Inmiddels ben je er vast al achter wat een blog en een blogpost zijn, We komen ze dagelijks tegen op internet en geven ons informatie en inzichten over allerlei onderwerpen. Blogs zijn niet alleen interessant voor de lezers, ze worden natuurlijk ook met een doel geschreven. Wat het doel van een blog is hangt af van de website en de schrijver die zich bezig houdt met het onderhouden van de blog. Toch merk je dat een blog vaak geschreven wordt zodat de website beter vindbaar is op Google en andere zoekpagina’s. Er is sprake van SEO en ze worden tegenwoordig ook seo blogs genoemd.

Hoe belangrijk een blog is voor jouw website en hoe jij beter vindbaar kunt worden door middel van een blog laten we zien in dit artikel.

Inhoudsopgave

Meer website bezoekers door jouw blog

In je zoektocht naar meer bezoekers en het creëren van je seo strategie zal je vast al eens gedacht hebben over het schrijven van een blog. Omdat je enorm veel baat hebt bij nieuwe en terugkerende website bezoekers, is een blog een goede uitkomst. Daar zijn een aantal oorzaken voor die we hieronder zullen benoemen.

een blog moet de juiste zoekwoorden bevatten en meerwaarde geven

tom-orrow-banner
Tom Orrow
Amsterdam, Netherlands
- aanbeveling
Digital & Marketing StrategyBrandingE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
impact-banner-2
Impact Media Concepts
Nuenen, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
SEOBrandingWeb DesignWeb DevelopementMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
greymen-banner
Greymen&Co
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 3 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentBrandingProduct DesignWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaMedia & AdvertisingWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
megawatt-banner
Megawatt Group
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
drivvn-banner
Driivn
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-11-30-om-14-42-16
IM Lounge
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyMobile MarketingContent MarketingSocial MediaE-mail MarketingMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
scherp-online
Scherp Online
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 7 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentDigital & Marketing StrategySEOBrandingWeb DevelopementWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-36-29
Endeavour
Haarlem, Netherlands
5/5 - 1 aanbeveling
Digital & Marketing StrategyBrandingSocial MediaMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-39-15
Bright8
Haarlem, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingGraphic DesignPRCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-30-49
AlienTrick
Hengelo, Netherlands
- 0 aanbeveling
Digital & Marketing StrategySEOBrandingWeb DesignGraphic DesignE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & Design
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-47-55
Wirelab
Enschede, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
BrandingProduct DesignWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-42-48
Counter Content
Zaandam, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
BrandingWeb DesignContent MarketingSocial MediaPREventMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-34-16
ZUID Creatives
Tilburg, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
SEOBrandingWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementSocial MediaMedia & AdvertisingWeb & Software Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-15-04-59
Mediatastisch
Echt, Netherlands
5/5 - 4 aanbevelingen
SEOBrandingWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementMobile DevelopmentWeb & Software Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-45-41
Online Bazen
's-Hertogenbosch, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
SEOContent MarketingSocial MediaE-CommerceMedia & Advertising
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-16-47
PXL.Widgets
Haarlem, Netherlands
5/5 - 8 aanbevelingen
SEOBrandingWeb DesignWeb DevelopementMobile DevelopmentE-mail MarketingE-CommerceCreative & Design
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-28-om-09-27-06
Novicom Marketing Group
Tilburg, Netherlands
5/5 - 9 aanbevelingen
BrandingWeb DesignGraphic DesignSocial MediaEventE-CommerceMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-43-32
mProvement
Hilversum, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
SEOE-CommerceMedia & Advertising
Ontdek het agentschaparrow_forward

Verse content

Er zijn twee goede redenen om regelmatig nieuwe content te plaatsen op je website.

De eerste is dat je door deze content je website bezoekers langer aan je site kunt laten binden. Als ze net een interessante blog post tegenkomen voor ze willen vertrekken kan die blog er letterlijk voor zorgen dat ze nog even blijven “plakken” en misschien hierna wel overstag gaan om een dienst of product aan te schaffen. Het is algemeen bekend dat hoe langer mensen op een website blijven hoe groter de kans is dat ze tot aanschaf overgaan.

Als je blog interessant en goed geschreven is, kan deze er ook voor zorgen dat mensen uitkijken naar je nieuwe artikelen en zo vaker terugkeren. Een blog helpt de band met je doelgroep te verbeteren. Zeker als je de gevoelige snaar weet te raken en insights van je bedrijf kunt delen. Zelfs binnen het deel “verse content” zit nog een groot voordeel en dat is Google. Google hecht namelijk veel waarde aan nieuwe content op je website.

Er bestaat een regel die luidt als volgt:  “hoe ouder je website is, hoe beter je ranking is”, maar mensen vergeten nogal vaak dat verse content ook wonderen doet. Voor je aan een blog gaat schrijven moet je zelf natuurlijk wat doelen stellen en ervoor zorgen dat je weet waarover je gaat schrijven en hoe je blog geschreven moet worden. Er zijn ook bureaus die je kunnen helpen met het schrijven van seo blogs

Wie is je doelgroep?

Wie wil je bereiken met je nieuwe blog? Het antwoord hierop gaat net iets verder dan “potentiële klanten”. Om deze vraag goed te beantwoorden moet je wat research doen. Wie zijn je huidige klanten oftewel wat is je klantprofiel? Heb je een unisex product en richt je je op de leeftijdscategorie 20-40 jaar of wil je liever een andere doelgroep bereiken?

