Visual Storytelling
Digital & Marketing Strategy

5 Visual Storytelling trends waar je nog niets van wist

5,00/5(2)

Visual storytelling is essentieel voor merken die hun boodschap effectief willen overbrengen. Als merk moet je je doelgroep niet alleen informeren over wie je bent, maar ook hoe je dit doet. Beelden spreken het menselijk brein sneller aan dan tekst, omdat we van nature vatbaar zijn voor visuele emoties. Ontdek in dit artikel hoe visual storytelling werkt en raak je doelgroep effectief aan de hand van echte voorbeelden.

Wat is Visual Storytelling?

Visual storytelling is een manier van het maken van content dat ervoor zorgt dat kijkers zich emotioneel verbonden voelen met het product/dienst. De uitdaging bestaat erin om hetzelfde gevoel op te wekken bij je doelgroep en dit is extreem lastig.

Elke individu is zo verschillend, dat we ook anders reageren. Lees meer over de aspecten die in je verhaal terug moeten komen om je kijkers van hun sokken te blazen. Dankzij Visual Storytelling, ga jij jouw verhaal op een visuele manier aanbrengen naar je publiek. 

Hyperreal Storytelling

Hiermee wordt bedoeld het toepassen van VR of AR bij storytelling. Je kunt je potentiële klanten perfect kennis laten maken met je product via deze technologie. Als je erin slaagt om een meeslepende ervaring te bieden, kan het zijn dat de persoon in kwestie vergeet waar hij of zij is. Virtual en Augmented Reality hebben veel potentieel in de wereld van storytelling marketing, want je product wordt uitgetest én het wekt gevoelens op.

Het bedrijf Volvo geeft potentiële klanten de kans om een ritje te maken in de nieuwe Volvo XC90. Het principe van het maken van testritjes was nooit zo toegankelijk als nu. Ontdek de ultieme rijervaring door het downloaden van deze gratis app.

Video storytelling

We worden getriggerd door het zien van beweging. Het is zo’n veelzijdige manier om een statement te maken. Om een goed verhaal te vertellen aan de hand van video’s zijn er enkele vragen die beantwoord moeten worden die het succes van de campagne bepalen:

  • Wat is het verhaal dat je wilt vertellen?
  • Waarom moeten kijkers dit zien?
  • Wie zijn je personages en wat hebben ze gemeenschappelijk met je kijkers?
  • Welke geluidseffecten benadrukken de immersive experience?
  • Wat is de locatie en welke sfeer benadrukt deze plek?
  • Voor wie is de video bestemd?
  • Via welke kanalen ga je de video verspreiden?

Eens je deze vragen helder hebt, bieden visual storytelling voorbeelden een inspirerend kader om mee te werken. Een sprekend voorbeeld van visual storytelling is de “We Accept” video van Airbnb. Dit is een van de krachtigste visual storytelling voorbeelden die de brand value perfect uitdrukt door simpelweg hun klanten weer te geven. De online marktplaats benadrukt hiermee hun respect voor iedereen, ongeacht geslacht, etniciteit of religieuze voorkeuren. Let vooral op hoe weinig tekst er gebruikt wordt, en hoe sterk de beelden spreken.

Live Broadcasting

Denk maar aan het feit dat je foto’s en video’s kunt bewerken en stukjes kunt weglaten. Voor de kijker lijkt de realiteit soms bewerkt, en er bestaat een behoefte aan authentieke content. Live Broadcasting biedt hier de oplossing.

Er is geen betere manier om een relatie met je kijker op te bouwen dan de situatie weer te geven hoe het in werkelijkheid is. Maak je geen zorgen over het maken van spreekfouten of iets dergelijks, al wat telt is de boodschap.

Op Instagram is IGTV een veel gebruikt kanaal om live video’s te verspreiden. Een bedrijf dat hier de vruchten van plukt is H&M. Op hun kanaal kondigen ze samenwerkingen aan, nemen ze interviews af en geven ze persoonlijk styling advies.

Ephemeral Storytelling

Deze moeilijke benaming is eenvoudig verwoord, het maken van stories op sociale mediakanalen. Omdat deze slechts 24 uur beschikbaar zijn, voelt de kijker een drang om deze continu in de gaten te houden. Het creëert een gevoel van Fear of Missing Out en hier zijn we gevoelig voor. Geef daarom de kijker content dat de moeite waard is om te volgen.

Het leuke is ook dat je een serie van stories aan elkaar kunt koppelen om de spanning op te bouwen. Maak naar het einde van de reeks een aankondiging is of verrassende twist waar je kijkers van onder de indruk zijn.

Een ander leuk idee kan zijn om de kijker exclusieve momenten te laten zien van “achter de schermen”. Laat fragmenten zien uit de productiehal of van je personeel. De kijker verwacht echte mensen en momenten, dus maak er geen karwij van om beelden te bewerken of beter voor te stellen dan ze zijn. Het spontane element is net hetgeen wat bewondering opwekt.

Opmerking: LinkedIn is momenteel bezig met het testen van stories in verschillende landen zoals Australië, Nederland, Brazilië, Frankrijk en UAE. Dit is iets om naar uit te kijken en het biedt veel mogelijkheden voor bedrijven!

Illustraties

Bovenstaande puntjes hebben het over video’s, maar dit betekent niet dat Illustraties niet in het oog springen. Integendeel zelfs, als je dit slim aanpakt, zal de kijker hier even goed op reageren.

