Het is de eeuwenoude vraag die al sinds het ontstaan van het internet bestaat: ben je een katten- of een hondenliefhebber? Of hou je van zowel honden als katten?

Voor merken is het thema misschien niet alleen een kwestie van voorkeur. Het blijkt dat naarmate katten en honden in de loop der jaren populairder zijn geworden, bedrijven ook de neiging hebben hun deelname en zichtbaarheid te vergroten door middel van foto’s, berichten en advertenties met deze twee iconische huisdieren.

Het is een eenvoudige herformulering van een wiskundige wet: als A = B en B = C, dan A = C. Vanuit een zakelijk perspectief, als gebruikers houden van huisdieren en huisdieren worden gezien in advertenties, dan moeten gebruikers houden van de advertenties, toch? Helaas zijn conclusies nooit zo eenvoudig.

We hebben zowel honden- als kattenliefhebbers bij Sortlist, dus het was niet meer dan logisch dat we de kwestie ter discussie stelden. Met een pak gegevens bij de hand, wilden we bepalen hoe merken katten en honden hebben gebruikt in hun marketing om hun engagement rate te verhogen en voor eens en altijd te concluderen welke van deze twee beter is voor bedrijven.

Is dit kattenkruid in jouw ogen? Dan duiken we er meteen in.

Schattig voor zaken: Hoe katten en honden helpen met zichtbaarheid en betrokkenheid

Hoewel de regels voor sociale media inderdaad elke dag worden herschreven, zijn sommige feiten consistent gebleven tijdens de ontwikkeling van veel sociale platforms. Een van de feiten is dat in alle kanalen is bewezen dat huisdieren de deelname aan sociale media verhogen, wat volgens Nichefire 63% hoger is dan normale commerciële berichten.

Zo bleek uit een onderzoek van NewsWhip dat een post van een merk met een huisdier gemiddeld resulteerde in een toename van het aantal reacties met ongeveer 89%, terwijl de gemiddelde toename van het aantal ‘vind ik leuk’-berichten ongeveer 19% bedroeg.

Onze eigen cijfers laten een vergelijkbare trend zien. We hebben 500 reclamespotjes geanalyseerd die door merken op Youtube werden geüpload met katten en honden. We zorgden ervoor dat we geen advertenties opnamen voor kat- of hondgerelateerde producten, en richtten ons alleen op niet-gerelateerde merken die ervoor hadden gekozen om deze huisdieren in hun advertenties op te nemen.

Sinds 2009 tot nu, hebben we gemerkt dat de kat advertenties die we hebben geanalyseerd een kolossale toename van 2.700% views hebben gekregen in vergelijking met het gemiddelde aantal views van een enkele video op het Youtube-kanaal van het merk.

Grote namen zoals Mercedes-Benz, Pizza Hut, Skittles, Netflix, en LG zijn allemaal voor de katten gegaan en zagen hun betrokkenheid stijgen met hun kat video’s.

Bovendien behoorde 32% van de kat reclames tot Britse merken, waaronder Sainsbury’s, Cravendale en O2. Dit doet ons concluderen dat het Verenigd Koninkrijk, zonder twijfel, een kat natie is 😸. Het wordt op de voet gevolgd door Duitsland, waarvan de kattenreclames 20% van onze lijst uitmaakten.

Van de hondenadvertenties die we onderzochten, tussen 2008 en 2021, was de toename in weergaven lager dan die van katten. Dit is dan ook niet minder verrassend: Het aantal weergaven per merk van hondenadvertenties op YouTube is 547,6% hoger dan het gemiddelde aantal weergaven per video op het merkkanaal.

42,8% van de hondenvideo’s op onze lijst behoorde tot merken in de Verenigde Staten, waardoor de met sterren bezaaide vlag de onbetwiste koning van hondenliefhebbers is, gevolgd door Frankrijk met 14%.

Honden: flinke (organische) jongen! 

Het verschil in gemiddelde views betekent echter niet dat honden door merken of gebruikers minder gunstig worden bekeken dan katten. In feite gaat het hier enkel om commercials, wat kan wijzen op een duidelijke conclusie: katten zien er goed uit op film.

