Employee branding: de bedrijven die het goed hebben begrepen
Branding

10 briljante voorbeelden van Employer Branding

5,00/5(1)

Als je nog niet weet wat employer branding inhoudt dan heb je aan dit artikel genoeg om even vooruit te kunnen. Als je wel al weet waar employer branding voor staat dan vindt je hier tien fantastische voorbeelden die aanspreken en je ongetwijfeld zullen inspireren.

In dit artikel zullen we de basis van employer branding bespreken en je door middel van inspirerende voorbeelden duidelijk maken wat de kracht van employer branding is.

We zullen ook uitleggen hoe je een goede employer strategie kunt maken en wat de resultaten van een slimme employer branding strategie kunnen zijn.

De betekenis van employer branding

Er is niet zomaar één allesomvattend woord te bedenken als alternatief voor employer branding. Er wordt wel eens gesproken over jouw werknemersmerk maar dat zegt ons eerlijk gezegd ook niet veel, een employer brand blijft op zich best nog vaag.

Je kunt het zien als het promoten van of reclame maken voor je bedrijf zodat het een voorkeurswerkgever wordt op de arbeidsmarkt en dan met name bij een groep potentiële werknemers.

Het is de feitelijk de uitstraling als werkgever bij je huidige, toekomstige en potentiële werknemers. Hoe beter dat imago is, des te makkelijker zul je werknemers vinden en bovendien is de kans groter dat je huidige werknemers langer bij je zullen blijven werken. Dit zijn niet niet de enige voordelen.

Verderop in dit artikel zullen over meer voordelen gaan van een goede employer branding strategie. Laten we eerst eens onze belofte nakomen en over tien briljante employer branding voorbeelden gaan.

Tien geweldige employer branding voorbeelden

Het zal je vast niet verbazen dat de bedrijven waarvan wij vinden dat ze aan een prachtig staaltje employer branding doen, tot de grootste van de wereld horen. Veel bedrijven zijn ook technologiebedrijven.

Zo zie je onder andere Apple en Google in dit rijtje. Sommige bedrijven werken aan hun employer brand door het maken van een video terwijl er ook bedrijven zijn die het net even anders doen.

Bovendien zijn wij van mening dat het niet stopt bij een video. Employer branding moet in alle aderen van je bedrijf bloeden. Een leuk filmpje over gelijkheid zal misschien goed zijn voor het ego van je bedrijf maar als je vervolgens intern totaal geen waarde hecht aan gelijkheid op de werkvloer, doe je iets goed verkeerd.

Google

Niet alleen heeft Google een prachtige video over hoe het is om bij het de tech gigant te werken, ze laten op verschillende platformen namelijk weten hoe belangrijk hun werknemers zijn.

Google werkt bovendien met een 70/20/10 constructie voor alle werknemers. Als werknemer besteed je 70% van je tijd aan taken die je door het bedrijf gevraagd wordt te doen, 20% kun je besteden aan het uitwerken van je eigen ideeën en de resterende 10% is voor training.

Het is een bekend gegeven dat de mensen in de rij staan om bij Google te werken. Dat moet natuurlijk wel te maken hebben met de uitstekende employer branding van het bedrijf.

Hoewel nieuwe medewerkers echter maar wat graag willen starten bij Google lijken huidige medewerkers en zelfs ex werknemers steeds vaker te merken dat minder van de beloftes nagekomen worden. Dat schaadt de employer branding strategie van Google natuurlijk maar de werkgever blijft razend populair.

Apple

Apple Embraces Employer Branding — Talent Brand Alliance

Van Steve Jobs gaat vaak het verhaal dat hij een tiran was voor z’n personeel. Dat is natuurlijk geen uithangbord voor de employer brand van Apple. Huidige medewerkers zijn echter vol lof over het bedrijf. Apple laat zien dat ze alleen de allerbeste kiezen en waar perfectionisme het doel is. Ook tonen ze aan in video’s dat het maatschappelijk betrokken. iets wat steeds vaker van belang is voor werknemers.

KPMG

KPMG is misschien wel het bekendste consultancybureau en hoewel consultancy soms als wat suf beschouwd wordt laat KPMG met humor een eerlijke reviews van werknemers zien hoe het is om bij het bedrijf te werken.

Top Employer: KPMG LLP

De humor toont een andere kant terwijl je als werknemer ook de eerlijkheid te zien krijgt. Het beste van twee werelden op het gebied van employer branding.

Dropbox

Dropbox heeft een effectieve manier gekozen om je te informeren over het bedrijf. In al hun communicatie met potentiële nieuwe medewerkers wordt een mix gebruikt tussen humor en informatief.

