8 online marketingtrends voor 2021
Digital & Marketing Strategy

8 online marketingtrends voor 2021

5,00/5(1)

Dat de wereld sterk veranderd is én voortdurend blijft veranderen, is geen verrassende opener. Deze digitale (r)evoluties veranderen echter ook het gedrag van consumenten. Met beproefde marketingstrategieën uit het verleden te blijven copy-pasten, maak je geen verschil meer. Wel met deze 8 online marketingtrends voor 2021.

Ken je de muziekcassette nog? Ongeveer zo groot als een smartphone kon het tot 120 minuten muziek bevatten. Bovendien kon je voortaan met een draagbare cassettespeler gewoon je muziek op zak meenemen. Een revolutie van jewelste. De komst van de cd deed niet veel later de cassette alleen nog op rommelmarkten opduiken. Vervolgens verscheen de de USB-stick ten tonele en die is vandaag alweer vervangen is door online streamingdiensten als Spotify, Deezer of Apple Music. 

Een sprekend voorbeeld over hoe we afgelopen decennia ongeziene technologische vooruitgang kende. Deze digitale (r)evoluties veranderen bovendien het gedrag van consumenten. Tot de komst van het internet waren dit de opties:

  • Je koopt gewoon wat er in de winkel voor handen is
  • Je baseert je keuze op het advies van een verkoper
  • Op basis van informatie die je haalt uit offline reclame
  • Of je koopt een product dat een vriend of kennis ooit aanbevolen heeft

Vandaag zijn de kaarten echter helemaal herschud. Digitale klanten kopen zelden zomaar iets wat hen wordt voorgeschoteld, de hoeveelheid reclameboodschappen is gestegen tot ongekende hoogtes, het is veel eenvoudiger geworden om online informatie in te winnen en met een paar kliks kan je bij je vrienden- of familiekring navraag doen. 

Als bedrijf is marketing dus ook een stuk complexer geworden. Bovendien kloppen er opnieuw tal van nieuwe marketingtrends aan de deur die in 2021 zullen doorbreken. Wij lijsten ze graag op.

Marketingtrend 1 – Voorbij het klassieke zoekscherm

Bij zoekmachines denken we spontaan aan een wit scherm met Google-logo en zoekbalk in het midden. Maar anno 2021 is er meer. Veel meer. Om te beginnen is de meest gebruikte zoekmachine na Google Youtube. En zoek je naar een leuk afhaalrestaurant in je buurt? Dan zal je waarschijnlijk gewoon Google Maps openen om op de kaart zoeken. Als bedrijf denk je dus best al een stapje verder denken dan enkel de standaard zoekresultaten.

  • Het hoeft absoluut niet te verbazen dat Youtube de 2de grootste zoekmachine is. Wil je weten hoe het nieuwste model van je favoriete sneakermerk eruitziet? Wat is dan beter dan een video om een goed beeld te krijgen. Of wil je een ontdekken hoe je de kapotte band van je fiets herstelt? Typ het even in op Youtube. In 2021 is het relevant om een videokanaal uit te bouwen voor je bedrijf. Creëer video’s vol interessant info uit jouw vakgebied. Vanuit dat kanaal en vanuit de omschrijvingen die je video’s plaatst, link je door naar je website. PS. Niet alleen Youtube is een goede optie, ook Vimeo kent een mooie groei in België.
  • Een restaurant, hotel, winkel, park of parkeerplek … als je iets in je nabije omgeving zoekt, is een overzichtelijk kaartje natuurlijk het handigst. Dankzij de opkomst van mobiel internet en smartphones met ingebouwde gps is dit eens zo makkelijk. Als bedrijf is het daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw product, dienst of merk verschijnt bij deze zoekopdrachten. Zorg er dus zeker voor dat je Google Mijn Bedrijf-account up to date is. Wist je trouwens dat alle data in de populaire gps-app Waze gebaseerd is op Google Maps? Twee vliegen in één klap. Zelfs Adverteren op Google Maps is mogelijk. Het is een krachtige manier om klanten bij jou in de buurt te bereiken met geografische ads.
  • Een buitenbeentje in de zoekwereld zijn grote webwinkels. Voor bepaalde producten kiezen mensen namelijk om onmiddellijk te surfen naar een bekende webwinkel. Elektronica op Coolblue bijvoorbeeld, speelgoed op Bol.com of Engelstalige boeken op Amazon. Jouw producten op die sites plaatsen is een soort bewijs van kwaliteit. Daarnaast vind je er als klant professionele beschrijvingen en beoordelingen van andere klanten.