Maar wat gebeurt er als we hetzelfde experiment uitvoeren met organische sociale posts? Als we kijken naar 400 posts van niet-gerelateerde honden- of kattenmerken en die vergelijken met de gemiddelde engagement metrics van hun laatste 20 posts, zien de resultaten er iets anders uit en is er duidelijk een winnaar zichtbaar.

62% van de willekeurig geselecteerde merken hadden honden in hun organische posts, terwijl 37,9% katten hadden. Het verschijnen van deze huisdieren in de feeds van bedrijven als Amazon, People Magazine en Louis Vuitton maakt duidelijk dat het effectief is manier om gebruikers aan te trekken.

In onze studie zagen organische posts waarin beide dieren voorkwamen een toename van 337,4% in ‘vind ik leuk’ en 226,9% in ‘commentaar’.

Huisdieren gefokt voor het web

We besloten om meer dan 20 vergelijkende zoekopdrachten in Google Trends uit te voeren om te zien hoe beide huisdieren er qua populariteit voor stonden. Opnieuw kwamen honden als beste uit de bus. Echter, waren katten populairder in humor-gerelateerde zoekopdrachten.

De resultaten van onze studie onderschrijven het rapport dat Network Three in 2018 voltooide. Hieruit bleek dat 90% van de mensen toegaf dat ze eerder geneigd zijn om zich bezig te houden met een post als er dieren in voorkomen. Zit er een psychologie achter dit harige fenomeen waar merken hun voordeel mee kunnen doen?

Huisdieren en de psychologie van virale content 

Zoek online naar content over katten of honden, en de kans is groot dat je een video tegenkomt die ooit viral is gegaan. Beide huisdieren worden geassocieerd met virale content, die niet alleen massaal wordt gedeeld, maar ook wordt gedefinieerd als het vermogen om specifieke emotionele reacties teweeg te brengen.

Bovendien is gebleken dat viraliteit een sterk verband heeft met positiviteit, wat verklaart waarom positieve content waarschijnlijk op grote schaal sociale blootstelling zal krijgen.

Uiteindelijk zijn sommige studies van mening dat de positieve psychologische effecten die huisdieren op hun eigenaars hebben, ook gelden voor beelden die online worden bekeken. Uit een Japanse studie blijkt ook dat het kijken naar afbeeldingen van schattige dieren op het werk de prestaties van werknemers kan verbeteren door hun aandachtsspanne te verlengen en hen aan te zetten tot zorgvuldig gedrag.

Kat-vertentie

Het is niet gemakkelijk om te zeggen waarom katten zoveel allure voor ons hebben. Op Youtube alleen al zijn er meer dan 2 miljoen kattenvideo’s, met een gecombineerd totaal aantal views van 25 miljard. Het digitale cultuurtijdschrift Thought Catalog heeft katten omschreven als de “onofficiële mascotte van het internet”. Ook de New York Times heeft kattenbeelden beschreven als “de essentiële bouwsteen van het internet.”

Wat is hier aan de hand?

Onderzoek wijst uit dat er een sterk “voor en na” effect is bij het bekijken van kattenvideo’s, waarbij negatieve emoties worden onderdrukt en positieve juist worden versterkt.

En toch werden katten onbedoeld een onmiddellijke sensatie in de online wereld, en creëerden volgens de BBC, “een geheel nieuwe vorm van internetcommunicatie,” met memes en video’s van katten die de cyberspace overspoelden.

Ondanks het feit dat er meer hond-gerelateerde zoekopdrachten op Youtube dan kat-gerelateerde zoekopdrachten, bereiken katten viraliteit op het platform aanzienlijk sneller dan honden. Met de vier keer zo veel virale views plaatsen de katachtigen zich aan de top van Youtube’s meest populaire categorieën.

