Complete Guide op Web Analytics in 2021

Zoek een Web Analytics agentschap om de prestaties van uw website te evalueren

Vind mijn bureau

Duurt 3 minuten. 100% gratis

HomeWeb analytics / Big data

Het hebben van een website is noodzakelijk om het imago van uw bedrijf te communiceren en uw producten te promoten. Het is echter niet altijd gemakkelijk te begrijpen waarom een website niet goed scoort in de zoekmachines of waarom een e-businesswinkel weinig verkoopt. Vandaar het belang om het analytische deel van uw websites toe te vertrouwen aan een expert in web analytics.

Sortlist selecteert voor u de beste specialisten op dit gebied. Leg uw project aan ons voor en wij zullen u graag oplossingen aanbieden. Onze service is 100% gratis.

Ontdek ook de verwezenlijkingen van onze partner webanalysebureaus.

Wat is Web Analytics?

Web Analytics is een essentiële actie bij de uitvoering van een digitale marketingstrategie. Volgens de definities van deskundigen op dit gebied verwijst deze term naar een reeks technieken voor gegevensverzameling en -analyse om de prestaties van websites en mobiele toepassingen te meten. Digitale analytics bestaat erin het publiek van een website te meten en het gedrag van bezoekers en de gewoonten van internetgebruikers te bestuderen. Het is een beslissingsinstrument bij het bepalen van een marketingstrategie.

Waar wordt Web Analytics voor gebruikt?

Web analytics is een proces in digitale marketing waarbij een reeks factoren wordt bekeken die de zichtbaarheid van websites beïnvloeden.

Met als belangrijkste doelstellingen het publiek te vergroten en nieuwe klanten te werven, detecteert web analytics de bronnen van verkeer en sterke wervingskanalen. Zonder de architectuur, de codering en de ergonomie te vergeten die een rol spelen bij de optimalisatie van de site of blog bij zoekmachines. Met deze analytische evaluatie kunt u inzicht krijgen in de ROI van uw online marketing campagnes en de impact van uw organische SEO.

Web analytics geeft een beter inzicht in het doelpubliek van uw website. Deze marketingactie levert informatie op over de internetgebruikers, met inbegrip van hun gewoonten, de trefwoorden die zij bij zoekmachines gebruiken, hun productwensen, hun interesses, voorkeuren, hun trajecten, internetgebruik, enz. Daarnaast bestudeert webanalyse het gedrag van de gebruiker om de gebruikerservaring op de site te optimaliseren en zo de gestelde doelen te bereiken. Het identificeert pagina's met een hoog bouncepercentage, d.w.z. pagina's waar bezoekers de site verlaten zonder een aankoop te bevestigen.

Hoe werkt digitale analyse?

Web analytics maakt gebruik van twee verschillende methoden om informatie te verzamelen: analyse van webserver logs en het gebruik van JavaScript tags.

Het log is een tekstbestand dat door de server wordt gegenereerd wanneer er een transactie is. Zo verzamelt het alle bewegingen die op de webserver hebben plaatsgevonden. De tags daarentegen zijn een reeks codes die aan webpagina's worden toegevoegd om vooraf bepaalde gegevens te verzamelen. De tag wordt dus geactiveerd wanneer een internetgebruiker een actie uitvoert op een website.

Daarnaast maakt web analytics gebruik van verschillende oplossingen om een website of een blog door te lichten. Onder hen, google analytics, die 80 tot 90% van de markt inneemt. Maar andere oplossingen zijn even efficiënt als Google. Ontdek ze.

Wat zijn de instrumenten voor webanalyse?

De beroemde Google Analytics

Het google analytics platform is ongetwijfeld een van de meest populaire tools voor web analytics. Dit hulpmiddel is gebaseerd op de technologie van Urchin die is ontworpen om het verkeer van een website of een blog te analyseren en vooral om het gebruikersgedrag te bestuderen. Bronnen van webverkeer, conversiepercentage, aantal bezoeken, door internetgebruikers gebruikte terminals, demografische gegevens van klanten... dit zijn de verstrekte indicatoren. Bovendien kan het worden bekeken in data studio, een 100% aanpasbaar dashboard. Zo kunt u in dezelfde tabel veel gegevens volgen van google analytics en andere oplossingen voor website analyse. Bovendien biedt google data studio een schoner en dus analytischer veld dan google analytics.

