Handige tips en opvallende trends voor online marketing in 2022
Digital & Marketing Strategy

Handige tips en opvallende trends voor online marketing in 2022

5,00/5(1)

Als het afgelopen anderhalf jaar ons iets heeft laten zien, dan is het wel dat online marketing steeds belangrijker is geworden. Na een drastisch corona-lockdown-jaar is het in 2022 tijd om een comeback te maken en om nog sterker door te groeien. In dit artikel geeft Mr Online Marketing je inzicht in de trends die zij verwachten voor 2022!

Ook de komende periode zal helaas corona nog een sterke rol gaan spelen in onze samenleving. Logischerwijs hopen we met z’n allen dat we ons hierna ook beter gaan gedragen. Aandacht voor gezondheid, zorg en meer thuiswerken voor personeel met kantoorbanen.

Leuk idee, maar in de praktijk gaat dit waarschijnlijk toch wat anders lopen. Verschillende experts verwachten komend jaar een maatschappelijk reboundeffect. Wat mensen nu en afgelopen jaar tekort zijn gekomen, willen ze in de toekomst 2x zo groot inhalen.

Denk hierbij eigenlijk aan de Roaring Twenties, maar dan de remastered editie.  De consument zal zich na corona (als zoiets ooit nog gaat komen), anders gaan gedragen. In de toekomende jaren zal er bijvoorbeeld veel tijd en geld vrij gemaakt worden voor consumptie, cultuur, activiteiten vakanties en fysieke Retail.

Opvallende trends in online marketing land:

1 – Opkomst van social e-commerce met in-app aankopen

Het gebruiken van sociale media als verkoopplatform is sinds corona alleen nog maar populairder geworden. Zeker met de stijging in populariteit van apps zoals Instagram en TikTok is het geen verrassing dat deze social media apps hebben ingespeeld op de trend van online shoppen. Een hele duidelijke en belangrijke trend om op in te gaan spelen, zeker nu een groot deel van alle aankopen online plaatsvindt. 

2 – Automatisering, AI en Machine learning

Steeds meer wordt er geëxperimenteerd met AI (Artificial Intelligence) en slimme machines. Automatisering wordt op dit moment al op dusdanige manieren geïmplementeerd, dat het gebruik van mensen overbodig is geworden. Machines kunnen slimmer, sneller en goedkoper het werk doen wat mensen voorheen deden. Hoewel er soms wel eens angst geuit wordt rondom het concept ‘Mens vs. Machine’ is dat op dit moment totaal nog niet het geval. Het is vooral een wedstrijd van de experts onder elkaar. 

3 – Integratie van marketingtools

3 – Integratie van marketingtools

Gereedschap maakt alles makkelijker. Zo ook de marketingtools die gebruikt worden door marketeers. Soms zijn er dit wel 30 die gebruikt worden door één marketeer! Het is dan ook van belang dat al deze tools goed en soepel samen kunnen werken. Niet alleen omdat het fijner werkt en je sneller door kan met ander werk. Maar ook omdat er anders een kans bestaat dat je data en (potentiële) klanten kwijtraakt.

En dit alleen omdat je gereedschap niet volledig functioneert. Hele uitgebreide pakketten van marketingtools met dure uitleg of uitbestedingen is dan ook niet iets waar de marketeers van vandaag op zitten te wachten. Eenvoudige, klik-en-klaar koppelingen zijn hierbij zeker de toekomst!

4 – SEO

Het blijft toch altijd terugkomen, Search Engine Optimization. Maar nu even specifiek over gebruiksvriendelijkheid en gebruiksgemak. Twee verschillende begrippen die toch wel heel veel op elkaar lijken. Gebruiksvriendelijkheid heeft bijvoorbeeld te maken met dat er zo min mogelijk drempels zijn waar een gebruiker over kan struikelen. Denk hierbij aan cookies en de navigatie op de site.

Terwijl gebruiksgemak te maken heeft met bijvoorbeeld hoe gemakkelijk een webpagina te lezen is. Mensen willen niet nadenken als ze je pagina bezoeken, het moet gemakkelijk zijn anders gaan ze namelijk net zo snel door naar een ander. 

Dat dit nog steeds maar weer belangrijker wordt zie je terug in de Core Web Vitals die Google in juni 2021 heeft ingevoerd. De CWV zijn een aantal meetbare eigenschappen van een website die eigenlijk bepalen hoe goed de gebruikservaring op je website is. De Core Web Vitals bestaan uit:

  • LCP (Largest Contentful Paint) >> Laadsnelheid van je pagina
  • FID (First Input Delay) >> De reactietijd van de website op een actie van je bezoeker
  • CLS (Cumulative Layout Shift) >> De stabiliteit van de opmaak

Een goedlopende website met de juiste content is dus nog belangrijker geworden. Zorg ervoor dat je een snelle website hebt die makkelijk te gebruiken en te begrijpen is en natuurlijk sterke content laat zien!

5 – Video advertising

Dit is nou een typisch voorbeeld van een trend die is doorgebroken tijdens de covid-19 tijd. Videoadvertenties genieten helemaal van het feit dat de meeste reclames zijn verschoven van online naar offline. Het speelveld is hartstikke groot waardoor er hier dan ook nog veel te verdienen valt. Grote spelers zoals Facebook en Google zijn nog altijd in een concurrentiestrijd om de macht van de kijker.

Zo worden video’s steeds meer gebruikt om een eerste aankoop of juist vervolgaankopen te stimuleren. YouTube for Action* bijvoorbeeld faciliteert adverteerders in het bereiken van dit soort doelstellingen. Video advertising kan steeds meer gezien worden als een ondersteunende activiteit ten behoeve van alle andere online marketingactiviteiten.

