Neuromarketing: wat is het en wat betekent dit voor jouw merk?
Digital & Marketing Strategy

Neuromarketing: wat is het en wat betekent dit voor jouw merk?

5,00/5(1)

Tegenwoordig is de term neuromarketing prominenter aanwezig, maar de definities of toepassingen ervan kunnen onduidelijk of abstract geïnterpreteerd worden. Het is dan ook een relatief nieuw vakgebied dat aan het opkomen is. Marktonderzoek en de gebruikte instrumenten worden aangepast en er worden nieuwe technieken toegepast. Dit is waar Neuromarketing om de hoek komt kijken. In dit artikel leggen wordt kort en bondig uitgelegd wat je allemaal moet weten over neuromarketing.

wat is neurologie

Wat is neuromarketing?

Neuromarketing is per definitie een discipline die marketinggedrag bestudeert en voorspelt. Het is de toepassing van neurowetenschappelijke technologie, toegepast in marketing. Neurowetenschap is een vakgebied de functie van het zenuwstelsel en de relatie met functies op een hoger niveau, zoals geheugen, aandacht of emotie bestudeert.

Maar aan de andere kant is neuromarketing ook een gebied dat multidisciplinaire kennis vereist op verschillende gebieden zoals in psychologie of marketing of economie, om het nut van de toepassingen en resultaten ervan te begrijpen.

Neuromarketing bestaat al ongeveer tien jaar en het lijkt steeds populairder te worden. Ondanks sceptici en tegenstanders gebruiken grote bedrijven de technologie nog steeds.

Het soort informatie dat door neuromarketing wordt verzameld, helpt ons de reacties en het gedrag van consumenten op advertenties of communicatie te begrijpen en te voorspellen. De verkregen resultaten zijn geschikt voor offline en online reclame, televisie, productverpakking, visuele marketing of netwerk- en softwareontwerp, enz.

80% tot 95% van onze aankoopbeslissingen zijn onbewust, dus dit soort onderzoek dat wordt toegepast op marketing, helpt ons om reacties en gedrag te begrijpen. 

Hoe werkt neuromarketing eigenlijk?

Sommige neuromarketingmethoden maken gebruik van huidig ​​onderzoek naar gebruikerservaringen en biometrische technologie.  Die worden gebruikt om de volgende gegevens te verzamelen:

  • Eye-tracking
  • Facial coding
  • Elektrodermische activiteit
  • Reactietijd
  • Ademhaling en hartslag om fysiologische reacties op stimuli 

Er bestaan bepaalde neurowetenschappelijke technologieën om de hersenactiviteit te meten, namelijk:

  • electroencephalography (EEG) – meet de reactie van een specifiek deel in je brein
  • functional magnetic resonance imaging (fMRI) – meet de activiteiten verandering van verschillende delen in je brein
  • magneto-encephalography(MEG) – monitoring van de neurale reacties in je brein

Het begrijpen van de positieve of negatieve reactie op zintuiglijke prikkels zoals kleur, geluid en andere zintuigen kan marketeers en productontwerpers helpen zich aan te passen aan ontwerp en berichtgeving, waardoor klanten en hun emoties effectiever worden beïnvloed.

Deze technologieën zijn niet zo nieuw. En hun potentieel in diepgaand inzicht in de klant is niet nieuw. Neuromarketing is in principe al tientallen jaren aan de orde, en het testen is al sinds het midden van de jaren 2000 aan de gang.

Uit onderzoek bleek dat met behulp van EEG- en fMRI-machines de effecten van branding getest een meetbare impact hebben op de hersenen. Dit werd vooral geteste bij grote merken zoals o.a. Coca-Cola, Pepsi en Apple. 

Hoe hebben merken gebruik gemaakt van Neuromarketing?

Merken alsCampbell’s Soup, Gerber en Frito-Lay gebruiken neuromarketing om hun verpakkingsontwerpen te restylen.

