Acquisitie uitbesteden: een goede oplossing?
Sales & Customer Success

Acquisitie uitbesteden: een goede oplossing?

5,00/5(1)

Wil je je acquisitie uitbesteden aan een externe partner, maar je wilt niets over het hoofd zien door een vliegende start te nemen? Het onderstaande artikel verheldert je over dit onderwerp en helpt je bij je onderzoek naar uitbesteding. 

Onvermijdelijk zullen er enkele aanwijzingen zijn die voor jou elementair zijn. Onze missie zal geslaagd zijn als je uit dit artikel meteen twee of drie leerpunten kunt trekken over acquisitie uitbesteden!

Wat is acquisitie?

Acquisitie is een belangrijk onderdeel van het ontwikkelen van de klantenportefeuille van een bedrijf. Alle marketing- en verkoopacties die erop gericht zijn nieuwe klanten te veroveren, vallen onder deze aanpak. Het identificeren van commerciëleleads en ze omzetten in klanten is het doel.

In de meeste bedrijven blijft de vraag hoe klantenwerving tot stand te brengen een belangrijke zorg, zelfs als het belang van klantenwerving wordt overwogen.

Acquisitie uitbesteden: aankoop doen

De ontwikkeling van een juiste strategie is essentieel voor het succes van een campagne gericht op het werven van nieuwe klanten. Een doeltreffendecampagne vereist ook een zekere investering, know-how, en de betrokkenheid van alle partijen, van verkoop tot marketing.

Acquisitie marketing

Acquisitie uitbesteden: planning

Een marketingcampagne heeft tot doel rechtstreeks nieuwe klanten of nieuwe leads te verwerven waar onmiddellijke conversie moeilijk te voorzien is. Het concept van een acquisitiecampagne staat dus “tegenover” dat van een imago- of brandingcampagne.

Hoewel acquisitiecampagnes al vóór digitale marketing bestonden, is het de laatste die tot het wijdverbreide gebruik van de term heeft geleid. Het doel van een digitale marketingcampagne is om min of meer onmiddellijk een transactie te krijgen. Dat kan via een website of mobiele app, of een gekwalificeerd commercieel contact via een B2B website.

Het succes van een acquisitiecampagne kan worden afgemeten aan het aantal bestellingen en de doeltreffendheid ervan door een acquisitiekost te berekenen.

Koude acquisitie

Koude leads zijn potentiële klanten waarmee bedrijven tijdens prospectiecampagnes een eerste kennismaking kunnen maken. Behalve dat het een potentiële klant lijkt te zijn, moet hij nog een duidelijke belangstelling voor het merk tonen.

Koude prospects worden in de marketing ook wel koude leads genoemd. Hun profiel kan interessant zijn voor verkopers omdat ze, ook al hebben ze nog geen aankoop gedaan of duidelijke belangstelling getoond, toch geïnteresseerd kunnen zijn in de producten of diensten die het bedrijf aanbiedt.

Koud bellen

In principe gaat het bij cold calling om het omzetten van een “nee” in een “ja” in de toekomst door telefonische acquisitie. Het probleem is dat prospects altijd verrast waren als ze een telefoontje kregen, en dat was een uitdaging voor verkopers. 

Acquisitie uitbesteden: sales persoon

Ook al geloven veel vakmensen dat cold calling of telefonische acquisitie een uitstervende praktijk is, toch zijn veel merken nog steeds afhankelijk van hun contact centers om in dit opzicht inkomsten te genereren. Het maakt niet uit in wat voor soort business je zit, verkopers moeten prospects regelmatig opbellen.

Koude acquisitie mail

Prospectie per e-mail wordt “koud e-mailen” genoemd. Het is een essentieel onderdeel van digitale prospectie strategieën. De term “koud” geeft aan dat je je richt tot een koud contact (zonder enig voorafgaand contact).

Met deze techniek stuur je een prospectie e mailadres naar een prospect met wie je nog nooit fysiek of virtueel contact hebt gehad. De techniek van koude e-mail wordt bijna uitsluitend gebruikt in business-to-business communicatie.

Het doel van koude e-mail is om “het ijs te breken” met de ontvanger. In feite is het de bedoeling om cold calling te vermijden. Je wil een eerste vertrouwensrelatie op te bouwen door het gesprek met de toekomstige nieuwe klant aan te gaan.

