Native advertising: 4 simpele & toepasbare vormen voor jouw bedrijf
Advertising

Native advertising: 4 simpele & toepasbare vormen voor jouw bedrijf

5,00/5(1)

In tijden van digitalisering komen we op bijna alle gebieden van het leven reclame tegen. Bij het uitwisselen van ideeën met vrienden op socialenetwerken, bij het doen van onderzoek op de computer, bij het winkelen of bij het avondprogramma op tv.

De verscheidenheid aan reclamemogelijkheden is ideaal voor bedrijven om producten of diensten op de markt te brengen. Maar de overvloed aan marketingmogelijkheden heeft ook een keerzijde.

Mensen ergeren zich aan reclame. Het is niet ongebruikelijk om een ​​adblocker te installeren om te voorkomen dat vervelende pop-upvensters en advertentietijdschriften in de prullenbak belanden zonder ze te bekijken.

Dit is waar native advertising om de hoek komt kijken. Dit houdt in dat de advertentie wordt gepresenteerd op een manier die niet direct herkenbaar is.

In dit artikel leggen we uit wat nativeadvertising precies is, welke vormen het aanneemt en hoe je het kunt gebruiken.

Wat is native advertising?

In de praktijk betekent dit dat de advertenties op een website nauwelijks te onderscheiden zijn van de redactionele content. Door visuele uitlijning moeten lezers hun aandacht richten op de content van de native advertenties.

Vertaald betekent de term “native advertising” niets anders dan reclame in een vertrouwde omgeving.

Wat betekent dit precies?

Native advertising is een van de onlinemarketing strategieën die zich richt op content.

Let wel op: contentmarketing en nativeadvertising hebben niet dezelfde betekenis. Dit laatste kan eerder worden omschreven als een ondergeschikte categorie van content marketing.

Native ads worden in een website ingevoegd op een manier die aansluit bij de eigenlijke content. Dit heeft zowel betrekking op de algemene look en feel als op het ontwerp in detail.

Op die manier wordt de advertentie door de lezer meestal niet als zodanig opgevat, maar als een even informatievepost.

Gebruikers die zich op een website bevinden die overeenkomt met hun interesses, gaan evenveel aandacht besteden aan alle weergegeven artikels, inclusief de verborgen native advertenties.

Het klikken op de advertentie heeft dus niets te maken met een belemmering.

Integendeel: de gebruikers gaan ervan uit dat zij daar een toegevoegde waarde zullen krijgen.

De 4 vormen van native advertising

De precieze manier waarop native advertising wordt gebruikt, hangt vooral samen met het platform dat voor online marketing wordt gebruikt.

Op basis hiervan verdelen wij native advertising in vier verschillende vormen:

Vorm 1: de redactionele omgeving

De redactionele omgeving is de klassieke manier om nativeads te integreren. Bij deze variant worden advertenties ingevoegd in een website met redactionele content zonder dat ze daarbuiten vallen.

De indruk bestaat dat de advertentie inhoudelijk een redactionele post is. Native-advertenties worden hier weergegeven als berichten in het midden van andere berichten. Ze worden ook weergegeven in een lijst met artikelen waarin wordt gepromoot “hierin bent u misschien ook geïnteresseerd” bij gebruikers.

publicidad nativa entorno editorial

Vorm 2: social mediakanalen

Veel social mediakanalen zoals Instagram, Facebook of Pinterest bieden de mogelijkheid om sociale advertenties te plaatsen.

Deze worden in een uniforme verschijningsvorm weergegeven in de gepersonaliseerde sociale media feed van de gebruiker.

publicidad nativa redes sociales

Vorm 3: SEO & SEA

Native ads worden ook gebruikt in de context van zoekmachines.

Als de advertentie van de adverteerder informatieve content heeft en de juiste zoekwoorden bevat, wordt het geïntegreerd als een betaalde advertentie. Dit kan in bijvoorbeeld de zoekfunctie van Google.

sea publicidad nativa

Vorm 4: Online ads & zoekmachines.

Artikelen zijn informatief en hebben tegelijkertijd een reclamefunctie. Voorbeelden van advertorials zijn ook advertenties in lange vorm of reisspecials in gespecialiseerde tijdschriften.

publicidad nativa anuncios

Advertorials zijn bijzonder geschikt voor de klassieke vorm van native advertising in een redactionele omgeving.

Wanneer lezers op de omslagadvertentie tussen de redactionele content klikken, worden zij niet gewoon doorverwezen naar de productpagina of naar een aankoopformulier.

In plaats daarvan krijgen zij, zoals verwacht, meer informatie die bij de advertentie hoort. Op die manier wordt vertrouwen opgebouwd, wat leidt tot een hoger conversiepercentage.

Denk eraan wanneer je native advertising gaat gebruiken

Er zijn veel online marketingstrategieën, maar ze leiden niet allemaal tot het gewenste succes. Zoals in het begin beschreven, ergeren veel mensen zich aan een overdaad aan reclame.

