Neuromarketing voor dummies
Digital & Marketing Strategy

Voorbeelden van neuromarketing in actie

5,00/5(2)

Neuromarketing, de hele wereld spreekt erover, maar weinig mensen weten  wat het kan doen voor je product of dienst. Om je eindelijk eens te laten zien wat neuromarketing doet, komen we in dit artikel met een paar duidelijke voorbeelden. Je zal na het lezen direct in de gaten hebben waar neuromarketing gebruikt wordt en misschien zelfs al wat ideeën kunnen uitwerken. Lees dus snel verder om meer te lezen over neuromarketing.

Neuromarketing in het kort

We zullen het niet al te technisch maken, maar voor we ingaan op de bepaalde aspecten van neuromarketing, bekijken we wat de term precies inhoudt en hoe het gebruikt wordt. Neuromarketing is begonnen als onderzoek om te ontdekken hoe je brein werkt op marketing content. Dit kunnen zowel video’s als foto’s, tekst of geluid zijn. Behalve het onderzoek houdt een neuromarketeer zich ook bezig met de verbetering naar aanleiding van deze brein reacties.Neuromarketing komt dus eigenlijk neer op het inspelen van je hersenen en onderbuikgevoel in marketing. Daar zijn bepaalde trucs voor. Er wordt al jaren onderzocht wat nu het beste werkt.

Om de voorkeuren van potentiële klanten beter te kunnen begrijpen, worden slimme technieken zoals neuromarketing gebruikt om het beste idee te krijgen van de reactie van het brein op specifieke stimuli. Dit kan het ontwerp, de kleur, de verpakking van een product, de koptekst van een e-mail of andere marketingelementen zijn. Stuk voor stuk wordt er bekeken met onder andere EEG hersenscanners waar het brein beter op reageert. Het klinkt misschien nog wat eng, maar dit is voorlopig de beste manier gebleken om erachter te komen waarom we doen wat we doen.

Bron: Pixabay

De principes van neuromarketing

Hoewel de naam neuromarketing en de gebruikte technieken nogal complex zijn, zal het je misschien verbazen dat de neurowetenschap het leven van marketeers een stuk makkelijker maakt. Er hoeft namelijk niet meer alleen rekening gehouden te worden met marktonderzoek via focusgroepen en interviews. Door neuromarketing te gebruiken begrijpen marketeers hoe de hersenen van bepaalde personen reageren op een bepaalde situatie. Er zijn feitelijk vier principes van neuromarketing die je kunt gebruiken om nieuwe klanten te werven en bestaande klanten te behouden.

Gewoontes

De mens leunt op herhaling,. Daarom is het creëren van een gewoonte is heel eenvoudig

Als je jezelf prominent wilt maken zullen mensen naar je aanwezigheid moeten verlangen. Dit doe je door opzettelijk of misschien zelfs hun gewoonte te worden. Abonnementen zijn hier een goed voorbeeld van. Het begint met een proefperiode waarna de klant went aan het gemak of kwaliteit van je product. Als er dan iets nieuws geleverd wordt wat binnen het abonnement past, zal de klant hier eerst naar uitkijken en dan beseffen hoe makkelijk het proces is. Gamification werkt net zo. Hoe vaak blijven mensen geen spellen spelen? Herhaling van dit soort spellen zorgt ervoor dat mensen blijven hunkeren het spel te spelen en dan wordt het een gewoonte. Dat is de kracht van gewoontes creëren.

Schaarste

Als een product of dienst schaars is, hebben mensen de neiging het eerder te kopen. Hier komt de angst om iets te verliezen of net te missen opspelen. Grote (mode) merken spelen al jaren in op schaarste. Wat dacht je bijvoorbeeld van het kledingmerk Supreme dat bijna alleen maar limited editions en schaarse producten verkoopt. Ook de schoenen van Kanye West, de Yeezy’s komen in gelimiteerde oplage op de markt in Nederland en zijn constant uitverkocht binnen de eerste week na de product launch.

Emoties begrijpen

Door te kijken hoe het brein reageert op bepaalde impulsen kun je inspelen op emoties van je klanten. Door dusdanig in te spelen op deze  emoties, krijgen je klanten het gevoel dat je ze begrijpt. Eindelijk is er een bedrijf of product, die precies weet wat de klant nodig heeft. Het inspelen op emoties is enorm succesvol en geeft je als bedrijf een voorsprong op de concurrentie. Neuromarketing geeft je deze mogelijkheid

Social Proof

We zijn opgegroeid met normen en waarden. De maatschappelijke normen hebben op de mens nog steeds enorm veel invloed. Zelfs de personen die tegen de stroom inzwemmen worden onbewust alsnog beïnvloed door de mensen om hen heen. Zodra meerdere mensen om je heen een product kopen kan dit gezien worden als social proof of sociaal bewijs en zullen meer mensen dit gedrag volgen.

Welke neuromarketing technieken worden er zoal gebruikt?

Wereldwijd beginnen steeds meer marketingbureaus zich te focussen op neuromarketing. Er zijn verschillende methodes en technieken die marketeers hiervoor kunnen gebruiken. We zullen er een aantal bespreken en ze gelijk zo makkelijk mogelijk proberen uit te leggen.

FMRI

Functional Magentic Resonace Imaging oftewel Functionele Magnetische Resonantie Beeldvorming. Het is een hele mond vol. FMRI detecteert de bloedstroom in de hersenen die geassocieerd wordt met verhoogde neurale activiteit. Onder andere prijzen worden hiermee vastgesteld. Het onthult een gedetailleerde emotionele reactie en mate van herinnering en betrokkenheid. Met FMRI wordt een nauwkeurig beeld gekregen van de voorkeuren en interesses van de mensen. Dit wordt gedaan door hersenactiviteit te lezen.

