Get Your E-mail Marketing Strategy Recht in 2021

Een campagne effectief te e-mailen met gespecialiseerde bureaus

Vind mijn bureau

Duurt 3 minuten. 100% gratis

HomeE-mail

Met de geboorte van sociale netwerken, de afkondiging van de RGPD en de opkomst van inbound marketing zijn veel bedrijven minder belang gaan hechten aan hun e-mailingpraktijken. Moet men zich dus zorgen maken over de e-mailing-campagne?

Volgens studies van Plezi, het toonaangevende platform voor marketingautomatisering, blijven e-mails gemiddeld doeltreffend bij e-mailmarketing, zowel in B2B als in B2C. Het blijven dus krachtige marketinginstrumenten.

Om te slagen in e-mailmarketing is werken met een gespecialiseerd bureau de beste oplossing. Sortlist kan u in contact brengen met een goed e-mailmarketingbureau bij uw bedrijf in de buurt.

E-mailing marketing: wat is het?

In wezen is een e-mail een elektronische post die digitale communicatie op afstand tussen twee partijen mogelijk maakt. De e-mailingcampagne is dus een verzending van verschillende e-mails naar verschillende ontvangers. Het is een marketingstrategie die al sinds het begin in het bedrijfsleven wordt toegepast.

De e-mailingstrategie wordt als direct marketing aangemerkt, omdat zij erin bestaat de ontvangers rechtstreeks te benaderen met duidelijke en ondubbelzinnige informatie.

Net als een gewone communicatie-e-mail wordt een e-mail die als onderdeel van een marketingcampagne is verzonden, geopend in e-maillezers zoals Google, Yahoo of Microsoft Outlook.

Wat zijn de verschillende soorten e-mailcampagnes?

Prospectie e-mail

Dit is de basis direct marketing, die bestaat uit het verzenden van een e-mail met het doel nieuwe klanten te werven. Ontvangers vinden deze e-mailmarketing vaak opdringerig. Het blijft echter effectief in het verwerven van nieuwe leads.

Voor een maximale openingsratio is het raadzaam originele acquisitie-e-mails te versturen. Consumenten of klanten wensen immers niet dezelfde soorten prospectie-e-mails te ontvangen, zoals: "Hallo X, wij zijn Y. Wij willen u graag onze service aanbieden van... Aarzel niet om bij ons terug te komen als u geïnteresseerd bent in ons aanbod. Wij verheugen ons op de samenwerking met u".

In veel gevallen sturen bedrijven een prospectie-e-mailing drie keer: een eerste mailing om hun diensten voor te stellen en aan te bieden, een tweede om de ontvanger eraan te herinneren en een derde mailing voor een nieuwe aanmaning. Na deze 3 e-mails kan het bedrijf, als de prospect niet reageert, een nieuwe poging doen of hem uit zijn contacten schrappen.

Loyaliteit e-mail

Waarschijnlijk de bekendste getrouwheidscampagnes zijn de nieuwsbrieven. Wanneer u een website opent, verschijnt er vaak een klein tabblad waarin u wordt gevraagd of u zich wilt abonneren op de nieuwsbrief van de site. Om te aanvaarden, moet u uw e-mailadres opgeven in het daarvoor bestemde vak. Anders heeft u het recht te weigeren en het tabblad te sluiten. Door u op de nieuwsbrief te abonneren, zult u regelmatig inhoud ontvangen, waardoor u op de hoogte blijft van het laatste nieuws van het bedrijf en zijn website.

Het andere type getrouwheidsboodschap in emarketing zijn privilegeaanbiedingen. Wanneer u de e-mail opent, vindt u een klein briefje waarin staat dat u een klein geschenkje hebt ontvangen als dank voor uw trouw. Het kan ook een promotie, een gratis begeleiding, een tegoedbon of een ander soort bonusaanbieding zijn.

E-mail retargeting

Dit soort e mailings kan worden vertaald als "retargeting per e-mail". Retargeted e-mails zijn in de eerste plaats bedoeld voor bezoekers van de website van uw bedrijf. Dit zijn bezoekers die alleen een blik op uw site hebben geworpen zonder een specifieke actie te hebben ondernomen, zoals een product kopen, zich abonneren op een aanbieding, een whitepaper downloaden, enz.

