Bouw de ultieme FAQ-pagina voor jouw website!
Een tijdlang leek het erop dat FAQ-pagina’s op weg waren om uit te sterven. Maar de laatste jaren zijn ze een vaste waarde geworden op bepaalde websites. Sommige zijn lang, sommige zijn kort, sommige zijn interactief, sommige zijn blokparagrafen … wat hun kenmerk ook is, het wordt duidelijk dat deze informatieve pagina’s van vitaal belang zijn geworden voor bedrijven, vooral als ze een webwinkel hebben.
Laten we dus eens duiken in wat een FAQ-pagina is en we bekijken enkele FAQ-pagina-voorbeelden om u alle nodige middelen te geven om uw eigen pagina te maken.
Wat is een FAQ-pagina?
Een “veelgestelde vragen”-pagina (FAQ) is een pagina voor klantenondersteuning die fungeert als een antwoordenboek voor de meest voorkomende vragen. Klanten komen hier om antwoorden te vinden op vragen die zij kunnen hebben over bepaalde producten, diensten of acties die zij op een website tegenkomen. Uiteraard kunnen niet alle vragen worden voorzien en beantwoord op een FAQ-pagina, maar hier kunnen zij de oplossingen vinden voor algemene vragen van de meest gestelde vragen door eerdere bezoekers.
Waarom zijn FAQ-pagina’s belangrijk?
Bekijk deze beste voorbeelden van wat FAQ-pagina’s fundamenteel maakt:
Een FAQ-pagina is tijdbesparend
Een effectieve FAQ-pagina is een automatische win-win voor een bedrijf en zijn klanten. Zonder deze pagina zouden klanten zich tot de klantenservice wenden en mogelijk de tijd van beide partijen verspillen aan een chat of aan de telefoon voor veelvoorkomende vragen die gemakkelijk beantwoord hadden kunnen worden in een FAQ.
Deze bespaarde tijd kan:
a) de medewerkers helpen zich te concentreren op andere belangrijke taken en meer specifieke vragen van klanten en
b) klanten de tijd geven om andere producten en diensten te bekijken.
Een FAQ-pagina moet vertrouwen opbouwen
95% van de consumenten bouwen hun loyaliteit aan een bedrijf op basis van een positieve ervaring met klantenservice. Als een bedrijf zijn klanten kan laten zien dat het beschikbaar is, zullen klanten waarschijnlijk terug blijven komen.
Door op de FAQ-pagina te anticiperen op vragen, bespaart u een klant de stap om contact op te nemen met de klantenservice. Wie dan toch uw helpcenter moet bellen voor een meer specifieke vraag, hoeft niet minutenlang te wachten tot hij antwoord krijgt.
Een FAQ-pagina heeft nood aan optimalisatie
Met FAQ-pagina’s kunt u twee dingen optimaliseren: interne paginaweergaven en spraakzoekresultaten. Voor het eerste kunt u links maken naar meerdere pagina’s binnen uw FAQ-pagina naar de corresponderende pagina’s in het antwoord.
Bijvoorbeeld: een klant is op zoek naar meer informatie over het bedrijf. Het antwoord kan een link bevatten naar de “over ons” pagina.
Om de resultaten van voice search te optimaliseren, worden steeds meer zoekopdrachten uitgevoerd via diensten als Siri. Deze zoekopdrachten zijn meer conversationeel en lijken op vragen die meestal in FAQ’s voorkomen. Door uw FAQ’s zo conversationeel mogelijk te maken, zullen uw antwoorden verschijnen in gesproken zoekopdrachten en de CTR verhogen.
Een FAQ-pagina zorgt voor promotie
Het is gemakkelijk om een paar promoties voor producten in een FAQ-pagina te plakken. Als je bedrijf in de markt is voor een zeer concurrerend product, gebruik deze pagina dan als een manier om jezelf te vergelijken met andere merken.
Bijvoorbeeld: merk X en merk Y verkopen allebei eiwitshakes. Merk X kan een FAQ toevoegen met de tekst “Wat is het verschil tussen ons eiwit en dat van merk Y?”. Dit is misschien geen veelgestelde vraag, maar u kunt ook vragen beantwoorden waarop consumenten niet eens dachten een antwoord te vinden.
Een FAQ-pagina is goed voor SEO
Vergelijkbaar aan de optimalisatie, door een FAQ-pagina toe te voegen, verbetert u op natuurlijke wijze de SEO. Uw individuele vragen kunnen verschijnen op de veelgestelde vragen van een SERP (search engine results page). Kijk maar eens naar onderstaand voorbeeld:
Tip: Behandel uw FAQ niet uitsluitend als een interne pagina van uw website. Zie het als elke andere landingspagina die u op een SERP wilt weergeven.
Jouw FAQ-pagina opbouwen
Nu we het belang van een FAQ-pagina hebben uitgelegd, volgt hier een handleiding voor het opzetten ervan.
Identificeer uw meest voorkomende vragen
Er is geen FAQ-pagina zonder FAQ’s… maar waar vindt u die? De beste manier om de meest voorkomende vragen van uw klanten te kennen is in uw klantendatabase. Hopelijk hebt u een aanzienlijke hoeveelheid vragen die u uit deze rapporten kunt opdiepen en het is zeer waarschijnlijk dat u meerdere identieke of verwante vragen hebt.
Bepaal uit de lijst van vragen wat u als “frequent” zou aanmerken. Idealiter bevat uw FAQ-pagina genoeg vragen om alle brede onderwerpen te bestrijken, maar ook weer niet onredelijk lang.
Organisatie van je FAQ-pagina
Organisatie is essentieel. FAQ-pagina’s zijn eenvoudig, gemakkelijk te volgen, informatief en direct ter zake. Zorg bovenaan voor een zoekfunctie met een zoekbalk waar klanten trefwoorden kunnen invoeren om snel antwoorden te vinden en niet door alles heen te hoeven scrollen.
