Marketing en kosten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Toch is het al jarenlang lastig om de ROI van je marketingactiviteiten te meten. Door de focus op ROI komt er ook steeds meer focus op omzet oftewel revenue.

In plaats van de kosten door te berekenen of te focussen op aantallen, concentreer je je met revenue marketing dus op de omzet die jouw marketingactiviteiten opleveren. Net andersom dus maar dat betekent niet dat we de CPC (cost per click) of SQL’s (Sales Qualified Leads) moeten vergeten.

Je kunt het meer zien als een combinatie van verschillende strategieën en processen. Dit in combinatie met technologie om de RPO te vergroten en de verkoopkansen te versnellen. De heilige combinatie tussen marketing en sales eigenlijk. De overstap naar revenue marketing heeft verschillende voordelen. Op deze pagina lees je wat die voordelen zoal zijn en hoe jij ze gemakkelijk kunt implementeren.

Bron: Pexels

Overstappen naar revenue marketing?

De marketingmachine binnen een bedrijf staat nooit stil. tenminste, dat zou de bedoeling moeten zijn. In veel bedrijven is het nog altijd zo dat marketing nieuwe (potentiële) klanten aantrekt en dat sales het afmaakt. De laatste jaren is er veel aandacht om funnels te bouwen en seo optimalisatie om maar aan leads te komen. Revenue marketing zal nog steeds diezelfde strategieën gebruiken en met name optimaliseren. Het is dan ook niet zo dat je alles wat je hebt geleerd op marketingvlak, je van boord moet gooien nu revenue marketing zich meer en meer gaat bewijzen.

Waarom dan?

Marketing revenue zorgt ervoor dat de marketing cycle van je bedrijf niet stopt bij het afgeven van een lead. Door de cyclus langer te maken krijgt marketing meer feeling met de klant en zal de brug tussen sales en marketing verkleind worden. De twee teams komen als het ware op één lijn, de workflow zal verbeteren en samen werken ze zo naar een gemeenschappelijk doel. Grote bedrijven zoals Nike en Amazon zijn reeds overgestapt op revenue marketing en zagen hun omzetten stijgen met 15 tot 20% zonder dat het al te veel inspanningen kostte.Ook is gebleken dat marketing professionals door deze manier van werken meer verantwoordelijkheid voelen en hun functie meer waarderen. Voor veel bedrijven zal de met name de omzetstijging in combinatie met lage inspannings als muziek in de oren klinken maar er zitten nog meer voordelen aan.

Bron: Pexels

Vijf voordelen van revenue marketing

Door over te stappen van traditionele marketing naar revenue marketing zal je binnen de kortste keren een positieve verandering merken dat groter is dan alleen een verbeterde effectiviteit van je sales- en marketing teams

#1 De invloed van marketing op je inkomsten worden meetbaar

Omdat je met revenue marketing niet alleen leads afgeeft maar zelf ook bezig bent deze warm te maken, neemt marketing een grotere rol aan. Omdat er meer invloed is van marketing en de leads verder in de trechter terecht komen is de invloed letterlijk meetbaar.

#2 Je creëert een klantgerichte organisatie

De lead wordt constant verzorgd en verwend. Vanaf het eerste contactpunt to ver in de verkoop pijplijn zal de klant merken dat er rekening met hem/haar gehouden wordt. Klanten geven om de kwaliteit van je producten en diensten en service is daar een groot onderdeel van.

