BeReal studie: Slechts 9% van de gebruikers plaatsen hun eerste foto.
Gepubliceerd op: 29 dec 2022 | Auteur: Sortlist Team
Er is een nieuwe speler in het social media landschap: BeReal, een app… beschreven als alles behalve traditionele sociale media.
Door zijn populariteit zijn er nu tientallen concurrenten opgedoken, en zelfs gevestigde giganten als Instagram en TikTok hebben hun eigen versie van een natuurlijker, authentieker sociaal netwerk gelanceerd.
Maar na een blik op het werkelijke gedrag van gebruikers ziet de laatste studie van Sortlist nu een ander patroon: authenticiteit op BeReal is niet wat mensen zoeken.
Wat is de essentie van BeReal? In een paar woorden: de nieuwe sociale media-app stuurt elke dag op een ander tijdstip een melding die gebruikers aanmoedigt om een selfie te posten en tegelijkertijd een foto met de achtercamera om te laten zien wat de gebruiker op dat moment aan het doen was.
Volgens Screen Rant geeft deze aanpak “gebruikers minder controle over hun foto’s, maar maakt het weer goed met een meer authentieke weergave van elke gebruiker.”
Onze enquête geeft hetzelfde aan: 20,46% van de respondenten zegt dat de grootste aantrekkingskracht van de app is dat het “authentiek aanvoelt“.
17,05% zegt dat het feit dat de app nu trendy is de voornaamste aantrekkingskracht is. Vooral 35- tot 54-jarigen willen niet ontbreken, want zij vinden het trendy karakter van BeReal het leukst.
Ontworpen als de anti-sociale media app, heeft BeReal nu meer dan 10 miljoen dagelijks actieve gebruikers, wat zijn populariteit nog maar eens onderstreept.
Gemiddeld zijn dit de tijden die gebruikers per dag doorbrengen op de app:
Tijd die gebruikers per dag doorbrengen op BeReal |
5-10 minuten per dag (33%) |
10-30 minuten per dag (27%) |
30 minuten-1 uur per dag (18%) |
2-5 minuten per dag (12%) |
Meer dan 1 uur per dag (5%) |
1-2 minuten per dag (5%) |
Dit is ver verwijderd van de gemiddelde tijd die gebruikers in het algemeen aan sociale media besteden. Uit een eerder onderzoek van Sortlist over digitale schermtijd bleek dat mensen per dag gemiddeld 145 minuten besteden aan sociale media. Maar zelfs met slechts 5-10 minuten tijd geven BeReal gebruikers nog steeds om de manier waarop ze online verschijnen.
Het belangrijkste verschil tussen BeReal en andere sociale media-apps is de korte tijd die gebruikers krijgen om een foto te plaatsen. Maar dat weerhoudt hen er niet van kieskeurig te zijn.
Slechts 9% van de gebruikers plaatst de eerste foto die ze maken op de app. In feite blijkt uit onze studie dat 35,60% minstens 3 foto’s maakt voordat ze besluiten om te posten.
In het algemeen zijn vrouwen selectiever met hun foto’s; zowel mannen als vrouwen posten op BeReal na 2 of 3 takes, maar vrouwen zeggen dat ze het minst geneigd zijn te posten na de eerste take en zijn meer bereid dan mannen om ten minste 4 takes te nemen voordat ze posten.
Vreemd genoeg is er een overeenkomst tussen Gen Z (18-24 jaar) en gebruikers van middelbare leeftijd (45-54 jaar): beiden zijn bereid om niet meer dan 2 takes te doen alvorens te posten.
Wanneer ⚠️ de notificatie ⚠️ verschijnt, wacht meer dan de helft van de gebruikers tot ze iets interessants aan het doen zijn alvorens te posten (53,80%), wat het doel van de app om de “anti-Instagram” te zijn, tenietdoet.
Dit zijn de typische gedragingen wanneer dat gele signaal verschijnt:
Zoals de meeste sociale media-apps speelt BeReal in op de “fear of missing out” (FOMO) en nodigt mensen, vooral vrouwen (18,10%) en 25-34-jarigen (18,84%), met succes uit om de app alleen te gebruiken om te zien wat anderen doen.
En alsof dat nog niet genoeg was, gaven de gebruikers (86,40%) massaal aan dat ze wilden dat ze de foto’s die ze plaatsten konden bewerken.
Of BeReal nu authentieker is dan andere sociale apps of niet, over één ding zijn de gebruikers het eens: de app is een blijvertje.
65% van de respondenten denkt dat de app “de volgende grote sociale media” wordt.
Toch bevestigt een snelle zoektocht op Google Trends dat authenticiteit misschien niet zo aantrekkelijk is voor gebruikers. Stijgende trends rond “BeReal” zijn gerelateerd aan het verwijderen van accounts.
Zijn BeReal gebruikers zo echt? De gegevens van ons laatste onderzoek laten het tegendeel zien; het lijkt er uiteindelijk op dat gebruikers meer controle willen hebben over hun foto’s en hoe ze die plaatsen.
Het contrast is te zien tussen wat de meeste mensen omschreven als een “meer authentieke app” en:
Toch lijkt de toekomst van de app in goede handen, met 28 miljoen downloads en bijna 70% van de gebruikers die geloven dat de app een blijvertje is.
Deze enquête werd uitgevoerd tussen 26 en 30 september 2022. We onderzochten 1000 BeReal gebruikers in 6 landen: Nederland, België, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Frankrijk. In het onderzoek vroegen we gebruikers naar hun gedrag op BeReal en de aantrekkingskracht die de app hen biedt. De antwoorden zijn anoniem.
De Sortlist Data Hub is de place to be voor journalisten en industrieleiders die op zoek zijn naar datagestuurde rapporten uit de marketingwereld, verzameld uit onze onderzoeken, partnersamenwerkingen en interne gegevens van meer dan 50.000 branches.
Het is ontworpen als een ruimte waar de cijfers over marketing worden omgezet in gemakkelijk te lezen rapporten en studies.