vak apart is. Je kunt niet op een avond zomaar ineens een goede verhalenverteller worden. Zelfs als je dit wel kan bereiken, betekent dit nog niet dat je succesvol storytelling kan implementeren in je bedrijf of marketingstrategie.

Als je echter toch de kunst van storytelling wilt leren dan zijn er en aantal steunpunten die je hierbij kunt gebruiken.

Stap 1

Het belangrijkste is, dat je voor je begint aan je verhaal je een duidelijk doel stelt. Wat wil je bereiken met je verhaal? Dit doel moet net wat specifieker zijn dan sales vergroten of mijn naamsbekendheid verbeteren. Bovendien moet je erover na gaan denken hoe je jouw verhaal naar buiten wilt gaan brengen. Welk platform ga je gebruiken. Wordt het opgeschreven in tekst of is het visueel dat je het verhaal naar buiten wilt gaan brengen?

Zoals we net al vermeldden is het belangrijk om een moment van de waarheid te creëren in je verhaal. Er is een doel en daarvoor zit een probleem. Dat probleem moet worden opgelost voordat het doel bereikt kan worden.Hier komt een stukje geloof bij kijken. Niet alleen de hoofdpersoon maar ook de lezer moet zien dat een bepaalde opdracht of doel werkelijk te behalen is. Het is net geloofwaardig genoeg om je in de hoofdpersoon te verplaatsen en samen het probleem op te lossen.

Stap 2

Behalve de zoektocht naar de oplossing van een probleem moet je er bovendien voor zorgen dat de lezer zich gemakkelijk in de hoofdpersoon kan verplaatsen. Dat kun je doen door een probleem voor te leggen waarvan je weet dat de lezer dit ook heeft. Je kunt het heel concreet maken maar een optie is ook om genoeg verbeelding over te laten. Hierdoor zullen misschien meer mensen zich aangesproken voelen en zich in het hoofdpersonage herkennen.

Er zijn dus verschillende manier om storytelling goed uit te voeren. Het belangrijkste is een doel te stellen en daar continu rekening mee houden bij het schrijven van je verhaal. Storytelling is iets, net als schrijven waar je gaandeweg beter in wordt. Niet iedereen is een storyteller pur sang. Mocht je interesse hebben om storytelling te gaan gebruiken voor je bedrijf dan kun je ook op zoek gaan naar een marketing bureau dat daarin gespecialiseerd is. Natuurlijk komt dit wel met een prijs, maar vergis je niet: het bedenken, schrijven en publiceren van je verhaal kost eveneens flink wat uren die je anders aan andere zaken kan besteden.

Jouw verhaal of het verhaal van je klant?

Waarom verhalen werken, weten we inmiddels. Belangrijk is ook wat is het verhaal dat je wilt gaan vertellen. Moet dit verhaal over jou gaan als bedrijf, als eigenaar of vertel je liever een verhaal met als uitgangspunt de klant. Dit hangt er maar net vanaf wat je doel is. Wat wil je bereiken? De beste verhalen verenigen ze de hoofdpersoon en de lezer. ALs jij wilt dat de lezer de achtergrond van jouw bedrijf wilt komen te weten kun je er voor kiezen dit naar buiten te brengen, in dit geval gaat het over je bedrijf en niet over de klant.

Als je een product of dienst hebt dat mensen het leven vergemakkelijkt of misschien een probleem oplost is het beter om een verhaal naar buiten te brengen met de klant als uitgangspunt. De lezer zal zich sneller identificeren in het probleem en mee willen denken aan de oplossing. Als blijkt dat jouw oplossing het beste werkt vergeleken met andere producten, dan is de kans zelfs groot dat je verhaal bijdraagt aan de verkoop van je product. Het moment van de waarheid, oftewel het moment wanneer de oplossing wordt getoond is doorslaggevend. Of je nu het verhaal vanuit je eigen perspectief schrijft of dat van de klant, het belangrijkste is dat de lezer zich kan vinden in het Eureka moment.