FMRI staat nog aan het begin en daarom zijn er wel nog een aantal beperkingen. Zo is een FMRI scanner nogal kostbaar. Je moet rekening houden met € 1.000 per uur als startprijs. Bovendien moet de proefpersoon langere tijd stil blijven liggen en daarom moet je dus ook rekening houden dat je deze proefpersonen voor langere tijd moet betalen. Er is op dit moment nog geen mogelijkheid om onderzoek te doen met FMRI bij mensen in hun natuurlijke omgeving. De FMRI technologie geeft op dit moment alleen veel inzicht in cognitieve basisprocessen. Motivationele processen en affectieve processen hebben nog weinig aandacht gekregen.

ZMET

De ZMET technologie staat voor Zaltman Metaphor Elicitation Theory. Deze techniek onderzoekt proefpersonen op basis van foto’s. Een proefpersoon wordt zelf gevraagd een aantal foto’s mee te nemen die zijn gevoelens het beste omschrijven. Er wordt een collage gemaakt en hieruit wordt dan een consensus map vastgesteld. Onderzoekers zin zo welke hoofd associaties een persoon heeft over een onderwerp en bij welke associaties. Als dit bekend is worden bijvoorbeeld advertenties getoond en wordt er gekeken hoe de persoon hierop reageert.

EGG

Electro Encefalogram registreert de neuronen in de hersenen via de elektrische signalen op de hoofdhuid. Hiermee wordt opnieuw de mate van betrokkenheid maar ook de terugroepactie van de mensen mee onthult.

Facial Coding

Facial Coding is een real time data methode waarmee die de gezichtsuitdrukkingen van de consument gelezen worden. Deze uitdrukkingen worden terug herleidt naar de zeven basisemoties van de mens. Emotie treedt op in in de onbewuste emotionele systemen. Facial Coding meet dus de non-verbale respons en gaat na wat de discrepantie is van wat iemand zegt en wat iemand voelt.

De uitdrukkingen worden met een computer gelezen. De analyses van de proefpersoon worden in frames van 1/30ste seconde vastgelegd. Elk stukje beeld, geluid of tekst wordt zo geanalyseerd om te zien waar goed of juist slecht op wordt gereageerd,.

Eye Tracking

Dit wordt ook wel gazing genoemd. Deze eye tracking technologie meten waar klanten hun blik op richten. Uit deze gazing technologie is bijvoorbeeld gebleken dat baby’s veel mensen aantrekken. Glimlachende baby’s doen het dus blijkbaar goed op verpakkingen, reclames en advertenties.. De belangen van de consument worden vastgelegd door de oog activiteit te meten.Een duidelijk voorbeeld hiervan is het tracken van de oogactviteit bij call to action. Behalve na te gaan waar mensen juist wel of niet op klikken wordt het effect gemeten hoe jij daar als persoon op reageert.

Bron: Pixabay

Call to Action

Hoewel CTA’s al veelvuldig geanalyseerd worden door onder andere a.b testing doet ook neuromarketing een duidelijke duit in het zakje. Met name eye tracking en facial coding is hierbij zeer effectief. Terwijl de hersenactiviteit constant gemeten wordt, krijgen mensen keer op keer een andere CTA te zien. Soms met andere tekst, een andere keer is het een andere kleur. Ook de content rond de call to action wordt geanalyseerd. Het uiteindelijke doel is om een de best mogelijke CTA te vinden die geschikt is voor een bepaalde groep personen. De kleur, actie, tekst en de informatie rondom de CTA, alles wordt geanalyseerd.

Effectieve verpakkingen

Hoewel verpakkingen vaak niet als marketingtool gezien worden, kan een verpakking wel degelijk je product maken of kraken. Het gaat dus niet om wat er in de verpakking zit, maar meer hoe het er uit ziet. Ook hier kom, kleur, tekst en beeld weer als belangrijke factor naar voren. Er komt met name naar voren dat klanten negatief reageren op glanzende verpakking en meer positief waren op matte verpakkingen.

Een verpakking die effectief is en waar informatie en beeld duidelijk zichtbaar is doet het aanzienlijk beter dan een monotone/saaie verpakking die weliswaar beter te gebruiken is. Met neuromarketing wordt constant gezocht naar de verhouding tussen looks en bruikbaarheid.

Conclusie

Neuromarketing houdt zich bezig met de manier waarop onze hersenen werken en hoe wij als marketeers daarop kunnen inspelen. Door neuromarketing toe te passen wordt het gokken en schatten uit het werk gehaald en werken met het effect van klare data. Hoewel neuromarketing misschien nog als een ver van je bed show gezien wordt, zijn met name grotere bedrijven al jaren bezig om hun producten, advertenties en verpakkingen zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor onze hersenen. Er wordt gemeten, berekend, opnieuw uitgevonden en getest waar wij het meeste waarde aan hechten en wat wij het meest aantrekkelijk vinden.

Neuromarketing is een trend aan het worden op marketing gebied maar zal de eerstkomende jaren nog met name gebruikt gaan worden door echt grote bedrijven en overheden. Dit heeft te maken met het toch wel flinke kostenplaatje. Puur het feit dat scanners per uur soms al meer kosten dan een MKB bedrijf aan marketingbudget heeft per maand, geeft aan dat we niet verwachten dat neuromarketing in de nabije toekomst door ook de kleinste bedrijven kan worden toegepast. Toch is er altijd wel een goed voorbeeld online te vinden en zijn er tal van online studies die je de wereld van neuromarketing kunnen tonen en waar je zelfs als marketeer gelijk mee aan de slag kunt gaan. Onze hersenen zijn nooit uitgeleerd en wij zijn nooit uitgeleerd over onze hersenen.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email