Warme leads

Hot leads of warme leads zijn potentiële klanten die onlangs belangstelling toonden voor het aanbod van een bedrijf. Deze klant heeft niet alleen laten blijken dat hij van plan is te kopen bij de productlijn van het bedrijf in kwestie, hij kan ook belangstelling voor het product hebben getoond.

Leads vertegenwoordigen meestal contactinformatie voor bedrijven. Alle middelen moeten worden ingezet om hen op hun gemak te stellen en aan te moedigen tot een aankoop.

Acquisitie uitbesteden: hoe kan een acquisitie bedrijf helpen?

Elk bedrijf streeft ernaar nieuwe klanten aan te trekken. Als gevolg daarvan moet je het stadium van lead generatie doorlopen om ze in klanten te kunnen omzetten.

Dat is onderdeel van een bredere strategie die lead management heet, om je te helpen in deze taken kan je met een acquisitie bedrijf samen werken. Deze door een acquisitie bedrijf verwerkte strategie kan in vier stappen worden onderverdeeld:

  1. Het werven van nieuwe leads. Over het algemeen maakt lead acquisitie deel uit van een meer omvattende digitale strategie. Inbound marketing, social selling, marketing automation, enz. maken er allemaal deel van uit.
  2. Leads worden gekwalificeerd voor ze verstuurd worden. Het proces van kwalificeren van leads houdt in dat ze gecategoriseerd worden op basis van hun profiel, gewoonten, interesses, enz.
  3. Leads kwalificeren en ze begeleiden. Het doel om kwalitatieve leads te begeleiden is ze gedurende een langere of kortere periode inhoud te geven die relevant is voor hun profiel. De gedeelde content is uiteraard bedoeld om hen te overtuigen van de kwaliteit van het bedrijf, en hen zo tot klant te maken.
  4. Conversie van leads. Natuurlijk is het uiteindelijke doel dat de lead een klant wordt, overtuigd van de product of dienst kwaliteit van het bedrijf in kwestie.


|

Ontdek hier de meest relevante agencies voor jouw project gebaseerd op jouw specifieke vereisten.

De beste Lead-Acquisition Bureaus

De voor en nadelen van acquisitie uitbesteden voor jou opgelijst

Het heeft talloze voordelen om je marketing afdeling uit te besteden. Hier zijn de 8 top voordelen:

  1. Profiteer van deskundig advies
  2. Implementatie van nauwkeurige processen
  3. Snellere verwerking van leads
  4. Gecontroleerde loonlijst
  5. Een gecontroleerd en slank budget
  6. Focus op je kernactiviteiten
  7. Versterking van het merkimago
  8. Profiteer van een externe kijk op zaken

Als je de juiste partner kiest voor je acquisitie dan zal je weinig nadelen ondervinden. Als de uitbesteding goed verwerkt is dan zal je gemakkelijk in jouw resultaten zien of alles goed verloopt.

Acquisitie uitbesteden: deal

Acquisitie uitbesteden: hoe kies je de juiste partner?

Eerst moet je je project specificeren en beperken om alle elementen te hebben om de beste partner te kiezen. Het kiezen van de beste partner hangt af van de kwaliteit van je uitbestedingsvoorbereiding

Je behoeften in kaart brengen is een goede manier om je situatie objectief te bekijken. Door je behoeften samen te vatten en te visualiseren, kun je ze in de toekomst effectiever onder woorden brengen. Je kunt je gemakkelijker richten tot dienstverleners met de juiste vaardigheden om je probleem op te lossen door duidelijke en precieze informatie te geven.

Acquisitie uitbesteden doen of niet?

Door het beheer van elk nieuw binnenkomend verzoek te personaliseren en te systematiseren, maximaliseert acquisitie management de zakelijke mogelijkheden. Sommige bedrijven geven er de voorkeur aan zich op andere taken te concentreren in plaats van hier tijd en geld in te investeren.

Anderen kunnen het zich gewoon niet veroorloven zo’n systeem intern in te voeren. Klinkt dit bekend in de oren? Kun je wel wat hulp gebruiken bij het opzetten van een complete lead managementstrategie?

Daarom is het een goed idee om je acquisitie management uit te besteden door een samenwerking, zodat je je kunt concentreren op je kernactiviteiten.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email