Social selling kan jouw verkoop maximaliseren: ontdek hoe
Social Media

Hoe kan social selling jouw verkoop maximaliseren?

5,00/5(1)

Social selling – misschien hebt u er wel eens van gehoord, maar weet u niet precies wat het betekent. Maak je geen zorgen, met deze gids gaan we je helpen begrijpen hoe je social selling kunt toepassen op je verkoop.

We leven in een wereld die beïnvloedt wordt door social media en we kunnen niet meer zonder leven. Ook merken en bedrijven kunnen zich niet aan deze trend overgeven. Zodra we een social media-plan implementeren, is het dus belangrijk om de aanwezigheid van ons merk op de juiste manier te optimaliseren.

Dus, kan ik meer verkopen krijgen door Social Selling? Natuurlijk kunt u, juist door gebruik te maken van deze optimalisatie van onze aanwezigheid, al onze verkoopprocessen aanvullen en versterken.

Wat is social selling?

Het proces waarbij de sociale-mediakanalen van een merk worden gebruikt om in contact te komen met prospects, een relatie met hen op te bouwen en potentiële leads aan zich te binden, staat bekend als social selling. Bedrijven kunnen deze strategie gebruiken om hun verkoopdoelstellingen te bereiken. Bij social selling wordt er gebruik gemaakt van sociale media, voornamelijk LinkedIn.

Beschouw social selling als een vorm van moderne networking. Door actief de dialoog aan te gaan met potentiële klanten op sociale media, kunt u het eerste merk worden dat bij hen opkomt als ze op zoek zijn naar een product of dienst.Via deze weg kan je waardevolle relatie opbouwen met een potentiële klant.

Simpel voorbeeld van wat Social selling is

  1. Jonne werkt in de verkoop voor een vloerenbedrijf. Op Twitter ziet hij dat een vrouw genaamd Laura een slagerij aan het openen is in zijn stad en ze is op zoek naar aanbevelingen voor aannemers.
  2. Jonne ziet dit als een kans om een aantal bedrijven aan te bevelen waar hij eerder mee heeft gewerkt, en stuurt haar een bericht via social media.
  3. Laura ontvangt het bericht en ziet in Mike’s sociale profiel dat hij voor een vloerenbedrijf werkt. Ze was van plan om te gaan winkelen voor vloerbedekking en zet Jonne’s bedrijf op haar short-list.
  4. Jonne stuurt de week daarop een vervolgbericht op social en Laura maakt een afspraak om zijn showroom te bezoeken.

Jonne heeft op deze simpele manier gedaan aan social selling en aan personal branding. Daar komen we later nog op terug.

Wat is social selling absoluut niet?

Het gaat er niet om mensen te spammen met ongevraagde Tweets en DM’s als het gaat om sociale marketing. Dat is spam. Het is geen goed idee.

Bij social selling gaat het er niet alleen om nieuwe contacten aan uw database toe te voegen. Het gaat erom dat deze ontmoetingen zinvol zijn en dat u uw bedrijf positioneert als probleemoplosser. Als u dat doet, is de kans groter dat u vertrouwen en loyaliteit wint.

Wat is het doel van social selling?

Hoewel het hier om verkoop gaat, is het doel van deze techniek niet rechtstreeks te verkopen op netwerken, maar kennis te maken, aan te trekken, te overtuigen, te converseren.

Een proces van vertrouwen tussen het merk en de gebruiker op gang brengen.

Wat zijn de voordelen van het implementeren van een Social Selling strategie?

De consument van vandaag is, zoals we hebben gezien, goed geïnformeerd. Ze doen onderzoek op het internet voordat ze naar een winkel gaan of een online aankoop doen. Ze zijn op zoek naar prijs en uitzicht.

Omdat de berichten die klanten via sociale media krijgen van invloed zijn op hun indruk van uw merk en hun vertrouwen erin vergroten, vergroot het gebruik van Social Selling de kans dat het aankoopproces succesvol zal zijn.

Natuurlijk, zolang deze boodschappen maar coherent zijn en een logische strategie hebben om klanten aan te trekken en te behouden).

Om onze potentiële klanten aan te trekken, moeten wij een referentie worden in onze sector en daarvoor moet onze inhoud nuttig zijn en hun waarde bieden. Kortom, ze moeten:

  • Reageren op uw verzoeken.
  • Aanpassen aan hun eisen
  • Hen bijstaan in het bereiken van hun doelstellingen

Op deze manier kan jij je onderscheiden van de concurrentie en waardevolle relaties opbouwen.