Matomo

Matomo presenteert zichzelf als een geweldig alternatief voor google analytics. Dit instrument verzamelt inderdaad informatie op een meer ethische manier dan de leider van de zoekmachines, die in 2017 door de CNIL werd gesanctioneerd wegens misbruik van de gegevens van internetgebruikers. Matomo is gratis software voor het meten van webstatistieken. Het heeft een GPLv3-licentie, waardoor het vrij kan worden gewijzigd en verspreid.

In tegenstelling tot google analytics, biedt Matomo geen data sampling. Met dit instrument kan de professional op het gebied van webanalyse zo veel informatie verzamelen als hij wil. Bovendien kan de database worden gewijzigd of zelfs verwijderd, wat niet het geval is met google analytics.

AT Internet

AT Internet is een van de oplossingen voor verkeersbewaking van Franse makelij. Deze SaaS-software wordt door meer dan 20.000 websites en mobiele toepassingen gewaardeerd. Het wordt gebruikt op verschillende gebieden, waaronder e-commerce, financiën, media en institutionele sites.

Net als Matomo, is AT Internet vrijgesteld van het verzamelen van toestemmingscookies. Het is dus minder dwingend ten opzichte van de wet. Bovendien is er geen bemonstering en kunnen er verschillende analyses worden uitgevoerd.

Adobe analytics

Adobe is vooral bekend om zijn tools voor grafische en audio-videobewerking, maar heeft ook een platform voor analyse en websitebeheer: Adobe Analytics. Deze integreert verschillende hulpmiddelen waarmee u het aantal bezoeken, verkeersgegevens, conversies, navigatie, enz. kunt verkrijgen.

Dit analytische platform wordt geassocieerd met marketingtools die helpen om de website te optimaliseren. Adobe analytics is interessant om een e-commerce website of een marketing campagne op te volgen.

Gek ei

Crazy egg is een online analytisch hulpmiddel waarmee u met heat maps kunt visualiseren wat een bezoeker op uw website doet.

Dankzij de technologie voor het volgen van muisbewegingen worden de meest bezochte pagina's en de meest aangeklikte plaatsen weergegeven. Tegelijkertijd laat het u weten hoe ver gebruikers zijn met het lezen van uw pagina's.

Een "confetti"-weergave geeft de precieze locatie van klikken aan en filtert ze volgens de bron van de bezoeken.

Weborama inzicht in publiek

Weborama audience insight is een analytische toepassing voor gedragsanalyse van het publiek. Het stelt de webanalist in staat een goed inzicht te krijgen in het gedrag van webgebruikers, met name in sociaal-demografische gegevens. Het is een betaald instrument dat geavanceerde technologieën integreert, waaronder de geolocatie van mensen met hun IP-adres.

Inzichten in Facebook-pagina's

De Facebook inzichten pagina meet de marketing prestaties van uw professionele Facebook pagina. Het is een analytisch instrument waarmee u de publicaties kunt identificeren die internetgebruikers het meest interesseren. Deze gegevens zijn van essentieel belang om uw publiek te segmenteren en hen te benaderen met gepersonaliseerde inhoud.

Twitter analytics

Net als inzichten in Facebook-pagina's, geeft Twitter analytics informatie over de profielen van abonnees en de tweets die hen aantrekken. Met deze toepassing krijgt u metingen over de mate van betrokkenheid die door elk van uw berichten wordt gegenereerd, zodat u de meest interessante thema's in uw toekomstige Twitter-marketingcampagnes kunt prioriteren.

Sommige van deze hulpmiddelen zijn gratis. Maar je moet nog steeds weten hoe je ze moet gebruiken. Om marketinggegevens goed te interpreteren, kunt u rekenen op de steun van onze meest efficiënte agentschappen.

Wat zijn de gegevenscategorieën van de analytische website?

De metriek

Metrics zijn kwantitatieve indicatoren die kunnen worden uitgedrukt in getallen of verhoudingen. Getallen zijn variabelen uitgedrukt als absolute waarden. Het kan gaan om het aantal pageviews, het aantal bezoekers, het aantal "likes" op de Facebook-pagina. Verhoudingen daarentegen zijn verhoudingen uitgedrukt in procenten. Ze hebben betrekking op het conversiepercentage, het bouncepercentage, het klikpercentage, enz.

