Black Hat SEO herkennen: 5 manieren om je website te verliezen
Laatst geüpdate op 14 maart 2024 om 02:48 pm
Er zijn veel tactieken beschikbaar om de aanwezigheid van jouw site online te verbeteren, en het gebruik ervan kan een grote impact hebben.
Ze worden SEO (search engine optimization) tools genoemd en kunnen het verkeer verhogen, nieuwe gebruikers aan jouw content blootstellen en een blijvende indruk maken. Zoekmachines keuren niet alleen veel van deze marketing tools goed, ze moedigen ze openlijk aan in hun webmaster richtlijnen.
Maar de waarheid is dat terwijl sommige als acceptabel worden beschouwd door Google en dergelijke, andere dat beslist niet zijn. Tactieken die onder deze categorie vallen, staan bekend als Black hat SEO. Deze worden niet alleen afgekeurd door zoekmachines, maar kunnen uiteindelijk ook permanente schade aanrichten aan de manier waarop je gebruikers bereikt.
Wat is Black Hat SEO?
Het doel van zoekmachines is om gebruikers te verbinden met wat ze zoeken. Elke zoekmachine heeft criteria voor wat een site meer of minder geschikt maakt voor zoekopdrachten op specifieke termen, en hoe beter een site scoort, hoe hoger hij in de lijst met zoekresultaten staat.
Ze hebben zelfs algoritmes om de enorme hoeveelheden content te sorteren en de meest relevante en nuttige sites naar de top te duwen.
“Black hat SEO is de overkoepelende term voor marketing technieken die specifiek ontworpen zijn om zoekmachines en hun bijbehorende algoritmes te manipuleren. De naam is afgeleid van oude western tv-shows en films waar de good guy historisch droeg een witte hoed, en de schurk droeg een zwarte.”
Het basisidee is dat je, door ze te gebruiken, de aanwezigheid van je site in een zoekmachine kunstmatig verhoogt en meer gebruikers aantrekt. Zoals je zult zien, zijn er tal van voorbeelden van deze, en elk heeft zijn eigen manier om te proberen om het systeem te manipuleren.
Voorbeelden van Black Hat SEO
Er zijn veel verschillende black hat SEO tactieken en de lijst blijft groeien. Naarmate de algoritmes van zoekmachines geavanceerder worden, worden ook de technieken van degenen die proberen ze te slim af te zijn steeds geavanceerder.
Het algemene thema hier is dat dit technieken zijn die hopen om jouw positie te verbeteren op onwettige manieren. In plaats van het verdienen van een hogere rang door middel van informatieve en kwalitatief hoogwaardige content, deze proberen om in wezen bedriegen hun weg naar de top.
1 – Content van lage kwaliteit
Content is een van de factoren waar zoekmachines rekening mee houden bij het rangschikken van een site. Low-qualitycontent is een van de meest voorkomende varianten van black hat SEO, en in plaats van één techniek te beschrijven, is het meer een subcategorie. In het algemeen verwijst deze naar content gemaakt door een programma of persoon die niet origineel is voor de site.
Dit kan komen in de vorm van content die ofwel direct is gestolen van een andere, hoger gerangschikte site (plagiaat), of geherformuleerd op een manier die geen extra informatie biedt.
Zoekmachines zoals Google hebben ook de neiging om content af te keuren die door programma’s is gegenereerd. Programma’s hebben de neiging om content te maken die robotachtig leest, maar het kan ook leiden tot black hat SEO grondgebied.
Een voorbeeld hiervan is “article spinning“, waarbij een programma content van een andere site neemt en tientallen (of zelfs honderden) soortgelijke berichten creëert met onbeduidende veranderingen in bewoording of grammatica.
2 – Trefwoord Manipulatie
Trefwoorden zijn een ander nuttig instrument voor zoekmachine optimalisatie omdat ze zowel het algoritme als de zoeker helpen een beter begrip te krijgen van waar de site over gaat. Black hat SEO onderbreekt dit door gebruik te maken van technieken zoals “hidden keywords” of “keyword stuffing”.
Verborgen SEO trefwoorden zijn meestal ongerelateerde tekst die wordt verborgen in de pagina door deze dezelfde kleur te geven als de achtergrond. Dit is bedoeld om nietsvermoedendegebruikers naar de site te lokken die op de verborgen term hebben gezocht.
Keyword stuffing is precies wat het klinkt. Het is een nogal voor de hand liggende black hat SEO techniek, waarbij trefwoorden letterlijk zo vaak in de content worden “gepropt” dat het moeilijk wordt om de content te lezen of te volgen.