#3 Hogere ROI door focus op campagnes met goede inkomsten

Omdat je marketing professionals meer inzicht krijgen in het verloop van een lead, kunnen ze werken aan een betere campagne. Door constant te blijven verbeteren zal er steeds meer focus komen op het verbeteren van de inkomsten. Sales en Marketing werken nadrukkelijk samen om deze KPI te verbeteren en op den duur wordt er alleen maar focus gelegd op campagnes met goede inkomsten. Hierdoor houd je tijd en geld over voor het opzetten van nieuwe campagnes of het opschalen van je operaties

#4 Meer inzicht in gegevens en dus verbeterde automatisering

Een groot nadeel van traditionele marketing is het feit dat je als marketing professional niet echt weet waarom een lead afhaakt. Dat inzicht is er met revenue marketing wel. Hierdoor kun je inspelen op bepaalde situaties en zo op de situatie inspelen met bepaalde campagnes. Hiermee zul je niet alleen tijd besparen met marketing revenue maar ook reeds afgehaakte leads misschien  terug veroveren.

#5 Beter gekwalificeerde leads

Het komt er op neer dat gedurende het gehele proces er meer aandacht is voor de klant. Dat betekent dat op den duur marketing professionals steeds meer inzicht krijgen in de kwaliteit van hun leads. Hierdoor kunnen ze naar verloop van tijd sneller goede leads onderscheiden van matige leads en zullen de kwalitatief goede leads boven de mindere uitstijgen.

Bron: Pexels

Hoe begin je met revenue marketing?

Dat er voordelen zijn bij revenue marketing is goed, maar hoe implementeer je nu met zo weinig mogelijk inspanningen deze nieuwe manier van werken? Als je er goed over nadenkt is het eigenlijk niet zo moeilijk. Je moet er vanaf stap één voor zorgen dat je een goede onuitwisbare indruk maakt bij je klant. Deze indruk moet hij constant vasthouden totdat de verkoopbeslissing wordt gemaakt en gaat zelfs daarna verder.

Stap 1: Begrijp je doelgroep

Door een goede analyse te maken van je doelgroep begin je jouw toekomstige klant te begrijpen. Zo ontdek je de behoefte van de koper en begin je hierop in te spelen. In dit stadium is een samenwerking tussen sales en marketing cruciaal. Probeer zoveel mogelijk behoeften te verzamelen en bedenk hoe je hier op in kunt spelen.

Stap 2: Campagnes creëren op basis van de behoeftes

Zodra de verschillende behoeftes duidelijk zijn stellen beide teams zowel gemeenschappelijk als individuele doelen en worden KPI’s bepaald. Naar aanleiding van deze doelen worden de campagnes opgezet die op zowel de behoeftes van de klant inspelen en de doelen bijstaan. De verschillende doelen en campagnes zullen tot een gemeenschappelijke strategie worden gesmeed waarin het gedrag, de koopcyclus en het kopersprofiel zijn vastgesteld en bovendien de overgang tussen sales en marketing feilloos verloopt.

Bron: Pexels

Stap 3: Uitvoeren van campagnes

Zodra iedereen weet wat de verwachtingen zijn, kan je de campagnes op te starten. Communicatie is hierbij essentieel. Beide teams moeten in een opslag zien wat de status van een lead is, wat knelpunten zijn en welke oplossingen succesvol zijn. Een goede CRM waar beide teams toegang tot hebben is dan ook een must.

Stap 4: Evaluatie en aanpassen

Je kunt afspreken om de eerste campagnes een maand te testen of bijvoorbeeld te evalueren nadat 100 leads in Nederland zijn afgerond. Een goede analyse toont aan welke zaken je kunt verbeteren en wat beide teams kunnen aanpassen om betere resultaten te bewerkstelligen. Nadien is het zaak om weer van vooraf aan te beginnen en te kijken of de aanpassingen het gewenste effect hebben.

Conclusie: Is revenue marketing de toekomst?

Goede marketing zorgt voor hogere omzetten en meer naamsbekendheid. Revenue marketing zorgt voor een goede samensmelting van sales en marketing en is eigenlijk onmisbaar in elk bedrijf. De beide teams krijgen meer inzicht in elkaars resultaten en bedenken samen campagnes om de processen en omzet te verbeteren. Revenue marketing is aan een opmars bezig en is een extreem waardevolle toevoeging op traditionele marketing nu en in de toekomst!