De afmetingen

In web analytics verwijzen dimensies naar kwalitatieve informatie. Het gaat onder meer om bezoekersprofielen, het gebruikte type terminal, de URL van de geraadpleegde pagina's, de verschillende ingezette kanalen, de geolocatie van een bezoeker, enz.

Werkingssfeer

Toepassingsgebied is een term die in webanalyse wordt gebruikt om het universum van analyses aan te geven. Er zijn drie soorten toepassingsgebieden:

  • de gegevensverzameling, die alle informatie over de website bevat
  • het segment dat zich slechts richt op een deel van het webverkeer. Hiermee kunt u uw webanalyse verfijnen en een aparte groep van uw publiek bestuderen. Om een analyse te maken, kan de expert bijvoorbeeld het verkeer filteren dat afkomstig is van sociale netwerken, gebruikers die zich in een specifieke regio bevinden, bezoekers op een specifiek tijdslot...
  • individuele gegevens waarbij de analist het pad van elke internetgebruiker bestudeert. Het kan gaan om een analyse van het gedrag van een bezoeker, zijn surfgedrag, zijn interessegebieden, het gebruik dat hij van het internet maakt.

De aard van de verzamelde gegevens

In termen van web analytics worden de bronnen van de verzamelde informatie in twee categorieën ingedeeld: on-site gegevens en off-site gegevens.

On-site gegevens worden rechtstreeks van de website verzameld. Ze worden verzameld tijdens de navigatie van internetgebruikers op een website en op sociale media. Dit is het geval voor gegevens die worden verstrekt door google analytics, Twitter analytics of de Facebook page manager.

Off-site gegevens komen uit de omgeving. Ze komen van verschillende bronnen buiten de site.

Hoewel digitale analytics wordt toevertrouwd aan een professional, is het toch nuttig de definities te kennen van de waarden die in de web analytics-rapportage zullen worden vermeld. Ontdek de belangrijkste prestatie-indicatoren.

Digitale marketing: wat zijn de belangrijkste prestatie-indicatoren?

Een website-analyse verwijst naar de belangrijkste prestatie-indicatoren, ook wel KPI's (Key Performance Indicators) genoemd. Dit zijn gegevens die het mogelijk maken de marketingprestaties van een website over een bepaalde periode te beoordelen. Deze sleutelindicatoren zijn talrijk, aangezien elk analyse-instrument zijn eigen termen gebruikt. Daarom hebben wij de belangrijkste indicatoren die door google analytics tools worden geleverd, op een rijtje gezet.

Indicatoren voor publieksanalyse

Basisindicatoren

Het hoofddoel van een digitale marketingstrategie is verkeer naar een website te trekken. Daarom is het belangrijk te kijken naar publieksindicatoren. Deze KPI's geven verkeersinformatie, zoals :

  • Het aantal bezoekers over een bepaalde periode
  • het aantal nieuwe bezoekers over een bepaalde periode
  • de verhouding tussen nieuwe en oude bezoekers
  • het aantal bezoeken gegenereerd door de verkeersbron

Terminal gegevens

Deze informatie betreft de soorten apparaten die door internetgebruikers worden gebruikt om verbinding te maken met uw website. Zo kunt u zien hoeveel bezoekers surfen op een pc, smartphone of tablet. Deze gegevens zijn van cruciaal belang om te zien of de weergave van uw site in alle browsers dezelfde ervaring biedt.

Geografische indicatoren

Geografische informatie vertelt u waar uw klanten zich bevinden. Dit soort gegevens zet u ertoe aan uw targeting en uw locatiegebaseerde marketingstrategie te controleren.

De focus

Deze gegevens zijn zeer belangrijk omdat zij u in staat stellen uw aanbiedingen af te stemmen op de interessegebieden van de internetgebruikers. Voor een activiteit op het gebied van e-business, bijvoorbeeld, verschaft het informatie over het soort producten dat aan de belangstelling van de klanten beantwoordt.

