Als je een bureau bent, komt deze situatie je misschien bekend voor: consumenten vermijden (per ongeluk) om te reageren op jouw e-mail of of zeggen plotseling jullie afspraak af – meestal zonder excuses. Klinkt frustrerend, toch? dit is nog maar het topje van de ijsberg. Daarom hebben we in deze blog de belangrijkste punten genoemd die bureaus niet leuk vinden. We willen laten zien wat er mis kan gaan met een bureau en wat je moet vermijden als je eenmaal met hen in contact bent. 

Inhoudsopgave

1 – Budget en prijs: wat kost het allemaal en hoeveel budget heb je ter beschikking?

We zijn allemaal al in contact gekomen met zo’n klant. Klanten die onderhandelen over de prijs zonder goede kennis te hebben van de werkelijke prijzen op de markt. Sommigen hebben niet eens het minimale budget ter beschikking om hun project te starten. Het is normaal dat we op zoek gaan naar de laagste prijs voor een goede deal. Toch is het belangrijk om met de volgende punten rekening te houden: 

Respecteer het budget dat wordt voorgelegd

Er gaat enorm veel tijd zitten in het werk dat de bureaus steken nadat ze jouw briefing hebben ontvangen. Wanneer het vooropgestelde budget niet aan jouw verwachtingen kan voldoen,  kan je altijd een oplossing vinden met het bureau dat je hebt gekozen. Werkt het echt niet, dan kan je de keuze maken om een ander bureau te vinden dat misschien beter bij jouw budget past.

Toch raden we jou aan om op voorhand onderzoek te doen naar wat een bepaald project kan kosten, voordat je in zee gaat met een bureau. Dit is aangenamer voor beide partijen tijdens de eerste ontmoeting! 

Zorg ervoor dat jouw budget in lijn staat met jouw verwachtingen 

Wanneer je duidelijk voor ogen hebt hoeveel je wenst te spenderen, wordt het veel gemakkelijker voor jou om het juiste bureau te benaderen dat jouw budget kan respecteren en er tegelijkertijd netjes voor wordt betaald.

Focus je niet op de laagste prijs

Er is voor alles een juiste prijs. Bureaus zijn geen markten waar je zo veel mogelijk kunt afdingen op het werk dat ze in jouw product gaan steken. Ze maken tijd vrij voor jouw project en daar werken ze met een team aan. Er zijn bepaalde kosten die gedekt moeten worden en lonen die worden uitbetaald. Jij zou ook niet onderbetaald willen worden voor je harde werk, toch? 

tom-orrow-banner
Tom Orrow
Amsterdam, Netherlands
- aanbeveling
Digital & Marketing StrategyBrandingE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
greymen-banner
Greymen&Co
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 3 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentBrandingProduct DesignWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaMedia & AdvertisingWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
megawatt-banner
Megawatt Group
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
drivvn-banner
Driivn
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-11-30-om-14-42-16
IM Lounge
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyMobile MarketingContent MarketingSocial MediaE-mail MarketingMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
scherp-online
Scherp Online
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 7 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentDigital & Marketing StrategySEOBrandingWeb DevelopementWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-36-29
Endeavour
Haarlem, Netherlands
5/5 - 1 aanbeveling
Digital & Marketing StrategyBrandingSocial MediaMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-39-15
Bright8
Haarlem, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingGraphic DesignPRCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-47-55
Wirelab
Enschede, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
BrandingProduct DesignWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-42-48
Counter Content
Zaandam, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
BrandingWeb DesignContent MarketingSocial MediaPREventMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-28-om-09-27-06
Novicom Marketing Group
Tilburg, Netherlands
5/5 - 9 aanbevelingen
BrandingWeb DesignGraphic DesignSocial MediaEventE-CommerceMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward

2 – Bezint eer ge begint

We krijgen vaak van bureaus te horen dat veel klanten een aanvraag plaatsen via Sortlist, maar helemaal niet weten wat ze willen op het moment dat ze in contact worden gebracht met een bureau. Zonde hé? Wanneer je een examen gaat afleggen of op sollicitatiegesprek moet, dan ben je toch ook altijd voorbereid? Je wilt het maximale eruit halen, daarom is het belangrijk om voor jezelf uit te maken wat voor type project je wilt aangaan. We raden je daarom aan om even de 5 W’s (wat, waar, waarom, wie, wanneer en vooral hoe) door te lopen en op te sommen. Hiermee kunnen bureaus in de juiste richting starten wanneer je voor hen kiest en eventueel aanvullen waar jij het moeilijk hebt.