Marketingtrend 2 – Data-driven advertising

Van bannering, Facebook-ads tot remarketing: tal van advertentiemogelijkheden liggen vandaag al voor het grijpen. Grote bedrijven zetten al vol in op data-driven marketing. De meeste KMO’s nog niet. Een gemiste kans, want hier valt veel te winnen. Zeker in 2021 zal data-driven advertising tot volle wasdom komen. 

Een belangrijke variant is programmatic advertising. Dit betekent dat je heel gedetailleerde doelgroepen over verschillende kanalen en websites heen gaat identificeren. Algoritmes leren dan op welke platformen de grootste betrokkenheid gecreëerd kan worden, welke advertenties het best scoren en dit matchen ze automatisch met de vraag van deze doelgroepen.

Nog een stap verder is Dynamische Creatieve Optimalisatie of DCO. Dit laat toe om miljarden creatieve advertenties in de markt te zetten via zelflerende systemen die telkens de best scorende advertentie verbeteren. Deze ads worden bovendien automatisch aangepast naargelang de gebruiker die het ziet. Zowel beeld, tekst, als call-to-action én dit in real-time.

Marketingtrend 3 – ‘Snackable’ content marketing

Content marketing heeft de afgelopen jaren zijn strepen verdiend in de marketingwereld. Dat zal in 2021 niet anders zijn. Wel komt er een sterkere focus op kwaliteit. Diepgang, creativiteit en relevantie worden doorslaggevend. Dat zorgt ervoor dat je een belangrijke vraag moet beantwoorden: ‘Hoe zorg ik voor content die relevant is en het leven van mijn doelgroep verrijkt?’ Het antwoord kan zijn dat je andere kanalen moet inzetten om je doelgroep te blijven binden. Denk aan video of een nieuwsbrief.

Daarnaast zal ‘snackable content’ in 2021 de primus van de contentklas worden. Oftewel korte en krachtige copy. Dit omdat er steeds meer informatie online te vinden is en het daarom belangrijker dan ooit wordt om zo snel mogelijk op te vallen en relevantie te bieden. Zeker op social media is kort en snackable een troef en versterk je boodschap zoveel mogelijk gebruik met video, foto’s, livestreams en andere graphics.

Marketingtrend 4 – Voice-first strategie

Na de introductie van het toetsenbord, de muis en later touchscreens verwachten we dat spraaktechnologie definitief doorbreekt in 2021. Toestellen waarmee je kunt spreken, zullen de standaard wordt. Een bewijs voor onze voorspelling? Steeds meer jonge mensen sturen geen tekstberichten meer, maar vervangen het door korte gesproken berichten. En ook grote bedrijven als Amazon, Google en Apple zetten er vol op in met de Alexa’s en Siri’s van deze wereld.

Als je als bedrijf uitgaat van zo’n voice-first strategie heeft dit natuurlijk nogal wat consequenties op korte termijn. Deze technologie staat ook nog niet volledig op punt. Maar geloof ons, als early adopter pluk je er op lange termijn zeker de vruchten van.

Marketingtrend 5 – Chatbots veroveren een vaste plek

Chatbots veroveren langzaam maar zeker een vast plekje binnen digitale marketing. 80% van alle vragen die binnenkomen op klantendiensten zijn standaardvragen die zo uit een database met antwoorden gevist kunnen worden. Op voorwaarde dat de bot de vraag begrijpt natuurlijk. Een chatbot biedt bovendien het grote voordeel van een 24/7 klantendienst. 

Merken als bol.com of NMBS gebruiken chatbots vandaag al om tamelijk complexe diensten eenvoudig te maken. KBC-klanten krijgen heel binnenkort in hun mobiele app bijvoorbeeld de hulp van de slimme assistente Kate die financiële vragen beantwoordt en suggesties doet.

De chatrevolutie staat nog maar in de kinderschoenen. Veel consumenten zijn ietwat terughoudend om hun vraag te stellen aan een chatbot en weinig bedrijven slagen erin om een echt nuttige, vlot werkende bot te bouwen. Naarmate de ervaring groeit, zijn we echter overtuigd dat interacties beter en relevanter worden en de impact van chatbots toeneemt. Zeker wanneer technologieën als Artificiële Intelligentie en Natural Language Understandig Model slimmer worden.

