Snelle SEO-hacks om je mailinglijst exponentieel te doen groeien
Met al die spamfilters van tegenwoordig zou je denken dat e-mailmarketing voltooid verleden tijd is. Niets is minder waar. Als SEO liefhebber heb je misschien nog wel andere interesses (al is die kans heel klein) dan technische lectuur over hoe je hoger in Google kunt rangschikken. Je krijgt heus nog wel eens een nieuwsbriefje over die andere grote passie of hobby van je, of mails van andere bedrijven die direct of indirect verband houden met je vak. De berichten die je écht wil lezen, weten altijd wel door de mazen van het spam-net te glippen.
Voordelen van e-mailmarketing
Niet dat e-mailmarketing ooit echt uit de mode is geweest, maar misschien wordt het soms een beetje stiefmoederlijk behandeld. Nochtans is e-mail nog altijd de meest succesvolle manier om mensen te bereiken en conversies naar een hoger niveau te tillen.
De return on investment van e-mailmarketing bedraagt volgens onderzoek om en bij de 4.400 procent, iets waarvoor ieder marketing bureau meteen zou tekenen. De vraag is dus niet óf je een mailing list gaat aanleggen, maar eerder hoe snel je er eentje kunt aanleggen.
SEO inzetten om een mailing list te laten groeien
Een combinatie van sprankelende en steengoede content en SEO, met een sausje van prikkelende lead magnets (stimulansen of prikkels in ruil voor iemands e-mail) er overheen, is de beste formule om je e-mail lijst vrijwel slapend te laten groeien. Er zijn enkele goed bewaarde SEO-geheimen, die we met jullie delen, om je mailcontacten exponentieel te doen toenemen. En het voordeel is dat je er helemaal geen dure advertentiecampagnes voor hoeft op te zetten.
Gewoon steengoede content
Ga maar eens na waar mensen zoal hun mails lezen. Uiteraard op hun computers op kantoor, maar ook op hun persoonlijke laptops en smartphones, thuis terwijl ze naar hun favoriete Netflix-serie zitten te kijken, in bed voor het slapengaan en zelfs op het toilet. Dus als je gebruik maakt van e-mailmarketing doe je er maar beter goed aan om ervoor te zorgen dat het voor je publiek de moeite waard is om hun drukke bezigheden ervoor te onderbreken.
Besteed ook de nodige aandacht aan de kwaliteit van je mail zelf en streef naar content die blijft plakken op basis van strategische keywords, bij voorkeur langere zoekvragen. Het geheim van dergelijke top-of-mind awareness content, is dat het in het hoofd van klanten blijft zitten en hen later weer ‘onbewust’ te binnen schiet. Behoud de e-mail content op je website, want de kans is groot dat je abonnees die op een later ogenblik opnieuw gaan googelen, eerder dan die e-mail weer op te rakelen.
Experimenteer in het onderwerp van de mails met keywords om te achterhalen welke zoekwoorden tot een grotere conversie leiden. Op die manier oogst je informatie van onschatbare SEO-waarde die je later ook op je website kunt toepassen.
Content upgrade
Deze strategie is al even simpel als geniaal. Je lezers toonden al hun interesse in een onderwerp door op één van je blogs te klikken. Waarom hier dan geen gebruik van maken en hen een extraatje aanbieden? Hoe werkt het?
- Schrijf een razend interessant artikel;
- Creëer daarnaast een tekst die nog wat dieper ingaat op de materie;
- Bied bezoekers de kans om deze gepimpte of premium content te ontvangen in ruil voor hun e-mailadres.
Social media buttons in je mail
Mond-tot-mondreclame is nog altijd de beste manier om nieuwe klanten te werven, hoewel dat in de 21e eeuw wellicht meer ‘e-mail tot e-mail’ of ‘sociale media tot sociale media’-reclame is. Geef je klanten de kans om hun e-mails naar hun vrienden te forwarden of te delen op hun favoriete social media. Bevestig deze optie aan de hand van social media buttons in het groot bovenaan het scherm om dit gedrag aan te moedigen. Hoe meer mails er zo geforward worden, hoe sneller je mailinglijst zal groeien en hoe groter de kans dat je verkopen de hoogte in schieten.
Niet overtuigd? De Click-Through-Rate (CTR) van mails met social media knoppen is 6,2 procent versus 2,4 procent zonder deelknoppen.
Bied een exclusieve kans of promotie aan
Er zijn twee dingen waar iedereen dol op is: een koopje doen of bij een exclusief gezelschap horen! De twee combineren kan een flinke stimulans zijn om mensen over de streep te trekken om zich op jouw nieuwsbrief te abonneren. Bied een promotie aan uitsluitend voor abonnees. Dat kan 10 procent korting zijn op een volgende aankoop of de kans om een nieuw product aan te schaffen vóór de gewone stervelingen. Dat gratis extraatje in ruil voor hun mailadres kan ook een e-book, gratis app of handige tool zijn.
Pro tip: Maak een aparte landingspagina (dat kan ook een pop-up zijn) om afleiding van social media buttons en andere afleidende elementen te vermijden. Daar kunnen de bezoekers van de website maar twee dingen doen: de pagina verlaten of zich inschrijven.
Pop-ups
Pop-ups zijn eigenlijk een beetje zoals de Hazesjes: je houdt ervan of je haat ze. Maar de laatste tijd zie je ze overal, want ze trekken nog altijd een groot publiek. Deze pop-ups zijn er in alle soorten en vormen, én makkelijk te installeren. Het enige wat je dan nog nodig hebt is een prikkelende tekst voor snelle resultaten.
Een bewezen succesformule is overigens het gebruik van geanimeerde GIFS op de achtergrond van een transparante pop-up, waarin je een cliffhanger toont van wat mensen kunnen verwachten als ze zich abonneren.
Snelle website
Haast en spoed is zelden goed, maar dat geldt niet voor de snelheid van je website. Hoe sneller de laadtijden van je pagina’s, hoe hoger de conversieratio’s. Je wil natuurlijk geen potentiële klanten verliezen omdat ze afknappen op een trage website.
GDPR-proof
Aangezien je mailadressen aan het verzamelen bent, moet je ervoor zorgen dat je website AVG/GDPR-proof is. Dat wil in essentie zeggen dat je het doel van de gegevensverwerking moet omschrijven, de uitdrukkelijke toestemming moet krijgen van de abonnee (vakje laten aanvinken) en de mogelijkheid tot opt-out moet voorzien.
Nu is het aan jou! Ondertussen ken je de basisknepen. Gebruik deze nieuwe kennis wijs en bied iets waardevols aan je klanten.