(*YouTube for Action is een YouTube campagne die ingezet kan worden via Google Ads. Het doel hiervan is conversie. )

Handige tips om (in 2022) meer te halen uit jouw online marketing

Zoals hierboven al is toegelicht wordt de onlinewereld steeds groter. Boodschappen kunnen online besteld worden en voor kleding hoef je ook de deur niet meer uit. Het is dan ook niet gek dat de meeste tips die we voor je op een rijtje hebben gezet, te maken hebben met de presentatie van je bedrijf online.

Zorgt dat je website up-to-date is

Niets is vervelender dan een trage website. Of een site die niet alle informatie laat zien, of een pagina die onduidelijk is over wat je nu wil weten. Mensen houden van makkelijk, ze spenderen misschien nog niet eens een minuut op je site als ze niet direct kunnen vinden wat ze nodig hebben haken ze af (en terecht!).

Denk er dus goed over na hoe je jouw pagina’s indeelt, welke je informatie je hierop zet en hoe je duidelijk blijft. Kijk ook goed naar de backend, snelheid en veiligheid van je website. Naast het feit dat Google slechte websites afstraft is het natuurlijk zonde als je klanten gaat verliezen alleen omdat je website niet gebruiksvriendelijk is. 

Mobiel vriendelijke websites

Om even door te gaan op onze eerste tip, zorg er daarbij ook voor dat je website perfect te gebruiken is op je mobiele telefoon. Zoals bij de trends al was aangegeven wordt het direct shoppen via social mediakanalen nog steeds populairder. Logischerwijs is het handig dat je website dan ook compatible is met deze versie.

Als jouw bedrijf zichtbaar is op de social media van een potentiële klant en deze wil dolgraag even een kijkje nemen, is het natuurlijk een grote blunder als vervolgens je website maar een halve pagina laat zien. Check dus goed of alle veranderingen die je doorvoert op je pc, ook goed doorkomen op de mobiele versie. 

Creëer waardevolle content 

Het klinkt misschien makkelijker dan dat het is, maar waardevolle content online is essentieel voor je bedrijf. Zorg dat de inhoud van je social media zo wordt ingedeeld dat het inspeelt op de behoefte van je gebruikers. Willen ze voornamelijk handige informatie? Of juist mooie productfoto’s? Of zitten ze in het weekend helemaal niet te wachten op bedrijf gerelateerde berichten en willen ze juist een leuk plaatje of een meme zien? Hiervoor moet je je klant kennen en weten wat ze willen. Weet je wat de klant wil, dan kan je ze dat namelijk ook geven!

Bepaalde tools kunnen je helpen om erachter te komen waar jouw klanten nu ook oprecht in geïnteresseerd zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan SEO-tools (SEMRush, Ahrefs, Majestic), Google Analytics, Trends en andere systemen. Goed zoekwoordenonderzoek is hierbij een must!

Online Ads

Oh, ben je daar nog niet mee bezig? Heel gauw opschieten dan. Online-advertenties zijn in deze coronawereld de nieuwe methode geworden van goedkoop en laagdrempelig adverteren voor je bedrijf. Waar traditioneel een reclame op de radio, tv of print hiervan in de plaats zouden komen, heeft corona laten zien dat digitale advertenties het meest effectief zijn. De relatief lage kosten (je kunt het namelijk zo gek maken als dat je het zelf zou willen), de laagdrempeligheid en de meetbaarheid zouden voor elk bedrijf al overtuiging genoeg moeten zijn om hierin te gaan investeren.  

Marketing Tools

Overal is tegenwoordig een mannetje, middeltje of gereedschap voor. Zo ook voor online marketing! Naast ons, als online marketing mannetje ;), kunnen nieuwe programma’s je helpen om je doelen te realiseren, je methoden beter te stroomlijnen en te optimaliseren. Als je nog niet bekend bent met de volgende tools is het verstandig om je hier de komende tijd eens in te verdiepen.

  • CRM-systemen: Customer Relationship Management systemen helpen je bij het ordenen en organiseren van al je contacten, verkopen en klantrelaties. HubSpot is hierin een veelgebruikt systeem en wat ons betreft ook een grote aanrader!
  • Google Analytics: Gratis en Basic. Een handige manier om je resultaten, uitgaven en budget bij te houden. Voornamelijk fijn als je bezig bent met onlineadvertenties, maar eigenlijk ook onmisbaar als je wilt weten of je website presteert.
  • SEO-software: SEO is essentieel voor online marketing. Ben je online, dan wil je ook gevonden worden. Met een website via WordPress heb je bijvoorbeeld al bepaalde tools die je hier automatisch bij helpen! Als bureau werken wij met verschillende tools, waaronder SEMRush, Ahrefs en Majestic. Maar wil je zelf aan de slag dan kom je met één van die drie tools al een heel eind. Er zijn zelfs gratis alternatieven te vinden.

En daar hebben we het! Voorbereid weer terug de weg op, hopelijk covid-19 achterlatend! Logischerwijs zullen niet alle trends en tips voor toepassing zijn voor jouw bedrijf of organisatie. Wil je hier meer over weten? Kijk dan eens op het profiel of stuur Mr Online Marketing een berichtje!

Mr Online Marketing weet als geen ander hoe Google jouw website bekijkt, maar ook hoe een bezoeker dat doet. Zo kunnen onze specialisten jouw website optimaliseren voor meer bestellingen, maar er ook voor zorgen dat je bovenaan komt in Google. Daarnaast geven we jouw merk een gezicht op social media en bereiken we jouw doelgroep met e-mailcampagnes en online advertenties. Van analyse tot strategie en van wilde ideeën tot bruikbare content. Mr Online Marketing is het online marketing bureau dat jouw bedrijf verder helpt.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email