Als je deze vraag hebt beantwoord dan kun je je schrijfstijl hierop aanpassen en nog belangrijker, onderzoek doen naar de juiste zoektermen waar deze mensen op zoeken. Door antwoord te geven op vragen die deze doelgroep kan stellen zul je als waardevol beschouwd worden. Niet alleen door de lezer maar ook Google zal je belonen als het algoritme merkt dat je bezoekers langere tijd op je website blijven.

Het is belangrijk om altijd in het oog te houden voor wie je je content schrijft. Zijn dit professionals dan hebben die een totaal andere aanpak nodig dan hobbykoks bijvoorbeeld. In beide voorbeelden zul je een andere schrijfstijl aanhouden. Dat betekent niet dat je voor de ene doelgroep meer kwaliteit moet leveren dan de andere. Je moet altijd zorgen voor een kwalitatief blog dat meerwaarde geeft aan de lezer.

hoe belangrijk zijn zoekwoorden bij zoekmachines?

Het belang van zoekwoorden

Zodra je gaat denken aan seo komen zoekwoorden direct de hoek omzetten. Als je deze zoekwoorden goed gebruikt in je blog dan zul je merken dat je meer en betere bezoekers op je blog krijgt. Dat betekent niet dat je een blogpost van 500 woorden moet volstoppen met allerlei zoektermen. Je moet de juiste balans vinden. Het belangrijkste is dat je blog goed wegleest en dus meerwaarde geeft aan de lezer. Het doel is de lezer langer op je pagina te houden en ook terug te laten keren. Dat lukt alleen met goede content waar de lezer echt iets aan heeft.

SEO tools voor Keyword research

Om erachter te komen welke keywords werken voor je blog en welke je moet gebruiken, moet je keyword research doen. Hiervoor zijn er verschillende seo tools.

Zo is er Google Keyword planner die je laat zien welke zoekwoorden vaak gezocht worden. Hier zoek je dan de keywords uit die passen bij jouw onderwerp en zo kun je gaan schrijven aan je tekst van je blog. Door de keywords te gebruiken op een slimme manier zal Google je pagina tonen als iemand zoekt naar een bepaald keyword. Het is belangrijk om snel gevonden te worden en niet op pagina 381 van Google search getoond te worden. Dit doe je door te zoeken naar de combinatie van hoog zoekvolume, een lage moeilijkheidsgraad en een grote kans op click throughs. Google keyword planner geeft je al deze informatie en is bovendien nog gratis ook.

Ook kun je een website zoals Moz of de keywordplanner van Neil Patel (de SEO goeroe) gebruiken. Hoe belangrijk zijn links voor SEO blogs?

Google

Google hecht vanaf het begin al enorm veel waarde aan links. Dit betekent dat het rangschikken van websites op Google met name gebeurde door te kijken naar hoeveel links er naar deze websites er bestonden. Hoe meer links er bestonden hoe waarschijnlijker het was dat die pagina goede content had. Google plaatste zo de websites met de meeste links bovenaan in de zoekresultaten. Wanneer deze informatie wordt gepubliceerd, zullen veel sluwe mensen zoveel mogelijk links naar hun website linken, dus het Google-algoritme wordt dan misbruikt. Inmiddels is het algoritme dan ook aangepast en heb je meer nodig voor een goede seo dan alleen maar interne links (links binnen jouw website) en externe links (links van een andere site naar jouw website)

Internal Linking

Links zijn nog altijd belangrijk. Met name een link van een andere website met een goede reputatie doet wonderen voor je seo strategie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een nieuwsblad of een blog met een goede reputatie in jouw branche. Het is niet meer “hoe meer hoe beter” maar “hoe relevanter hoe beter”.

Ook interne links en links van jouw website naar een andere website doen het altijd goed. Interne links naar andere pagina’s in je blog zijn ook belangrijk. Je houdt de lezer op je blog maar verwijst ze door naar een ander artikel voor meer informatie.

Zelf naar andere websites linken helpt ook bij je seo. Je refereert zo naar een expert voor meer informatie en toont daarmee aan Google dat je waardevolle informatie geeft aan je lezer. Het is hierbij wel belangrijk om te linken naar websites of blogs met een goede domain authority. Google past zijn algoritme aan, dat links in sociale-mediaprofielen en berichten telt in de positie van jouw website.Tot op heden was dit nog niet het geval en telden het aantal Linkedin of Facebook links naar jouw blog niet mee voor de seo. Daar lijkt dus verandering in te komen.

Is bloggen de moeite waarde voor jouw website?

Conclusie: Draait alles om Google?

Voor we naar onze conclusie gaan over seo blogs willen we nog even een misverstand uit de weg helpen. Er zijn veel aspirant bloggers die denken dat het schrijven van blogs alleen maar gaat om seo en het beïnvloeden van het Google algoritme. Hoewel dit natuurlijk een logische gedachte is en seo echt belangrijk is voor je website, moet je bij het schrijven van blogs het meest rekening houden met de lezer. Dus ja, er draait een hoop om Google maar niet alles!

Seo is belangrijk om nieuwe bezoekers aan te trekken maar bij het schrijven van je blogs moet je toch echt rekening houden dat je je lezer meerwaarde biedt. Is je blog interessant? Dan is die vaak gelezen. Zoekwoorden en links zijn belangrijk en mag je zeker niet overslaan bij het bloggen maar het is de juiste informatie in de juiste stijl aan de juiste doelgroep aanbieden dat wonderen doet voor je blog.