Wat is de beste Social Selling techniek voor mij om te gebruiken?

Voordat u begint, moet u eerst bepalen welke platforms uw doelgroep gebruikt en vervolgens handelen op basis van die informatie.

Een B2B-bedrijf is niet hetzelfde als een B2C-bedrijf.

Creëer en verspreid materiaal van hoge kwaliteit, zowel uw eigen materiaal als dat van anderen, zodat uw lead u ziet als een expert in uw vakgebied.

Aangezien dit een evenement op lange afstand is, stel enkele doelen voor jezelf in de toegewezen tijd:

Wekelijks, maandelijks, driemaandelijks.

Deel regelmatig materiaal, blijf actief luisteren, en blijf de LinkedIn gegevens op je persoonlijk profiel en bedrijfspagina controleren en analyseren.

Reageer altijd zo snel mogelijk op alle opmerkingen.

In 10 stappen social selling beheersen

Relaties opbouwen is de kern van social selling. Maar voordat u begint met het opbouwen van relaties, moet u ervoor zorgen dat u het juiste netwerk kiest. Dan kunt u leads koesteren, nieuwe relaties ontwikkelen en waarde geven aan prospects.

Omdat ik geloof in de praktijk van wat ik leer, heb ik alle onderstaande strategieën uitgeprobeerd en effectief bevonden.

Klaar? Laten we de bal aan het rollen brengen!

1. Kies het meest relevante sociale netwerk en werk aan je profiel

Het is gemakkelijk om verstrikt te raken in het volgende grote sociale netwerk, maar de echte winnaars van social selling zijn verkopers die actief zijn op hetzelfde platform als hun potentiële klanten. Dit is de basis voor succes in social selling. Maar eerst en vooral moet u uw sociale accounts optimaliseren. Als u een social selling-campagne begint met een inadequaat of verouderd profiel, zullen uw inspanningen tevergeefs zijn.

2. Word lid van LinkedIn en andere relevante groepen

LinkedIn heeft een gebruikersbestand van ongeveer 650 miljoen mensen. Daarnaast heeft LinkedIn heel veel groepen; er zijn er nu meer dan 1,8 miljoen.

LinkedIn geeft je de mogelijkheid om te netwerken, referenties te vragen, en zo veel meer! Een van de belangrijkste voordelen op LinkedIn is de mogelijkheid om lid te worden van groepen.

Bestudeer de profielen van uw klanten en prospects om te zien tot welke groepen zij behoren en aan welke van deze groepen zij deelnemen.

Zoek uit waar ze mee bezig zijn en houd ze in de gaten. Lid worden van groepen die gaan over onderwerpen van algemeen commercieel belang is ook een slim idee. Op die manier kunt u op de hoogte blijven van de problemen waarmee uw consumenten te maken hebben.

Om een groep te vinden, zoek je naar een onderwerp dat je interesseert. Vergeet niet dat je doel hier niet is om je te mengen met verkopers; hun doel is om hun goederen te verkopen. Je wilt je vaardigheden en ervaring delen met potentiële consumenten.

Lever een nuttige bijdrage aan een gesprek als je iets te bieden hebt. Zorg er alleen voor dat u de groepen niet gebruikt om reclame te maken voor uw bedrijf. Net als ongewenste post kunnen ongevraagde verkoopopmerkingen de groepsleden irriteren. Lever een belangrijke bijdrage aan het gesprek, en als u dat niet kunt, observeer dan.

Kortom, social selling via Linkedin is een goede manier om eraan te beginnen.

3. Stel meldingen in voor social listening

Stel meldingen in met behulp van Google Alerts of een social listening service (HubSpot-gebruikers kunnen het programma Social Media Manager gebruiken) om u op de hoogte te stellen wanneer uw prospects of klanten iets tegenkomen dat een kettingreactie teweegbrengt, of wanneer zich een verkoopkans voordoet.

Als een prospect bijvoorbeeld een probleem aankaart dat u kunt oplossen, kunt u zich met een waarschuwing op tijd in hun discussie mengen om relevant materiaal of inzicht te geven. Evenzo, als een potentiële koper een nieuwe CEO aanneemt of zijn activiteiten uitbreidt, moet u zo snel mogelijk reageren om op hun radar te komen.

4. Voeg waarde toe met nuttige en geschikte content

Het gaat er niet om sociale media te spammen met irrelevant materiaal. Integendeel, het is van cruciaal belang dat u uw volgers voorziet van inhoud die voor hen relevant is.