Je illustraties moeten een duidelijke boodschap bevatten, zonder veel tekst te gebruiken. Het neerpennen van droge informatie levert voor niemand iets op, dus laat dit achterwege. Gebruik infographics of presentaties om je content te ondersteunen. Het is aan jou om er een visueel plaatje van te maken. De mogelijkheden zijn oneindig!

Een prachtig voorbeeld van het gebruiken van illustraties is Nike. Tijdens de Covid-crisis lanceerde het merk een afbeelding waarop aangemoedigd werd om binnen te blijven én te sporten. Door het kopen van Nike spullen, draag je bij aan een betere wereld.

Nike is een van de grootste merken gekend voor storytelling in het algemeen.

Gebruik kleur om emotie op te roepen met visual storytelling

Door het gebruiken van kleuren, wek je bepaalde emoties op. Als marketeer is het belangrijk om de juiste kleur toe te wijzen aan een merk. Emotional design wordt beschouwd als een onderdeel van UX en mag niet onderschat worden. 92,6% van de consumenten bevestigen dat het visuele aspect de koopintentie meer beïnvloedt, dan de smaak en geur.

Onderstaand afbeelding is het wiel van emoties van Plutchik. Psycholoog Robert Plutchik heeft een theorie ontwikkeld waarbij de acht primaire emoties, worden gekoppeld aan kleuren. Door het mixen van emoties, krijg je complexere emoties. Een voorbeeld hiervan is blijdschap en anticipatie is optimisme.

Achter elke kleur zit een betekenis. De populairste kleuren voor een call to action zijn felle kleuren zoals rood, groen, oranje en geel. Probeer in dit geval donkere kleuren te vermijden, want de conversie ligt veel lager. Enkele kleuren die specifieke emoties opwekken:

  • Blauw: wekt vertrouwen op (bijvoorbeeld Dropbox)
  • Geel: staat voor waarschuwen en optimisme (bijvoorbeeld Snapchat)
  • Groen: staat voor balans en ecologisch verantwoord (bijvoorbeeld Ecover)
  • Oranje: staat voor urgentie en plezier (bijvoorbeeld Fanta)
  • Rood: wekt energie op (bijvoorbeeld Kinder)
  • Zwart en paars: staat voor elegantie en luxe (bijvoorbeeld Chanel)

Voorbeelden van toonaangevende merken voor Visual Storytelling

Land Rover

In deze campagne viert Land Rover het 50-jarig bestaan van de Range Rover. Het plaatje van storytelling is helemaal compleet door de evolutie van deze modellen visueel weer te geven door de jaren heen. Vroeger werden deze voertuigen gebruikt om ruwe zandwegen te trotseren en nu wordt het merk geassocieerd met luxe en comfort.

Beeldmateriaal gebruiken om een verhaal te vertellen

Land Rover USA heeft zich ook schuldig gemaakt aan deze vorm van storytelling

Dove

Dove heeft een kortfilm gemaakt over het definiëren van schoonheid. Het merk wil benadrukken dat iedereen mooi kan zijn ongeacht leeftijd, geslacht, etniciteit of geaardheid. Echte schoonheid is jezelf accepteren en zelfzekerheid hebben. Er komen verschillende mensen aan bod die hun ervaring delen en dit komt perfect overeen met de overtuigingen van Dove. Iedereen is vrij om schoonheid te uiten en een eigen invulling eraan te geven. Bekijk het volledige filmpje hier.

Dove is een fervente gebruiker van visual storytelling

Disneyland

Vroeger toonde Disney enkel reclames met kinderen en Disneyfiguren, maar in deze campagne zie je voor de verandering een klein eendje dat een tijdschrift vindt van Donald Duck. Het dier moet een lange weg afleggen, maar komt oog in oog te staan en omhelst het populaire Disney figuur. Dit moment weerspiegelt de emotie die kinderen hebben als ze naar Disneyland komen en hun favoriete Disney personage ontmoeten.

Hong Kong 40th ballet anniversary

In deze campagne wordt bewust gewerkt met kleur. De neon pakjes staan in contrast met de achtergronden en blijven terugkomen gedurende het hele fragment. De straten van Hong Kong worden kleurrijk en modern afgebeeld, en dat komt perfect overeen met de bewegingen van de dansers. De dans combineert ballet met modernere bewegingen en hiermee wordt verwezen naar de Chinese roots van het Hong Kong Ballet. De dansers staan op basketbalvelden, in trendy pakjes, waarbij een stel oudere Chinese vrouwen met pompons de dansers staan toe te juichen. Op het einde benadrukt de slogan dat Hong Kong ballet vooruitstrevend is en nooit stil blijft staan.

Conclusie: Visual storytelling houdt jouw publiek vast

De consument gaat af op beelden in plaats van tekst. Onze hersenen zijn ingesteld om te reageren op beweging en kleur. Er zijn zoveel leuke manieren om hiermee te experimenteren en dat maakt het spannend. Het is niet helemaal af te raden om tekstelementen te verwerken, zolang het een meerwaarde geeft aan je campagne. Als dit je campagne ondersteunt, kan dit net een manier zijn om kracht toe te voegen aan het geheel. 

Heb je nood aan expertise om visual storytelling te realiseren? Klik dan hier om op zoek te gaan naar jouw geschikte agencies .

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email