3 – Tijd kost ook geld

Niemand verspilt graag zijn tijd aan iets wat onnodig is, en binnen deze industrie kan tijd veel kosten. Bureaus zijn met meerdere projecten tegelijkertijd bezig, die allemaal gepaard gaan met een deadline een een specifieke planning. Wanneer ze tijd in jou steken raden we jullie aan om die ook maximaal te benutten.

Wat kan tijd besparen voor jezelf en jouw gekozen bureau? Voorbereiding!  

Wees goed voorbereid wanneer je een meeting hebt met je bureau. Zorg ervoor dat de agendapunten alvorens intern besproken zijn om eventuele misverstanden te vermijden. Zorg dat je de juiste documentatie mee hebt voor het bureau. Op die manier kunnen zij inspelen op bepaalde campagnes uit het verleden of een compleet andere richting inslaan. 

Een andere plaag van deze eeuw is namelijk ghosting. Het is oké als jouw ideeën niet matchen met die van de gekozen bureau. Laat het hen ook weten als dit het geval is. Door niets te laten weten verliest het bureau enkel kostbare tijd die ze beter in een andere potentiële klant zouden kunnen steken. Laat ghosting achterwege. 

Een ander probleem waar bureaus af en toe mee te maken krijgen is dat ze een potentiële klant de ideeën voor hun project vertellen, en vervolgens geghost worden. Kort door de bocht: dat hun ideeën gestolen worden. Dit raden we ten zeerste af want het kan gerechtelijke gevolgen hebben.

4 – Respecteer de moeite

Achter al deze moeite zitten mensen die even hard werken als jij. Deze mensen steken hun energie en passie in hun werk voor elke klant. Want daar doen ze het uiteindelijk voor: happy customers. Toch zijn er vaak klanten die niet genoeg betrokkenheid tonen naar de bureaus toe. Dit kan voor frustraties zorgen en het kan leiden tot minder kwalitatief werk. Daarom raden we jou aan om de “human effort” in je achterhoofd te houden en te respecteren. Wees betrokken en toon interesse, dit werkt alleen maar in jouw voordeel. Minimaliseer ook niet de tijd die ze in een werk steken, wat voor jou simpel lijkt en “in 5 minuten” zo gedaan is, is dat absoluut niet voor een bureau. Kwaliteit vraagt namelijk heel wat tijd en nauwkeurigheid.

5 – Stuur de juiste personen

Vaak gebeurt het dat de opdrachtgever die op Sortlist een project plaatst niet de juiste contactpersoon is binnen een bedrijf. 

Dit maakt het voor de bureau’s soms lastiger om een optimale samenwerking te creëren. Het is dus van belang om één centraal contactpersoon te hebben die in contact is met jouw bureau. Op die manier kan de communicatie makkelijker verlopen en is er minder kans op misverstanden. Kies ook de persoon die een goede kennis heeft van de prioriteiten binnen het bedrijf. Dit kan voor veel gemak zorgen tijdens het nemen van bepaalde beslissingen. Hoe sneller, hoe beter. 

6 – Geef feedback na elke fase 

Wanneer je samenwerkt met een bureau is het geven van feedback onmisbaar. 

Terwijl jouw bureau al het werk doet, is het jouw taak om een actieve deelnemer te zijn. Als je nog nooit met een bureau hebt gewerkt of slechts middelmatige relaties met vorige bureaus hebt gehad, kan het lastig zijn om uit te zoeken hoe je een productieve relatie tot stand kunt brengen. Door samen te werken, kan je de tijd die het bureau besteedt aan het voltooien van wijzigingen en het oplossen van problemen, optimaliseren, te beginnen met het geven van goede feedback.

Conclusie

Je wilt dat jouw marketingbedrijf een geweldige strategie, inhoud en design produceert, toch? Je hebt ze toch niet ingehuurd om ze te ontslaan?

Het werken met een bureau kan een prachtige ervaring zijn, maar het vereist werk van beide partijen. Laat open communicatie en transparantie de leidraad zijn voor de feedback van jouw bureau, en je zult beiden verbeteringen zien. De eerste drie maanden van werken in een marketingbedrijf is cruciaal voor het opzetten van communicatiekanalen en kansen op succes. Als je het goed doet, bouw je een sterke relatie op, die na verloop van tijd alleen maar beter zal worden.