Het produceren van nuttig materiaal, zoals tips, lessen en aanbevelingen, is in dit opzicht van cruciaal belang. Om te bedenken wat u moet posten, moet u zich verplaatsen in de personen die u wilt bereiken en brainstormen over thema’s die hen zullen interesseren.

5. Bouw sterke, zakelijke relaties op

Het doel van elke social selling-aanpak moet zijn om een betrouwbare band met klanten op te bouwen. Om dit te doen, moet u op de hoogte blijven van hun meest dringende zorgen en anticiperen op hun meest gestelde vragen.

Het aspect dat helpt bij het consolideren van de commerciële band is echte betrokkenheid met volgers. Als u wilt dat deze band blijft bestaan, moet u zich niet alleen richten op het aantrekken van nieuwe consumenten, maar ook op het kweken van loyaliteit onder degenen die uw product al minstens één keer hebben gekocht.

6. Besteed aandacht aan wat anderen zeggen.

Gebruik het commentaargebied om deel te nemen aan het gesprek als u inhoud op uw homepage vindt met een hoog engagementpercentage. U kunt de meningen van uw prospects over populaire onderwerpen te weten komen door de commentaren te lezen die ze op deze pagina’s schrijven.

Het lezen van de commentaren kan u ook een idee geven van het soort materiaal dat uw prospects leuk vinden en met welke onderdelen ze zich verbonden voelen. Op basis hiervan kunt u de onderwerpen kiezen die u maakt en deelt.

7. Deel inhoud om de geloofwaardigheid te vergroten of te verbeteren

Het delen van informatie van hoge kwaliteit is een van de meest effectieve methoden om vertrouwen te wekken en een relatie op te bouwen op sociale media. Maak je geen zorgen, we raden je niet aan om je tijd te verdoen met het creëren van buitensporige hoeveelheden content. Zoek het gewoon op en deel het.

Hebt u boeiende artikels gelezen over de sector waarin een prospect werkt? Bent u een tot nadenken stemmend onderzoek tegengekomen dat als katalysator kan dienen voor een discussie of debat? Voel u vrij om het te delen op uw sociale media-accounts.

U kunt een relatie opbouwen met individuen door het te delen en om hun feedback te vragen. Het delen van zaken op sociale media is een uitstekende methode om mensen te voorzien van nuttige informatie. Dit is mogelijk.

8. Vermijd het gebruik van bots op sociale media

Ondanks het feit dat chatbots vrij populair zijn op blogs en websites, worden ze niet aangeraden voor sociale verkoop. Mensen eisen een meer persoonlijke en eerlijke betrokkenheid op deze sites.

Geef daarom iemand van uw personeel de verantwoordelijkheid om persoonlijk te reageren op opmerkingen en directe berichten die op uw bedrijfsaccounts worden verzonden. Het zal gezien en gewaardeerd worden door uw fans.

9. Deel uw successen.

Testimonials zijn een geweldige methode om bewijs te tonen in een sociale omgeving. Volgens onderzoek gelooft 90 procent van de kopers aanbevelingen van vrienden en 60 procent vertrouwt de mening van vreemden. Met andere woorden, potentiële kopers zijn eerder geneigd te geloven wat eerdere klanten te zeggen hebben over een product dan wat het merk er direct over zegt.

Het delen van succesverhalen van klanten zal u helpen vertrouwen te winnen bij potentiële consumenten door hen in contact te brengen met de ervaringen van andere mensen. Als een prospect in uw feed een getuigenis van een van uw klanten herkent, is de kans groter dat hij gelooft dat dezelfde oplossing die voor die klant werkte, ook voor hem zou werken.

10. Houd jouw aanwezigheid op sociale media in stand

Last but not least: gooi niet al uw harde werk weg en streef ernaar om de aanwezigheid van uw bedrijf op sociale media levend te houden. Social selling is geen snelle oplossing voor het verhogen van de verkoop; het is een proces dat tijd en moeite kost, maar het is het zeker waard.

Als u wilt dat een professioneel team u helpt bij het verbeteren van uw social selling-strategie, vul dan het formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Conclusie

Steeds meer van ons kopen op internet.

En zoals we hierboven hebben gezien, speelt het netwerk een belangrijke rol in dit proces. Hoewel het geen directe conversiekanalen zijn, is de realiteit dat kopen steeds meer een sociaal proces wordt.

We nemen de uiteindelijke beslissing door informatie en productrecensies op internet te zoeken.

Laten we niet vergeten dat verkopen een proces is waarbij geloofwaardigheid en vertrouwen cruciaal zijn.Social sales helpt bij het implementeren en versterken van deze relaties op internet.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email