Het hoofddoel van uw e-mailingcampagne zal er dus in bestaan een soort follow-up e-mail te sturen naar dit soort bezoekers, met de bedoeling hen te converteren in potentiële prospects en vervolgens in trouwe klanten. Door de e-mail te ontvangen, zullen deze mensen eerder geneigd zijn terug te komen naar uw site om een specifieke actie uit te voeren.

Transactie e-mail

Het is een soort automatische e-mailreactie op een e-mail van een klant. Een ontvangstbevestiging waaruit blijkt dat u zijn bericht hebt ontvangen, dat u er rekening mee houdt en dat u zo spoedig mogelijk zult antwoorden.

Dit is een van de goede praktijken in de e-business. Het helpt om een goede communicatie en een goede relatie tussen u en uw klant te onderhouden. In de meeste gevallen zal een internetgebruiker die per e-mail een verzoek heeft ingediend en geen transactie-e-mail ontvangt, elders gaan zoeken. Het opzetten van een transactie-e-mail is een uitstekende strategie voor klantenbinding.

Wat zijn de verschillende soorten e-mailingformaten?

Het formaat van een e-mail is het soort communicatiemiddel waarmee de boodschap wordt overgebracht. E-mailing-campagnes kunnen drie hoofdvormen aannemen.

De tekst

Dit is het meest voorkomende e-mailingformaat en ook het eenvoudigste. Hoewel het de integratie van informatie met al zijn details mogelijk maakt, heeft het de laagste openingskoers door zijn gebrek aan originaliteit. De feedback van de ontvanger wordt nog minder verwacht, aangezien hij waarschijnlijk gewoon over de tekst heen is gevlogen wegens tijdgebrek zonder deze zelfs maar te hebben geassimileerd.

Het beeld

Het nut van visuele communicatie in de wereld van emarketing is welbekend. Een e-mail met afbeeldingen is tegenwoordig veel interessanter dan een tekstbericht. Met de afbeelding kunt u uw merk en uw boodschap beter onder de aandacht brengen dankzij een gemakkelijk te assimileren ontwerp. Het doorklikpercentage van de e mailing image campagnes is hoog: het is een bewijs van een goede marketing efficiëntie.

Waarschuwing: in veel gevallen wordt e-mailmarketing in de vorm van een afbeelding door sommige software als spam beschouwd en zal bij de ongewenste post terechtkomen. De ontvanger zal dus niet kunnen zien dat het bericht wordt verzonden.

HTML

Voor een HTML e-mailingcampagne moet u HTML- of CSS-codes wijzigen om unieke inhoud te creëren. Dit type formaat combineert tekst, beeld en andere blokken. Als uw bedrijf een groot merk is, is dit het aanbevolen formaat omwille van zijn efficiëntie en professionalisme.

Als u niet vertrouwd bent met HTML-codering, kunt u e-mailmarketing genereren met behulp van een e-mailtemplate.

Als u e-mailingacties heeft gepland, kunt u profiteren van het advies en de ondersteuning van een van de e mailingsbureaus van Sortlist. Onze bureaus hebben gewerkt aan grote e-mailingcampagnes, zoals de campagne voor Mr.Bricolage, een detailhandelsbedrijf, en Quechua, een bekend merk van sportartikelen.

Wat zijn de voordelen van e mailing?

E mailing campagnes zijn van groot belang in de marketing strategie van professionals. De campagne maakt het gemakkelijker om de belangrijkste klanten in de database van een bedrijf te bereiken.

Verzending met één klik

De snelheid van het verzenden van e-mails is waarschijnlijk het grootste voordeel van e-mailen. De verzending is in een paar minuten en met één klik geregeld. Bovendien kunnen e-mails worden gepland en automatisch worden verzonden. Dit betekent een aanzienlijke tijdsbesparing in uw bedrijf. Het enige wat u hoeft te doen is de geadresseerde klanten in uw database te selecteren en dat is alles.

Een e-marketingmailing is doeltreffend als u bijvoorbeeld dringende informatie aan uw gemeenschap moet doorgeven of een promotie wilt doorspelen.