Alsof dat nog niet genoeg is, hoef je alleen maar te kijken naar wat Tim Berners-Lee, de bedenker van het world wide web, hierover te zeggen heeft:

Een onderzoek uit 2015 concludeerde dat mensen “meer dan twee keer zoveel kans hebben om een foto of video van een kat op het internet te zetten dan een selfie te plaatsen,” en eindigde met een bijzonder onheilspellende tip: als we de effecten willen begrijpen die het internet heeft op de samenleving, en ook op de gebruikers, dan kunnen we internetkatten gewoon niet negeren.

cat dog instagram

Hondsdagen in het vooruitzicht

Ondanks al hun populariteit kunnen katten niet concurreren met de koningen van de sociale wereld: honden. Op Instagram zijn er meer dan 146,9 miljoen zoekopdrachten naar honden, vergeleken met 123,8 miljoen zoekopdrachten naar katten. Ook zijn er 23 miljoen meer #dog posts dan #cat posts, terwijl #DogsOfInstagram met 11 miljoen posts meer trends vertoont dan #CatsOfInstagram.

Wat echter wel opmerkelijk is: terwijl honden het voordeel hebben op het aantal posts, hebben de beroemdste katten van Instagram een groter aantal volgers dan de beroemdste honden.

In 2018 waren 22 van de top 50 huisdier accounts op Instagram hond-gerelateerd, vergeleken met 18 die kat-gerelateerd waren.

Een andere goede metriek voor het peilen van de internetliefde voor huisdieren zou zijn om een kijkje te nemen op Reddit, de zogenaamde “voorpagina van het internet.” In de /r/aww subreddit, de gemeenschap van schattige foto’s en video’s met meer dan 16 miljoen abonnees, waren in meer dan de helft van de top 100 berichten tussen 2008 en 2017 honden te zien.

Is er een duidelijke winnaar?

Aan het begin van dit stuk hebben we ons voorgenomen om het belangrijkste debat van onze generatie te laten rusten. Voor ons is de trend duidelijk: katten doen je advertenties er goed uitzien, en honden doen je feed opvallen.

Het is dan ook geen verrassing dat er meer virale views zijn van kattenvideo’s dan van hondenvideo’s. Voor de gemiddelde kat post, is dat ongeveer 9.000. Voor honden, is het slechts ongeveer 5.000.

Bovendien, als de cijfers voor de top 5 “spinnende” berichten sinds 2011 worden opgeteld en vergeleken met de top 5 presterende hond berichten, hebben katten hun klauwen stevig in de top plek:

  • +2.600.000 virale views
  • bijna 2 miljoen meer dan de top honden die komen op een zwakke 700.729 views.

In andere landen woedt de strijd al even hevig. Volgens een rapport van Budget Direct zijn katten populairder dan honden in 91 landen, en honden populairder in 76 landen.

De voorkeur voor honden breidt zich echter uit over meer continenten en overtreft katten in Noord- en Zuid-Amerika, Oceanië en Afrika. Europa en Azië zijn het rijk van de katten.

Vanuit een lokaal perspectief, New York City had het hoogste aantal kat en hond getagde foto’s in de wereld, en 59,6% van deze berichten gingen over katten.

Evenzo zijn vijf steden in Duitsland (Koblenz, Straubing, Hanau, Theuma, en Oldenburg), twee in Frankrijk (Deauville en Saint-Denis-de-Pile) en twee in Spanje (Valdemoro en Pontons) 100% hondenliefhebbers.

Vier steden in Nederland (Hoofddorp, Brielle, Gorinchem en Vries) en nog eens twee in Frankrijk (Ramatuelle en Mouzillon) zijn door en door kattenliefhebbers.

De beste vrienden van het bedrijfsleven

Het is een van die nieuwe, ongeschreven wetten van de digitale wereld: als je je aanwezigheid op sociale media wilt vergroten, neem dan een huisdier. Of het nu gaat om de volgende grote creatieve campagne voor jouw merk of een “Bring a Pet to Work”-dag voor jouw werknemers, deze twee harige jongens kunnen je helpen de tractie te krijgen die je nodig hebt en jouw gemeenschap te betrekken op manieren die je je nooit had kunnen voorstellen.

Denk eraan: je moet altijd content posten die jouw publiek wil zien. Vaker wel dan niet gaan mensen niet naar sociale media om verkocht te worden, maar met de juiste triggers, copy, een kwispelende staart en een paar knipperende ogen, zullen jouw posts en advertenties jouw volgers doen janken om meer.