Een voorbeeld zou er ongeveer zo uit kunnen zien:
Honkbalkaarten kunnen echt waardevol zijn vanwege honkbalkaartverzamelaars en honkbalkaartliefhebbers. Wanneer je op zoek bent naar honkbalkaarten, kijk dan naar honkbalkaarten op lokale plaatsen waar honkbalkaarten worden verkocht en online sites die honkbalkaarten verkopen.
Deze methode kan een hogere zoekmachine ranking opleveren, maar het komt ten koste van gebruikers die hoogstwaarschijnlijk de site ontevreden verlaten omdat de herhaling geen werkelijke waarde toevoegt. Trefwoorden zijn ongetwijfeld een nuttiginstrument bij de marketing van jouw site, maar probeer ze alleen te gebruiken waar ze op de juiste manier vloeien en iets toevoegen aan de content van jouw pagina.
3 – Content verkeerd voorstellen
Een andere categorie van black hat SEO tactieken heeft als doel zowel gebruikers als zoekmachines te laten geloven dat de site content bevat die niet zo is.
Private blog network
Een van die strategieën is een zogenaamd private blog network.
Hierbij worden verlopen domeinen van gerenommeerde sites opgekocht en vervolgens gevuld met andere content en backlinks naar een andere, minder legitieme site. Het komt erop neer dat de hoge positie van het oorspronkelijke domein in de zoekmachines wordt gebruikt om meer mensen naar een andere site te lokken.
Als dergelijke domeinen niet beschikbaar zijn, zijn er andere black hat SEO-technieken om de content te vervalsen en gebruikers aan te trekken. Een daarvan is door gebruik te maken van “doorway passages”. Dit is wanneer pagina’s van een site zijn gewijd aan nutteloze content vol met zoekwoorden die bedoeld zijn om zoekmachines aan te trekken.
Wanneer een gebruiker op deze link klikt, wordt hij uiteindelijk naar een ander deel van de site gestuurd, dat waarschijnlijk niets te maken heeft met waar hij naar op zoek was.
Sneaky redirects
Sneaky redirects vallen ook onder deze categorie, en dit is wanneer de link in de zoekmachine gebruikers doorverwijst naar een andere pagina op de site of een andere site in het geheel. Redirects kunnen een handig hulpmiddel zijn wanneer een site een domeinwijziging heeft, maar het gebruik ervan voor dit doel valt onder black hat SEO.
Soms wordt deze methode specifiek gebruikt om zoekmachine crawlers die op zoek zijn naar black hat SEO af te schudden. De code van de site wordt aangepast om crawlers naar de ene site te sturen, en gebruikers naar een andere, zodat de site detectie kan omzeilen en toch zijn rating kan opkrikken.
Cloaking
Cloaking gaat nog een stap verder door te doen alsof de content voor zoekmachines totaal anders is dan wat de gebruikers te zien krijgen.
Een andere techniek is bekend als “bait and switch”. Dit gebeurt wanneer content met betrekking tot een specifiek onderwerp opzettelijk op een site wordt geplaatst om de positie ervan in een zoekmachine te verbeteren.
Zodra de site hoog genoeg scoort, wordt de content verwisseld voor iets anders, maar blijft men profiteren van de hoge ranking.
Groupon werd hier een paar jaar geleden bijvoorbeeld van beschuldigd toen het bleef adverteren voor een voucher voor de San Francisco Comprehensive Tours zelfs nadat de promotie was afgelopen als een manier om gebruikers naar de site te lokken.
4 – Rich Snippet Markup Spam
Markeringen maken het gemakkelijker voor zoekmachines om de focus van een website te begrijpen, en welke delen ervan het meest relevant zijn voor zoekers.
Bijvoorbeeld, als je website zich richt op grote witte haaien, maar ook een sectie bevat over hoe vaak ze zeehonden eten, zou je de haaien markeren, maar waarschijnlijk niet de zeehonden.
Deze markeringen worden dan gebruikt door de zoekmachines om hun rich snippets te maken – ook bekend als gestructureerde gegevens – dat zijn de regels tekst die onder elke link in een zoekresultaat staan. Het doel is om gebruikers een nauwkeurig beeld te geven van waar de site over gaat voordat ze erop klikken.
Rich Snippet markup spam probeert dit te slim af te zijn door markups te gebruiken voor irrelevante of onnauwkeurige informatie die hen hopelijk een hogere ranking zal opleveren.
Een voorbeeld hiervan is het opnemen van een frauduleuze recensie van een nepsite die lovend is over jouw content, zodat deze onder jouw link in de zoekresultaten verschijnt en gebruikers een verkeerde indruk krijgen van jouw reputatie.