In deze gevallen werden consumenten stuk voor stuk blootgesteld aan de verpakking van een product en werd hun reactie als positief, neutraal of negatief geregistreerd. Deze informatie werd vervolgens gebruikt in combinatie met een diepte-interview om specifieke punten te analyseren die uiteindelijk resulteerden in veranderingen in elementen zoals kleur, tekstgrootte en beeldmateriaal.

Frito-Lay wilde hun marktaandeel onder vrouwen vergroten. Uit hun onderzoek met behulp van fMRI bleek dat de glanzende verpakking het gebied van de hersenen stimuleerde dat gevoelens van schuld en schaamte opwekt. Dit inzicht leidde tot een herontwerp van de verpakking, waardoor de tas veranderde van een strakke look naar een matte look, wat de verkoop ten goede kwam.

lays neuromarketing

In een ander geval maakte Hyundai gebruik van neuromarketing toen ze dertig deelnemers EEG-caps gaven en hen vroegen om een uur lang een autoprototype te onderzoeken.

Tot slot ontdekte PayPal dat commercials die zich richten op snelheid en gemak, een aanzienlijk hogere respons opleverden dan die reclame-veiligheid en -beveiliging en ontwikkelde op basis van de resultaten een geheel nieuwe reclamecampagne.

Enkele Neuromarketing tips die je kunt toepassen

Gebruik kleur op een creatieve manier

De wetenschap toont aan dat kleuren emoties kunnen opwekken in de hersenen van consumenten. Wil je dat klanten jouw product associëren met een levendig gevoel? Kies dan voor rood. Wil je kalm en betrouwbaar overkomen? Kies dan voor het geruststellende middenblauw. Als je geen idee hebt hoe je eraan moet beginnen kan je altijd de hulp vragen van kleurdeskundigen.

The Psychology of Color in Logo Design | Creative Alys

Laat consumenten complexe lettertypen onthouden

Hoewel vereenvoudigde lettertypen en gemakkelijk te lezen lettertypen gebruikers kunnen helpen acties uit te voeren met instructies, kan het gebruik van complexe lettertypen herinneringen verbeteren. Let wel op! Dit betekent niet dat je complexe lettertypen moet gebruiken voor logo’s, telefoonnummers of slogans.

Maak jouw content scanbaar

Een nauw verwant concept is dat jouw tekst en afbeeldingen in één oogopslag duidelijk moeten zijn en de consument duidelijk moeten laten zien welke maatregelen ze moeten nemen. Gebruik opsommingstekens, pauzes en tabellen om kopieën te ordenen voor eenvoudiger scannen.

Een glimlach doet verkopen

Wetenschappers hebben ontdekt dat het observeren van een echte glimlach een gevoel van vreugde geeft. Hierdoor hebben deelnemers een dieper positief gevoel over het product. Veel marketeers vertrouwen op stockfotografie om hun website te “personaliseren”. Dit kan een snelle manier zijn om het merk menselijk te maken, maar waar moet rekening mee worden gehouden bij het kiezen van de beste optie? Kies de lachende foto boven de serieuze zakenman. Studies tonen uit marketingonderzoek aan dat een beeld met een glimlach de bereidheid van klanten om te besteden kan beïnvloeden.

Conclusie

Het begrijpen van de meest elementaire kennis over menselijke emoties is belangrijk om het koopgedrag van consumenten te begrijpen. Zelfs als er niet genoeg budget is om de volgende keer te investeren in onderzoek voor neuromarketing, is de toepassing van neurowetenschappen in marketing ook de drijvende kracht achter wereldwijde merkactiviteiten om positieve resultaten te behalen. Wat betreft neuromarketing, is het beste de mogelijkheid om het te integreren in outbound en inbound marketingstrategieën. Door enkele eenvoudige principes te volgen, kun je ook meer vertrouwen hebben in het ontwerpen van creatieve campagnes die ervoor zorgen dat jouw publiek houdt van wat ze zien. Het begrijpen van de marketingstrategieën die van invloed zijn op je inspanningen, is de beste manier om met minder geld betere resultaten te behalen!

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email