Marketing storytelling: de kracht van een goed verhaal

De rode draad is belangrijk maar ook het hoofdpersonage en de uiteindelijke boodschap waarmee je aanzet tot kopen doen niet onder in een goed verhaal. Een verhaal dat meeslepend is en de juiste boodschap meegeeft zal niet alleen de betrokkenheid tussen lezer en bedrijf vergroten, het kan er ook voor zorgen dat mensen zich beter in jouw producten gaan verdiepen. Je kunt het letterlijk vergelijken met een goed boek van een schrijven. Als je door een boek gepakt wordt, is de kans groot dat je ook eens een ander boek van dezelfde schrijver wilt lezen. De schrijfstijl van de auteur en het verhaal spreken je zo aan dat je interesse hebt in andere boeken. Zo werkt het ook met storytelling en corporate story telling. Als je de interesse gewekt heb van de lezer en je hem continu hebt kunnen boeien is de kans groot dat hij of zij ook verder wilt kijken wat je nog meer te bieden hebt. Bovendien vertelt een mens altijd goede en minder goede ervaringen door. Een goede storyteller wordt dus feitelijk door lezers gepromoot aan andere lezers. Zo kan een goed verhaal als een sneeuwbaleffect werken waarbij steeds meer personen geïnteresseerd zijn in je verhaal en dus ook je producten of diensten.

Hoe je verhaal te vertellen?

Kies je voor fictie of non fictie, Beeld, geluid of tekst? Verhalen moeten boeien en nog belangrijker, ze moeten oproepen tot een actie. Verhalen vertellen om je klanten te amuseren is leuk maar misschien wel verspilde tijd en geld. Stel duidelijke duidelijk en vanaf het eerste woord hou je dit doel in je hoofd. Je kan laten zien hoe je markt er uit ziet en wat je klanten onderweg tegen zijn gekomen voordat jij in hun leven stapte. Jouw boodschap is wat de klant moet boeien en jouw producten zijn de middelen die ze uiteindelijk moeten aanschaffen, als dit je doel is natuurlijk.

Je begint met een opbouw, een kleine introductie waarbij je de personages en de markt toont. De lezer leert zo de wereld van je bedrijf kennen. Binnen online marketing is deze band verschrikkelijk belangrijk Verhalen kunnen soms boodschappen net iets mooier maken zonder dat het te “verkoperig” overkomt. Het inbeelden en verplaatsen in het hoofdpersonage is zo belangrijk dat de lezer dezelfde acties moet willen ondernemen als de hoofdpersoon. De achterliggende gedachten is hier natuurlijk dat het hoofdpersonage kiest voor jouw dienst. Het laat de voordelen zien en maakt de stap tot het aankopen van jouw diensten logisch. Een duidelijke rode draad helpt met de opbouw naar de climax en zal je verhaal duidelijker en beter maken.

Conclusie: Verhalen maken je bedrijf!

Van kinds af aan zijn we al geïnteresseerd in verhalen. Op social media doen we niet anders dan verhalen verslinden, hoe kort ze dan ook zijn. Waarom zal je dan als bedrijf niet ook meespringen op de golf van goede verhalen vertellen.Je zorgt ervoor dat lezers, toch potentiële klanten zich kunnen identificeren met de hoofdpersoon en samen gaan ze op avontuur om een probleem op te lossen. Of dit nu het verslaan van een schurk (een rode wijnvlek op een tapijt),, of de eeuwige zoektocht naar geluk (een datingbureau of reisbureau)  is, de lezer is vastberaden om door te gaan. Jij geeft met je verhalen de juiste tools mee en vergeet zeker niet om aan te tonen hoe jouw producten hem of haar hierbij kunnen helpen.

Of het nu een corporate story, is of een eerste introductie van een nieuw bedrijf, een goed verhaal maakt de identificatie en herkenning van je bedrijf een stuk boeiender. Of je nu zelf verhalen gaat schrijven of een Nederlands marketing bureau dit voor je laat doen, verhalen zullen je zeker helpen bij je (online) marketing en sales doelen.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email