5 – Onrechtmatig links bouwen
Het bereik van een site is ook belangrijk voor zoekmachines bij het bepalen van de juiste rang voor een site. In wezen, als de link naar een site is gevonden op tal van gerenommeerde sites, dat helpt om de eigen ranking te verbeteren. De gedachte hierachter is dat als deze gerenommeerde sites naar de site linken, het waarschijnlijk een goede bron is. Deze praktijk – link building genoemd – is een essentiële marketingtechniek geworden voor sites om hoger in de resultatenpagina te komen.
Black hat SEO technieken ontwikkelden een achterpoortje door de links van sites in de commentaarsectie van gerespecteerde blogs te plaatsen. De algoritmes van zoekmachines pikten dit op als vermeldingen door de blog, en de site zou een hogere ranking krijgen. Gelukkig is dit grotendeels geëlimineerd als methode om zoekmachine optimalisatie te verbeteren, omdat de algoritmes nu links in blog commentaren negeren bij het overwegen van de ranking van een site.
Het moet ook worden opgemerkt dat zelfs als de link wordt vermeld door de werkelijke blog / site (in plaats van de opmerkingen), het nog steeds wordt beschouwd als black hat SEO indien gedaan door wat wordt beschouwd als onwettige middelen.
Bijvoorbeeld, als je betaalt iemand om de link naar jouw site te plaatsen op hun platform, of in ruil voor een gratis product, dat is nog steeds bestempeld als black hat SEO. Dit komt omdat de link wordt geplaatst voor het product/geld, niet vanwege de verdiensten ervan.
Een ander voorbeeld hiervan is een praktijk die bekend staat als “Guest Posting“. In plaats van het uitwisselen van geld of gratis producten, wordt de link naar jouw site geplaatst wanneer je “gast post” op de blog. Net als het vorige voorbeeld, wordt dit beschouwd als een zwarte hoed SEO tactiek, omdat jouw link niet wordt geplaatst omdat het informatieve en interessante content biedt.
Waarom is het gebruik van Black Hat SEO problematisch?
Wanneer je besluit om zoekmachine optimalisatie te gebruiken, kan het verleidelijk zijn om black hat technieken te gebruiken om een voorsprong te krijgen op concurrenten, maar het is belangrijk om de gevolgen te begrijpen.
Reden 1
Zoekmachines stellen het niet op prijs als je ze probeert te misleiden. Black hat SEO schendt hun servicevoorwaarden, en zij nemen deze zeer serieus. Ze hebben voortdurend evoluerende algoritmen in plaats om te zoeken naar sites die deelnemen aan deze tactiek.
En voor het geval er een door de mazen van het net glipt, moedigen ze zoekers openlijk aan om overtredingen te melden. De gevolgen hiervan kunnen variëren van het verlagen van de positie van de site bij een zoekopdracht tot het voor onbepaalde tijd verbannen worden van de site.
Reden 2
Vanuit een ethisch standpunt is het gemakkelijk te zien waarom respectabelesites zich niet inlaten met black hat SEO technieken. Zij schenden het idee dat een website moet worden opgekrikt omdat het eigenlijk meer geschikt is voor de gebruiker en zijn zoektocht. In plaats daarvan vertrouwen deze tools op duistere manieren om vaak onverdiende aandacht te krijgen van zowel de zoekmachine als degenen die zoeken.
Reden 3
Black hat SEO technieken hebben ook de neiging om gebruikers een negatieveervaring te geven. Ze gebruiken vaak trucjes om gebruikers te lokken, en laten ze uiteindelijk verward of gefrustreerd achter.
Als gebruikers op jouw site zijn vanwege een tactiek als “bait and switch” of een stiekeme omleiding, zullen ze waarschijnlijk niet vinden waar ze naar op zoek zijn. Wanneer een gebruiker ontevreden is met een zoekresultaat, is het zeer onwaarschijnlijk dat ze daar blijven, of op een later tijdstip terugkeren.
Reden 4
Het gebruik van black hat SEO kan lijken op de gemakkelijke oplossing om meer verkeer naar jouw site te krijgen, maar overweeg de korte termijn voordelen met de lange termijn kosten. Ook al kan het ervoor zorgen dat gebruikers vaker op jouw site klikken, het kan ook leiden tot een negatieve gebruikerservaring, iets wat je zeker wilt vermijden.
Hoe Black Hat SEO te vermijden
De makkelijkste manier om te voorkomen dat je black hat SEO gebruikt om de ranking van jouw site te verbeteren is door een professional in te huren. Bureaus in jouw regio’s met deskundige SEO-vaardigheden in Nederland bijvoorbeeld, zijn er om je te helpen met dit aspect van marketing, terwijl ze ook binnen de richtlijnen blijven die door zoekmachines zijn opgesteld.