Indicatoren inzake verwervingskanalen: definities

Biologisch onderzoek

Deze indicator geeft een overzicht van het aantal bezoekers dat via zoekmachines op uw site terechtkomt. Hiermee kunt u uw SEO-strategie en de manier waarop trefwoorden worden gebruikt, evalueren.

Betaald referenceren

Dankzij deze indicator kunt u de prestaties van uw online marketingcampagnes beoordelen. Het helpt u de gebieden te identificeren die voor verbetering vatbaar zijn, zodat u van een goed rendement op uw investering kunt genieten.

Sociale netwerken

Deze indicator meet uw invloed op sociale media. Op basis van deze gegevens kunt u publicaties detecteren die interacties genereren en deze behouden om nog meer zichtbaarheid te krijgen.

Conversie-indicatoren: definities

Conversie verwijst naar een actie die men een internetgebruiker wil laten uitvoeren. In het geval van een online winkel gaat het in de meeste gevallen om de omzetting van bezoekers in klanten die producten kopen. Conversiecijfers evalueren vervolgens uw vermogen om contacten te leggen en deze te integreren in het klantenbestand.

De belangrijkste KPI's die worden gebruikt om de conversie te meten zijn :

  • de acquisitiekosten, d.w.z. het bedrag dat in uw verkoopactiviteit is geïnvesteerd
  • het aantal conversies is het aantal acties dat door bezoekers wordt uitgevoerd.
  • het conversiepercentage, verkregen door het aantal conversies te delen door het totale aantal bezoekers.
  • de gemiddelde mand die overeenkomt met het door de klanten bestede bedrag.
  • het percentage afgestoten winkelwagentjes, dat aangeeft hoeveel procent van de internetgebruikers artikelen aan hun winkelwagentje hebben toegevoegd zonder tot aankoop over te gaan.

Prestatie-indicatoren voor inhoud: definities

Deze KPI's evalueren de relevantie van uw inhoud.

  • Het aantal pagina's dat door een internetgebruiker wordt bekeken: hieruit blijkt welke pagina's het meeste verkeer genereren en welke het minst interessant zijn.
  • De gemiddelde tijd die op een pagina wordt doorgebracht: dit is de tijd die de gebruiker op een pagina doorbrengt. Het onderstreept de interesse of niet van bezoekers voor de inhoud van een bepaalde pagina.
  • De gemiddelde sessie: dit is de gemiddelde duur van elk bezoek over de hele site. Deze index meet de retentiecapaciteit van de website dankzij de inhoud.
  • Het bouncepercentage: is het percentage bezoekers dat de site verlaat na het zien van één pagina.

De laadsnelheidsindex

Deze metriek geeft de weergavesnelheid van uw website aan. Het heeft een invloed op de marketingprestaties van webpagina's en dus op SEO. Bovendien beïnvloedt het de retentiecapaciteit van uw website.

Loyaliteitsindicatoren: definities

Met loyaliteitsmetingen kunt u zien of oud publiek terugkeert naar de site. Zij beoordelen uw vermogen om interessante inhoud te produceren en klanten tevreden te stellen. Deze indicatoren zijn :

  • de verhouding van bekende bezoekers, berekend als de verhouding van bezoekers die de site al hebben bezocht tot het totale aantal bezoekers. Deze index geeft de mate van bekendheid van uw website weer.
  • de evolutie van het verkeer met directe toegang, dat overeenkomt met het aantal bezoekers die de URL van uw website rechtstreeks in de zoekbalk intikken.
  • Site-instappunten die rekening houden met verschillende kanalen, waaronder sociale media, zoekmachines en andere sites die een link op hun pagina's plaatsen en doorverwijzen naar uw website.

Sociale media KPI's: definities

Om de bekendheid te meten

Vermeldingen, kliks, bereik, aantal abonnees, er zijn oneindig veel indicatoren om uw bekendheid op sociale media te meten. Maar we gaan ons concentreren op de belangrijkste. Hier zijn ze met hun definities.

Werkingssfeer

Het bereik komt overeen met de grootte van uw publiek. Het toont het aantal gebruikers die uw publicatie in één keer hebben gezien.

Indrukken

De afdrukken geven het aantal keren aan dat de publicatie is geplaatst. In tegenstelling tot de scope, kan de post meerdere keren bekeken worden door dezelfde persoon.

