Een linkbuilding strategie die snel resultaten oplevert
Laatst geüpdate op 26 juli 2022 om 03:23 pm
Je creëert boeiende content voor je gebruiksvriendelijke website. Content die gesmaakt wordt door je website bezoekers én die zoekmachines begrijpen. Toch betekent dit niet automatisch dat jouw pagina ook hoog zal scoren in de zoekresultaten. Om een hoge positie in Bing, Yahoo, Ecosia of andere Googles in te nemen, moet je namelijk autoriteit uitbouwen. En dat kan door link building of links scoren van andere websites naar jouw website.
Weet jij hoeveel zoekopdrachten Google dagelijks verwerkt? 3,5 miljard! En dat is eigenlijk niet verwonderlijk. Voor elke vraag waarop we een antwoord zoeken, gebruiken we het wereld wijde web. Of het nu gaat over hippe sneakers, een lekker restaurant in de buurt tot een autoverzekering, het eerste wat we doen is online onze mogelijkheden onderzoeken. Soms zelfs voor de meeste bizarre zoekopdrachten. Wist je bijvoorbeeld dat elke dag wereldwijd 70.000 mensen opzoeken of “de kerstman echt bestaat”?
Wanneer je als bedrijf niet verschijnt in deze zoekresultaten – liefst nog eens op pagina 1 want slechts 8% klikt door naar pagina 2 – verlies je dus heel wat potentiële klanten. Het doel van zoekmachines is simpel: voor jouw zoekopdracht de beste resultaten weergeven. Hoe ze die zoekresultaten rangschikken, of ranken in het vakjargon, kent echter een sterke evolutie. De belangrijkste principes blijven gelukkig constant en linkbuilding is hierbij cruciaal.
Een sterke linkbuildingstrategie opzetten is dus van groot van belang. Hoe je ermee start? Dat leggen we uit in deze blog.
In dit artikel
- Wat is een link?
- Wat is linkbuilding?
- Waarom is linkbuilding zo belangrijk?
- Twee belangrijke concepten bij linkbuilding: autoriteit & link juice
- De foute manier van linkbuilding
- Het belang van interne links
Wat is een link?
Starten doen we bij het begin. Wat is eigenlijk een link? Wel, een link, ook wel backlink, hyperlink, inkomende link of externe link genoemd, is een stukje HTML-code dat twee afzonderlijke websites met elkaar verbindt. Door erop te klikken, surf je van de ene website naar de andere. Een interne link koppelt dan weer twee pagina’s binnen éénzelfde website. Hierover vertellen we later in deze blog meer.
Wat is linkbuilding?
De tweede vraag die we ons moeten stellen, is: “wat is linkbuilding?”. Het antwoord: link building is het proces waarbij je zoveel mogelijk links van andere websites naar jouw website gaat proberen verzamelen. Een beetje vergelijkbaar met de vriendenboekjes van vroeger: hoe meer vriendjes iets in jouw boekje schrijven, hoe populairder je bent.
Waarom is linkbuilding zo belangrijk?
Om dat te begrijpen, maken we een korte tijd door de reis. Welkom in de pre-Google dagen van het internet! Zoekmachines als Yahoo! en Alta Vista (ken je die nog?) zijn de dominante spelers. En zij rangschikken hun zoekresultaten 100% op basis van de inhoud van een webpagina.
Enter: Google. Het inmiddels beroemde “PageRank Algorithm” van Google verandert alles. In plaats van alleen de inhoud van een webpagina te analyseren, kijkt Google ook hoeveel andere pagina’s aan die ene pagina zijn gelinkt.
Back to reality. Bijna 20 jaar later zijn links nog steeds één van de drie belangrijkste manieren om hoog te scoren in Google. Benieuwd naar de andere twee. Check het hier.
In Europa heeft Google het grootste marktaandeel, gevolgd door Yahoo en Bing. In andere werelddelen is dit niet perse zo. In China bijvoorbeeld is Baidu de populairste zoekmachine, in Rusland zijn ze naast wodka dol op Yandex en ook DuckDuckGo (de anonieme zoekmachine) en Ecosia (de duurzame zoekmachine) zijn best populair. De achterliggende algoritmes werken gelukkig wel soortgelijk. Scoor je dus goed in de ene zoekmachine dan zal dit waarschijnlijk ook zo zijn in de andere.
Twee belangrijke concepten bij linkbuilding: autoriteit & link juice
Autoriteit
Sommige websites bouwen een hogere autoriteit op dan andere websites. Waarom? Het aantal jaren dat ze bestaan, de kwaliteitsvolle content die ze leveren, het aantal artikels en pagina’s dat ze bevatten, … het speelt allemaal een rol.
Wikipedia heeft bijvoorbeeld duizenden verschillende sites die ernaar linken. Daarnaast telt het onnoemelijk veel artikels en is het al jaren een belangrijke bron van informatie. Dit alles vertelt de zoekmachine dat Wikipedia veel expertise biedt, dat andere sites erop vertrouwen en dat ze dus een hoge autoriteitsscore verdienen.
Een link scoren van een website met veel autoriteit is natuurlijk meer waard dan een link van een website met weinig autoriteit. Hoe ontdek je de autoriteit van een website vraag je je nu misschien af? Dan kan bijvoorbeeld met deze gratis tool van Ahrefs.
