heinz
Creative & Design

Hoe maak je een gebruiksvriendelijke website met UX Design

5,00/5(2)

Aangezien de verkoop en diensten verschuiven naar een digitale omgeving, is een mooie en gebruiksvriendelijke website de sleutel tot succes jouw bedrijf. Maar hoe zorg je ervoor dat je website voldoet aan de behoeften en verwachtingen van de gebruiker? Hoe maak je een website die gemakkelijk te gebruiken is?

Wat is UX Design?

UX Design of User Experience Design is de nieuwe manier om websites te ontwerpen. In het verleden hebben we ons vooral gericht op het uiterlijk van websites of apps. UX Design dwingt om ons te richten op de gebruiksvriendelijkheid van het product, met de eindgebruiker in het achterhoofd.

Je kunt het vergelijken met het ontwerpen van een ketchup fles. Je kan gaan voor een mooi uitziende fles of je kunt gaan voor een functionele fles met nog steeds dezelfde mooie esthetische uitstraling.

UX – U = X

Sleutel binnen UX Design is de gebruiker. Uiteindelijk ontwerp je geen website of een app voor jezelf, maar voor een zeer specifiek publiek. Daarom is het belangrijk om je eindgebruiker in gedachten te houden bij het ontwerpen van een nieuwe website of het verbeteren van een bestaande website. Je moet zoveel mogelijk gebruikersvalidatie verzamelen bij het maken of verbeteren van je website. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een usability test uit te voeren. In dat geval vraag je 5 gebruikers om een aantal belangrijke taken op je website uit te voeren en je ziet of ze deze taken zonder hulp kunnen uitvoeren of niet. Je zult zien dat ze altijd met een aantal usability problemen komen. Dat kan een begin zijn van het verbeteren van je website.

Waarom is UX belangrijk?

Een website is een uithangbord voor jouw bedrijf. Het vertelt veel over jou. In onderzoek zien we dat 89% van de klanten hun interactie met een dienst onderbreken na een slechte ervaring op de website. Niets zo frustrerend als een slecht werkende website, nietwaar? Daarnaast blijkt uit onderzoek dat een gebruiker 5 seconden nodig heeft om te beslissen of hij op jouw website blijft of verlaat. Het betekent dat je een website moet ontwerpen die direct vertelt wie je bent, wat je verkoopt en waar je voor staat.

Hier zijn enkele voorbeelden van redenen waarom een gebruiker jouw website zou kunnen verlaten:

  • Laten we zeggen dat je in het verlengde van jouw winkel een webshop hebt, en dat gebruikers een bepaald product niet kunnen vinden omdat de zoekmachine op je website niet goed werkt. In dat geval vertrekken ze zonder te kopen.
  • Een gebruiker probeert via je website een afspraak te vinden en komt vast te zitten in een saaie vorm met te veel verplichte velden? Ze vertrekken.

Amazon vond tijdens usability tests een probleem met één enkele knop. Het was niet duidelijk ontworpen, dus de gebruiker heeft er niet op gedrukt. Uiteindelijk kon Amazon de verkoop niet veilig stellen. Ze kregen 300 miljoen extra inkomsten na het herontwerpen van deze ene knop.

Het verbeteren van je UX heeft vele voordelen. Voor de gebruiker verbeter je de beleving van je service, product en merk. Voor je eigen bedrijf kan het de omzet verhogen. En voor je eigen organisatie versnel je de ontwikkeling en verbetering van je website.

Welke investering vertegenwoordigt dat?

Stel je zich voor dat je een nieuwe website ontwerpt en je komt een probleem tegen. Het zou je een hypothetische 1 euro kosten om dit probleem op te lossen tijdens het ontwerp. Als je datzelfde probleem zou moeten oplossen tijdens de ontwikkeling van je website, zou het je 5€ kosten. Erger nog, als het probleem na de release van je website wordt opgemerkt, zou het nu 30€ kosten om het probleem op te lossen. (bron: Digitale Trends, 2015)

Nu besef je hoe belangrijk het is om een goede UX te garanderen vanaf het begin van jou project.

Hoe breng je UX Design in de praktijk?

Binnen UX Design proberen we een scala aan methoden en technieken te combineren die ons in staat stelt om de werkelijke behoeften van de persoon die uw website gebruikt te onderzoeken en je in staat stelt om feedback te verzamelen over hoe goed je website presteert. Daarom wordt de website getest met echte gebruikers met echte gebruikers om snel feedback te krijgen en te itereren.

Binnen een UX-proces hebben we vier fasen:

De ontdekkingsfase: wat zijn de behoeften van de gebruiker en het bedrijf? 

  • Ontdek de wereld van de gebruiker en krijg diepgaand inzicht in wat hij of zij doet en waarom hij of zij het doet.
  • De definiërende fase: synthetiseer de bevindingen uit de ontdekkingsfase, je zet de customer journey uit en probeert door middel van ideevorming een oplossing te vinden voor de pijnpunten.
  • De ontwerp -en testfase: probeer je ideeën tastbaar te maken met low fidelity prototypes. Draadloze ideeën worden snel in kaart gebracht en samen met de gebruiker gevalideerd door het uitvoeren van usability stests.
  • De zorgfase: wanneer uw website ‘live’ is, is het erg belangrijk om uw product of dienst te blijven testen en verbeteren. Je kunt dit doen door verschillende UX-methoden uit te voeren, zoals AB-tests, side recordings, feedback polls of heatmaps.

Voor elke fase heb je enkele belangrijke methoden en technieken die ervoor zorgen dat je een gebruikersgerichte website kunt bouwen. Ontdek een kort UX-proces met enkele essentiële stappen die je kunt nemen bij het bouwen of verbeteren van een nieuwe website. Hier  vind je stap voor stap gidsen die je helpen bij het uitvoeren van deze methoden en technieken.

In de komende weken zullen we een aantal nuttige artikelen delen met tips en trucs om UX zonder moeite in de praktijk te brengen. Je leert de volgende dingen:

  • Hoe vind je de achterliggende behoeften van jouw websitebezoekers?
  • Hoe kun je testen of jouw website gebruiksvriendelijk is?
  • Veel voorkomende fouten die mensen maken op hun website en hoe ze te vermijden.

Blijf op de hoogte!

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email