Moet je daarom best nog een paar jaar wachten met de lancering van een chatbot? Zeker niet! Sart nu met een basis chatbot, bouw kennis op én dan ben jij binnenkort klaar voor het echt werk.

Marketingtrend 6 – Heropleving van e-mail 

Ondanks de opkomst van social media is e-mail nog lang niet dood. Integendeel, het wint opnieuw aan belang binnen digitale marketingstrategieën. Wie erin slaagt om consumenten blij te maken met een mail en eruit te springen in onze overvolle mailbox, heeft goud in handen. De verbinding én de kans op conversie met een e-mail ligt een stuk hoger dan andere advertenties. Belangrijk is wel dat je een goede database met mailadressen aanlegt die in verschillende doelgroepen verdeelt en waar je op maat van hun interesses campagnes uitrolt. 

Bovendien moet je weten wanneer mail in te zetten. Dat is niet om nieuwe klanten te winnen, maar juist om bestaande klanten warm te houden voor je producten en diensten. Tip: het geheim zit niet in de kwantiteit, maar in de kwaliteit. Steek liever extra moeite in één goede nieuwsbrief dan er twee uit te sturen zonder veel nieuwswaarde.

Wanneer je je inschrijft voor de nieuwsbrief van Coolblue krijg je bijvoorbeeld de mogelijkheid om je ‘even voor te stellen’ en je interesses door te geven. Het resultaat? Enkel content die aansluiten bij wat jou boeit.

Marketingtrend 7 – Artificiële intelligentie in marketing

Al decennialang droomt de mensheid van slimme robots die ons leven makkelijk maken. Denk maar aan Star Wars, de Terminator films of de stoere en pratende kar van David Hasselhoff in Knight Rider. Wat toen een verre droom leek, is vandaag realiteit. Artificiële intelligentie kent al heel wat praktische toepassingen. We zien bovendien hoe zelflerende algoritmes in sneltempo evolueren. DeepMind, een supercomputer van Google, speelde bijvoorbeeld in amper 100 dagen 29 miljoen keer het ingewikkelde bordspel Go. Met de kennis die het daarmee opbouwde, versloeg het probleemloos de grootste menselijke Go-kampioenen.

Heel wat grote jongens zoals Amazon of Alibaba gebruiken vandaag al massa’s data die aan de hand van AI zorgen voor gepersonaliseerde content en service. Maar in 2021 zal dit nog een stuk verder gaan. Toutiao, één van de populairste nieuws-apps van China, gebruikt bijvoorbeeld robots en AI-algoritmen om artikels op maat van haar 120 miljoen dagelijkse lezers te schrijven. Leuk weetje: het wordt gerund door Bytedance en dat is dan weer het bedrijf achter Tik Tok.

Zomaar halsoverkop starten met AI raden we echter af. Het is niet alleen complex, het moet bovendien een toegevoegde waarde leveren aan je business. Wat je wel kan doen, is AI testen in een afgebakend project waarbij het voordelen genereert.

Marketingtrend 8 – Een virtuele marketingwereld

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden én een video is krachtiger dan een stilstaand beeld. Met virtual reality (VR) en augmented reality (AR) kan je in 2021 je klanten in een virtuele wereld onderdompelen. Waar deze technologie toe zal leiden is voorlopig nog even koffiedik kijken. Maar het heeft het enorme potentieel om volledige industrieën op zijn kop te zetten. 

Via AR en VR zou je bijvoorbeeld nieuwe dimensies kunnen toevoegen aan je content. Je kan potentiële klanten laten kennismaken met jouw producten of diensten in een volledig door jou gecreëerde wereld. In de vastgoedwereld raken 360°-video’s van nieuwe panden stilaan ingeburgerd, maar ook kledingmerken zoals Zara experimenteren vandaag met virtuele producten. Stel je voor dat je die coole sneakers, broek of pull al eens virtueel kan passen? Handig toch!

In slechts enkele secondes beslissen consumenten of ze bij jou een bestelling plaatsen of liever rondsnuiten in de webwinkel van je concurrent. Een onvergetelijke klantervaring bieden op alle vlakken zal nog meer dan ooit het succes van bedrijven bepalen. Gelukkig zorgen bovenstaande marketingstrends voor tal van mogelijkheden om deze hoge verwachtingen in te lossen. Via Sortlist vind je beslist de juiste expertise om ook jouw customer experience naar het hoogste niveau te tillen!

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email