Bovendien zorgen reclamevormen zoals behavioural targeting ervoor dat mensen zich doelgericht en gevolgd voelen. Dit heeft uiteraard geen positieve invloed op de reclamecampagne.

Native advertising stapt af van opzichtige advertentieformaten. Hoe zeg je dat? Less is more. Geen pop-ups, geen flitsende en kleurrijke letters, geen banneradvertenties.

Precies het tegenovergestelde is wat native ads geacht worden te doen om de aandacht van lezers te trekken:

Aandacht door discretie.

Dit werkt omdat gebruikers zich op een website bevinden waarvan de content hen sowieso interesseert. In plaats van een advertentie als een afleiding te beschouwen, wordt ze zo verpakt dat ze een toegevoegde waarde voor de lezer betekent.

De voordelen in een oogopslag

  • Onopvallendheid betekent dat de advertentie niet als opdringerig wordt ervaren
  • Native advertenties passen zich aan de leesgewoonten van kijkers aan
  • Reclame op maat wordt getoond waar de interesses van de lezer liggen
  • Native advertenties kunnen consumenten een meerwaarde bieden op het vlak van content
  • Informatieve reclame verhoogt de conversie

Hoe kan ik native advertenties maken?

Visuele en gepersonaliseerdereclame, in harmonie met de content van de website, heeft vele voordelen.

Een succesvolle implementatie vergt echter veel inspanning en vaardigheid. Immers, niet alleen het ontwerp moet worden ontwikkeld, maar ook de content en een heel concept.

Professionele bureaus die gespecialiseerd zijn in online reclame kunnen van grote hulp zijn voor het succes van native advertising.

Houd in gedachten dat alleen een goed ontwikkelde native advertentie kosteneffectief is. Je mag geen fouten maken, want die kunnen jouw imago zelfs schaden.

👉🏾 Doelgroep en content

De sleutel tot native advertising is het ontwerp van de content. Dit is immers precies waar het om gaat: de reclame moet in overeenstemming zijn met de content van de website.

Net als bij contentmarketing moet je rekening houden met de belangen van de doelgroep. De definitie van de doelgroep is onontbeerlijk.

👉🏾 Gebruik het juiste platform

Zodra je jouw doelgroep hebt bepaald en de content hebt verzameld, is het belangrijk om het juiste platform voor jouw campagne te kiezen.

Als je gebruik wilt maken van sociale media, is er een heel scala aan mogelijkheden. Instagram, Facebook, Twitter, Xing en Snapchat zijn slechts enkele van de vele voorbeelden.

Een andere mogelijkheid om een betaalde advertentie te plaatsen is op zoekmachines zoals Google, Bing of Yahoo.

Als je de klassieke variant van de redactionele omgeving wilt gebruiken, kan je een beroep doen op Native Ad Servers.

Dit zijn providers die je helpen met de plaatsing van jouw campagne. Zij koppelen adverteerders aan geschikte redactionele pagina’s. De servers passen zich aan en schalen de advertentie naar de website.

👉🏾 Doe aan optimalisatie

Nu is het bijna klaar, maar de puntjes op de i ontbreken nog. Zoals bij zoveel reclamecampagnes speelt optimalisering een essentiële rol. Afhankelijk van de marketinglocatie krijg je de beschikking over verschillende analysefuncties.

Om het meeste uit uw advertenties te halen, moet je deze functies gebruiken. Je kunt meestal weten hoe vaak en wanneer je op native ads en de lezers klikt.

Koppen moet je misschien aanpassen of teasers optimaliseren. Voortdurende analyses en optimalisaties dragen in grote mate bij tot het succes van een campagne.

Kritiek op native advertising

Het advertentieformaat van native advertising is vaak door critici in twijfel getrokken. Als lezers niet onmiddellijk herkennen dat het om een advertentie gaat, kan dit een negatief effect hebben op de marketingstrategie.

Vertrouwensbreuk

Als een gebruiker op de native advertentie klikt en denkt een informatiefartikel van de redactie te lezen, maar wordt doorgestuurd naar een verkooppagina, kan dit leiden tot een vertrouwensbreuk.

Dit kan enerzijds gevolgen hebben voor de adverteerder, maar anderzijds ook voor de gebruikte website. Gebruikers gaan er immers van uit dat zij een site bezoeken die reclame niet vermomt als redactionele content.

Dit is de reden waarom critici van “native advertising” klagen dat deze reclamevorm de integriteit van de media schaadt.

Native advertising: voorzichtig te benaderen

Native advertising is een onopvallende en daarom zeer doeltreffende vorm van reclame in marketing.

De advertentie, die is aangepast aan de content van de website, doet de reclame vervagen met de redactionele content. Deze basis vergemakkelijkt de toegang van de lezer tot de advertentie van de adverteerder.

Er zijn een paar factoren te overwegen bij het gebruik van native advertising. Marketingdeskundigen kunnen je helpen het gewenste succes voor jouw bedrijf te behalen.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email