Creatieve en originele berichten

Het belangrijkste formaat van de marketing mailing dat in bedrijven wordt gebruikt is HTML, vanwege het praktische karakter en de creativiteit die het biedt. Deze methode laat inderdaad uw verbeelding de vrije loop bij het opstellen van uw boodschap. U bent vrij om de beste kleuren, tekstsoorten en lay-out voor uw merk te kiezen.

Van een eenvoudige illustratie tot een GIF of een videofilm, als u HTML gebruikt voor uw campagne, kunt u alle middelen in uw e-mail integreren om de openingsratio te verhogen.

Zenden met een interessante kostprijs

Van alle communicatiestrategieën op de markt is de mailingcampagne waarschijnlijk de meest toegankelijke. In vergelijking met marketing advertenties, kunt u met e mailing campagnes zelfs uw doelstelling overtreffen.

Vertrouwelijkheid van persoonsgegevens

De marketing mailing valt binnen het kader van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) die de verplichting oplegt om de in de databanken verzamelde persoonlijke informatie geheim te houden.

Follow-up in detail

Een van de voordelen van mailingcampagnes is de mogelijkheid om de evolutie van de campagne in al haar details in real time te volgen. Klikpercentage, openingspercentage, aantal bezoeken, conversiepercentage: met deze statistieken kunt u de ROI van uw campagne bepalen.

Met tracking kunt u ook gebreken opsporen en uw volgende mailing verbeteren. Maar ook kunt u aan de hand van de vrijgegeven cijfers het gedrag van uw consumenten bestuderen om uw toekomstige campagnes beter te sturen.

SMS-campagne

In plaats van e-mails te versturen, kunt u ervoor kiezen SMS-berichten naar uw klanten te sturen. SMS zorgt voor een openingspercentage van meer dan 80%. Zij kan worden geopend zodra de klant de informatie heeft ontvangen. Tijdens een e mailing campagne moet de ontvanger toegang hebben tot het internet om zijn mailbox te kunnen raadplegen. Dit is niet noodzakelijkerwijs altijd het geval.

Waarom e-mailen?

De e mailing maakt het mogelijk de communicatie tussen de onderneming en haar klanten in stand te houden. Via een nieuwsbrief bouwt een merk aan de loyaliteit van de consument door hem op de hoogte te houden van het laatste nieuws en de laatste promoties.

Volgens een studie van Ventura Beat genereert een mailingcampagne in KMO's een returnpercentage van 127%. E-mailing is dus een uitstekende manier om het rendement van een onderneming met meer dan 100% te optimaliseren.

Combinatie met sociale netwerken

Emarketing vindt tegenwoordig vooral plaats via sociale netwerken. Professionals bouwen een gemeenschap op deze platforms om hun bekendheid te vergroten. Voor nog effectievere digitale marketing is het slim om het gebruik van sociale netwerken te combineren met mailing. Dankzij een e-mailingcampagne kunt u uw klanten immers op de hoogte brengen van inhoud op uw sociale netwerken en hen via een CTA naar die netwerken doorverwijzen.

Als uw doel is nieuwe klanten te werven of het aantal bezoekers van uw site te verhogen, hebben studies aangetoond dat een e-mail 40 keer doeltreffender is dan sociale netwerken. Maar gezien de kracht van sociale netwerken vandaag de dag, kan het combineren van uw sociale account met mailing u naar het toppunt van digitale marketing voor uw merk brengen.

Hoe maak je een e-mailing campagne?

Om een efficiënte en effectieve e mailing-campagne uit te voeren, mag de vaststelling van de strategie niet licht worden opgevat. Hier zijn de te volgen stappen voor een mailing die een goede ROI garandeert.

Bijwerken van de database

Vergeet niet je database bij te werken. Om een doelstelling te verwezenlijken, moet u immers eerst de doelstellingen goed definiëren. E-mails versturen naar de verkeerde mensen verkleint de kans dat het doel van de campagne wordt bereikt. Een goed gerichte e-mail heeft een betere klikratio.