Building a supportive community for everyone | Dropbox Blog

Zo zie je verschillende pranks op de werkvloer maar hoor je ook ervaringen van het huidige personeel. Als de video je niet direct aanspreekt zal je waarschijnlijk ook niet bij het bedrijf passen. Slim bedacht, maar wel op het randje.

Zappos

Zappos pakt uit als het gaat om employer branding. Niet alleen is er een speciale pagina over hoe het werken bij Zappos er aan toe gaat, ook krijgt elk team dat bij het bedrijf werkt uitgebreid het woord. Een combinatie van ervaringen, bedrijfscultuur en voordelen om bij het bedrijf maken de employer branding van Zappos compleet.

Rackspace

Dit bedrijf is misschien wat minder bekend in Nederland maar blinkt wereldwijd toch wel uit in employer branding. Je wordt meegenomen binnen het bedrijf en krijgt alle aspecten van werken bij Rackspace te zien. Er zijjn verschillende voorbeelden en dit soort meeneemdagen gemaakt waardoor je een heel duidelijk beeld krijgt van het bedrijf,

Shopify

Deze e-commerce reus geeft een twist aan employer branding. Natuurlijk informeren ze over hoe het werken bij het bedrijf er aan toe gaat en zie je de missie en visie van Shopify, maar het leukste is wel dat Shopify solliciteert bij jou en dus niet andersom. Dit vinden we misschien wel de beste uitvoering van employer branding omdat het niet alleen grappig is maar ook laat zien dat de organisatie op gelijke hoogte staat met de medewerkers.

Shopify employer branding

VMware

Bij VMware zie je verschillende werken-bij pagina’s en wordt de bedrijfscultuur duidelijk naar buiten gebracht. Dat is op zich niet heel bijzonder maar het is met name de manier waarop dit gebeurd. De video’s maar ook de tekst wordt zo aantrekkelijk gemaakt dat je als het ware alleen al door de content te zien naar het bedrijf getrokken wordt. Dit toont aan hoe belangrijk goede content is bij employer branding.

Thoughtworks

Niet iedereen kan zomaar aan de slag bij Thoughtworks. Het bedrijf staat bekend om de lastigheid van het sollicitatieproces. Thoughtworks is er zich van bewust hoe lastig het is om voor het bedrijf te komen werken en daarom leggen ze op hun pagina’s alle te nemen stappen uitgebreid uit. Hiermee wordt de drempel verlaagd om voor het bedrijf te solliciteren en schiet het niveau van de sollicitaties direct omhoog. Een slimme en transparante aanpak.

De winnaar: SAP

SAP doet elk jaar een gooi naar de employer brand management awards en won deze in 2019 in maar liefst vijf categorieën. Dit bedrijf laat zien dat ze altijd aandachtig naar de werknemers luisteren en ook actie ondernemen op de gegeven feedback.

SAP SuccessFactors - SAP ERP

Ze koesteren jong talent, werken samen met vele studenten en heeft een hippe manier van communiceren. Ze zijn er erg trots op dat de medewerkers relatief lang in dienst zijn en dat er vele doorgroeimogelijkheden zijn.

Het werkgeversmerk is een combinatie van verschillende factoren. Juiste kandidaten moeten goed voorgelicht worden over je organisatie, de doelen van het bedrijf en hoe een dag op de werkvloer eruit ziet. Dat is alleen nog de voorkant van je employer brand. Tegelijkertijd moet je zorgen dat je jouw medewerkers gelijk behandeld en je afspraken ook daadwerkelijk nakomt.

Hoe bouw je je eigen employer branding strategie?

Voor elk bedrijf geldt er een andere manier om de beste employer branding strategie uit te voeren. Wat ons betreft is het belangrijkste om je strategie aan te passen aan het werkgeversmerk dat je wilt uitstralen. Nog belangrijker is het om na te komen wat je beloofd en niet alleen zo goed mogelijk jouw organisatie laat zien.

Door natuurlijk aan employer branding te werken heb je wat ons betreft meer succes en zorg je er ook voor dat je medewerkers op een eerlijke manier positief over jouw bedrijf spreken.

Dit zorgt er dan weer voor dat je werknemers zorgen voor natuurlijke marketing doen voor jouw bedrijf. Niet alleen om nieuwe medewerkers aan te trekken maar ook omdat ze vol lof over jouw organisatie spreken is er de mogelijkheid dat door het enthousiasme je nieuwe klanten aantrekt.

Het is bovendien vanzelfsprekend dat ziekteverzuim daalt en de motivatie onder de medewerkers stijgt. Goede employer branding zorgt er dus voor dat je werknemers blij en tevreden zijn en dit zal dan weer verbeterde resultaten opleveren voor jouw organisatie.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email