Ze kunnen advies geven over de structuur van de site of het gebruik van trefwoorden en kunnen helpen bij de ontwikkeling van de content. Sommigen bieden zelfs trainingen aan zodat je kunt leren om jouw zoekresultaten voor de komende jaren te optimaliseren.
Als je liever alleen vliegt, heeft het internet genoeg tools om je te helpen op de juiste manier te marketen. De beste bron is recht uit de mond van het paard. Zoals gezegd, zoekmachines zoals Google en Bing hebben nuttige webmaster richtlijnen met voorbeelden van wat wel en niet in strijd is met hun terms of service.
Het is ook belangrijk om jouw site te controleren op hackers en spam die gebruik maken van “black hat SEO” om jouw score te verlagen. Dit wordt beschouwd als “negatieve SEO” omdat het wordt gedaan met de bedoeling om de rang van een andere site (meestal een concurrent) te schaden, in plaats van te proberen om hun eigen site te verbeteren, maar het kan nog steeds worden gezien als black hat SEO voor zoekmachines.
Bijvoorbeeld, door het kopen van spam links naar jouw site, zijn ze in wezen het opzetten van je te worden gemarkeerd door een zoekmachine, en dat kan je in de problemen komen – zelfs als je niet verantwoordelijk bent voor het plaatsen van het daar.
Herhaal wat ik zeg: Ik zal geen geld of gratis producten ruilen om mijn link op een andere site te laten plaatsen.
Het lijkt misschien duidelijk dat het kopen van een vermelding niet hetzelfde is als het verdienen van een vermelding, maar dit gaat verder dan een ethische kwestie. Zoekmachines nemen dit zo ernstig dat ze meestal beide partijen straffen.
Het belangrijkste om in gedachten te houden is dat als je je rang verbetert door het verstrekken van solide content, je je helemaal geen zorgen hoeft te maken over black hat SEO. Maak een duidelijke en boeiende site die zich richt op onderwerpen in plaats van zoekwoorden, en maakt verstandig gebruik van tools zoals link building, markups, en redirects.
De impuls om sommige van deze technieken te gebruiken kan sterk zijn bij het streven om zo veel mogelijk klanten te bereiken. Zelfs de meest gerenommeerdesites zijn betrapt op het gebruik van sommige van deze technieken – inclusief Google zelf! Toch is het van vitaal belang dat je black hat SEO vermijdt om ervoor te zorgen dat jouw site zijn plaats verdient in de top van relevante zoekopdrachten om gerespecteerd te worden door zowel zoekmachines als gebruikers.
FAQ
V: Is black hat SEO illegaal?
A: Technisch gezien niet, maar dat betekent niet dat het geen negatieve invloed op jouw site zal hebben. Het is (nog) niet tegen de wet, dus je hoeft zich geen zorgen te maken dat de FBI voor jouw deur staat met een huiszoekingsbevel.
Het is echter wel in strijd met de servicevoorwaarden van alle gerenommeerde zoekmachines. Als hun algoritme je betrapt op het gebruik van black hat SEO, of als het aan hen wordt gerapporteerd, zou je kunnen zien dat je site zijn ranking op de site verliest, of er helemaal van wordt verbannen.
V: Wat is het verschil tussen black hat en white hat SEO?
A: Black hat SEO technieken zijn technieken die gebruik maken van onwettige middelen om een hogere positie in de zoekresultaten te krijgen.
Ze zijn vaak expliciet verboden in de servicevoorwaarden van de zoekmachine en kunnen ertoe leiden dat de site een lagere positie krijgt of wordt verbannen van de zoekmachine. Aan de andere kant van de schaal zijn white hat SEO technieken, die zeer nuttig zijn voor marketeers en aangemoedigd door zoekmachines als goede marketing praktijken.
V: Wat als ik niet zeker weet of iets black hat SEO is?
A: Het beste antwoord hierop is dat als je niet zeker bent, doe het dan niet. Bekijk de zoekmachine richtlijnen voor meer details over wat ze wel en niet toestaan.
Het helpt ook om je motivaties voor de techniek in kwestie te overwegen- doe je dit om de ervaring van je gebruiker te verbeteren, of om je aanwezigheid in een zoekmachine te verbeteren? Als je het laatste hebt geantwoord, ga er dan van uit dat het black hat SEO is, en ga een andere weg.
V: Is linkbuilding black hat SEO?
A: Niet als het op een legitieme manier gebeurt. Als je link wordt geplaatst omdat hij echt wordt gesteund door de site die hem plaatst, dan is er geen probleem. Als de link is “gesponsord“, dat wil zeggen geplaatst in ruil voor geld, gratis producten, of een gast blog post, dan ja, dit wordt beschouwd als black hat SEO en moet worden ontmoedigd.