Om het nog eenvoudiger te maken, categoriseer uw vragen. Enkele ideeën voor categorieën zijn: betaling, mijn account, verzending, retourbeleid, promoties, waar vindt u ons, enz.
De beste manier om deze categorieën (of de FAQ’s) te organiseren is met behulp van een accordeon-instelling. Dit houdt de pagina korter en minder overweldigend voor klanten. U kunt ook accordeons binnen de accordeon hebben.
Als laatste organisatieadvies: stop trefwoorden in vragen en antwoorden. Wanneer klanten naar een bepaalde vraag zoeken in de zoekbalk, zal dit ervoor zorgen dat ze het antwoord vinden dat ze zoeken. Koppel trefwoorden binnen verschillende vragen en antwoorden, bijvoorbeeld: als u een vraag hebt over verzending, voeg dan in het antwoord enkele trefwoorden toe over een gratis plan voor betaling of internationale belastingen.
Als u hulp nodig heeft met trefwoorden, aarzel dan niet om contact op te nemen met een van onze agentschappen die u advies kunnen geven over trefwoordenbeheer.
10 voorbeelden van 404-pagina’s die je echt gezien moet hebben
Als je veel online bent, ben je waarschijnlijk minstens één 404-pagina tegengekomen. Misschien ben je zelfs een paar aangepaste foutpagina’s tegengekomen. Heb je je ooit afgevraagd waarom een bedrijf kostbare tijd zou investeren in het ontwerpen van een creatief bericht voor zijn bezoekers? Een standaard 404-foutpagina zegt weinig en geeft bezoekers vaak een verloren gevoel. […]
Zo kan jij de beste gebruiksvriendelijke website bouwen!
Vrijwel elke professionele organisatie of onderneming is in het bezit van een website. Het is daarbij van belang dat je website gebruiksvriendelijk is voor bezoekers. In dit artikel kom je te weten wat wordt verstaan onder een gebruiksvriendelijke website en hoe gebruiksvriendelijkheid van zo een website te meten. Je krijgt daarbij ook enkele praktische tips […]
Antwoorden
Deze taak kan vrij uitdagend zijn en vereist veel denkwerk. Sommige vragen hebben eenvoudige antwoorden. Wees echter voorzichtig met het beantwoorden van vragen die kunnen afdwalen van uw bedrijf.
Bijvoorbeeld: als we terugkomen op ons eiwit shake bedrijf, ‘Merk X’, kan iemand vragen: “wat is mijn aanbevolen dagelijkse hoeveelheid eiwit.” Om juridische problemen te vermijden, moeten de antwoorden van Merk X er ongeveer zo uitzien:
“Volgens de DRI (Dietary Reference Intake) zou de gemiddelde man 56 gram eiwit per dag moeten consumeren. Dit aantal kan echter per persoon verschillen. Raadpleeg uw arts als u niet zeker bent van uw aanbevolen dagelijkse dosis”
In tegenstelling tot de vragen, die een klantgerichte instelling moeten weerspiegelen, moeten de antwoorden vanuit een zakelijke instelling komen. Het kan een uitdaging zijn om deze vragen te beantwoorden en het kan verstandig zijn om iemand van uw PR-team te laten helpen. Als u een PR-expert nodig heeft om bijvoorbeeld aan een project als dit te werken, kijk dan eens bij onze gekwalificeerde PR-bureaus.
Locatie van je FAQ-pagina
Als u het schrijfgedeelte van uw FAQ hebt afgerond, beslist u waar u er op uw site een link naar plaatst. Veel bedrijven zetten hem onderaan hun pagina bij alle aanvullende informatie, maar probeer strategisch te denken.
Op welk punt op uw website beginnen klanten meestal vragen te stellen en grijpen ze naar hun telefoon om uw supportteam te bellen? Is dat bij de kassa? Is het op de promotiepagina? Maak de links naar uw FAQ-pagina gemakkelijk toegankelijk en zichtbaar.
Effectieve FAQ-pagina’s komen voort uit een gebruiksvriendelijke site die websitebezoekers niet laat wensen dat er een FAQ was om de FAQ-pagina te vinden.
Succesvolle FAQ-pagina’s hebben alternatieven
Een FAQ-pagina betekent niet dat alle vragen van uw klanten worden beantwoord. Schaf uw supportcentrum nog niet af. Als potentiële klanten het antwoord op hun vraag niet kunnen vinden, moet er een alternatieve oplossing zijn.
Voeg onderaan de pagina uw klantenservicenummer, e-mail of chatbot toe, zodat ze contact met u kunnen opnemen.
Jouw FAQ-pagina publiceren en controleren
Nu je FAQ-pagina live is, moet je het proces ervan in de gaten houden en van tijd tot tijd bijwerken. Neem om de paar weken of zo de klantenservice database nog eens door en identificeer eventuele nieuwe vragen die je aan de lijst kunt toevoegen. U kunt ook advies krijgen van uw klanten over de FAQ-pagina over wat moet worden toegevoegd of wat misschien nog onduidelijk is.
Conclusie: U hebt een FAQ-sectie nodig
Een FAQ-pagina is een geweldige manier om tijd te besparen, zowel voor het bedrijf als voor de klant. Geen eindeloze telefoontjes meer met dezelfde vragen en hopelijk heeft u een vlottere site-ervaring gecreëerd voor de gebruikers.
Zorg ervoor dat u uw vragen opstelt op basis van de frequentie van de gestelde vragen en vanuit het perspectief van uw klant. Door ze te combineren met zakelijke, duidelijke antwoorden, creëert u de winnende combinatie voor een geweldige FAQ-pagina.