Dus je moet:

  • Inactieve e-mailadressen verwijderen.
  • Classificeer uw klanten op basis van hun gedrag.
  • Update uw klanten met nieuwe informatie.

Omschrijving van de doelstelling van de campagne

Uw doel en doelstelling moeten beantwoorden aan de SMART-methode: Specifiek, Meetbaar, Ambitieus, Realistisch en Tijdgebonden. Met een duidelijk doel voor ogen zult u beter in staat zijn om potentiële ontvangers uit uw database te selecteren.

De belangrijkste doelstellingen van de mailing

  • Toename van het aantal bezoekers op een website.
  • Doorverwijzing van internetgebruikers naar de sociale netwerken van het bedrijf.
  • Seizoensgebonden promotie.
  • Presentatie van een nieuw product.
  • Presentatie van het laatste bedrijfsnieuws.
  • Etc.

Verzorg de presentatie van uw mailing

Dit is een van de belangrijkste stappen van de mailing. Als u wilt dat uw e-mail een maximale openingsratio heeft, is het niet alleen belangrijk om de stappen van de strategie te volgen, maar ook om bepaalde punten in acht te nemen.

Beste praktijken voor een succesvolle e-mailmarketingcampagne

Het gewicht van de post

Alvorens te verzenden moet u ervoor zorgen dat het gewicht van de inhoud niet te zwaar is. Hierdoor zal het sneller laden en dus sneller geopend worden door de ontvanger.

De titel van de mail

Dat is het onderwerp van de e-mail in kwestie. Het moet opvallen om bij de ontvanger de wens tot lezen te wekken. Anders zullen de kansen om te openen kleiner zijn.

Het onderwerp is wat de ontvanger als eerste ziet wanneer hij de e-mail ontvangt. Als de lectuur hem op het eerste gezicht oninteressant lijkt, zal hij het bericht niet openen. In het ergste geval wordt de mail zelfs direct naar de prullenbak gestuurd.

Inhoud

Dat is de boodschap in de mail. Het moet beknopt zijn, want de ontvanger heeft misschien niet de nodige leestijd. De inhoud moet betrekking hebben op de 5 W's (wie, wanneer, waar, wat, hoe). Dit is de beste manier om meteen ter zake te komen en toch aan de precieze titel van de campagne te voldoen. Denk bij het opstellen van de boodschap ook aan de AIDA-formule. Deze moet dus Aandacht, Interesse en Verlangen bij de consument opwekken om hem tot Actie aan te zetten.

Tip: Plaats een "oproep tot actie" aan het einde van uw bericht. Het kan een knop, een banner of een afbeelding zijn waarop de klant klikt om te worden doorverwezen naar bijvoorbeeld een blogartikel op uw site of een product dat wordt gepromoot.

De handtekening

Dit is de vermelding van uw merk of bedrijf aan het eind van uw e-mail. De handtekening kan uw merknaam, de naam van het werkstation van de emittent, de contactgegevens van de emittent en sociale netwerken en de website van uw bedrijf bevatten. Het is een manier om de communicatie geloofwaardiger en professioneler te maken.

Uw e-mailadres maakt ook deel uit van de handtekening. Het moet dus op een ernstige manier worden vastgesteld. Er zijn veel hulpmiddelen om een pro e-mail adres te genereren.

Het Handvest

Het is de presentatie van je e-mail. Kleuren, lettertype, illustraties, opmaak moeten uw merk vertegenwoordigen. Het charter moet leuk zijn om te zien.

De e mailing ontvankelijk

Om de lat nog hoger te leggen, kunt u responsive design in uw e-mailmarketing opnemen. Responsive e-mailing is wanneer mail leesbaar is op alle terminals: smartphone, computer, tablet, enz. Een responsieve e-mail heeft een hogere open rate.

Tegenwoordig wordt de meeste post gelezen via een smartphone of tablet, wat responsive e-mailing nog belangrijker maakt.

Tijdige planning van de campagne

Als je je e-mail hebt opgepoetst, verstuur hem dan niet meteen! Het is belangrijk dat de e mailing op het juiste moment wordt uitgevoerd, om de verwachte resultaten te optimaliseren. Gebruik altijd uw primaire doelgroep om uw consumenten tot actie aan te zetten, bestudeer hun gedrag en plan uw online direct mail tijdens de niches waar ze het meest responsief zullen zijn.

Analyse van de resultaten

Om te concluderen of het doel van uw nieuwsbrief al dan niet is bereikt, moet u de prestatie-indicatoren van uw campagne bestuderen.

Openingskoers

Het is het aantal verzonden e-mails dat door de ontvangers wordt geopend in vergelijking met het oorspronkelijke aantal e-mails.

Klik tarief

Het is het aantal kliks op een of meer links in uw e-mail in vergelijking met het oorspronkelijke aantal e-mails.

Bounce rate

Dit is het aantal e-mails dat niet werd verzonden in vergelijking met het oorspronkelijke aantal e-mails.

Uitvalpercentage

Dit is het aantal mensen dat zich heeft uitgeschreven voor uw nieuwsbrief in vergelijking met uw vorige e mailingcampagne.

Als grote bedrijven zoals Orange nog steeds mailing marketing integreren in hun communicatiestrategie, waarom u dan niet? Dankzij Sortlist kunt u samenwerken met een gespecialiseerd bureau dat aan uw behoeften voldoet.

Wat zijn de e-mailing tools?

B2B of B2C, of u nu op zoek bent naar gratis of betaalde software, er zijn duizend en één platforms waarmee u een mailingcampagne kunt opzetten. Van het bijwerken van de databank tot het opstellen van de post en de analyse van de resultaten, kunt u dankzij deze instrumenten tal van acties uitvoeren.

Outlook is vaak het e-mailplatform dat alle bedrijven gebruiken, ongeacht hun werkterrein. De dienstverlening is echter beperkt. Dit instrument beperkt het verzenden van berichten tot 300 ontvangers per dag. Gmail is een ander veelgebruikt e-mailprogramma. Hiermee kan een mailing naar 500 mensen per dag worden verzonden. Dit zijn dus platforms die vooral voor zeer kleine ondernemingen zijn bedoeld. Als u een groot merk bent, denk dan aan andere e-mailing software voor een massalere verzending en bredere acties.

Hulpmiddelen voor e-mail

Voor een effectieve mailing, is hier een lijst van de beste e-mailing software op de markt van vandaag:

  • Sendinblue.
  • Sarbacane.
  • Mailjet.
  • Dolist.
  • Bericht aan de zaak.

Met deze hulpmiddelen hebt u alle benodigdheden in handen om uw mailing uit te voeren: e-mailtemplate, e-mailcreatie, verzending, analyse, enz. Deze instrumenten zijn gemakkelijk te gebruiken en u profiteert ook van advies en optimale ondersteuning tijdens uw campagne. Het enige wat u nodig hebt, is een account op het platform van uw keuze en een abonnement op het pakket dat bij u past. Er zijn veel gratis platforms, maar met een min of meer beperkte dienstverlening. Sommige tools zijn niet alleen mailing software, maar ook CRM tools.

Hoe kan spam e-mailing worden vermeden?

Veel internetgebruikers lezen uw e-mail niet, gewoon omdat ze hem niet in hun mailbox zien. Waarom is dat? De mail is waarschijnlijk in spam verstuurd. Dit gebeurt als de gebruiker het spamfilter op de browserbalk van zijn computer heeft geactiveerd of als hij uw bedrijf als ongewenst heeft gemarkeerd.

Criteria om niet gespamd te worden

  • Schrijf geen al te aantrekkelijke e-mail, d.w.z. met woorden als "win", "geniet", "aangeboden", enz.
  • Vermijd het plaatsen van een enkele afbeelding in uw e-mail, omdat filters dit soort inhoud negeren en het automatisch in spam zullen plaatsen.
  • Vermijd tekst met overmatig gebruik van hoofdletters en uitroeptekens.
  • Stuur uw nieuwsbrief alleen naar mensen die ermee hebben ingestemd zich te abonneren en wanneer de tijd rijp is.

Enkele zaken die je zullen inspireren

Een mooie selectie van de laatste creaties van onze bureaus

Social Ads para empresa financiera en Real State
Social Ads para empresa financiera en Real StateDoor Comunicare Marketing 360Juridische diensten
Social Ads, SEO, SEM, Display para Yacht Charter
Social Ads, SEO, SEM, Display para Yacht CharterDoor Comunicare Marketing 360Reizen & Vrije tijd
Creación web, SEM, posicionamiento para consultora
Creación web, SEM, posicionamiento para consultoraDoor Comunicare Marketing 360Management Consulting
Marketing Digital Para Academia de formación
Marketing Digital Para Academia de formaciónDoor Comunicare Marketing 360Onderwijs
Web, SEO, SEM, desarrollo y diseño web para Kottao
Web, SEO, SEM, desarrollo y diseño web para KottaoDoor Comunicare Marketing 360E-commerce
Web, SEO, SEM, Desarrollo Web y Social Ads Dhoce
Web, SEO, SEM, Desarrollo Web y Social Ads DhoceDoor Comunicare Marketing 360Architectuur & Planning

Duizenden bedrijven maken gebruik van Sortlist

Walt disneyWorldlineUnicefWwfBaxterBlizzardLukoilWabcoGreenpeaceKpmgEni

Andere onderwerpen die je zouden kunnen interesseren

ReclameContent StrategyErgonomie (UX / UI)Digital StrategyFilmMotion DesignOntwerpWeb ApplicatieSocial mediaE-commerce3DOnline AdvertisingMedia PlanningSEOEvenementGamingInnovatieWeb analytics / Big dataFotografieWebsite CreatiePublic Relations (PR)CopywritingMobile AppBranding & PositioneringData Consulting

Ontdek de beste E-mail bureaus in Nederland

Wat is frustrerender dan niet kunnen vinden wat je zoekt? Op Sortlist is daar geen sprake van. Van grote steden tot kleine dorpjes, wij hebben meer dan 80.000 marketingbureaus wereldwijd!

Zie E-mail bureaus

Werk je bij een marketingbureau?

Sluit je aan bij de grootste community van experts

Word nu lid
Aansluiten bij Sortlist als marketingbureau
Uitstekend
Gebaseerd op 430 beoordelingenTrustpilot

Vaak gestelde vragen

Waarom is Sortlist DE ideale partner voor uw mailingprojecten?

Sortlist werkt zij aan zij met mailingbureaus en is de ideale tussenpersoon om u in contact te brengen met het gespecialiseerde bureau dat aan uw behoeften voldoet.

Wat zijn de voordelen van werken met een Sorlist mailingbureau?

Door met een agentschap van Sortlist te werken, kunt u het goede verloop van uw campagne garanderen. Onze agentschappen bestaan uit ervaren professionals die luisteren naar en ten dienste staan van hun cliënten. U hoeft hen alleen maar te vertellen over uw project en uw verwachtingen, en zij zorgen voor de rest: aanmaak van een account op de mailingtools, uitwerking van het onderwerp en de inhoud van uw campagne, verzending van de e-mails, analyse van de resultaten, enz.

Hoe kom ik in contact met een mailingbureau van Sortlist?

U dient het formulier in te vullen dat u op onze website vindt. Wij sturen u dan een formulier in de vorm van een meerkeuzevraag. Kruis gewoon het vakje aan dat het best overeenstemt met uw project. Nadat u het formulier heeft gevalideerd, zal het algoritme van onze website opstarten om u alle Sortlist e-mailing agentschappen te tonen die aan uw verwachtingen voldoen. U zult de lijst van agentschappen met hun contactgegevens per e-mail ontvangen, zodat u ze grondiger kunt bestuderen.

Wat zijn de verschillende Sortlist mailingbureaus?

Sortlist werkt met de beste agentschappen over de hele wereld die een kwaliteitsvolle service bieden. Onder onze e-mailing agentschappen vindt u Dynamix Creative, The Wave, Toutenpixel, Colombo Agency, Nova Agency, enz...

Alle actuele trends
in onze blogs…

Sortlist, voor alles wat je nodig hebt!

Maak je zoektocht makkelijker en vind het perfecte bureau.

Vind mijn bureau
Blader door de marketingbureaus van Sortlist