De vermeldingen

De vermeldingen geven het aantal keren aan dat de publicatie door een gebruiker is genoemd. Meer vermeldingen betekent dat de inhoud het publiek heeft aangesproken.

De Gemeenschap

De gemeenschap gaat over je fan groep. Het houdt het aantal abonnees bij. Deze indicator geeft informatie over het profiel van uw bezoekers. De stijging of daling ervan weerspiegelt de waardering van uw inhoud.

Om de kwaliteit van de inhoud te beoordelen

Frequentie van bekendmaking

Deze metriek geeft een overzicht van uw publicatiefrequentie. Zo weet u of uw publicaties op regelmatige basis worden verspreid en kunt u zo nodig uw planning aanpassen.

Interacties

Zij hebben betrekking op de interacties van internetgebruikers met uw inhoud. Deze indicator omvat alle opmerkingen, "vind ik leuk", "shares" en "retweets".

Het vastleggingspercentage

Dit percentage meet de geneigdheid van gebruikers met uw bedrijf. Het komt overeen met de verhouding tussen het aantal op een publicatie verkregen interacties en het aantal abonnees. Een hoge engagement rate betekent dat uw inhoud interessant is.

Het beheer van al deze gegevens is niet altijd gemakkelijk. Denk er dus over na om je web analytics te baseren op big data.

Wat is Big Data-analyse?

Definities van Big Data in Web Analytics

In het tijdperk van Web 2.0 is gegevensbeheer een belangrijk punt van zorg voor bedrijven. Het is het levensbloed van digitale analytics. Met de bloei van het internet zijn de verzamelde marketinggegevens oneindig en afkomstig uit verschillende bronnen. Als gevolg daarvan is het over verschillende informatiesystemen verspreid. Daarom is het van cruciaal belang ze te centraliseren. Daartoe zijn tal van geavanceerde technologieën ontworpen om ze op te slaan en te beheren. Vandaar de opkomst van Big Data.

Big data verwijst dus naar een geheel van technologieën die het mogelijk maken een kolossale hoeveelheid gegevens op te slaan. We hebben het over megadata. Vandaag de dag moeten big data voldoen aan de 5v big data regel.

Het volume

Dit verwijst naar de hoeveelheid gegevens die elke seconde wordt verwerkt. De e-mails, berichten, foto's en video's, tweets en berichten die internetgebruikers elke seconde produceren, zijn niet langer in de orde van Terabytes. We spreken nu in Zettabytes of Brontobytes.

Snelheid

Snelheid is de snelheid waarmee informatie wordt gecreëerd en verplaatst. Dit omvat publicaties die in enkele seconden viral gaan op sociale media, surfgedrag dat door software in milliseconden wordt gedetecteerd, enz... Met big data wordt een analyse van de gegevens onmiddellijk uitgevoerd.

Verscheidenheid

De verscheidenheid van de big data maakt het mogelijk verschillende soorten gegevens te verwerken. Terwijl analisten in het verleden gewend waren gestructureerde informatie te bestuderen, is het tegenwoordig mogelijk minder gestructureerde gegevens te analyseren, zoals video's, foto's, teksten, enz.

Waarachtigheid

Bij een groot volume aan gegevens kunnen de gegevens minder nauwkeurig en van slechte kwaliteit zijn. Dat is het geval met typefouten, afkortingen, spreektaal, enz. Gelukkig kan de analist met deze gegevensoplossing een betrouwbare gegevensanalyse uitvoeren.

De Waarde

Een big data-analyse is alleen interessant wanneer zij een transformatie teweegbrengt, d.w.z. een toegevoegde waarde heeft voor het bedrijf. Big data moeten dus vooral bijdragen tot het bereiken van marketingdoelstellingen.

Big data implementeren in uw digitale marketingstrategie

Big data marketing is een beslissingsinstrument voor de uitvoering van een digitale marketingstrategie. Een initiatief op basis van big data is in het belang van het bedrijf.

Om te slagen in een digitale marketingstrategie, moet je jezelf de juiste vragen stellen: wat zeggen de statistieken? Welk soort analyse moet worden gebruikt?

Om deze vragen te beantwoorden, moet u interne en externe marketinggegevens combineren. Dit is niet gemakkelijk, aangezien deze informatie heterogeen van aard is. Het is dan nuttig om ze te centraliseren in het hart van een platform voor publieksbeheer. Kies hiervoor het gebruik van bepaalde analytische tools, waaronder gespecialiseerde rapporteringstoepassingen zoals Google data studio of een cloud data warehouse zoals Google Big Query. Marketing gegevens kunnen worden geëxporteerd van Google Analytics naar Big Query.

Anderzijds is het altijd raadzaam een big data consultant in te huren om met deze tools om te gaan. Deze IT-expert zorgt voor het opzetten van uw big data-architectuur en het ontsleutelen van marketinggegevens. Een dergelijke dienst vergemakkelijkt uw besluitvorming.

Enkele zaken die je zullen inspireren

Een mooie selectie van de laatste creaties van onze bureaus

Apoyo en Marketing digital para agencia de eventos
Apoyo en Marketing digital para agencia de eventosDoor Comunicare Marketing 360Entertainment & Events
Social Ads y Google Ads + Captación de LEADS Autom
Social Ads y Google Ads + Captación de LEADS AutomDoor Comunicare Marketing 360Auto
Social Ads para empresa financiera en Real State
Social Ads para empresa financiera en Real StateDoor Comunicare Marketing 360Juridische diensten
Creación web para Transfesa
Creación web para TransfesaDoor Comunicare Marketing 360Logistiek & Supply Chain
SEM/Social Ads para concesionario BMW
SEM/Social Ads para concesionario BMWDoor Comunicare Marketing 360Auto
Web, Email, SEO/SEM, Contenidos y CM @Bonduelle.es
Web, Email, SEO/SEM, Contenidos y CM @Bonduelle.esDoor Comunicare Marketing 360Retail

Duizenden bedrijven maken gebruik van Sortlist

KpmgQ8GreenpeaceDhlDunlopStihlNespressoZespriEstee lauderHasbroBbc

Andere onderwerpen die je zouden kunnen interesseren

ReclameContent StrategyErgonomie (UX / UI)Digital StrategyFilmMotion DesignOntwerpWeb ApplicatieSocial mediaE-commerce3DOnline AdvertisingE-mailMedia PlanningSEOEvenementGamingInnovatieFotografieWebsite CreatiePublic Relations (PR)CopywritingMobile AppBranding & PositioneringData Consulting

Ontdek de beste Web analytics / Big data bureaus in Nederland

Wat is frustrerender dan niet kunnen vinden wat je zoekt? Op Sortlist is daar geen sprake van. Van grote steden tot kleine dorpjes, wij hebben meer dan 80.000 marketingbureaus wereldwijd!

Zie Web analytics / Big data bureaus

Werk je bij een marketingbureau?

Sluit je aan bij de grootste community van experts

Word nu lid
Aansluiten bij Sortlist als marketingbureau
Uitstekend
Gebaseerd op 430 beoordelingenTrustpilot

Vaak gestelde vragen

Waarom de zoektocht naar uw web analytics bureau toevertrouwen aan Sortlist?

Omdat Sortlist u het lange proces van het vinden van gespecialiseerde professionals bespaart. Door deze taak zelf op u te nemen, verspilt u veel tijd die u in uw kernactiviteiten had moeten investeren. Terwijl we al een lijst van deskundigen op dit gebied hebben. Bovendien kunt u hun prestaties nu al op ons platform waarderen.

Hoe vind ik het juiste web analytics bureau op Sortlist?

Onze missie is om u in contact te brengen met een bureau gespecialiseerd in web analytics. Om dit te doen, help ons onze selectie te verfijnen door uw zoekcriteria in onze online briefing te specificeren. Wij zullen u dan een lijst geven van de 10 beste professionals in uw regio. Het is aan u om er een te kiezen die u interesseert.

Hoe neem ik contact op met Sortlist?

Als u vragen heeft, kunt u altijd contact opnemen met ons team via chat. Wij zijn ook per e-mail bereikbaar op hello@sortlist.com.

Alle actuele trends
in onze blogs…

Sortlist, voor alles wat je nodig hebt!

Maak je zoektocht makkelijker en vind het perfecte bureau.

Vind mijn bureau
Blader door de marketingbureaus van Sortlist