Link juice
Link juice sluit nauw aan bij het concept van linkautoriteit: het is de extra waarde die de verwijzende website geeft aan de website waarnaar het verwijst. Als pagina A bijvoorbeeld linkt naar pagina B en pagina A heeft veel autoriteit, dan geeft het een deel van die waarde (juice) door aan pagina B. En dat helpt pagina B hoger te scoren op Google. Jouw doel? Zoveel mogelijk juice verzamelen dus!
De foute manier van linkbuilding
Voor we jou vertellen hoe je een linkbuildingstrategie opzet die snel resultaten oplevert, kijken we even naar de foute aanpak. Dit is beter bekend als black-hat SEO, een praktijk waarmee jouw site zelf verbannen kan worden uit de zoekresultaten.
Wat mag je absoluut niet doen: links kopen. De diensten waarbij je backlinks kan kopen, leveren nooit kwalitatieve backlinks op. Ze bieden vaak een pakket van 1.000 of meer backlinks aan, maar deze komen van allerlei linkfarms of dubieuze buitenlandse websites. Deze links doen je website meer schade toe dan dat het je oplevert.
We geven toe, het kan soms verleidelijk zijn. Maar natuurlijke linkbuilding of links verdienen is the only way to go. Dit vraagt uiteraard tijd en moeite maar je plukt er op lange termijn de vruchten van. Beloofd!
Hoe scoor je links?
Er zijn een aantal strategieën die je kan volgen voor het verzamelen van links. We delen ze hieronder:
- Wie niet vraagt, niet wint
De eerste tip is erg voor de hand liggend, maar wordt toch regelmatig over het hoofd gezien. Kijk eens rond in persoonlijk netwerk van vrienden, familieleden, collega’s, partners, klanten wie een relevante blog of website beheert voor jouw business. Vraag of zij een link willen leggen van hun website naar de jouwe.
- Bouw een relatie op
Een tweede tip is om zoveel mogelijk nieuwe contacten te leggen met gerelateerde communities op forums en blogs. Draag bij tot discussies met interessante en relevante opmerkingen en berichten. Door actief deel te nemen kan je regelmatig verwijzen naar je eigen website, maar blijf je bovendien altijd op de hoogte van het nieuws uit jouw branche én kom je tenslotte in contact met interessante mensen die jouw passies delen.
- Geef een getuigenis
Testimonial linkbuilding is een win-win scenario en dus onze derde tip. Veel bedrijven zoeken klanten die vertellen over hun ervaring met de betreffende producten of diensten. In ruil voor deze getuigenis vraag je om een link naar jouw website.
- Start een blog
Tip vier: schrijf regelmatig blog artikels op je eigen website. Creëer hiermee boeiende en unieke content waarnaar mensen willen linken. Focus daarbij op je branche en op de behoeften van je klanten. Ook een gastblog op een andere website met een link naar jouw website is een echte aanrader. Check wel dat de website of blog relevant is voor jou en deze website voldoende autoriteit heeft.
- Registreer je site op populaire platformen
Als vijfde tip kan je de Gouden Gids, openingsuren.com, TripAdvisor of vergelijk.be inschakelen. Het zijn maar enkele veel bezochte online platformen die dagelijks duizenden bezoekers lokken en waar je snel en vaak gratis jouw website kan registreren. Opnieuw extra linkjes op de teller!
- Schakel influencers in
Tot slot verwijzen we naar influencers. Van micro-influencers tot wereldberoemde experts of sterren: influencers heb je in allerlei vormen en maten. Ze besteden veel tijd aan het opbouwen van hun merk en het verzamelen van volgers. Wanneer zij linken naar jouw website mag te dus op beide oren slapen dat er veel bezoekers én link juice zal volgen.
Het belang van interne links
Deze blog afsluiten, doen we met het concept van interne linkbuilding. Of pagina’s op jouw website die naar elkaar verwijzen. Als er een groot aantal interne links naar een bepaalde pagina op je website bestaan, geef je zoekmachines het signaal dat die pagina erg belangrijk is. Hierdoor gaat deze pagina hoger scoren in de zoekresultaten. Klinkt makkelijk toch? Dat is het ook, maar hou zeker onderstaande tips in het achterhoofd:
- Gebruik een goede ankertekst: dit is onderlijnde tekst waarop je klikt en zo naar een andere pagina springt. Als wij bijvoorbeeld naar de homepagina van Sortlist zouden linken met de tekst “lekkere koekjes hier”, helpt dat niet om hoog te scoren voor dat trefwoord. Als we daarentegen de ankertekst “Vind hier het juiste marketingbureau” gebruiken, levert dit wel wat op.
- Autoriteit van de koppelingspagina: net zoals bij een externe link is ook de kwaliteit van de interne pagina die linkt een factor om rekening mee te houden. Zorg er dus zeker voor dat jouw best scorende webpagina’s voldoende interne links bevatten.
Klaar om deze tips in de praktijk toe te passen en met linkbuilding jouw positie in de zoekresultaten stevig te verbeteren? Of zoek je de nodige ondersteuning bij één van onze marketingbureaus? Neem dan snel een kijkje bij onze diensten.
Sortlist beschikt over een zeer groot panel van agentschappen, waaronder de beste SEO-agentschappen in Nederland. Meer specifiek kunnen we u doorverwijzen naar SEO-agentschappen in vele steden: