Content Marketing: Tips om jouw strategie succesvol te maken!
Content Marketing

Content Marketing: Tips om jouw strategie succesvol te maken!

5,00/5(1)

Content marketing is vandaag de dag een van de belangrijkste promotiemiddelen die bedrijven moeten beheren. Voor het ene bedrijf is het een vorm van marketing die dagelijks wordt behandeld, terwijl het andere bedrijf nog wat moet wennen. Daarom hebben we een aantal tips opgesteld om uw project tot een succes te maken.

Wat is Content Marketing?

Content marketing is een marketingaanpak die bestaat uit het produceren en publiceren van content die gericht is op potentiële klanten. Het heeft als doel interesse te wekken en waarde te bieden. Deze vorm van marketing is gebaseerd op het creëren van content die de klanten slimmer maakt en hen zelfs op een emotionele manier bindt.

Hier gaan veel bedrijven in de fout: ze produceren wel content, maar focussen daarbij enkel op zichzelf en vergeten zo hun potentiële klanten.

Als je niet duidelijk aangeeft welk soort publiek je wenst aan te trekken of geen content marketing strategie opstelt, dan maak je content creëren doelloos.

Het is van cruciaal belang om te beseffen dat content marketing een weerspiegeling is van de gebruiker aan wie je relevante content moeten leveren en die voldoet aan zijn of haar behoeften.

Basically, content marketing is the art of communicating with your customers and prospects without selling.” zegt Joe Pulizzi in zijn boek “Epic Content Marketing“. Toch denken sommige bedrijven dat het creëren van content van welke aard dan ook al content marketing is.

Waar dient content marketing voor?

Content marketing dient om gebruikers aan te trekken met als doel ze potentiële klanten te maken. Wanneer je interessante en opvallende content creëert, is de kans dat deze wordt gedeeld en viraal gaat veel groter. De inhoud spreekt voor jouw merk en trekt de juiste personen aan. Eens er content geproduceerd wordt die bedoeld is om gebruikers naar jouw website te brengen, dan kan je het bezoekersaantal naar je site verhogen.

Voordelen van content marketing

De voordelen van content marketing zijn talrijk, evenals de vele doelstellingen die het nastreeft. Misschien wel de meest voorkomende methode is om verkeer te genereren door de gecreëerde content in zoekmachines te plaatsen en het aantal bezoeken aan een website organisch te verhogen.

Door middel van contentmarketing kunnen echter meer doelen worden bereikt en zowel B2C- als B2B-bedrijven kunnen dit doen. Laten we eens kijken naar een aantal van de doelen waarvoor het wordt gebruikt:

  • Merkbekendheid
  • Aantrekken van nieuwe klanten
  • Leadgeneratie
  • Klantentrouw
  • Toenemende betrokkenheid
  • Verkoop verhogen

Content marketing statistieken

Er gaat niets boven het hebben van concreet bewijs dat je kan helpen bij het formuleren van je marketingbudget en het opbouwen van de best mogelijke content marketingstrategie.

Hier zijn enkele cijfers die de effectiviteit van contentmarketing bewijzen:

  • 51% van de B2B-inkopers lezen 3 tot 5 stuks content voordat ze een aankoopbeslissing nemen.
  • Content marketing kost 62% minder dan traditionele marketing en genereert ongeveer drie keer zoveel leads.
  • 39% van het marketingbudget van de meest effectieve B2B-marketeers wordt besteed aan content marketing.
  • 58% van de marketeers zegt dat “origineel geschreven content” het belangrijkste type content is, dat de beelden en video’s overtreft.
  • 82% van de marketeers die een blog hebben, zien een positieve ROI met inbound marketing (waarbij content marketing een super belangrijke rol speelt).

Hieruit kan worden geconcludeerd dat content een belangrijke factor is.

Types van content

De soorten content die kunnen worden gecreëerd zijn zeer uiteenlopend. Het is belangrijk altijd eerst na te denken over welke content het meest zinvol is om te creëren en te publiceren op basis van de bedrijfsdoelstellingen.

De verschillende content marketing kanalen

Content marketing heeft geen zin zonder website of blog. Je kan je aanwezigheid in elk sociaal netwerk inzetten en het heel goed doen op Twitter, Facebook, LinkedIn, Pinterest, Instagram of elk ander sociaal netwerk. Daarnaast kan je ook samenwerken met bloggers die je toestaan om op hun pagina’s te publiceren. Je zou ook content kunnen publiceren op een populaire website in de sector waarin je actief bent.

Het hebben van een website of een blog stelt je in staat je leads vast te leggen, te communiceren met je hele contactendatabase wanneer je maar wil en zonder te moeten betalen om klanten te bereiken.

Typische fouten in content marketing

Veel bedrijven weten nog steeds niet hoe ze inhoud moeten maken en vooral waarom ze content maken. Sommigen zijn verkeerd ingelicht en maken typische ‘fouten’ die hieronder worden samengevat:

Gebrek aan consistentie in het creëren van content 

Dit is misschien wel een van de gebieden waar veel bedrijven het meest tekortschieten, en het is nauw verwant aan het niet hebben van een redactionele kalender om te controleren wat ze publiceren en de soorten content die ze zullen maken. Als iemand zich inschrijft voor een wekelijkse nieuwsbrief, verwacht hij elke week een e-mail te ontvangen. Als een website of blog belooft om dagelijks te publiceren, zal de gebruiker niet minder verwachten. Ook als men besluit om op een Youtube-kanaal te werken, is het belangrijk om consequent te zijn.

Onnodige inhoud

Waarschijnlijk de belangrijkste fout die het verschil maakt tussen redactionele inhoud en marketing inhoud, is het verkeerd definiëren van de behoefte aan een bepaalde inhoud en de waarde ervan voor de gebruiker.

Content die alleen voor de verkoop bestemd is 

Dit soort content heeft geen waarde voor jouw gebruikers, wordt niet verspreid op sociale netwerken en dekt geen specifieke behoefte van de bezoekers, waardoor het nutteloze content wordt. Mensen willen een emotionele band opbouwen met bedrijven en dit soort inhoud bereikt dit doel niet.

Inhoud van lage kwaliteit

Lezers gaan afhaken door content van lage kwaliteit, daarom is het belangrijk ernaar te streven om je (gratis) inhoud van de hoogste kwaliteit te maken, zelfs beter dan jou betaalde inhoud. Dit heeft een zeer goed effect op het publiek en geeft hen hogere verwachtingen voor de betaalde content. Het doel is om de beste inhoud in de industrie te delen en zo een referentie te worden.

Inhoudelijke marketingstrategie

Indien je succesvolle content marketingstrategieën wil uitvoeren, moet je de volgende stappen ondernemen:

Wie wil je bereiken? 

Definieer duidelijk wie er bereikt moet worden, wie de potentiële klant is en wie de ideale klant is. Dit is een van de belangrijkste onderdelen, omdat je heel duidelijk moeten definiëren welk type profiel je wilt aantrekken met de inhoud die je gaat genereren. Door je persoonlijke kopers of je avatars te definiëren, zorg je ervoor dat de inhoud die je genereert perfect bij hen past.

Wat zijn je doelstellingen? 

Markeer de doelstellingen die je wil bereiken, door deze inhoud te genereren en te publiceren. Het genereren van leads en  verkeer naar je website, het ontwikkelen van een merk, het krijgen van nieuwe klanten, het creëren van nieuwe omzet, het opbouwen van klantentrouw door het verstrekken van interessante en waardevolle informatie of zelfs het proberen om autoriteit in de markt te krijgen, zijn slechts een paar voorbeelden van de doelen die jij je kunt stellen met content marketing. Je moet duidelijk zijn over het doel van de inhoud die je wilt creëren.

Meten, meten meten

En tot slot: meet. Meten is belangrijk omdat je moeten analyseren of de acties in de strategie en je plan wel of niet werkt. De conclusies die je hieruit trekt zal je  helpen om de strategie te wijzigen en te zien of je deze moeten veranderen of dat je het juist goed doet en moet voortzetten. In dit geval kunnen sommige KPI’s het verkeer zijn dat je hebt gegenereerd, het aantal leads, de verkoop, de sociale interactie of de conversie. In dit stadium wordt een instrument als Google Analytics van fundamenteel belang om het succes van je acties te meten.

Het implementeren van contentmarketingstrategie

Weet jij hoe je jouw content marketing strategie op een eenvoudige manier kunt implementeren om deze succesvol te maken?

Als je wilt weten hoe je content marketing moet doen, lees dan verder.

Vergeet nooit dat het uiteindelijke doel van je inhoud is om je lezers en klanten te helpen. Maar laat je behoeften nooit terzijde. Om inhoud te creëren die je naar je doelen leidt en je tijd bespaart, kun je dit plan volgen:

  1. Analyseer bij het invullen van de redactionele kalender het doel van elke post alvorens deze te schrijven. Ga niet voor de computer staan wachten op inspiratie.
  2. Hou rekening met de behoeften van je lezers, anders zal je content marketing strategie niet werken. Misschien zal de inhoud hen inspireren, of hen helpen hun hindernissen te overwinnen of hun problemen op te lossen. Plaats jezelf in hun schoenen en genereer content waarin ze geïnteresseerd zullen zijn, zodat ze elke keer als je iets nieuws publiceert het willen lezen. Op deze manier genereer je ook vertrouwen, wat essentieel is voor je lezers en volgers om klant te worden.
  3. Nu is het tijd om de twee voorgaande stappen te combineren en inhoud te creëren die voldoet aan je doelstellingen en die ook de behoeften en problemen van je ideale klant afdekt. Bedenk hoe je dit het beste kunt doen. Neem praktische tips, succesverhalen, video’s en afbeeldingen op ter ondersteuning van je content.
  4. Wanneer jij je afvraagt of je SEO in je strategie moet opnemen, dan is nu het moment aangebroken. Je weet al wat je wil en wat je ideale klant nodig heeft, je weet hoe je het moet vertalen naar inhoud, maar nu moet je jezelf nog in Google’s schoenen schuiven. Analyseer hoe mensen hun zoekopdrachten uitvoeren en met welke woorden ze jou kunnen vinden via zoekmachines, zodat je zoveel mogelijk hits krijgt en de impact van je content groter is.
  5. Zodra je hebt geverifieerd dat je content alles biedt wat er in de vorige punten is besproken, is het tijd om uit te zenden en te delen in de kanalen waar je ideale klant zich bevindt. Vraag jezelf af of hij de hele dag op Facebook verblijft of dat hij liever een e-mail met de inhoud ontvangt, of dat hij gepassioneerd is door de beelden van Pinterest. Laat geen enkel kanaal achter waar jouw potentiële klant zijn tijd doorbrengt.
  6. Een laatste tip voor jouw content marketing strategie: sluit geen deuren, maar richt je inspanningen op wat echt belangrijk is. Besteed geen uren aan het delen van je content op Twitter als het geen bezoeken genereert. Ontdek je echter dat je ideale klant zijn avonden doorbrengt met het bekijken van video’s, wees dan niet bang, en ga verder met Youtube.

En onthoud wat er eerder gezegd is: uitzoeken wat voor jou werkt en waar je je niet voor hoeft in te spannen, kan gewoon door te meten.

Voorbeelden van sterke content marketing

Er zijn veel succesverhalen van bedrijven die content marketing hebben gebruikt om potentiële klanten aan te trekken en vast te leggen door middel van content. Je hoeft niet ver te gaan zoeken om te zien dat andere bedrijven en professionals goed gebruik maken van content via een goede blog.

Hier zijn een paar voorbeelden van content marketing blogs die effectief zijn en waar je veel uit kunt leren:

Hubspot

Hubspot is een van de grootste succesverhalen en een van de grootste voorbeelden van goede content marketing in zijn pure vorm. Dankzij de downloadbare content in gids of e-boekformaat en de verspreiding van deze content op sociale netwerken, zijn duizenden e-mails van potentiële klanten vastgelegd (enkel te downloaden bij invoer van je e-mailadres). Ze genereren ook zeer uitgebreide artikelen voor hun blog die is gepositioneerd in de top zoekresultaten van Google. Ze zijn ongetwijfeld beroemd om het grote aantal lead magnets”dat ze in omloop hebben en om de grote waarde die hun inhoud oplevert.

Buffer

Het bedrijf achter deze applicatie, die dient voor het delen en programmeren van publicaties op sociale netwerken, heeft zijn blog vaak gebruikt met hetzelfde doel: het aantrekken van klanten die hun applicatie gebruiken. Het publiceert zeer uitgebreide artikels die worden beschouwd als authentieke bijbels in de sociale media wereld en die duizenden keren worden gedeeld op sociale netwerken.

Ahrefs blog 

Dit bedrijf heeft niet enkel een tool voor SEO optimalisatie, maar ook een blog waar ze content delen met hun gebruikers. Naast de praktische hulpmiddelen die Ahrefs biedt, hebben ze ook een blog met zeer goede artikels. Of je nu een SEO specialist bent of een marketing beginner, je moet zeker de Ahrefs blog lezen.

Coppyblogger

Deze blog is een van de beste voorbeelden van hoe je een online community kunt creëren en transformeren in een zeer winstgevend bedrijf dat overal bestaat. Het platform trekt genoeg verkeer aan om in de top 1% te komen en de dagelijkse blogberichten worden duizenden keren per dag verspreid via social media netwerken.

Conclusie

Content marketing is en blijft een van de beste strategieën om je ideale klant aan te trekken.

Wij horen graag jouw mening! Denk je dat er iets ontbreekt of dat we iets zouden kunnen toevoegen, laat het ons gerust weten.

Als je geïnteresseerd bent in eender welk type van marketing, dan hebben we enkele mooie bureaus in de volgende regio’s en steden:

Amsterdam
Friesland
Apeldoorn
Zeeland

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email